Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
AF-S DX 55-200mm f/4.0-5.6G ED
Fra : Kim Daugaard

Dato : 25-07-05 06:31

Er der nogen der kender til dette optik?
Er den bedre ens 70-300 ed

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 25-07-05 09:44

Ken er ikke begejstret.

http://www.kenrockwell.com/nikon/55200.htm

Har selv overvejet det men endte med et Nikon AF Nikkor 70-300mm f/4-5.6G

/Marten

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 25-07-05 10:25

Marten Ølgaard wrote:
> Ken er ikke begejstret.
>
> http://www.kenrockwell.com/nikon/55200.htm

Synes ofte han skriver en masse om objektiver han slet ikke har prøvet.
Desuden er han total anti-alt-andet-Nikon. Det er ikke det bedste
udgangspunkt at have

--
Thomas Schreiber
http://fish.iddx.net - no more bs

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-07-05 11:02

Thomas Schreiber wrote:

> Synes ofte han skriver en masse om objektiver han slet ikke har
> prøvet.

Det synes jeg er sjældent. Hvad tænker du konkret på?

> Desuden er han total anti-alt-andet-Nikon.

Heller ikke enig - til gengæld er han helt specifikt afgjort ikke nogen
ynder af Sigma, som et sted omtales som 'garbage-lenses', hvilket jo nok,
udtalelserne her i gruppen taget i betragtning, kan være diskutabelt.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 25-07-05 14:51

Jan Bøgh wrote:
> Det synes jeg er sjældent. Hvad tænker du konkret på?

Han skriver at han har prøvet model X som minder om model Y, og derfor
er model Y nok som model X. Han ahr måske kun stået med et objektiv i
hånden.

> Heller ikke enig - til gengæld er han helt specifikt afgjort ikke nogen
> ynder af Sigma, som et sted omtales som 'garbage-lenses', hvilket jo nok,
> udtalelserne her i gruppen taget i betragtning, kan være diskutabelt.

Det er netop det der er min pointe. Sigma laver fine objektiver. Samme
gør Tokina. Sikkert andre også.

--
Thomas Schreiber
http://fish.iddx.net - no more bs

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-07-05 15:57

Thomas Schreiber wrote:

> Han skriver at han har prøvet model X som minder om model Y, og derfor
> er model Y nok som model X. Han ahr måske kun stået med et objektiv i
> hånden.

Jeg er overbevist om at det samme gør sig gældende på de fleste
review-sites. Forskellen er blot, at han skriver det. Fordelen er, at han
vurderer de mange modeller, fabrikkerne løbende smækker ud. F.eks. er der en
hel stribe modeller af Nikons berømte 80-200, hvor han selvfølgeligt ikke
har testet samtlige modeller, men tillader sig at komme med nogle
kvalificerede gæt, hvor han ganske rigtigt tillader sig at gå ud fra at han
kan overføre fra den ene model til den anden. Men jeg opfatter det blot som
mere ærligt at skrive hvornår der tros, gættes og vides.

> Det er netop det der er min pointe. Sigma laver fine objektiver. Samme
> gør Tokina. Sikkert andre også.

Men de laver altså også ting, der ikke er så fremragende. Der er
tilsyneladende blot en tendens til at man ikke kan lide kritik af mærker,
man selv har købt.
Personligt har jeg nu to gange haft fingrene i nogle Sigmaobjektiver, hvor
/jeg/ ikke fatter, hvordan de er blevet så anerkendte. Den ene en
vidvinkel/normalzoom , der ganske vist har en 3 år på bagen. Den kunne slet
ikke hamle op med Nikons ganske billige AF 18-70 (kitobjektivet). Men det
værste eksempel var dog Bigmaen, som jeg oplevede som blød og kontrastløs -
men hvor jeg samtidig kan se, at der er mange begejstrede tilhængere. Og så
er reaktionen ofte fra det glade Sigmakundesegment at jeg har været uheldig
og få fingrene i et af de mindre gode objektiver. Man skal nemlig sikre sig
at man får et af de gode! Og det synes jeg godt nok signalerer elendig
kvalitet. /Jeg/ turde på den baggrund ikke bestille et Sigma - langt mindre
et brugt af slagsen. Og det er vel hvad der får Rockwell til at bruge
udtrykket 'garbage'.
Men enhver er jo salig i sin tro - også mig!

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 25-07-05 16:53

Jan Bøgh wrote:
> [...]
> kan overføre fra den ene model til den anden. Men jeg opfatter det blot som
> mere ærligt at skrive hvornår der tros, gættes og vides.

