Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvorfor bruges det ikke mere?
Fra : Michael

Dato : 27-07-05 12:45

Jeg har et gammelt Olympus OM 10.
På objektivet kan man aflæse dybdeskarpheden
ved forskel afstand og blænde. Hvorfor er man
gået væk fra det?

Nyt objektiv: Nikon DX 18-55 ED
Mvh.
Michael

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 27-07-05 13:14

> Jeg har et gammelt Olympus OM 10.
> På objektivet kan man aflæse dybdeskarpheden
> ved forskel afstand og blænde. Hvorfor er man
> [...]

Nogle objektiver har det også endnu (f.eks. mit Canon 28-80 L og mit Sigma
70-200mm objektiv). Jeg tror en af grundene til at man er gået væk fra det
er, at mange folk nu om dage ikke helt ved hvad dybdeskarphed er. Der er
desuden en del kameraer der har en nedblændingsknap så du kan se din
dybdeskarphed...

--
Med venlig hilsen/Best regards

René Ernst Nielsen
www.fotographi.dk

Fra : Jakob

Dato : 27-07-05 13:26

In article <42e77a9e$0$64253$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
kontakt@fotographi.dk says...

> desuden en del kameraer der har en nedblændingsknap så du kan se din
> dybdeskarphed...

Er jeg den eneste der finder den fuldstændig og komplet ubrugelig ?? har
godt nok ikke fotograferet så meget slr men da jeg legede med den
funktion du jeg overhovedet ikke se forskel fra søgerbilledet, meget
lidt ihvertfald.
--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-07-05 13:37

Jakob wrote:

> [...]
> har godt nok ikke fotograferet så meget slr men da jeg legede med den
> funktion du jeg overhovedet ikke se forskel fra søgerbilledet, meget

Det forudsætter jo som udgangspunkt, at man bruger en blændeåbning der er
mindre end max, hvis der skal være mening i sagerne. Ellers ser du jo
dybdeskarpheden som den bliver, når du knipser. Prøv at blænde ned på en
meget lille blændeåbning og aktiver så knappen. Så kan du sagtens se det,
når den blænder objektivet ned - hvis altså ikke søgerbilledet bliver for
mørkt.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jakob

Dato : 27-07-05 15:31

In article <42e78026$0$77630$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
spamhater@nowhere says...

> Det forudsætter jo som udgangspunkt, at man bruger en blændeåbning der er
> mindre end max, hvis der skal være mening i sagerne.

Det er jeg med på, jeg prøvede det på et lånt d70 hvor jeg ville tage
nogle billeder med så sløret baggrund som mulig.

> [...]
> når den blænder objektivet ned - hvis altså ikke søgerbilledet bliver for

Det har jeg prøvet og det kan da godt være at det var mørket der
forstyrrede mit udbytte af det. Vil prøve det igen når jeg nu engang for
lov at låne det igen :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 27-07-05 16:32

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> In article <42e78026$0$77630$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
> spamhater@nowhere says...

> Det er jeg med på, jeg prøvede det på et lånt d70 hvor jeg ville tage
> nogle billeder med så sløret baggrund som mulig.

For at få baggrunden så sløret så mulig, så anvender du den største blænde
objektivet har, hvilket er den du ser i søgeren som standart, så derfor har
du ikke kunne se en forskel der. Noget andet er, hvis du tager et billede af
en by eller noget, hvor du gerne vil have så meget skarpt så muligt, og
derfor blænder objektivet ned, så ser du en forskel når du trykker på
DOF-preview.

Prøv endelig igen

MVH
Thomas

Fra : Jakob

Dato : 27-07-05 16:57

In article <42e7a8d6$0$77578$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
sass@'sletdette'mail.tele.dk says...

> For at få baggrunden så sløret så mulig, så anvender du den største blænde
> objektivet har, hvilket er den du ser i søgeren som standart,

Ahhh damn hader når man har taget fejl, men det forklarer jo en del :0),
men så forstår jeg bare ikke at billedet blev mørkere men ok.

