/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Livet i en lastbil
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 27-07-05 06:14

Jeg kom til at tænke på - nyeligt hjemvendt fra sydpå - hvor mange timer
holder en lastbil egentlig typisk på en rasteplads af hensyn til
køre/hviletidsbestemmelserne?


--
Per, Esbjerg



 
 
Finn Guldmann (27-07-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 27-07-05 07:30

Per Henneberg Kristensen wrote:
> Jeg kom til at tænke på - nyeligt hjemvendt fra sydpå - hvor mange timer
> holder en lastbil egentlig typisk på en rasteplads af hensyn til
> køre/hviletidsbestemmelserne?
>
Hvis vi lige render reglerne igennem først så:
Efter 4½ times kørsel skal man holde mindst 45 minutter. Frankrig
stiller et, ulovligt, krav om at man holder 1 time i stedet for de 45
minutter. (De har lov at stille det overfor deres egne lastbiler, men
ikke overfor lastbiler fra andre lande. Men det er efterhånden
almindeligt accepteret og jeg bruger det selv stort set over alt)

Inden for hver 24 timer skal man holde 11 timer. Tre gange om ugen kan
de dog sættes ned til 9. Under særlige omstændigheder kan man nøjes med
at holde 8. Men den er ikke særlig brugt da man så skal holde 4 timer i
løbet af dagen både før og efter.

Efter max 56 KØREtimer skal man holde weekend. Den kan have tre længder.
Den skal som udgangspunkt være 45 timer. Er man hjemme kan den dog
nedsættes til 36 timer. Er man væk fra chaufførerens eller bilens
hjemsted kan den nedsættes til 24 timer.

For at gøre forvirringen total er der ingen sammenhæng mellem et
chaufførdøgn og et rigtig døgn, ligesom der heller ikke er sammenhæng
mellem en chauffør uge og en rigtig uge.

Så "nat" kan være på hvilket som helst tidspunkt på døgnet. Og "weekend"
kan være på hvilken som helst dag i ugen.

Det skal lige nævnes at de timer daglig hvil ("nat") og ugentlig hvil
("weekend") nedsættes med skal afvikles indenfor 3 uger i forbindelse
med et andet ugentlig hvil. Så hvis det bare går der ud af, og man
benytter alle de tilladte nedsættelser kommer man ud for skulle holde
"weekend" fra tirsdag aften til søndag aften i den 3. uge.

Noget andet er så at det nye direktiv der trådte i kraft 1. juli sætter
nye grænser for hvad tid vi har at gøre med. Men ingen har endnu fået
sig sat rigtig ind i hvad det betyder. En udbredt holdning i erhvervet
er vistnok; "Vi lader som ingenting, og lader det komme som en
overraskelse".

En lidt uheldig holdning. Men der er stor enighed i erhvervet om at hvis
det skal overholdes 100% vil eksportkørsel ret meget længere væk end til
nabolandene være umuligt.

--
MVH Finn
Hvis folk bare havde lige så travlt med at passe deres egen kørsel,
som de har med at passe min, ville om ikke andet så min hverdag blive
meget nemmere.

Finn Guldmann (27-07-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 27-07-05 07:48

Finn Guldmann wrote:
> Per Henneberg Kristensen wrote:
>
>> Jeg kom til at tænke på - nyeligt hjemvendt fra sydpå - hvor mange
>> timer holder en lastbil egentlig typisk på en rasteplads af hensyn til
>> køre/hviletidsbestemmelserne?
>>
Jeg glemte så lige alle de andre grunde til at lastbiler holder rundt
omkring på rastepladserne.

En grund til at man sommetider kommer til at holde længe på en
rasteplads er at det, tilsyneladende, er vigtigere for disponenterne at
de aftaler om tidsterminer de har lavet med kunderne bliver overholdt
end at lastbilerne udnyttes optimalt. Dette medfører at det oftest først
er når man melder sig tom at de går igang med at finde et returlæs.

Jeg har sommetider forsøgt at forklare disponenterne at det er surt sjov
at sidde og vente på besked uden at vide om den kommer om 5 minutter
eller om 5 timer. Ligesom det også er det at få besked om at ringe efter
otte (morgen), kl tre om eftermiddagen.

Noget der også fylder godt op på rastepladserne er den misbrug der
bruges af østeuropæiske chaufførere. De koster ikke noget når de holder
stille. Så om der skal gå en, to eller tre dage inden de får besked er
der ikke så mange der tager sig af.

