Cyclamen hederifolium
Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 25-07-05 21:18

Jeg har et par spørgsmål angående denne cyclamen.
1. Hvor dybt skal knolden ligge?
2. Hvilken type jord foretrækker de?
3. Både rødder og blade kommer fra samme side på knolden. Lad nu være at
grine, men denne side skal vel vende opad? Et eksemplar jeg købte havde
denne side liggende nedad, hvilket forvirrede mig noget, men der kom da
blade på den.

Poul Erik
--
Remove NNN from my e-mail address when replying.
Enlevez NNN de mon adresse électronique pour me répondre.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-07-05 21:50

On Mon, 25 Jul 2005 22:17:34 +0200, "Poul Erik Jørgensen"
<vox@NNNmail.dk> wrote:

> [...]
>grine, men denne side skal vel vende opad? Et eksemplar jeg købte havde
>denne side liggende nedad, hvilket forvirrede mig noget, men der kom da

Jeg har for år tilbage begået en tekst om denne herlige vækst. Læs den
http://www.gartneriet.dk/artikler/artikel/3/

Jeg kan ikke helt huske hvad jeg har skrevet, og lige nu gider jeg ikke
læse det hele igennem - men det kan jo være du er heldig at finde svar
på dine spørgsmål

Mine egne cyclamen er efterhånden forsvundet i ukrudtet - lige som så
meget andet her i haven ......

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-07-05 00:38

Mads Lie Jensen wrote:

> Jeg har for år tilbage begået en tekst om denne herlige vækst. Læs den
> på http://www.gartneriet.dk/artikler/artikel/3/

Hvor kan sådan nogen købes? Min kone vil blive helt vild i varmen.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-07-05 08:50

On Tue, 26 Jul 2005 01:38:06 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

>Hvor kan sådan nogen købes? Min kone vil blive helt vild i varmen.

Jeg ved det ikke præcist - men (mit sædvanlige svar : Spørg i den
lokale planteskole om ikke de kan skaffe dem til dig.
For planteskolen er de noget trælse at have i sortimentet - alle bladene
visner jo tidligt om sommeren og så står der en potte uden noget i -
sådan en er der jo ikke nogen der vil købe .....

Jeg såede mine egne fra frø, men det er en langvarig process. Der går
omkring 3 år inden de blomstrer.

Jeg købte en gang nogle knolde hos det som hed 'Dansk Havefrøforsyning',
men de er lukket for flere år siden. Måske du kan købe knolde hos
Zimtrade (http://www.zimtrade.dk/) til efteråret?

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 26-07-05 10:14

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> skrev i en
meddelelse news:42e577de$0$18650$14726298@news.sunsite.dk
> Hvor kan sådan nogen købes? Min kone vil blive helt vild i varmen.

Jeg fik mine sendt fra http://www.lundhede.com/ , underlink
http://lundhede.datascan.net/acatalog/Lh_Stauder_Cm_.html - gå til Cyclamen
hederifolium.

Men der er altså ikke blade på nu. De er visnet inden for den sidste måned.
De kommer igen til efteråret og står så hele vinteren.
Men jeg savner stadig præcise oplysninger om læggedybde og jordtype
(surhedsgrad).
Jeg har lagt mine egne knolde om nu, med rødder og bladspirer øverst og i
sphagnum. Så får vi se.

Men det er vigtigt, at jorden ikke er tung og våd. De vokser så vidt jeg ved
i stenet bjergterræn, hvor vandet hurtigt synker bort. Endvidere skal de stå
lidt skygget.

mvh
Poul Erik

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-07-05 11:27

On Tue, 26 Jul 2005 11:14:14 +0200, "Poul Erik Jørgensen"
<vox@NNNmail.dk> wrote:

>Men jeg savner stadig præcise oplysninger om læggedybde og jordtype
>(surhedsgrad).

De skal ligge lige i jordoverfladen - knolden skal kun lige dækkes let
med jord.

Svjh trives de bedst i en lettere basisk jord, dvs. helst _ikke_
spagnum.

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 26-07-05 20:53

> De skal ligge lige i jordoverfladen - knolden skal kun lige dækkes let
> med jord.
> Svjh trives de bedst i en lettere basisk jord, dvs. helst _ikke_
> spagnum.

Tak for oplysningerne.
Jeg må ud og lægge dem om - hvilket der ikke sker noget ved

Poul Erik

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-07-05 01:22

Poul Erik Jørgensen wrote:
> "Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> skrev i en
> meddelelse news:42e577de$0$18650$14726298@news.sunsite.dk
>
> Jeg fik mine sendt fra http://www.lundhede.com/

Mange tak. Jeg har før med tilfredshed handlet der.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/