Og endnu en chokolade bøn. ( hah)
Fra : Dooz

Dato : 26-07-05 08:50

Jeg søger en god opskrift på en enkel konfekt agtig chokolade kage. Jeg har
et HAV af forskellige chokoladekage opskrifter, gode på hver deres måde, men
ikke sådan en. Den slags man bager og som nærmest falder sammen igen. Som
man skærer ud i små stykker og kan spise med en god vanilieis. Mindes noget
om at den eneste gang jeg har fået lavet en der var god, skulle den stå på
køl til dagen efter før den var spiseklar. Men jeg kan ikke finde en
opskrift. Helst noget uden nødder, kaffe, eller andet avanceret. Jeg vil
have den rene "klistrede" konfektagtige kage. Nogen der kan hjælpe?
Eva

Fra : JytteJ

Dato : 26-07-05 09:42

"Dooz" <dooz_nospam@city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke finde en opskrift. Helst noget uden nødder, kaffe, eller andet
> avanceret. Jeg vil have den rene "klistrede" konfektagtige kage. Nogen der

"Verdens fedeste chokoladekage"
200 g mandler uden hinder.
200 g. sukker
200 g. granuleret 67 % mørk chokolade. f.eks. summerbirds.
200 g. smør
5 æg.
pisk 4 æggeblommer og et helt æg hvidt med 200 g. sukker. Heri vendes
smeltet chokolade, hvor smørret er rørt i og de fint revne mandler.
Æggehvider piskes stive og vendes forsigtigt ind i chokolademassen.
Hældes i en smurt form og bages ved 160 - 170 gr. i c. 50 min.

Jeg advarer dig, du bliver afhængig !!

JytteJ

Fra : Margrete Johansen

Dato : 26-07-05 21:23

vanilieis.

Ganash-Kage

250 gr mørk chokolade

250 gr smør

2,5 dl æg

250 gr sukker

35-40 gr mel

25 gr cacao

1: chokolade + smør smeltes sammen, blandes

2: æg + sukker piskes hvidt

3: 1+2 blandes

4: mel + cacao sigtes i 3, røres sammen

5: bages i ret flad form ca 20 min v. 160°

Serveres (fx ?) som chokoladeelement i desserter (is +)

Kokken i Huset i Magstræde, 2004

Hvor opskriften lød:

1 kilo mørk chokolade 70% - mindst

1 kilo smør

1 liter æg (24)

1 kilo sukker

140 - 160 gr. Mel

100 gr. God cacao

Fremgangsmåden er den sammen, men man skal bruge en større gryde og
bradepanden fra ovnen er en fin form til denne mængde.

Kagen skæres ud i små, tynde strimler, ikke noget med store stykker - den
er meget tæt.

Margrete

Fra : Dooz

Dato : 26-07-05 22:12

"35-40 gr mel". Er det virkelig nok? er det fordi chokoladen også størkner?
Mange dumme spørgsmål her =) Lyder lækkert, og ikke mindst, nemt ! Må
prøves, takker )
Eva

Fra : Margrete Johansen

Dato : 27-07-05 09:07

"Dooz" <dooz_nospam@city.dk> wrote in message

> "35-40 gr mel". Er det virkelig nok? er det fordi chokoladen også
> størkner? Mange dumme spørgsmål her =) Lyder lækkert, og ikke mindst,
> [...]
Ja, opskriftens mål er korrekte.

Margrete

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 27-07-05 20:59

[Dooz | Tue, 26 Jul 2005 23:11:59 +0200]

>"35-40 gr mel". Er det virkelig nok? er det fordi chokoladen også størkner?
>Mange dumme spørgsmål her =) Lyder lækkert, og ikke mindst, nemt ! Må
>prøves, takker )

Varmen får fedtstoffet i chokoladen til at krystaliserer, sukkeret stivner
og danner et gitter der ellers også holdes oppe af koaguleringen af
proteinerne i ægget - kort fortalt :)

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-07-05 09:12

Dooz skrev:

> [...]
> deres måde, men ikke sådan en. Den slags man bager og som nærmest
> falder sammen igen. Som man skærer ud i små stykker og kan spise med

Prøv <http://www.augustenborgsopskriftsamling.dk/opskrifter/0472.htm> og
unlad kaffe og valnødder - det er stort set ikke andet end chokolade, smør
og sukker, holdt sammen af æg og en smule mel.

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Margrete Johansen

Dato : 26-07-05 21:30

Fra : Padre

Dato : 30-07-05 07:14

> [...]
> opskrift. Helst noget uden nødder, kaffe, eller andet avanceret. Jeg vil
> have den rene "klistrede" konfektagtige kage. Nogen der kan hjælpe?

GATEAU AU CHOCOLAT (Ali Bab)

200 gram chokolade, 175 gram smør, 100 gram sukker, 75 gram smuttede
mandler, 4 æg, vanille

75 gram chokolade og 125 gram smør smeltes sammen, derefter tilsættes
æggeblommerne og til sidst mandler, sukker og vanille, som man har
stødt/blendet/hakket sammen.

Når det er rørt grundigt sammen, vendes det forsigtigt i de stiftpiskede
æggehvider.

Bages ved ca. 200 grader i ca. 20 min.

Når den er kølet af, dækkes den af en chokoladefondant, lavet af resten af
chokoladen og smørret.

--
Padre