Diabetiker-marcipan ? ?
Fra : Erling Hansen

Dato : 25-07-05 15:02

Er der nogen mulighed for at fremstille en kunstig sødet marcipan, som
er knapt så giftig for en diabetiker?
Mvh
Erling

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 25-07-05 17:01

Erling Hansen skrev:

> Er der nogen mulighed for at fremstille en kunstig sødet marcipan,
> som er knapt så giftig for en diabetiker?

Ja, man kan snildt anvende fx Atwel eller Perfect Fit i stedet for
sukker.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Peter Westh

Dato : 25-07-05 17:19

"Erling Hansen" <email@domain.com> skrev i en meddelelse
> Er der nogen mulighed for at fremstille en kunstig sødet marcipan, som
> er knapt så giftig for en diabetiker?

I princippet burde du kunne koge en art fondant af Atwell eller Perfect fit,
og så ælte malede mandler i den.

Men marcipan af god kvalitet, altså med et højt indhold af mandler såsom
Summerbird el. lign, er nu altså ikke noget større problem for diabetikere,
så længe indtaget ikke er abnormt højt. Man kan altid trøste sig med, at
fedtstoffet er af den sunde slags...

MVH

Peter
- diabetiker på 13. år

Fra : JytteJ

Dato : 25-07-05 21:05

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men marcipan af god kvalitet, altså med et højt indhold af mandler såsom
> Summerbird el. lign, er nu altså ikke noget større problem for

Ups, mener du det ? Det der er karakteristisk for marzipan til forskel fra
mandler er jo nettop sukker indholdet.
Ved du hvor meget sukker der er i Summerbirds ?

VH.
JytteJ
diabetiker på 49. år

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 25-07-05 21:44

[JytteJ | Mon, 25 Jul 2005 22:04:40 +0200]

>Ved du hvor meget sukker der er i Summerbirds ?

Mindre end 25%

(75% mandler, lidt vand og resten er sukker)

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 26-07-05 17:16

> [...]
> mandler er jo nettop sukker indholdet.
> Ved du hvor meget sukker der er i Summerbirds ?

Der er sket meget bare alene inden for de snart 25 år (Holder jubilæum d 18
sep) jeg har haft sukkersyge.

I 1980 var det kun et meget lille stykke mørkt chokolade, man måtte unde
sig. I dag hedder det "Alt med måde" (Jeg går til kontrol på Steno) Man skal
bare kompensere med motion eller insulin.

Til jul spiser jeg enten Summerbirds eller Odense Råmarcipan.

VH Pernille

Fra : Erling Hansen

Dato : 25-07-05 23:12

Peter Westh <pwesth@fjern.hum.ku.dk> wrote:

> [...]
> så længe indtaget ikke er abnormt højt. Man kan altid trøste sig med, at

Tak for gode råd. Som nyudnævnt diabetiker er der mange spørgsmål.
Mvh
Erling

Fra : Peter Westh

Dato : 26-07-05 00:18

> Tak for gode råd. Som nyudnævnt diabetiker er der mange spørgsmål.
> Mvh
> Erling

Nu har diabetikere jo forskellige problemer og måder at håndtere dem på, og
selvfølgelig skal man ikke spise marcipan hovedløst - kulhydraterne skal
regnes med på lige fod med andre kulhydratkilder som brød, frugt etc. Men
med kun omkr 25% sukker som René skriver, og masser af sunde fedtstoffer, er
marcipan i hvert fald nemmere at indkorporere i en sund diabeteskost end
mange andre typer slik og kager, der ofte er proppet med både sukker og
mættet fedt.

De første år som diabetiker kokkererede jeg meget med kunstige sødestoffer,
men efterhånden har jeg stort set opgivet det; det smager aldrig rigtig godt
nok til at være umagen værd, og det havde ikke nogen konstaterbar, positiv
effekt på min blodsukkerregulation. Det eneste sted jeg stadig bruger
sødestoffer er når jeg drikker sodavand.

Sådan har det været for mig, men det afspejler jo nok primært min egen
situation: Jeg er type 1 behandlet med hurtigtvirkende insulin der kan
justeres ved hvert måltid, jeg er nogenlunde fysisk aktiv, jeg er ikke
overvægtig etc. etc. Andre kan have andre løsninger, der passer bedre for
dem.

MVH

Peter

Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 26-07-05 17:18

> [...]
> justeres ved hvert måltid, jeg er nogenlunde fysisk aktiv, jeg er ikke
> overvægtig etc. etc. Andre kan have andre løsninger, der passer bedre for

110 % enig i ovenstående.

VH Pernille