Valg af loftsplader
Fra : N. Foldager

Dato : 25-07-05 14:06

Jeg vil udskifte loftet i et ca.2,5 x 2,5 meter rum.

Det består af en træramme monteret på de 4 mure. Rammen er så
yderligere delt ind i felter af kortere lægter. Og på dette er
monteret loftsbrædder. (Det er vist det, man kalder et "nedstroppet"
loft?)

Jeg vil gerne ende op med et (nedefra set) helt glat, hvidt loft.

1.
Hvilke plader kan anbefales til det formål?

Jeg forestiller mig, at not/fjer er nødvendigt for at få
sammenføjningen til at flugte hele vejen (?)

2.
Skal de anbefalede plader glasfiber-beklædes for at skjule en evt.
sammenføjning?

3.
Loftet ender så med at blive en plade med isoleringsmateriale ovenpå.

Der skal selvfølgelig være en dampspærre lige oven på pladen, under
isoleringen.

Skal der også være nogen form for brandhæmmende folie?
Fås membraner, som støtter begge formål?

4.
Andre gode råd?

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Henrik Jensen

Dato : 25-07-05 23:09

On Mon, 25 Jul 2005 15:05:59 +0200, N. Foldager
<nfoldager-takethisaway@yahoo.com> wrote:

>Jeg vil udskifte loftet i et ca.2,5 x 2,5 meter rum.
>
>Jeg vil gerne ende op med et (nedefra set) helt glat, hvidt loft.

Så er et gipsloft løsningen.

Se mere her:
http://www.danogips.dk/gds_nf/3_gds_nf.htm

http://www.gyproc.dk/gyproc/content.nsf/docsById/8CED574E5F047A76C1256DD000450DFE?OpenDocument&m=mcmg

/Henrik

Fra : N. Foldager

Dato : 26-07-05 03:16

Henrik Jensen:

> Så er et gipsloft løsningen.

Det ser overbevisende ud. Tak for hjælpen.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : anders majland

Dato : 28-07-05 14:51

> Det ser overbevisende ud. Tak for hjælpen.

Enig

Ja - check lige med brandkravene ... Der er forskel på om det er et hus
eller en lejlighed. Hvis der er mere end 1m3 luft over loftet er det et
nedhængt loft, og i etagebyggeri må det ikke laves på et træskelet.

Bygningsreglementerne findes nemmest på www.rockwool.dk (Småhusregelementet
for parcelhuse mm og det generelle for alt andet ...)