Plantegift
Fra : Kert Rats

Dato : 25-07-05 22:29

Jeg har en have fuld af ukrudt, som skal væk! Jeg har kikket på flere
forskellige metoder - opgrav pr. håndkraft, havefræser, overdækning med
presenning - men én løsning virker umiddelbart meget nem: Sprøjtning af
hele haven med plantegift.

Man kan i bl.a. Silvan købe en plantegift fra firmaet Baier (tror jeg nok,
at firmaet hedder). Men jeg er nu lidt i tvivl om betimeligheden af at
sprøjte hele haven med plantegift.
Så mine spørgsmål til jer er:

1.
Hvilke er faringer har I haft med at sprøjte med plantegift til bekæmpelse
af ukrudt?

2.
Er det lovligt at sprøjte? Round-up var jo ulovligt engang, men er vistnok
blevet lovligt igen.

3.
Kan man dyrke haven efter sprøjtningen? Det siges, at plantegiften fra Baier
ikke forvolder skader på jordens frugtbarhed/bonitet.

4.
Hvor kan jeg købe plantegiften billigst - evt. med kvantumrabat?

Glæder mig meget til at høre fra jer.

Venligst

Kert Rats

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-07-05 23:47

"Kert Rats" <stendod@gravklar.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forskellige metoder - opgrav pr. håndkraft, havefræser, overdækning med
> presenning - men én løsning virker umiddelbart meget nem: Sprøjtning af

Først må vi være på det rene med, hvad der skal være i haven bagefter?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-07-05 23:49

> [...]
> forskellige metoder - opgrav pr. håndkraft, havefræser, overdækning med
> presenning - men én løsning virker umiddelbart meget nem: Sprøjtning af

Og egentlig også hvad det er for noget ukrudt, der skal væk?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 26-07-05 06:47

> [...]
>
> 4.
> Hvor kan jeg købe plantegiften billigst - evt. med kvantumrabat?

Skal der bruges gift, så brug Round Up. Derved kan du dyrke næsten hvad der
skal være bagefter. Jeg skriver næsten, fordi du kan selvfølgelig kun dyrke
hvad der plejer at være i en dansk have.
Og læs nu brugsanvisningen og overhold doseringen. Dobbelt dosering slår
ikke ukrudtet mere ihjel. Det kan kun dø en gang!
Ang. kvantumsrabat: Du skal have en meget stor have for at få en sådan
rabat. Med lidt handelstalent kan du måske presse prisen lidt.
Hilsen Matthias

Fra : Lars Knudsen

Dato : 26-07-05 07:57

Hej,

On Mon, 25 Jul 2005 23:29:00 +0200, "Kert Rats" <stendod@gravklar.dk>
wrote:

>Jeg har en have fuld af ukrudt, som skal væk! Jeg har kikket på flere
>forskellige metoder - opgrav pr. håndkraft, havefræser, overdækning med

Havefræser - det er ikke nogen god løsning! Du får splittet ukrudtets
rødder i atomer - det skyder så igen og problemet er nok endnu værre
end det var før. I det mindste skvalderkål gør sådan!

>presenning - men én løsning virker umiddelbart meget nem: Sprøjtning af
>hele haven med plantegift.

Jeps - RoundUp tager det meste. Sørg for at følge vejledningen nøje
for at undgå overdosering.

>1.
>Hvilke er faringer har I haft med at sprøjte med plantegift til bekæmpelse
>af ukrudt?

Jeg har brugt RoundUp bl.a. til at rydde et areal for skvalderkål og
andet skidt. Jeg startede i foråret og har gennem sommeren sprøjtet
det et par gange efterhånden som andet ukrudt skød op. Nu er det
visnet godt ned, og jeg kan rydde de visne planter mm der ligger der
(du slipper ikke for manuelt arbejde , og så fræse arealet.

Næste år skulle det så gerne blive til kartofler!

