Mystisk batteriproblem
Fra : Lasse Laursen

Dato : 25-07-05 11:41

Hej
Jeg stødte ind i et underligt problem forleden..
Jeg var lige ude og cruise en tur på Gix'eren, har kørt ca 5 km, da jeg
møder en som jeg lige stopper op og snakker med... Da jeg så skal til at
afsted igen, er batteriet HELT dødt.. (den startede første gang, med det
samme da jeg tog afsted hjemmefra).

Jeg har så lige målt på det idag, og ved 4000 omdr, er der 13 Volt over
batteriet, så cyklen må jo lade på det.. Er det bare batteriet der er
færdigt? Og i så fald er det da underligt at den starter perfekt, når jeg
kører og efter 5 km er det helt fladt...?

Nogen bud?

Mvh Lasse
Suzuki GSX-R400 '91
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=580

Fra : Soren Lindholt Hanse~

Dato : 25-07-05 14:19

"Lasse Laursen" <Lasse-Laursen@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> færdigt? Og i så fald er det da underligt at den starter perfekt, når jeg
> kører og efter 5 km er det helt fladt...?

Ja det er nok bare batteriet der har taget sit sidste suk der... Det har jeg
været ude for...
www.biltema.dk
mvh Søren

Fra : Lasse Laursen

Dato : 25-07-05 16:07

Okey, jamen efter det havde ladet op en nat, startede den perfekt igen?

Fra : Tommy Fer

Dato : 25-07-05 16:52

Lasse Laursen wrote:
> [...]
> færdigt? Og i så fald er det da underligt at den starter perfekt, når jeg
> kører og efter 5 km er det helt fladt...?

Hej Lasse

Min kærestes ex GSXR400, havde da vi mødtes en dårlig stel forbindelse
på motoren, fra batteriet, det gav anledning til en masse problemer. Den
ville jeg checke, sidder inde under karburatorene ved starteren, lidt
besværlig at komme til, men det kan lade sig give sig.

Din motorcykel skal lade med 14,4 volt ved 5000 rpm. Kan være enten
generator viklinger eller laderegulatoren.

mvh Tommy Fer

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 28-07-05 09:02

Tommy Fer wrote:

> Din motorcykel skal lade med 14,4 volt ved 5000 rpm. Kan være enten
> generator viklinger eller laderegulatoren.

Jup, eller problemer med forbindelsen mellem ladergulatoren og batteriet..

Thore

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-05 17:06

Lasse Laursen skrev i meddelelsen
> [...]
>møder en som jeg lige stopper op og snakker med... Da jeg så skal til at
>afsted igen, er batteriet HELT dødt.. (den startede første gang, med det

Var der lys på ? Kontrollamper ? Det kunne godt lyde som et "i gear,
udslået sidestøtte" problem.

>Nogen bud?

Ellers alverdens el-fejl, ledningsnet ved kronrør, stik, defekt starterrelæ,
hængende kul i starter (løsnes ved at sætte i gear og trække cyklen baglæns
en meters penge).

mvh
Orla

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-05 19:12

13 volt er for lavt 14-14,4 er normalt. Når batterier bliver gamle mister de
kapacitet og kan f.eks. godt starte når de lige er ladet men aflades måske
på 5 minutter med lyset tændt.

Er der vand på batteriet )

Poul B-H

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:42e50ecd$0$73320$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Thomas B. Andersen

Dato : 26-07-05 22:14

<svar_i_gruppen> skrev i en meddelelse
> [...]
> de
> kapacitet og kan f.eks. godt starte når de lige er ladet men aflades måske

Jeg skriver lige på Lasses vegne.
Batteriet er vedligeholdelsesfrit, og alderen er ukendt, men over et år.
Nu har jeg ikke været med til at måle spændingen på hans cykel, men det
mystiske er
at vi uden problemer kørte den 240km fra sønderjylland til Aalborg, og der
var der masser af strøm,
også efter vi var kommet til Aalborg. Men nu er den død bare den har kørt 2x
20 minutter.

Vi kan selvfølgelig prøve at sætte mit nye batteri fra min RF'er over på og
se hvordan den opfører sig.

> Poul B-H
Thomas
RF 600

Fra : Armand

Dato : 26-07-05 22:38

Thomas B. Andersen wrote:

> [...]
> til Aalborg.
> Vi kan selvfølgelig prøve at sætte mit nye batteri fra min RF'er over på og

Fremragende ide!

Men det er nok ulige lettere at give den et sæt statkabler fra en bil,
for at se om ikke at dét hjælper.

Hvis startkabler gør en forskel, mangler motorcyklens batteri spænding -
Men dét behøver jo ikke at være batteriets skyld (det er allerede nævnt
at 13V ladespænding er lige i underkanten)!

--
Armand.

Fra : Thomas B. Andersen

Dato : 27-07-05 21:13

> [...]
> Men dét behøver jo ikke at være batteriets skyld (det er allerede nævnt at
> 13V ladespænding er lige i underkanten)!

Den springer fint i gang hvis vi lader hans batteri op. Men det er som sagt
afladt igen
efter en kort tur - Så cyklen lader vel ikke.

Kan det være en voltregulator der ikke dur mere? Og hvad skal der(hvad kan
der måles) hvis
sådan en går i udu. Har en anden på hånden fra en fungerende cykel, som vi
kan låne.

> --
> Armand.

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-05 22:01

Thomas B. Andersen skrev i meddelelsen
<42e7eac5$0$7367$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...

>Kan det være en voltregulator der ikke dur mere? Og hvad skal der(hvad kan
>der måles) hvis sådan en går i udu.

Gruby har samlet al viden om den slags her :
http://www.ducati.dk/teknik/MC_Elektro.pdf

mvh
Orla

Fra : Steen Gruby

Dato : 27-07-05 23:45

On Wed, 27 Jul 2005 23:01:17 +0200, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla.

>Gruby har samlet al viden om den slags her :
>http://www.ducati.dk/teknik/MC_Elektro.pdf

Al viden er vel så meget sagt.
Jeg har prøvet at tage en tur omkring virkemåden og lidt om
fejlsøgning.
Det er muligt at jeg på visse punkter er for langt nede i tekniken, og
på andre punkter kommer for let hen over det.
Det er nu mit valg, men jeg har tænkt lidt over at udvidde det med et
fejlfindings "flow kart".
Jeg har fået noget feed back fra både dig og Armand der har fået mig
til at ændre lidt på både formen og på indholdet.
Lige nu er der dømt stilstand, men når sommeren er ovre vil jeg tage
det op igen.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 27-07-05 23:01

Thomas B. Andersen wrote:

> [...]
> der måles) hvis
> sådan en går i udu. Har en anden på hånden fra en fungerende cykel, som vi

Før i monterer dén, så mål jer lige til om det er generatoren der er
problemer med, så ikke at dén brænder relæet af :-/

Generatoren har tre ensfarvede ledninger (á hver af de tre spoler/faser)
og der skal være samme modstand når man måler imellem dem parvis (03
målinger).
Samtidig må der ikke være målbar gennemgang til stel fra nogen af de tre!

Enkelt, ikke?
Klarer generatoren testen, så prøv at udskifte laderelæet og se om dét
giver en højere spænding sllerede ved omkring 3.000rpm!

--
Armand.

Fra : Lone og Hans

Dato : 27-07-05 13:41

Hej Lasse

Jeg har haft samme problem på min Kawa GPZ900r, det viste sig at være en
dårlig samling på plus ledningen til batteriet.

Hilen Hans HP