|
| Hvad er forskellen på disse to motorer Fra : Jim Andersen |
Dato : 26-07-05 11:06 |
|
Hejsa,
Har nu endelig fået taget mig sammen til at købe en lille MC.
Valget faldt på en Suzuki GN 250 fra '91, med 22KKM på klokken. Skal hente
den om et par dage. Så indtil jeg får fingre i instruktionsbogen har jeg
surfet lidt.
Det må være såden en her:
http://www.bikez.com/motorcycles/suzuki_gn_250_e_1991.php
Der står den har 17HK @ 7800 RPM, ingen angivelse af Nm, topfart 122.
Dén her fra '93
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2160
skulle have 21 hk ved 82 o/min. 16,5 Nm ved 5000 o/min, og topfart 130.
Ikke fordi jeg skal til at tune og alt sådan noget, men for at styre min
nysgerighed, hvad har de gjort ved motoren ?
Skruet ned for bundtrækket, eller sat større karburator på eller ???
Det er en lille dame der har haft den før, og hun har fået den gearet et par
tænder så den løb lidt hurtigere. Det skal jeg selvfølgelig have lavet
tilbage igen. Det er da ligeud af landevejen at skifte sådan én selv, ikke ?
/jim
| |
Peter B. Juul (26-07-2005)
| Kommentar Fra : Peter B. Juul |
Dato : 26-07-05 16:00 |
|
"Jim Andersen" <jimVÆÆK@officeconsult.dk> writes:
> Valget faldt på en Suzuki GN 250 fra '91, med 22KKM på klokken.
Det hedder 22GM, så.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Yes," said Winnie-the-Pooh.
The RockBear. ((^)) "I see now," said Winnie-the-Pooh.
I speak only 0}._.{0 "I have been Foolish and Deluded," said he,
for myself. O/ \O "and I am a Bear of no Brain at All."
| |
Asger Steffensen (26-07-2005)
| Kommentar Fra : Asger Steffensen |
Dato : 26-07-05 15:42 |
|
"Jim Andersen" <jimVÆÆK@officeconsult.dk> skrev i en meddelelse
news:42e610e9$0$18639$14726298@news.sunsite.dk...
> Hejsa,
>
> Har nu endelig fået taget mig sammen til at købe en lille MC.
>
> Valget faldt på en Suzuki GN 250 fra '91, med 22KKM på klokken. Skal hente
> den om et par dage. Så indtil jeg får fingre i instruktionsbogen har jeg
> surfet lidt.
>
> Det må være såden en her:
> http://www.bikez.com/motorcycles/suzuki_gn_250_e_1991.php
>
> Der står den har 17HK @ 7800 RPM, ingen angivelse af Nm, topfart 122.
>
> Dén her fra '93
> http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2160
> skulle have 21 hk ved 82 o/min. 16,5 Nm ved 5000 o/min, og topfart 130.
>
> Ikke fordi jeg skal til at tune og alt sådan noget, men for at styre min
> nysgerighed, hvad har de gjort ved motoren ?
> Skruet ned for bundtrækket, eller sat større karburator på eller ???
>
Du kan ikke altid regne med opgivelserne - slet ikke når de er fundet på
nettet. Spørg importøren hvor mange hk den har i den pågældende årgang, og
hvilke ændringer der er lavet _hvis_ den findes i en droslet version, hvad
jeg tvivler lidt på.
Topfarten er hypotetisk. Regn ikke med mere end max 110.
> Det er en lille dame der har haft den før, og hun har fået den gearet et
> par tænder så den løb lidt hurtigere. Det skal jeg selvfølgelig have lavet
> tilbage igen. Det er da ligeud af landevejen at skifte sådan én selv, ikke
> ?
Det er ikke svært at skifte tandhjul, nej.
Asger
DL 1000 (til salg)
| |
Schlæger (27-07-2005)
| Kommentar Fra : Schlæger |
Dato : 27-07-05 16:40 |
| | |
Jacob Bunk Nielsen (26-07-2005)
| Kommentar Fra : Jacob Bunk Nielsen |
Dato : 26-07-05 16:08 |
|
p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) writes:
> "Jim Andersen" <jimVÆÆK@officeconsult.dk> writes:
>
>> Valget faldt på en Suzuki GN 250 fra '91, med 22KKM på klokken.
>
> Det hedder 22GM, så.
GigaMeter? Damn, det er sg* en holbar lille maskine, som nogen har
haft travlt med at køre en masse på. Du mener sikkert Mm (Megameter).
--
Jacob, næsten ingeniør | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)
| |
Peter B. Juul (26-07-2005)
| Kommentar Fra : Peter B. Juul |
Dato : 26-07-05 16:14 |
|
Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:
> GigaMeter? Damn, det er sg* en holbar lille maskine, som nogen har
> haft travlt med at køre en masse på. Du mener sikkert Mm (Megameter).