Hvis jeg må give et råd, så vent til næste forår med at gå igang, det
er langt nemmere at overskue når ukrudtsplanterne er små i stedet for
at give dig i kast med mandshøje tidsler og andet halløj.

Alt efter hvad det er for noget ukrudt og hvad du skal med haven
resten af sæsonen kunne du rydde noget med en buskrydder, så er det
væk med det samme.

Hvis du påbegynder sprøjtning nu tror jeg alligevel ikke du når at få
det ryddet før sommeren er mere eller mindre slut. Det tager nogen
uger for RoundUp virker - og du bør ikke begynde at rydde planterne
før de er visnet for at sikre at de er helt døde inkl. rødderne.

>2.
>Er det lovligt at sprøjte? Round-up var jo ulovligt engang, men er vistnok
>blevet lovligt igen.

Det er fuldt lovligt.

>3.
>Kan man dyrke haven efter sprøjtningen? Det siges, at plantegiften fra Baier
>ikke forvolder skader på jordens frugtbarhed/bonitet.

Ja sagtens.

4.
>Hvor kan jeg købe plantegiften billigst - evt. med kvantumrabat?

RoundUp købes billigst hos en grovvarehandel (DLG fx) hvor det er
markant meget billigere end i byggemarkedet. Bemærk, at det man køber
hos DLG er 3 x så koncentreret som det i byggemarkedet, og det er
altså ganske lidt gift der skal bruges per mængde vand. Opløsningen
skal sprøjtes ud over planterne der skal behandles - IKKE vandes.

** Lars

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-07-05 09:03

On Tue, 26 Jul 2005 08:56:58 +0200, Lars Knudsen
<larsdelete@deletelandligt.dk> wrote:

>Havefræser - det er ikke nogen god løsning! Du får splittet ukrudtets
>rødder i atomer - det skyder så igen og problemet er nok endnu værre
>end det var før. I det mindste skvalderkål gør sådan!

Det kommer jo lidt an på hvilken slags ukrudt der er, men du har da helt
ret i at hvis det er besværligt rodukrudt som skvalderkål eller
senegræs, så er fræseren en dårlig løsning.

Er det itl gengæld mest græs og frøukrudt, så vil det jo være hurtigt
overstået hvis haven får en tur med en fræser.

> [...]
>
>Alt efter hvad det er for noget ukrudt og hvad du skal med haven
>resten af sæsonen kunne du rydde noget med en buskrydder, så er det

Enig, det er langt nemmere at overskue når ukrudtet er småt - men så
skal der jo ventes næsten 8 måneder ekstra inden Gert kan komme i gang.

I stedet kunne man stadig nå at klippe det hele ned med en le eller en
buskrydder, fjerne det afklippede og lade rødderne af ukrudtet sætte en
ny top. Her midt sommer vil toppen ret hurtigt komme i gang igen. Når så
der er masser af fine nye skud på ukrudtet, så får det en gang roundup
(glyphosat).

> [...]
>altså ganske lidt gift der skal bruges per mængde vand. Opløsningen
>skal sprøjtes ud over planterne der skal behandles - IKKE vandes.

Og lad så være med at købe det under handelsnavnet 'RoundUp' - det er
langt billigere at købe et middel hvor det aktive stof er glyphosat.
Handles bl.a under navnet Glyphogan. (RoundUp er et varemærke for
Monsanto, og varemærker koster self. penge - lige som en Coca Cola
koster langt mere end en fra Saltum/Rørkær).

Fra : Kert Rats

Dato : 27-07-05 13:25

> On Tue, 26 Jul 2005 08:56:58 +0200, Lars Knudsen
> <larsdelete@deletelandligt.dk> wrote:

<SNIP>

> [...]
> Monsanto, og varemærker koster self. penge - lige som en Coca Cola
> koster langt mere end en fra Saltum/Rørkær).

Tak for gode svar. Jeg kikker ind hos DLG og hører nærmere om kvantumrabat.

Venligst

Kert Rats
Live long and prosper