Rumtopf
Fra : Jens Bruun

Dato : 27-07-05 15:01

Vi har - efter inspiration fra en opskrift i en gratisavis - startet en
rumtopf. I opskriften nævnes det, at spiritusen skal være på mindst 54%.
Hvorfor lige netop den procentsats? Det er jo ikke lige det allerletteste at
finde en rom på mindst 54%, og tanken om at bruge f.eks. vodka virker ikke
helt så tiltalende.

Vi har fundet en god rom på 50%. Giver det problemer med mikroorganismer?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 7/22/05)

Fra : Max

Dato : 27-07-05 16:46

Hej Jens

> [...]
at
> finde en rom på mindst 54%, og tanken om at bruge f.eks. vodka virker ikke

Du kan da både få Captain Morgan og Strooe rom der har over 54 %.

Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-07-05 16:49

> Du kan da både få Captain Morgan og Strooe rom der har over 54 %.

Stroh er ikke lige en romtype, jeg har lyst til at lave rumtopf af. Dertil
smager den alt for meget af ... Stroh-rom Captain Morgan har jeg ikke
set med over 54%.

Fra : Max

Dato : 27-07-05 22:16

Hej Jens

> smager den alt for meget af ... Stroh-rom Captain Morgan har jeg ikke
> set med over 54%.

Ok, mener jeg har spillet Captain Morgan med noget 70% stads, men
hvis det kun er et spørgsmål om alkoholprocenter, så var den rigtige
løsning måske at tilsætte noget finsprit.

Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-07-05 13:10

> Ok, mener jeg har spillet Captain Morgan med noget 70% stads, men
> hvis det kun er et spørgsmål om alkoholprocenter, så var den rigtige
> løsning måske at tilsætte noget finsprit.

Jepper. Det bliver nok sådan, vi gør.

Fra : Max

Dato : 27-07-05 22:16

Hej Jens

Kunne du lokkes til at lække opskriften ?

Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-07-05 13:15

> Kunne du lokkes til at lække opskriften ?

Det er denne, vi bruger:
http://www.sondagsavisen.dk/Site/Laser/Artikler/Livsstil/9656704.htm

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 27-07-05 17:29

> [...]
> ikke helt så tiltalende.
>
> Vi har fundet en god rom på 50%. Giver det problemer med mikroorganismer?

Hej Jens,

Jeg lavede for år tilbage "Rumtopf" med helt almindelig brun rom. Det var
der ingen der blev syge af - Ahhh, måske en lille smule, men det skyldtes nu
ikke mikroorganismer...*G*
Husk nu at lade den stå længe nok, og gerne mørkt - især vis ikke du har en
rigtig "Rumtopf-krukke". Den skulle gerne kunne gøre lykke omkring jul og
nytår. Skål!

--
Mvh. Renate
____________________________

Fra : Emil

Dato : 27-07-05 17:37

Jens Bruun wrote:

>Vi har - efter inspiration fra en opskrift i en gratisavis - startet en
>rumtopf. I opskriften nævnes det, at spiritusen skal være på mindst 54%.
>Hvorfor lige netop den procentsats?

Ja, det er en gåde. Meningen er jo nok, at saften fra frugterne
går sammen med spritten (osmose), så den endelige procent skal
være så høj, at der ikke kan opstå gæring.

Mig bekendt, vil en alkoholprocent i den færdige masse (frugt +
sprit) over 15-20, forhindre en (vild-) gæring.

>Det er jo ikke lige det allerletteste at
>finde en rom på mindst 54%, og tanken om at bruge f.eks. vodka virker ikke
>helt så tiltalende.

Johda. En Sthro-rom holder 80%!
Men ellers bør du bruge en god rom, og evt. justere med
vodka/rom, så den endelige % ligger tæt på de 15-20.

>Vi har fundet en god rom på 50%. Giver det problemer med mikroorganismer?

nej, hvis frugtandelen kun er lidt over halvdelen af den samlede
masse.
Skoldes bærrene, og opbevares romtopfen i lukket glas, kan
andelen af bær øges til > det dobbelte af en 50% rom, altså ca.
1,5 kg bær til en flaske rom 72 cl.

Bærrene skal dog altid være dækket af spritten. Men bærrene
krymper i rombadet, så der kan efterfyldes med bær og rom med en
meget høj % alkohol.
Bærrene afgiver jo vand, og opsuger spritten (osmosen). Så når
man spiser bærrene, vil vædsken blive mere alkoholfattig, og
dermed mindre holdbar.

Blev du forvirret?

m.v.h. Emil

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-07-05 13:10

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> Blev du forvirret?

Nope. Tak for info.

Fra : Svend

Dato : 28-07-05 09:25

On Wed, 27 Jul 2005 16:01:24 +0200, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Hvorfor lige netop den procentsats? Det er jo ikke lige det allerletteste at

Ørne rom fra Juul’s Vinhandel, Værnedamsvej 15, 1819 Frederiksberg,
gør det og han har masser af anden rom i den styrke, kan også fås på
Ndr.Frihavnsgade og sikkert hos mange andre velasorterede vinhandlere,
smagen er bedre end alt du kan finde i et supermarked.

/Svend

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-07-05 13:09

"Svend" <not4u@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Ndr.Frihavnsgade og sikkert hos mange andre velasorterede vinhandlere,
> smagen er bedre end alt du kan finde i et supermarked.

Tak for info, men konen har allerede fået hjembragt en "Rhum J.M" fra
Martinique via vores lokale pusher. Den holder 50% og smager fremragende.
Jeg tror, vi supplerer op med lidt finsprit.