> Prøv endelig igen

Det vil jeg gøre, tak for dit input.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 27-07-05 15:58

> [...]
>
> --
> Fotoamatør af Guds nåde.
> PS: Nye (opdateret 21/7/2005) knipserier kan findes på
++++++++++++++++++++

Jeg har heller aldrig fundet ud af at bruge dof knappen, jeg kan godt se at
søgeren bliver mørkere, men hvad får man ud af det? Der må være et eller
andet jeg ike har forstået

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Ved svar på E-mail fjern "NOMORESPAM"

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 27-07-05 16:30

"Jørgen Nielsen" <longhorn_1969@hotmailNOMORESPAM.com> skrev i en meddelelse

> [...]
at
> søgeren bliver mørkere, men hvad får man ud af det? Der må være et eller

Fordelen ved det, er hvis du eksempelvis arbejder med macro eller noget, så
kan du se, om det du vil have skarpt bliver skarpt. Eller en landskabscene
eller you name it. Funktionen er ganske genial synes jeg, men kræver lidt
tilvænning som alt jo gør.

MVH
Thomas

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 27-07-05 17:01

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller you name it. Funktionen er ganske genial synes jeg, men kræver lidt

+++++++++++++++++++

Hej Thomas.

Ja, det er jeg med på, men jeg kan bare ikke se, hvordan dybteskarpheden
bliver, kan jo kun se at det bliver mørkt.

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-05 17:17

> [...]
>
> Ja, det er jeg med på, men jeg kan bare ikke se, hvordan dybteskarpheden
> bliver, kan jo kun se at det bliver mørkt.

Prøv at lægge mærke til noget, der er lidt ude af fokus foran eller bag ved
det, du har fokuseret på, når du trykker på knappen. Lige pludselig bliver
det skarpere, når du trykker - afhængigt af dit valgte blændetal.

Mvh. Claus Petersen

Fra : KNL DtP

Dato : 27-07-05 13:17

"Michael" <nospam2me@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> På objektivet kan man aflæse dybdeskarpheden
> ved forskel afstand og blænde. Hvorfor er man
> gået væk fra det?

Der kan være flere grunde, bl.a. at der på zoomobjektiver (som du selv henviser
til) er en lang række forskellige DoF værdier, da brændevidden jo kan justeres
trinløst. Det eneste zoomobjektiver jeg har set DoF optegnelser på, var en
gammel Minolta 80-200 mm tele, som havde store kurver i grøn og orange graveret
ned i det sorte metal. Der kræver en del plads at skrive så meget information,
hvilket sikkert kan give problemer på en lille standardzoom.

I min egen objektivsamling kunne jeg se, at det kun var på Sigma EX 15 mm f/2.8
fisheye og Canon EF 85 mm f/1.8 USM, der var angivet DoF i forbindelse med
afstandsangivelsen. Fisheøjet havde for f/8 - f/11 - f/16 og f/22. 85'eren kun
på f/22.

Jeg synes nu, at det er en ganske praktisk oplysning af have ved hånden. På den
måde kan man hurtigt finde hyper focal lenth'en, hvis man skal bruge maksimal
DoF - fra tætteste genstand til uendelig. Man kunne vel også lave en lille tabel
og have den med i fototasken, hvis det var påkrævet. Den hurtigste metode er dog
stadig at bruge nedblændingsknappen, og så justere blænde og afstand, indtil man
er tilfreds.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Michael

Dato : 27-07-05 13:28

KNL DtP wrote:
> [...]
> stadig at bruge nedblændingsknappen, og så justere blænde og afstand, indtil man

Min nikon D50 har ikke en nedblændingsknap
D70 har vidst en?

Mvh.
Michael

Fra : Jakob

Dato : 27-07-05 13:32

In article <v5LFe.62456$Fe7.201502@news000.worldonline.dk>,
nospam2me@invalid.dk says...

> Min nikon D50 har ikke en nedblændingsknap
> D70 har vidst en?