IH! AkaDEmikersnude.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Jeg sagde ikke, at han var et røvhul. Jeg
The RockBear. ((^)) sagde, at jeg synes, han er et røvhul, og
I speak only 0}._.{0 rent juridisk må der være en forskel på
for myself. O/ \O de to ting" -Lars von Trier om Bush.
| |
Morfar (26-07-2005)
| Kommentar Fra : Morfar |
Dato : 26-07-05 22:53 |
|
"Jim Andersen" <jimVÆÆK@officeconsult.dk> skrev i en meddelelse
news:42e610e9$0$18639$14726298@news.sunsite.dk...
> Hejsa,
>
> Har nu endelig fået taget mig sammen til at købe en lille MC.
>
> Valget faldt på en Suzuki GN 250 fra '91, med 22KKM på klokken. Skal hente
> den om et par dage. Så indtil jeg får fingre i instruktionsbogen har jeg
> surfet lidt.
Hej Jim -
Tillykke med din GN250 fra 1991 - købte selv en tilsvarende for kort
tid siden, som jeg er utrolig glad for - efter ca. 48 år uden MC .
Her har du en tysk side for Suzuki-GN-Fahrer - den fortæller blandt andet
at alle GN250 har 17 heste.
http://www.gn-fahrer.de/framehome.html
Tophastigheden på min er 110 km/t
Jeg har selv skiftet begge tandhjul og kæden, ingen problem i det
Til at løsne møtrikken på det lille tandhjul lånte jeg en luftnøgle.
Hvis du har problemer med instruktionsbogen, så kan du finde den her.
http://ursa.irk.ru/manual/
Jeg have et indlæg her da jeg fik min - den lavede mekanisk støj når
den fik håndtag - det viste at komme fra en løs parabol i et bilnklys
Hilsen -
Morfar
| |
Jim Andersen (27-07-2005)
| Kommentar Fra : Jim Andersen |
Dato : 27-07-05 12:21 |
|
Morfar wrote:
> Her har du en tysk side for Suzuki-GN-Fahrer
Tak !
> - den fortæller blandt
> andet at alle GN250 har 17 heste.
Men da det er fundet på nettet kan jeg ikke stole på det
Men spøjst at ham på MC-galleriet skriver 21... og de her fra bikez.com
1995: 22.00 HP (16.1 kW)) @ 8500 RPM
1996: 20.60 HP (15.0 kW)) @ 8000 RPM
1997: 17.00 HP (12.4 kW)) @ 8200 RPM
Specielt 1996: 20,60 ... det er sgu da et underligt tal at digte
Men hvis de alle har 17 HK, så behøver jeg da ikke ærgre mig over at jeg
ikke fandt en 93'er
> Tophastigheden på min er 110 km/t
Sagde ham der solgte mig den også at den var for ham. Men speedometeret
virkede ikke, da det var knækket på den foregåendes prøvetur, såe.... Jeg
har bestilt et nyt kabel hos Køge MC i går. Skulle komme i dag, så kan jeg
komme op og hente den meeeeget snart. Sælger var selv forbi hos Masi i
Holbæk. De kunne først bestille det hjem om 14 dage, fordi de holdt
ferielukket ?!?
Men prøveturen var lidt skæg, for uden speedometer synes man jo at man kører
250 km/h selv om man vel nærmere kører de 60
Men min MZ ETZ 250 fra min pure ungdom havde jeg da oppe på 130. Men det var
jo også en totakter. Og hvorvidt speedometeret viste korrekt er vel også et
spørgsmål. Men lyden på GN'en er nu da en tak bedre end på MZ'en
Hmm ifølge den her
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2014
husker jeg da vist rigtigt. Den skulle jo så også have 21 HK. Må være derfor
den kunne klare 2 mand og gammelt telt m. stålstænger + sidetasker,
tanktaske og rygsække til Italien og tilbage igen. Selvom bagfjedrene var
helt i bund hele vejen....
> Jeg har selv skiftet begge tandhjul og kæden, ingen problem i det
Fino.
> Hvis du har problemer med instruktionsbogen, så kan du finde den her.
> http://ursa.irk.ru/manual/
<Føj til Foretrukne>
> Jeg have et indlæg her da jeg fik min - den lavede mekanisk støj når
> den fik håndtag - det viste at komme fra en løs parabol i et bilnklys
>
/jim
| |
Moller (27-07-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 27-07-05 13:06 |
|
Jim Andersen wrote:
> Men min MZ ETZ 250 fra min pure ungdom havde jeg da oppe på 130. Men det var
> jo også en totakter. Og hvorvidt speedometeret viste korrekt er vel også et
> spørgsmål.
Jeg er blevet målt til omkring 140-145 på min ETZ 251, med 251 motoren
på ;) så de 130km/t er ikke galt der.
Men lyden på GN'en er nu da en tak bedre end på MZ'en
Det og udsendet er også det eneste plus på GN'en ;) frem for MZ'en.
