Koblingsskifte i Tyskland
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 26-07-05 11:14

Just hjemvendt fra camping ferie i det sydlige Tyskland (Lindau), må jeg
lige komme med en lille "solstråle" historie.
Under en køretur til München (ca. 200 km fra Lindau) begyndte koblingen at
opføre sig lidt underligt og sige grimme skramlelyde
Tilbage på campingpladsen ringede jeg til Falck og de sendte en ud at kikke
på bilen.
Jeg havde selv regnet ud, at koblingen var defekt og manden fra ADAC kunne
også kun konstatere det samme som jeg.
Jeg blev så anbefalet et Ford værksted i Wangen-Neuravensburg og der kørte
jeg så hen (ca. 15-20 km fra campingpladsen).
Jeg var der torsdag formiddag ca. kl. 10 og indehaveren (en ældre mand tæt
på pensionsalderen) lovede at kikke på den med det samme og kørte os tilbage
til campingpladsen.
Et par timer snere ringede han og kom og hentede mig, så jeg ved selvsyn
kunne se hvad der var gået i stykker, inden de begyndte at samle den.
Det viste sig at være nålelejet (i enden af krumtappen) som var årsag til
det hele, da det var totalt ødelagt og havde ødelagt udrykkerlejet.
Han kunne ikke få et nyt nåleleje hjem før fredag morgen, så vi måtte jo
bare vente.
Fredag formiddag kl. ca. 11 ringede han så, at nu var bilen færdig og han
ville komme og hente mig med det samme, hvis det passede ind i mit skema.
Han fortalte mig også, at alle boltene i gearkassen måtte varmes af og at de
havde brugt ca. dobbelt så lang tid som der står i Ford-bøgerne, på at
afmontere kassen.
Alt i alt kostede reparationen 550,- euro og reservedelene alene udgør
323,21,- euro, hvilket betyder 226,79 euro til arbejdsløn.
Det er vel en OK fair pris (bare lidt surt at skulle bruge sine "feriepenge"
på den slags).

Samtidigt fik jeg stort set hele indehaverens "livshistorie", da vi hurtigt
kom i snak om motorsport (hele hans kontor var "beklædt" med pokaler) og han
havde prøvet lidt af hvert (blandt andet fabrikskører for Ford-Wolf) og for
tiden kørte han kun enkelte løb inden for klassisk motorsport.
Men alt i alt synes jeg det var en utrolig fin/god service, taget i
betragtning af at min bil (Sierra 2,0i fra '93) jo nærmest er en veteranbil
dernede

Mht benzin forbruget på turen, så lå det omkring de 13 km/l over ca. 3200
km.
Alle km var med tagboks og de ca. 2200 var også med en Camp-Let spændt
bagefter.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - ingen Formel 1 videoer

Fra : Basil

Dato : 26-07-05 15:36

Per Beer Hansen wrote:
> [...]
> km.
> Alle km var med tagboks og de ca. 2200 var også med en Camp-Let spændt

Det er sgu god service, god pris og en fantastisk økonomi.
Var der ikke noget med at dit styrepap var midlertidigt til låns, eller har
du fået klaret den ?
Kai

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 26-07-05 15:47

Basil wrote:

> Det er sgu god service, god pris og en fantastisk økonomi.

Jeps, alt taget i betragtning, så har jeg heller ikke noget at klage over
(det skulle da lige være den mega-regnskylle vi fik imens vi pakkede
CampLet'en sammen ).

> Var der ikke noget med at dit styrepap var midlertidigt til låns,
> eller har du fået klaret den ?

Jeg venter stadig på at blive indkaldt til retten.

Fra : Basil

Dato : 26-07-05 15:49

Per Beer Hansen wrote:

> Jeg venter stadig på at blive indkaldt til retten.

Mås man spørge hvad der er sket ?
Kai

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 26-07-05 15:55

Basil wrote:

> Mås man spørge hvad der er sket ?

