Kåbe. Ja/nej
Fra : Jim Andersen

Dato : 26-07-05 11:39

Som skrevet i anden tråd skal jeg til at køre på en 250'er
http://www.bikez.com/motorcycles/suzuki_gn_250_e_1991.php

Hvad med noget kåbe ?
http://www.givi.it/prodotti/prodotto2.asp?macro=4&sub=71
Er det noget der vil hjælpe dens lille motor, når man en gang imellem vover
sig ud på en motorvej, eller er det kun et spørgsmål om komfort ?

Er der forresten nogen der kender nyprisen på sådan en Suzuki ?

/jim

Fra : OlIvEr [6000]

Dato : 26-07-05 11:58

> [...]
vover
> sig ud på en motorvej, eller er det kun et spørgsmål om komfort ?
---
Ehm.. Jeg vil næsten tro at den kåbe vil sænke cyklens præstationer.
Det vil nok give dig noget komfort, men det er jo et kompromi du er ude i
her..
Kommer nok mest an på hvor meget motorvej du kører.

Jeg ville nok også helle spare det væk.

Men min holdninge er også:
-Kåber er for tåber..

--
--==>OlIvEr<==--
Honda Hornet 600

Fra : Moller

Dato : 26-07-05 12:13

OlIvEr [6000] wrote:

> Men min holdninge er også:
> -Kåber er for tåber..

   Hørt... og hvis vindmodstanden er for stor, så skal der bare flere
heste til ;)

--
VH
Lars Molnit

Fra : OlIvEr [6000]

Dato : 26-07-05 12:21

> Hørt... og hvis vindmodstanden er for stor, så skal der bare flere
> heste til ;)
> VH
> Lars Molnit
> www.dfmc.dk/Lars_Molnit
---
Håber du også er klar på at vi bliver svinet om ikke så længe..

Fra : Peter B. Juul

Dato : 26-07-05 12:24

"OlIvEr [6000]" <hayabusa@post.cybercity.dk> writes:

> Håber du også er klar på at vi bliver svinet om ikke så længe..

Whatever. Så længe i har ret...

Hvorfor købe en fin motorcykel, hvis man bare vil gemme den.

Fra : Moller

Dato : 26-07-05 12:29

Peter B. Juul wrote:
> [...]

   Hvis man selv sviner, så skal man være forberedt på at blive svinet ;)
husker stadig den gang jeg fik skrevet at en Seca var noget af det
grimmeste man kunne købe ;)

> Whatever. Så længe i har ret...

   Og det har vi da... som det er til dags, så maskinerne så stærke at
kåbe er komplet ligegyldig så længe det ikke er magelighed til langturs
touring ;) noget som hverken min eller Olivers blir brugt til jo :)

> Hvorfor købe en fin motorcykel, hvis man bare vil gemme den.

   Det jo det, man skal vise de ædlere dele frem så folk kan se at der er
noget godt under forklædningen :)

   hæ, tænker på hvordan fornemmelsen ville være efter at fjerne kåben på
en CBR125, for at se den indenunder... svare lidt til at en pige smider
PushUp'en, og patterne falder ned til knæenede :)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Casper Jensen

Dato : 26-07-05 16:27

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse

> Hørt... og hvis vindmodstanden er for stor, så skal der bare flere
> heste til ;)
>
> --
Og størrere nakke og armmuskler

Casper
Z750 04

Fra : Torben Scheel

Dato : 02-08-05 10:30

Casper Jensen wrote:
> "Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse

> Og størrere nakke og armmuskler

Njaeh - det kommer af sig selv (efter én tur til Nordkap og én til
Algarvekysten på en VF750S )

--
vh
Torben

Fra : Hekto

Dato : 26-07-05 12:44

In article <42e612df$0$18650$14726298@news.sunsite.dk>,
jimVÆÆK@officeconsult.dk says...
> [...]
> sig ud på en motorvej, eller er det kun et spørgsmål om komfort ?
>
> Er der forresten nogen der kender nyprisen på sådan en Suzuki ?

En lille 'fluesmækker' i stil med A700 tager det værdste af insekterne
og regnen.
De fås dog langt billigere hos www. louis.de
En større giver lidt mere læ, meget mere støj og gør den følsom for
sidevind.

