universal beslag til tasker
Fra : Thomas

Dato : 04-06-01 21:53

Ok et banalt spørgsmål.... hvordan i alverden virker "universalbeslag" til
taskesæt?
Når cyklerne er så vidt forskelligt opbygget i bagenden, hvordan kan noget
beslag så passe til alle??

Ser på et givi universalbeslag til tre tasker hos louis.de, men der står
intet om modeller (motorcykler altså så de mener vel med "universal" at
det virker på alle...? oder was?

GS500E

Fra : Claus Rittig

Dato : 04-06-01 22:34

"Thomas" <Felling@home.now> skrev i en meddelelse
> [...]
> taskesæt?
> Når cyklerne er så vidt forskelligt opbygget i bagenden, hvordan kan noget

Meget simpelt: Det er en masse pinde og beslag som kan kombineres på et utal
af måder, lidt ligesom de der byggesæt man kan få til børn. Du kan få et
taskesæt til at sidde på hvadsomhelst med dem, men du kan ikke få dem til at
sidde stabilt.

> Ser på et givi universalbeslag til tre tasker hos louis.de, men der står
> intet om modeller (motorcykler altså så de mener vel med "universal"
> [...]

Jeg lavede selv beslag til et Givi Wingrack på mig GS500, mon ikke det var
noget du burde overveje?

Søg på DejaNews efter Author: Rittig og Subject Wingrack eller send mig en
mail, så sender jeg billeder og byggevejledning.

Rittig

Fra : Rasmus Rosenquist

Dato : 05-06-01 07:04

> lidt ligesom de der byggesæt man kan få til børn.

Er det så børnene kan passe hvorsomhelst???

Rasmus

Fra : Claus Rittig

Dato : 05-06-01 09:21

"Rasmus Rosenquist" <rasmus@fjernrovdyr.dk> skrev i en meddelelse

> Er det så børnene kan passe hvorsomhelst???

Ha, nej
Jeg tror de hedder Mekano eller sådan noget.

Rittig

Fra : Thomas

Dato : 05-06-01 10:23

> [...]
> taskesæt til at sidde på hvadsomhelst med dem, men du kan ikke få dem til

Du vil sige at det er noget junk, man ikke bør købe så? Sidder det løst i
sådan en grad at det ikke er brugbart?

> Jeg lavede selv beslag til et Givi Wingrack på mig GS500, mon ikke det var
> noget du burde overveje?

Jo, men jeg har ikke maskinen til at lave de bugs... ups.. buk Jo har
læst tråden, men har aldrig arbejdet i metal.

Fra : Claus Rittig

Dato : 05-06-01 12:03

> Du vil sige at det er noget junk, man ikke bør købe så? Sidder det løst i
> sådan en grad at det ikke er brugbart?

Ja, det mener jeg, men der er jo forskel på hvad folk mener er "stabilt".

> Jo, men jeg har ikke maskinen til at lave de bugs... ups.. buk Jo har
> læst tråden, men har aldrig arbejdet i metal.

Maskine?
Min første version blev lavet med følgende værktøj: Hammer, skruestik og
boremaskine.
Hvis du laver det i alm. fladjern kan du let bukke det med en hammer og en
skruestik, det er jo bare nogle simple 90 graders buk. Og 6m fladjern koster
omkring 200kr så der er nok at øve sig på.

Som sagt, mit første beslagsæt blev lavet på den måde, og malet sort, det er
mit nuværende som ikke har "borede" huller men "standsede" (hvilket i
praksis er hamrende ligegyldigt) og i rustfrit stål.

Rittig
(Når jeg kan lave det, kan det ikke være ret svært).

Fra : Armand

Dato : 05-06-01 11:30

Thomas <Felling@home.now> skrev i en
> Du vil sige at det er noget junk, man ikke bør købe så? Sidder det
løst i
> sådan en grad at det ikke er brugbart?

Jeg vil suplere Rittig, ved at sige: "det er SJÆLDENT at man kan få dem
til at sidde 100% stabilt".
Deri ligger at de kan være "gode nok" - Især for normalforbrugeren, der
ikke måtte have adgang til galvaniseret fladjern og bukke, samt
svejsemaskiner!

> ...har læst tråden, men har aldrig arbejdet i metal.

- - - Ligesom dig!

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 05-06-01 14:40

> Jeg vil suplere Rittig, ved at sige: "det er SJÆLDENT at man kan få dem
> til at sidde 100% stabilt".
> Deri ligger at de kan være "gode nok" - Især for normalforbrugeren

Helt enig.

> ... der ikke måtte have adgang til galvaniseret fladjern og bukke, samt
> svejsemaskiner!

> - - - Ligesom dig!

Men jeg har altså haft stor succes med at bukke jernet i en skruestik, og
det er slet ikke nødvendigt at svejse.

Hvorfor ikke bare prøve? Det er jo ikke noget der kan ruinere nogen.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 05-06-01 16:03

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
> Men jeg har altså haft stor succes med at bukke jernet i en skruestik,
og
> det er slet ikke nødvendigt at svejse.
> Hvorfor ikke bare prøve? Det er jo ikke noget der kan ruinere nogen.

Jo!
Men for den udenforstående/uøvede hvis kreativitet måske ikke helt er
trimmet til sagen, kan et universalbeslag være en god ting at arbejde
videre på á forstærkninger og måske endelig omkonstruktion!

Sagen kan være en svær nød at knække, hvilket belyses af at det engang
lykkedes en af mine klubkammerater, som ellers er maskinarbejder, at
fastgøre sin 4-1'er til bagsvingeren (som til alles oplysning IKKE er et
fast punkt!)

Forøvrigt er alu-fladprofil fantastisk stift trods anderledes blødt at
bore i. da det heller ikke får brug for en efterfølgende lakering er det
derfor ideelt at bruge til jobbet!
Kan man få fat i noget tyndt karosseriblik klippet i tilsvarende
strimler, er det endvidere særdeles fint at fremstille
skabeloner/testbuk i/med!

--
Armand

Fra : Asger Steffensen

Dato : 05-06-01 23:20

"Thomas" <Felling@home.now> wrote in message
> [...]
>
> Ser på et givi universalbeslag til tre tasker hos louis.de, men der står
> intet om modeller (motorcykler altså så de mener vel med "universal"

Problemet med universalbeslag der passer til "alle cykler" er at de samtidig
passer på ingen cykler
Taskerne er ganske rigtigt svære at få til at sidde stabilt med
universalbeslag, og problemet forværres yderligere hvis du putter noget i
dem!
Skaf noget 3 mm rustfri plade i passende strimler, alier dig med en
skruestik, en boremaskine+metalbor, en nedstryger og en hammer (hvis du ikke
har et maskinværksted ved hånden).
Den opskrift har jeg altid haft succes med.

Asger
ZX-10 (til salg)