For nogle år siden blev en 10-12 østeuropæiske biler sendt til Viby ved
Århus for at hente en størrere samling af CocaCola. (Muligvis i
forbindelse med at tapperiet der lukkede). De kom stort set samtidig.
Men de sidste kørte først derfra efter 1½ uge. De holdt på en plads hvor
der end ikke var et toilet. Så det skulle foregå i åbningstiden i den
nærliggende sportshal.

--
MVH Finn
Hvis folk bare havde lige så travlt med at passe deres egen kørsel,
som de har med at passe min, ville om ikke andet så min hverdag blive
meget nemmere.

Martin Vollert (27-07-2005)
Kommentar
Fra : Martin Vollert


Dato : 27-07-05 11:57

Også skrev Vollert

> For nogle år siden blev en 10-12 østeuropæiske biler sendt til Viby
> ved Århus for at hente en størrere samling af CocaCola. (Muligvis i
> forbindelse med at tapperiet der lukkede). De kom stort set samtidig.
> Men de sidste kørte først derfra efter 1½ uge. De holdt på en plads
> hvor der end ikke var et toilet. Så det skulle foregå i åbningstiden
> i den nærliggende sportshal.

Ja hvordan skulle en dansk vognmand med danske chauffører kunne konkurrere
med det.
--
Hilsen Martin.
http://home19.inet.tele.dk/vollert



Finn Guldmann (27-07-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 27-07-05 12:21

Martin Vollert wrote:
>>For nogle år siden blev en 10-12 østeuropæiske biler sendt til Viby
>>ved Århus for at hente en størrere samling af CocaCola. (Muligvis i
>>forbindelse med at tapperiet der lukkede). De kom stort set samtidig.
>>Men de sidste kørte først derfra efter 1½ uge. De holdt på en plads
>>hvor der end ikke var et toilet. Så det skulle foregå i åbningstiden
>>i den nærliggende sportshal.
> Ja hvordan skulle en dansk vognmand med danske chauffører kunne konkurrere
> med det.
>
Det kan de heller ikke. Men så er der heldigvis andre måder vi kan gøre
os gældende på.

--
MVH Finn
Hvis folk bare havde lige så travlt med at passe deres egen kørsel,
som de har med at passe min, ville om ikke andet så min hverdag blive
meget nemmere.

Robert Eriksen (27-07-2005)
Kommentar
Fra : Robert Eriksen


Dato : 27-07-05 13:20



Finn Guldmann wrote:

> For nogle år siden blev en 10-12 østeuropæiske biler sendt til Viby ved
> Århus for at hente en størrere samling af CocaCola. (Muligvis i
> forbindelse med at tapperiet der lukkede). De kom stort set samtidig.
> Men de sidste kørte først derfra efter 1½ uge. De holdt på en plads hvor
> der end ikke var et toilet. Så det skulle foregå i åbningstiden i den
> nærliggende sportshal.

Er der egentlig ikke toilet i de helt store lastbiler?

Det er vel så næppe de modeller der er mest udbredte i Polen, men kom
bare til at tænke på det.

Finn Guldmann (27-07-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 27-07-05 16:21

Robert Eriksen wrote:
>
>
> Finn Guldmann wrote:
>
>> For nogle år siden blev en 10-12 østeuropæiske biler sendt til Viby
>> ved Århus for at hente en størrere samling af CocaCola. (Muligvis i
>> forbindelse med at tapperiet der lukkede). De kom stort set samtidig.
>> Men de sidste kørte først derfra efter 1½ uge. De holdt på en plads
>> hvor der end ikke var et toilet. Så det skulle foregå i åbningstiden i
>> den nærliggende sportshal.
> Er der egentlig ikke toilet i de helt store lastbiler?
>
Ikke dem jeg kender til.

Det kan godt være at der er nogen der har fået det installeret i de der
store amerikanske lastbiler med sleeper. Men svjv er det heller ikke
standard der.

> Det er vel så næppe de modeller der er mest udbredte i Polen, men kom
> bare til at tænke på det.
>
I Polen var de så snu, for en del år siden, at sætte en
aldersbegrænsning på importerede lastbiler på fem år.

De var ved at blive en skrammellosseplads for ældre lastbiler og
trailere før det.

Men det har betydet at de faktisk har en lastbilpark der er nyere end vores.

--
MVH Finn
Hvis folk bare havde lige så travlt med at passe deres egen kørsel,
som de har med at passe min, ville om ikke andet så min hverdag blive
meget nemmere.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408621
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste