To skærme på samme PC
Fra : Sten Axelsen

Dato : 27-07-05 21:26

Min datter vil gerne have både en fladskærm og en almindelig skærm tilslutte
til sin PC.
Hvordan gør man det?
Skal der to grafikkort til eller kan man få et med to udgange.
Hun bruger Windows XP.

Mvh
Sten Axelsen

Fra : Bruno

Dato : 27-07-05 22:23

Sten Axelsen wrote:
> Min datter vil gerne have både en fladskærm og en almindelig skærm tilslutte
> til sin PC.
> Hvordan gør man det?
> Skal der to grafikkort til eller kan man få et med to udgange.

Man kan bruge to grafikkort, men det er enklere at anvende et med 2
udgange. Hvad der er bedst afhænger lidt af formålet og hvad hun har nu.

Rigtig mange grafikkort kommer med 2 udgange, eller endda 3 hvis man
medregner en TV udgang, uden, at det regnes som en særlig feature og
derfor er der gode muligheder for at hendes maskine allerede kan trække
to skærme.

Så derfor kig der hvor hendes skærm er forbundet om ikke der er et
ekstra stik, men check også brugervejledningen til computeren. Nogle
gange er der kun et stik som kan føres ud til to med et mellemkabel, kan
du ikke finde de nødvendige oplsninger så spørg her i gruppen igen og
fortæl mere om hvilken PC hun har.

> Hun bruger Windows XP.

Det er ok, man har kunnet bruge to skærme eller mere siden de før
Windows blev opfundet.

Mvh

Bruno

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 28-07-05 01:00

Sten Axelsen wrote:
> [...]
> til sin PC.
> Hvordan gør man det?
> Skal der to grafikkort til eller kan man få et med to udgange.

Kig på det nuværende grafikkort, hvis der sidder ét VGA stik, så kan det
ik bruges. Hvis der sidder et VGA stik og et større stik ved siden af,
er sidstnævnte nok et DVI stik. Her kan du tilslutte en skærm med VGA
stik (hvis fladskærmen ikke har DVI), via en DVI->VGA adaptor

Ellers må du ud og købe et nyt grafikkort. Næsten alle nye kort har 2
udgange, de fleste en VGA og en DVI. Check evt. om der følger en
DVI->VGA adaptor med, hvis du har brug for dette. søg lidt på
www.edbpriser.dk og smid et link herinde, så ser vi på det

Fra : Christian Buhrkall

Dato : 03-08-05 21:13

Esben von Buchwald wrote:

> [...]
> udgange, de fleste en VGA og en DVI. Check evt. om der følger en
> DVI->VGA adaptor med, hvis du har brug for dette. søg lidt på

Jeg har flere som spørger efter "et split kabel til vga" altså et kabel
der giver mulighed for at koble to skærme på en vga udgang.
Jeg har aldrig set sådan et kabel og vil bare høre.. findes det... ;)

Fra : Robert Eriksen

Dato : 04-08-05 13:53

Christian Buhrkall wrote:

> Jeg har flere som spørger efter "et split kabel til vga" altså et kabel
> der giver mulighed for at koble to skærme på en vga udgang.
> Jeg har aldrig set sådan et kabel og vil bare høre.. findes det... ;)

Jada.
F.eks.
http://www.mpx.no/aspx/login.aspx?ReturnUrl=%2faspx%2fprdinfo.aspx%3fplid%3d36699&plid=36699
(først hit på
http://www.google.dk/search?hl=da&q=VGA+split+kabel&btnG=S%C3%B8g&meta=lr%3Dlang_da)

Men det er naturligvis præcis samme billede der kommer på begge monitorer.