Auto-opdatering af tegning
Fra : Janus

Dato : 26-07-05 13:06

Hej NG!
Har lige siddet og lavet en lille tegning vha Graphics2D'et fra et
JPanel. På dette JPanel har jeg sat setPrederredSize(800,600) og er
add'et til en JFrames BorderLayoutManager i CENTER-placeringen.

Tegningen virker fint nok, men hvis jeg åbner et eller andet program,
der så skjuler min tegning, bliver den ikke re-rendereret, når det
overliggende vindue lukkes eller flyttes. Altså, ingen automatisk repaint.

Hvordan klarer jeg dette problem?

Pft Janus

--
Kids, try this at home: http://www.legendsrpg.net/index.php?refid=799

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 26-07-05 18:04

Janus wrote:
> [...]
> der så skjuler min tegning, bliver den ikke re-rendereret, når det
> overliggende vindue lukkes eller flyttes. Altså, ingen automatisk repaint.

Hej Janus

Så vidt jeg husker burde det altså fungere uden at du skal bekymre dig
om det. Hvilken metode benytter du til at tegne i? I Swing er det eneste
korrekte at overskrive metoden
"protected void paintComponent(Graphics g)".

Hvis du f.eks. har overskrevet metoden "paint(graphics g)" som man vist
nok skulle gøre i AWT så kan det måske give din fejl.

Hvis det ikke løser dit problem så prøv at skrive igen, evt. med noget kode.

Med venlig hilsen
Thomas Bendsen

Fra : Janus

Dato : 26-07-05 19:13

Thomas Bendsen wrote:

> [...]
> nok skulle gøre i AWT så kan det måske give din fejl.
>
> Hvis det ikke løser dit problem så prøv at skrive igen, evt. med noget

Tja, noget i stil med:

JFrame frame = new JFrame(new BorderLayout());
JPanel panel = new JPanel();
panel.setPreferredSize(800,600);
frame.getContentPane().add(panel);

Graphics2D g2d = (Graphics2D)panel.getGraphics();

g2d.drawLine(0, 0, 300, 300);

-det går ganske fint... indtil føromtalte situation opstår, hvilket jo
sker ret tit.

Vh Janus

--
Kids, try this at home: http://www.legendsrpg.net/index.php?refid=799

Fra : Janus

Dato : 26-07-05 19:42

Janus wrote:

> [...]
>
> g2d.drawLine(0, 0, 300, 300);
>

> -det går ganske fint... indtil føromtalte situation opstår, hvilket jo

Men pænt snedigt at extende JPanel og så ellers køre smøren af i
paintComponent ... i hvert virker det efter hensigten nu, tak.

Well, en rask søgning på key words "drawing jpanel" på Google gav også
svaret på første hit.. anyways, tak tak! :)

Vh Janus

--
Kids, try this at home: http://www.legendsrpg.net/index.php?refid=799

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 26-07-05 20:04

Janus wrote:

> [...]
>
> Well, en rask søgning på key words "drawing jpanel" på Google gav også
> svaret på første hit.. anyways, tak tak! :)

Hej Janus

Vi må have siddet og skrevet på samme tid Nå, men det er egentlig
ikke fordi det er specielt snedigt. Som sagt er det (i følge den Sun
tutorial jeg linkede til) den eneste rigtige måde at gøre det på.

Med venlig hilsen
Thomas

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 26-07-05 20:00

Janus wrote:

> [...]
>
> g2d.drawLine(0, 0, 300, 300);
>

> -det går ganske fint... indtil føromtalte situation opstår, hvilket jo

Hej Janus

Dette vil netop resultere i det problem du beskriver. Du tegner linien
en enkelt gang, men næste panelet bliver bedt om at tegne sig (ved at
dets paintComponent-metode kaldes), ved det jo ikke at der skal tegnes
en linie.
Du er nødt til at definere en ny klasse som overskriver paintComponent
metoden.
I stil med:
public class MyClass extends JPanel {
   protected void paintComponent(Graphics g) {
    if (isOpaque()) { //paint background
    g.setColor(getBackground());
    g.fillRect(0, 0, getWidth(), getHeight());
   }

      Graphics2D g2d = (Graphics2D)g.create();
      //Brug nu g2d til at lave din tegning
   g2d.dispose(); //clean up
   }

}

Nu kan du lave en ny instans af MyClass og addere til din JFrame.
I øvrigt vil det måske være en god idé at læse
http://java.sun.com/docs/books/tutorial/uiswing/14painting/index.html
(hvor jeg også mere eller mindre har taget ovenstående fra)

Med venlig hilsen
Thomas