Jeg tror det er maksimum af hvad der kan betale sig.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Schlæger

Dato : 26-07-05 13:59

Jim Andersen wrote:

> Som skrevet i anden tråd skal jeg til at køre på en 250'er
> http://www.bikez.com/motorcycles/suzuki_gn_250_e_1991.php

Tillykke med anskaffelsen

> [...]
> Er det noget der vil hjælpe dens lille motor, når man en gang imellem vover
> sig ud på en motorvej, eller er det kun et spørgsmål om komfort ?

Jeg har kørt på en GN250 i en sæson - først uden kåbe, og derefter med en
lille vindskærm fra GIVI.

Vindskærmen gjorde ingen forskel med hensyn til præstationerne på
motorvej. De ER lave, og det er konsekvensen af en svag (men økonomisk)
motor. Overhalinger af lastbiler er et projekt, som man skal planlægge på
forhånd - specielt hvis det også går opad, eller der er modvind.

Du vil efter min opfattelse befinde dig bedre på alm. landevej.

Når det så er sagt, så giver det komfort at "komme lidt i læ" bag en
vindskærm, men virkningen afhænger meget af vindretning og -styrke. Alt i
alt var min vindskærm nok mere af kosmetisk betydning.

De små styrkåber ser jeg ingen mening med på sådan en MC. Dertil er
kørestillingen alt for opret.

> Er der forresten nogen der kender nyprisen på sådan en Suzuki ?

Det ved jeg intet om.

> /jim

Mch Schlæger

Fra : Jim Andersen

Dato : 26-07-05 14:37

"Schlæger" wrote:

> Jeg har kørt på en GN250 i en sæson - først uden kåbe, og derefter
> med en lille vindskærm fra GIVI.

Så er jeg jo kommet til den rette mand.

> [...]

> Alt i alt var min vindskærm nok mere af kosmetisk betydning.

> De små styrkåber ser jeg ingen mening med på sådan en MC. Dertil er

Tak for erfaringen.

/jim

Fra : Richard

Dato : 26-07-05 17:18

Jim Andersen wrote:

> Tak for erfaringen.

På min GB500 Clubman fjerner en Puig-vindskærm a la Givis 602
vindpresset på overkroppen ganske betydeligt. Den hæver muligvis
topfarten - jeg mærker i det mindste hastigheden mindre - men øger også
larmen i hjelmen ganske voldsomt

Så jeg bruger den kun på en årlig tur over Bælterne, muligvis skærer jeg
et par cm eller 5 af toppen inden årets tur...

Men kørestillingen på GB500 er også væsentlig mere foroverbøjet end din
- se fx billedet af brave Arvid Løvik her og døm selv:
<http://lovik.tripod.com/Clubman.html>

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Bjarne

Dato : 26-07-05 14:51

Hej

Min erfaring med kåbe på min BMW R80/7, hvor jeg monterede en RS kåbe er at
tophastigheden stiger.
Fra 185 til 198Km/t - fejlvisning, d.v.s. ca. fra 175 - 185Km/t, så i dette
tilfælde mindsker den vindmodstanden for BMW'en der kun har ca. 50 - 55Hk.
Det er naturligvis på den Tyske motorvej at det er testet.

Bjarne
bjarne snabelA bc-data.dk

Fra : Dr.Enduro

Dato : 26-07-05 15:32

Jim Andersen wrote:

> Hvad med noget kåbe ?

Nej.

--

Hilsen Jan

Fra : Moller

Dato : 26-07-05 11:44

Jim Andersen wrote:
> [...]
> Er det noget der vil hjælpe dens lille motor, når man en gang imellem vover
> sig ud på en motorvej, eller er det kun et spørgsmål om komfort ?

   Det vil hjælpe dig en del til at den kan snure med maks omdr. på
motorvejen... ikke behageligt med så lidt motorkraft i forvejen.

   Hvis ikke du for monteret en snotbillig kåbe på cyklen, så er pengende
meget bedre givet ud til at du for købt et rygskjold, god hjelm, gode
sko osv. eller du kan ligge dem til side til opsparing mod din næste
maskine.

--
VH
Lars Molnit