rense induktionsplade
Fra : zillyink

Dato : 25-07-05 11:04

Man kan købe små flasker med rensemiddel til rengøring af
glasplader, hvilket er noget dyrt og sikkert kan erstattes af et
laaangt billigere og lige så godt/bedre alternativ!

Nogen bud?

--
Hilsen

Zillyink
Slet: -get-lost-

Fra : Lars Knudsen

Dato : 25-07-05 11:56

Hej,

On Mon, 25 Jul 2005 12:04:20 +0200, "zillyink"
<zillyink@-get-lost-gmail.com> wrote:

>Man kan købe små flasker med rensemiddel til rengøring af
>glasplader, hvilket er noget dyrt og sikkert kan erstattes af et
>laaangt billigere og lige så godt/bedre alternativ!
>
>Nogen bud?

Det er vist ikke nødvendigt til induktion særlig tit - det er beregnet
til at fjerne fastbrændte madrester mm med - og jeg syntes netop det
er yderst sjældent (så at sige aldrig) at noget brænder fast på
kogepladen.

Vi plejer at klare os fint med almindligt opvaskemiddel til
håndopvask, en svamp og en lille smule knofedt. Tør efter med en ren
fugtig klud, tør efter igen, og polér med køkkerulle. Vupti. Vores
kogeplade er 4 år gammel men ser faktisk ud som ny.

Har dog en flaske af det "rigtige" rens til kogeplader efter at der
ved en fejl var blevet efterladt en gryde med risengrød på fuld effekt
lidt tid... Der kunne det så tage uden de store problemer.

** Lars

Fra : Holst

Dato : 25-07-05 12:25

zillyink wrote:

> Man kan købe små flasker med rensemiddel til rengøring af
> glasplader, hvilket er noget dyrt og sikkert kan erstattes af et
> laaangt billigere og lige så godt/bedre alternativ!
>
> Nogen bud?

Hvis der ikke er brændt noget på, så kan almindelig sulfo klare det.

Men koger kartoflerne over, og du ikke øjeblikkelig får tørret op, så
skal du nok have fat i det rigtige rensemiddel. Men til daglig brug kan
sulfoen nok klare det meste.

Fra : zillyink

Dato : 25-07-05 12:31

Holst wrote:
> Hvis der ikke er brændt noget på, så kan almindelig sulfo klare
> det.

Som man råber i skoven....

Helt præcist bruger jeg sulfo og (grøn) svamp til den daglige
rengøring, men en gang imellem er der ringe og pletter der ikke
lige lader sig fjerne og der har vi brugt rensemiddel til
keramiske plader.

Jeg tør ikke bruge skurepulver, slipol og lign. uden liiige at
have tjekket om det skader mere end det gavner (på sigt)

--
Hilsen

Zillyink
Slet: -get-lost-

Fra : Holst

Dato : 25-07-05 12:51

zillyink wrote:

> [...]
> rengøring, men en gang imellem er der ringe og pletter der ikke
> lige lader sig fjerne og der har vi brugt rensemiddel til

Ja, så er vi jo ikke til megen hjælp. Men rensemidlet til keramiske
plader findes i forskellige prislejer. Jeg tror, at det var i Rema 1000,
at jeg fandt en dunk ganske billig i forhold til det jeg tidligere havde
brugt - og det virkede lige så godt.

Jeg kan nu se, at den dunk, der står i skabet, er FDB's egen, så det var
måske den, der var billig. Eller også var det den forrige fra Rema 1000.
Hvem husker på sådant?

> Jeg tør ikke bruge skurepulver, slipol og lign. uden liiige at
> have tjekket om det skader mere end det gavner (på sigt)

Næh, det gjorde jeg nok heller ikke. Men man skal nok ikke være så bange
for det. Grunden til, at rensemidlet til keramiske plader er så godt, er
helt sikkert, fordi der er blandet et slibemiddel i.

Fra : DrPepper

Dato : 25-07-05 14:06

> Jeg tør ikke bruge skurepulver, slipol og lign. uden liiige at have
> tjekket om det skader mere end det gavner (på sigt)

Til de genstridige ringe der kan komme efter man har kogt kartofler eller
andet, bruger vi ovnrens på spray .... på med det, lad det sidde lidt, og
tør af med køkkenrulle ... og vupti .. så ser det ud som nyt igen .....

Nu vi er ved induktionsplader, så er i vel klar over at man med fordel kan
smide et viskestykke henover komfuret (mellem plade og gryde/pande) så man
ikke sprøjter ud over det hele ... det er altså SÅ meget nemmere at smide
viskestykket til vask, end at gnubbe komfur .. :)

Fra : zillyink

Dato : 25-07-05 14:29

DrPepper wrote:
> [...]
> altså
> SÅ meget nemmere at smide viskestykket til vask, end at gnubbe

og chancen for at sætte ild til køkkenet er....?
--
Hilsen

Zillyink
Slet: -get-lost-

Fra : Emil

Dato : 25-07-05 17:21

zillyink wrote:

>Man kan købe små flasker med rensemiddel til rengøring af
>glasplader, hvilket er noget dyrt og sikkert kan erstattes af et
>laaangt billigere og lige så godt/bedre alternativ!
>
>Nogen bud?

Wienerkalk:
http://www.borupkemi.dk/dsn/dsn-b-rengoering-detalje.asp?offset=-1

I 'gamle dage' brugtes det til at fjerne småridser i bilruder.
Det blev rørt op med alm. vand, og virkede perfekt.

m.v.h. Emil