Ja

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : KNL DtP

Dato : 27-07-05 13:34

> Min nikon D50 har ikke en nedblændingsknap

Æv, den er ellers en ganske fornuftig indretning. Når jeg har flash på min
kamera, virker DoF-knappen også til at aktivere pilotlyset, så man kan tjekke
for uheldige skygger i real time.

> D70 har vidst en?

Nu er jeg Canon-mand, men en hurtig google-søgning viste, at en sådan er til
stede. En gut nævnte dog problemer med af få ældre objektiver til at makke
ret?!?

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Michael

Dato : 27-07-05 13:40

KNL DtP wrote:
> [...]
> kamera, virker DoF-knappen også til at aktivere pilotlyset, så man kan tjekke

Hvad er pilotlyset?

Newbie Michael

Fra : Michael

Dato : 27-07-05 13:56

Michael wrote:

> Hvad er pilotlyset?

Fandt selv svaret:
http://tinyurl.com/b9v5a

Fra : Ivan

Dato : 27-07-05 18:24

> [...]
> er dog
> stadig at bruge nedblændingsknappen, og så justere blænde og afstand,

Den er lavet, hedder noget med Dofmaster

Fra : Knud Bonke

Dato : 27-07-05 19:34

: På objektivet kan man aflæse dybdeskarpheden
: ved forskel afstand og blænde. Hvorfor er man
: gået væk fra det?

Nok fordi zoomobjektiver er blevet billigere/bedre og derfor
meget populære. Man skal jo i givet fald have en dybdeskarphedsskala
for hver brændviddemulighed, og det er helt uoverskueligt på
objektivet.
mvh Knud

Fra : Michael

Dato : 27-07-05 19:58

Knud Bonke wrote:
> [...]
> meget populære. Man skal jo i givet fald have en dybdeskarphedsskala
> for hver brændviddemulighed, og det er helt uoverskueligt på

Tja.. Hvor svært kan det være
Det er et 50 mm objekttiv som sidder
på kameraet.

Mvh.
Michael

Fra : Knud Bonke

Dato : 28-07-05 04:35

: Tja.. Hvor svært kan det være

Åbenbart meget svært, på et objektiv med fast brændvidde er det
rimeligt enkelt og overskueligt med en dybdeskarphedsskala,
men du skriver jo netop om forskellen på dit gamle, og det nye
som er et zoomobjektiv. ))
Men den gode, gamle erfaring (læs øvelse) er altså heller ikke at
foragte. Det er sjældent du kar tid til at læse skalaer eller kontrollere
nedblændingskontakter. (som ikke er noget nyt, det virker stadig på
mit gamle Canon Ft-ql kamera fra 1962)
venligst Knud

Fra : Jan F.

Dato : 28-07-05 07:33

"Michael" <nospam2me@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har et gammelt Olympus OM 10.
> På objektivet kan man aflæse dybdeskarpheden
> ved forskel afstand og blænde. Hvorfor er man
> gået væk fra det?

Jeg kender kun Canon' objektiver og der er ingen blændering som på den ældre
generation af objektiver, det kunne være en mulig årsag.

Jan

Fra : ;o\)-max-

Dato : 28-07-05 09:28

"Jan F."
> "Michael"
> >
> Jeg kender kun Canon' objektiver og der er ingen blændering som på den ældre
> generation af objektiver, det kunne være en mulig årsag.
>
> Jan

Det var da en ide - at vise dybdeskrpheden på lcd'en,
skide go ide faktisk.. -max-

Fra : Michael

Dato : 28-07-05 09:45

-max- wrote:
> "Jan F."

> Det var da en ide - at vise dybdeskrpheden på lcd'en,
> skide go ide faktisk.. -max-

Det ville være mere smart hvis man kunne aflæse dybdeskarpheden i
søgeren. Man kan i forvejen se blændetal, lukketid, ISO og div.
Der skal ikke bruges mange Kb bytes hvis den information skal med.

Michael