Verbalinspiration - hjælp til litteratur o~
Fra : Peter Hansen

Dato : 25-07-05 07:41

Litteratur vedrørende 'verbalinpiration'.

Jeg har uden resultat søgt på www.bibliotek.dk efter litteratur om
verbalinspiration.

Man kan godt finde kortere beskrivelser her på internettet, men jeg
vil blive glad hvis der var nogen her der kunne sende nogle titler på
bøger eller tidsskrifter hvor man kan læse mere dybtgående om dette
emne, bla dets historiske opkomst og udvikling.

--
Mvh Peter Hansen.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 28-07-05 00:18

Peter Hansen wrote:
> [...]
> bøger eller tidsskrifter hvor man kan læse mere dybtgående om dette
> emne, bla dets historiske opkomst og udvikling.

Prøv f.eks. denne artikel:

http://www.vivit.dk/ordet/bibelsyn.htm

Anders Peter Johnsen

Fra : Peter Hansen

Dato : 29-07-05 07:42

Anders Peter Johnsen skrev:
> Prøv f.eks. denne artikel:
> http://www.vivit.dk/ordet/bibelsyn.htm

Tak for svaret. Ja, der er en behandling som jeg også har fundet.
Det jeg gerne ville, var en mere historisk oversigt.
I Danmarks Nationalleksikon under opslaget 'Inspiration' fandt jeg
noget i den retning; ellers noterer jeg nu fra bøger jeg kommer over.

--
Mvh Peter Hansen

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 29-07-05 09:04

Peter Hansen wrote:

> [...]
> I Danmarks Nationalleksikon under opslaget 'Inspiration' fandt jeg
> noget i den retning; ellers noterer jeg nu fra bøger jeg kommer over.

Nu er pågældende hjemmeside så netop - på godt og ondt - en religiøs
hjemmeside.

Problemet er jo om der overhovedet er udgivet seriøs, videnskabelig
litteratur om emnet på dansk, og om denne litteratur i så fald er til at
opdrive på almindelige Folkebiblioteker.

Noget kunne tyde på at man skal forbi Det Kongelige Bibliotek
(www.kb.dk) og/eller Teologisk Fakultet i Købmagergade for at finde
noget, evt. på tysk, hvor jeg ud fra et simpelt Google-opslag har
indtryk af at emnet er mere behandlet. Hvis det lykkes dig at finde
noget relevant litteratur, kan du jo altid tjekke bibliografien (som
regel placeret bagest i pågældende værk) for henvisning til andre
relevante værker...

Anders Peter Johnsen