Der er ikke sket noget endnu, andet end jeg fik sådan et oplæg fra Politiet,
hvor de skrev at jeg skulle betale 3000,- kr. samt skulle op til nye prøver.
Hvis jeg undlod at gøre noget inden 21 dage, så ville jeg automatisk blive
indkaldt til retten.
De 21 dage er ca. overskredet med et par måneder nu, men de har vel travlt
eller sådan noget

Fra : Basil

Dato : 26-07-05 16:04

Per Beer Hansen wrote:

> [...]
> indkaldt til retten.
> De 21 dage er ca. overskredet med et par måneder nu, men de har vel travlt

Det var mere grunden til at du fik det opløg, jeg tænkte på.
Kai

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 26-07-05 16:07

Basil wrote:

> Det var mere grunden til at du fik det opløg, jeg tænkte på.

Nåeh, OK
Det var fordi de mener at jeg kørte 89 km/t i en 50 km/t zone.
Jeg er selv 112 % sikker på, at jeg "kun" kørte max 70 km/t.

Fra : Basil

Dato : 26-07-05 16:06

Per Beer Hansen wrote:

> Nåeh, OK
> Det var fordi de mener at jeg kørte 89 km/t i en 50 km/t zone.
> Jeg er selv 112 % sikker på, at jeg "kun" kørte max 70 km/t.

OK.
Sur røv
Kai

Fra : hanzen

Dato : 26-07-05 17:50

"Basil" <Kunta@starmail.spam.co.za> skrev i en meddelelse

> OK.
> Sur røv
> Kai

Ja de er sgu nogle fjolser.
Det kan jo slet ikke lade sig gøre i en gammel Sierra.
--
hilzen
hanzen

SAAB 900 185 hk med kunstigt åndedræt

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 27-07-05 10:24

hanzen wrote:

> Ja de er sgu nogle fjolser.
> Det kan jo slet ikke lade sig gøre i en gammel Sierra.

Nej nemlig, det har jeg også tænkt mig at sige

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 27-07-05 10:26

Per Beer Hansen wrote:

> De 21 dage er ca. overskredet med et par måneder nu, men de har vel
> travlt eller sådan noget

Og det var sq ret pudsigt, Policen har netop været her og overrakt mig en
retsindkaldelse, så den 29/8 skal jeg møde hos dem.
Så må jeg jo bare håbe at der er noget at gøre, selvom jeg tvivler kraftigt
på det

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-05 18:16

> [...]
> Det viste sig at være nålelejet (i enden af krumtappen) som var årsag til
> det hele, da det var totalt ødelagt og havde ødelagt udrykkerlejet.

Jeg har også måtte skifte dette leje i min Sierra.Kostede 100 Kr og 6 timers
arbejde fordelt over 2 dage.
Lejet hedder højgearsakselleje og nu har jeg efterhånden hørt om flere
Sierra'er der har haft denne fejl. Jeg mener en af dem var Thomas Krath.
Jeg skiftede hele koblingen ved samme lejlighed selv om den kun var halvt
nedslidt.
Jeg kunne overhovedet ikke koble ud da mit leje var væk og det var
fuldstænding pulveriseret, der var kun små spåner tilbage.

-
Tom

Fra : Verner Johnsen

Dato : 26-07-05 18:49

On Tue, 26 Jul 2005 19:15:40 +0200, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

> [...]
>Jeg kunne overhovedet ikke koble ud da mit leje var væk og det var
>fuldstænding pulveriseret, der var kun små spåner tilbage.

Jeg oplevede det også på min Sierra i forbindelse med gruppens
træf/møde i Bella Centret 2002.

--
Venlig hilsen Verner
1990 SAAB 9000 CDi 2,3 16V

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 28-07-05 14:20

Tom wrote:

> [...]
> Lejet hedder højgearsakselleje og nu har jeg efterhånden hørt om flere
> Sierra'er der har haft denne fejl. Jeg mener en af dem var Thomas

Jeg har også hørt om det før, men aldrig selv været ramt af det.

> Jeg skiftede hele koblingen ved samme lejlighed selv om den
> kun var halvt nedslidt.

Mit blev også skiftet med det hele.
Lidt surt at for første gang i hele sit liv at købe reservedele uden at få
rabat

> Jeg kunne overhovedet ikke koble ud da mit leje var væk og det var
> fuldstænding pulveriseret, der var kun små spåner tilbage.

Mit leje var også totalt splittet ad og jeg kunne kun koble ud en gang i
mellem og så skramlede det temmeligt meget dernede fra.