> Hmm ifølge den her
> http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2014
> husker jeg da vist rigtigt. Den skulle jo så også have 21 HK. Må være derfor
> den kunne klare 2 mand og gammelt telt m. stålstænger + sidetasker,
> tanktaske og rygsække til Italien og tilbage igen. Selvom bagfjedrene var
> helt i bund hele vejen....
hmmm, om den har det ene eller det andet, så længe den kan trække dig
til alm. hygge kørsel, gør det ikke den store forskel :) Hvis du gerne
vil ha lidt mere skub, så er det bare på med nogen åben rør, fjern
filteret, og så lige dyset ind... altså 5-6kilo oven i ;) så kan du
måske få 21-23 heste ud af den :)
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
Yamaha FZR1000 årgang 87
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Jim Andersen (27-07-2005)
| Kommentar Fra : Jim Andersen |
Dato : 27-07-05 13:16 |
|
Moller wrote:
> Hvis du gerne
> vil ha lidt mere skub, så er det bare på med nogen åben rør, fjern
> filteret, og så lige dyset ind... altså 5-6kilo oven i ;) så kan du
> måske få 21-23 heste ud af den :)
Men så bliver jeg jo bange for at den går på baghjulet når jeg sætter i gang
Men selv om info'en er fundet på nettet, så håber jeg da at vurderingen
"reliability & problemfree driving=94%" passer. Om den så har en hyp mere
eller mindre er jo blot for nysgerrighedens skyld.
/jim
| |
Moller (27-07-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 27-07-05 13:22 |
|
Jim Andersen wrote:
> Men så bliver jeg jo bange for at den går på baghjulet når jeg sætter i gang
>
Jamen så er det jo som at køre MZ igen ;)
>
> Men selv om info'en er fundet på nettet, så håber jeg da at vurderingen
> "reliability & problemfree driving=94%" passer. Om den så har en hyp mere
> eller mindre er jo blot for nysgerrighedens skyld.
en velpasse GN kan køre uendeligt ;)
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
Yamaha FZR1000 årgang 87
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Hekto (27-07-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 27-07-05 13:16 |
|
In article <42e7767d$0$18646$14726298@news.sunsite.dk>,
jimVÆÆK@officeconsult.dk says...
> Men da det er fundet på nettet kan jeg ikke stole på det
> Men spøjst at ham på MC-galleriet skriver 21... og de her fra bikez.com
> 1995: 22.00 HP (16.1 kW)) @ 8500 RPM
> 1996: 20.60 HP (15.0 kW)) @ 8000 RPM
> 1997: 17.00 HP (12.4 kW)) @ 8200 RPM
>
> Specielt 1996: 20,60 ... det er sgu da et underligt tal at digte
>
> Men hvis de alle har 17 HK, så behøver jeg da ikke ærgre mig over at jeg
> ikke fandt en 93'er
>
Suzuki har det med at sulte motoren = mager blanding for at overholde
emissionskravene.
Du kunne prøve med en lidt større dyse, og se om ikke det gav lidt.
På min LS650 gik jeg fra 137 til 150. Godt nok også med en anden potte,
men det kan jo også forsøges her.
Forskellen var +25%!!!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Armand (09-08-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 09-08-05 23:25 |
|
Jim Andersen wrote:
> Morfar wrote:
>
>>Her har du en tysk side for Suzuki-GN-Fahrer
>>- den fortæller blandt
>>andet at alle GN250 har 17 heste.
>
> Men da det er fundet på nettet kan jeg ikke stole på det
> Men spøjst at ham på MC-galleriet skriver 21... og de her fra bikez.com
> 1995: 22.00 HP (16.1 kW)) @ 8500 RPM
> 1996: 20.60 HP (15.0 kW)) @ 8000 RPM
> 1997: 17.00 HP (12.4 kW)) @ 8200 RPM
>
> Specielt 1996: 20,60 ... det er sgu da et underligt tal at digte
Det er da meget præcist: 15.0 kW!
--
Armand.
| |
Jim Andersen (01-08-2005)
| Kommentar Fra : Jim Andersen |
Dato : 01-08-05 09:01 |
|
Jim Andersen wrote:
> Det må være såden en her:
> http://www.bikez.com/motorcycles/suzuki_gn_250_e_1991.php
>
> Der står den har 17HK @ 7800 RPM, ingen angivelse af Nm, topfart 122.
>
> Dén her fra '93
> http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2160
> skulle have 21 hk ved 82 o/min. 16,5 Nm ved 5000 o/min, og topfart
> 130.
Jeg har nu set at hos Louis.de har de en MotoBase med tekniske oplysninger,
og dér er kun én GN250. Og den står til 17HK. På den tyske side for
GN-kørere er der også kun én slags motor. Så ham fra galleriet er vist
blevet bundet noget på ærmet.
/jim
| |
|
|