Ford Focus c-max van 2.0 TDI
Fra : Jørgen Højrup Christ~

Dato : 25-07-05 09:03

Hej

Jeg har set på ovenstående bil som værende den næste firmabil - nogen der
har nogen erfaringer med den.

Kan det lade sig gøre at få bedre brændstoføkenomi ud af den ved at chippe
den. Bilen har 135 hk - men hvor meget kan man få ud af den ved chipning og
kan det betale sig.

jørgen

Fra : Lars Knudsen

Dato : 25-07-05 09:20

Hej,

On Mon, 25 Jul 2005 10:02:50 +0200, "Jørgen Højrup Christiansen"
<postmaster@nc-software.dk> wrote:

> [...]
>den. Bilen har 135 hk - men hvor meget kan man få ud af den ved chipning og

Er brændstoføkonomi ikke sekundært hvis det er en firmabil?

** Lars

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-05 09:35

> Jeg har set på ovenstående bil som værende den næste firmabil - nogen der
> har nogen erfaringer med den.

hvis mine svigerforældres er en tdi (kan den fås som andet ?) så kan jeg kun
sige at den er uanmindelig sløv ved lave rpm, f.eks. når man skifter stille
og roligt fra 1. til 2. og så planker den i bund, så sker der INTET, før
efter over 5 sec, meget irriterende synes jeg..
Til gengæld så er gearkassen lækker synes jeg, og i meget fast H form, som
virker ret lækkert efter 5mins..
jeg har kun været ude og køre den en enkelt gang, men den overraskede mig da
positivt synes jeg.

Håber det kunne bruges til noget..

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-05 14:17

"Juel" <xsnabelastarchild.dk> skrev i en meddelelse

> hvis mine svigerforældres er en tdi (kan den fås som andet ?) så kan jeg
> kun

Fords diesel hedder tdci.

> [...]
> og roligt fra 1. til 2. og så planker den i bund, så sker der INTET, før
> efter over 5 sec, meget irriterende synes jeg..

Så er det ikke en 135hk diesel. Den trækker sindsygt voldsomt. Måske det er
en 110hk...

Det er en kanon lækker bil.

Med venlig hilsen

Rune (C-MAX ejer).

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 25-07-05 18:48

Rune Nicolajsen wrote:
> Fords diesel hedder tdci.

Ikke hvis den sidder i en Ford Galaxy - så er den fra VAG og hedder TDI.

--
Sugemotorer suger!
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend

Fra : KASO

Dato : 29-07-05 22:59

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ikke hvis den sidder i en Ford Galaxy - så er den fra VAG og hedder TDI.

Jeps - og i en CMax er det reelt en PSA HDI - selv om Ford kalder den TDCi

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-07-05 22:02

"Jørgen Højrup Christiansen" <postmaster@nc-software.dk> skrev i en
meddelelse news:42e49c97$0$21225$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> den. Bilen har 135 hk - men hvor meget kan man få ud af den ved chipning

Den giver så megen køreglæde pr. liter, at du kun ville ønske den kunne
bruge mere. Lavt støjniveau, vaks kørsel, en 'flyder' på motorvejen i det
ret høje 6.gear. Vælg Ghiaen og få kabinevarmer med. Der bliver næppe
udviklet noget til motoren, den kører allerede som en chippet.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mogens

Dato : 25-07-05 22:10

On Mon, 25 Jul 2005 23:02:02 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Der bliver næppe udviklet noget til motoren..

Jow jow - man kan i Tyskland købe en box, der bringer effekt og
drejningsmoment op på værdierne 163 hk/385 Nm mod de normale 136
hk/320 Nm

Mvh Mogens...

Fra : ChipMIK

Dato : 26-07-05 15:25

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]
> ret høje 6.gear. Vælg Ghiaen og få kabinevarmer med. Der bliver næppe
> udviklet noget til motoren, den kører allerede som en chippet.

Hej Preben

Enhver common-rail kan tunes med en "helt alm boks"......

det ENESTE forskel er hvilke af de 3 ben til føleren (og stikkets
fysiske udformning) der er hhv. + , - og signal på..det er ALT der er
til forskel om det er mercedes, citroen, ford, peugeot osv.

Der sidder for øvrigt mellem 5 og 50 kr. elektronik i sådan et dyr,
afhængig af om det er analoge eller digitale bokse!

ChipMIK

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-07-05 21:44

"ChipMIK" <Michael@migfjern.kallnet.fo> skrev
> Der sidder for øvrigt mellem 5 og 50 kr. elektronik i sådan et dyr,
> afhængig af om det er analoge eller digitale bokse!

Lidt skammeligt at det så sælges til 4000 kr.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : ChipMIK

Dato : 26-07-05 23:30

Preben Riis Sørensen wrote:
> "ChipMIK" <Michael@migfjern.kallnet.fo> skrev

> Lidt skammeligt at det så sælges til 4000 kr.
> [...]
På ebay går de analoge bokse for 80 Euro og digitale for en tudse..

1 Digital til analog kreds til en 10´er 1 Kb EEProm til 5 Kr. og en
analog til digital kreds til en 10´er mere(disse tre komponenter i
omvendt rækkefølge :) ), og lidt ledning, stik og 1 print og for 5-10 kr
ekstra elektronik...

Så har du en digital tuningsboks!

ChipMIK

Fra : Thomas

Dato : 25-07-05 22:18

> Kan det lade sig gøre at få bedre brændstoføkenomi ud af den ved at
> chippe den. Bilen har 135 hk - men hvor meget kan man få ud af den
> ved chipning og kan det betale sig.

Jeg kender en der har sådan en bil - C-max TDCI GHIA. Hans turbo er netop
stået af efter 46 tkm og alm. brug (OG han har husket at køle turboen efter
brug)! Lejerne er stået af i turboen! Han har "forsket" lidt i problemet
(som reppes af Ford på garantien) og fundet ud af at det åbenbart er en
"almindelig" fejl på den motor - turboen er simpelthen for lille. Man har
set andre eksempler hvor turboen er stået af efter kun 15 tkm og 26 tkm.
Peugeot har samme problem, idet motoren i 307 Airvan og C-Max TDCI er den
samme. Det er lidt skræmmende at tænke på ifht. det antal biler der kører
rundt med den motor - Garret turbo får noget at set til ;)

--
Mvh/TK

Fra : Thomas

Dato : 25-07-05 22:20

> [...]
> er lidt skræmmende at tænke på ifht. det antal biler der kører rundt
> med den motor - Garret turbo får noget at set til ;)

Og jeg glemte lige - typisk har de en del mere end 135hk std.! Omkr. 150hk
er meget normalt at se. Dette samt ovenstående taget i betragtning bevirker
at bilen IMO ikke bør chippes/boxes. :)

--
Mvh/TK

Fra : ChipMIK

Dato : 26-07-05 15:26

Dette samt ovenstående taget i betragtning bevirker
> at bilen IMO ikke bør chippes/boxes. :)

ha ha

ChipMIK