"Du skal ikke købe bilen fordi jeg tror ikke den er god - jeg har prøvet
andre biler af samme fabrikat og tilsvarende model, men ikke den du
overvejer at købe"... Godt argument

> Men de laver altså også ting, der ikke er så fremragende. Der er
> tilsyneladende blot en tendens til at man ikke kan lide kritik af mærker,
> man selv har købt.

Tja... Hvis man som jeg brugte en anseelig tid på at søge info om
isenkram inden jeg købte mig selv fattig, ville man jo "blindt" tro på
at Sigma laver det rene lort, med sådanne udtalelser fra ham.

> [...]
> vidvinkel/normalzoom , der ganske vist har en 3 år på bagen. Den kunne slet
> ikke hamle op med Nikons ganske billige AF 18-70 (kitobjektivet).

(Det er nu en AF-S )

Fordi nogle af deres objektiver er gode, er det jo ikke ensbetydende med
at alle deres objektiver er det. Hvis du skulle bedømme Niko ud fra en
70-300 alene, ville du nok også sige at Nikon lavede det arveste lort.

> Men det
> værste eksempel var dog Bigmaen, som jeg oplevede som blød og kontrastløs -
> men hvor jeg samtidig kan se, at der er mange begejstrede tilhængere.

Det kan justeres væk Søg evt. på DPreview.

> [...]
> at man får et af de gode! Og det synes jeg godt nok signalerer elendig

Deres billige objektiver har ikke en synderlig god kvalitetskontrol - enig!

> /Jeg/ turde på den baggrund ikke bestille et Sigma - langt mindre
> et brugt af slagsen. Og det er vel hvad der får Rockwell til at bruge
> udtrykket 'garbage'.

Det siger bare endnu engang at han ikke har prøvet Sigmas dyrere serier.

> Men enhver er jo salig i sin tro - også mig!

Ja heldigivs.

(jeg er på ingen måde Sigma fanebærer, men Ken Rockwells udtalelser er
ofte, imho, tåbelige og uargumenterede)

--
Thomas Schreiber
http://fish.iddx.net - no more bs

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-07-05 19:05

Thomas Schreiber wrote:

> "Du skal ikke købe bilen fordi jeg tror ikke den er god - jeg har
> prøvet andre biler af samme fabrikat og tilsvarende model, men ikke
> den du overvejer at købe"... Godt argument

Du quotefucker når du bruger mit citat på denne måde. Jeg har på intet
tidspunkt givet udtryk for det, du insinuerer - jeg mener netop at jeg
temmeligt præcist gør rede for hvordan jeg ser det.

> Tja... Hvis man som jeg brugte en anseelig tid på at søge info om
> isenkram inden jeg købte mig selv fattig, ville man jo "blindt" tro på
> at Sigma laver det rene lort, med sådanne udtalelser fra ham.

Folk, der tror 'blindt' er idioter!

> (Det er nu en AF-S )

Forstod du ikke hvad jeg skrev?

> [...]
> med at alle deres objektiver er det. Hvis du skulle bedømme Niko ud
> fra en 70-300 alene, ville du nok også sige at Nikon lavede det

Nix - jeg ville nok ikke røre en 70-300 med en ildtang. Vi snakker dog om et
Sigmaobjektiv til langt over den dobbelte pris - selvom det selvfølgelit
også dækker at det er mere lysstærkt.

> Det kan justeres væk Søg evt. på DPreview.

Javist - men det er stadigvæk et alvorligt kvalitetsproblem. Uens
produktionskvalitet er ikke godt.
Og så er mit liv for kort til at jeg først låner noget til afprøvning og så
derefter skal se bort fra mine egne erfaringer. Bigmaen /jeg/ lånte var
ringe - jeg ville ikke have en Bigma. At jeg så faktisk til ca. samme pris
fik en ældre, brugt AF-300/2.8 gør så at jeg i dag nærmest vil takke Sigma
for at have produceret i hvert fald en ringe Bigma (den jeg lånte).

> Deres billige objektiver har ikke en synderlig god kvalitetskontrol -
> enig!

Hører en ca 5.500 kr. Vidvinkelzoom og en Bigma til de billige?

> Det siger bare endnu engang at han ikke har prøvet Sigmas dyrere
> serier.

Jeg troede bestemt at det var DX!

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : .J.S...

Dato : 25-07-05 22:58

> Det synes jeg er sjældent. Hvad tænker du konkret på?

Ex
Her fraråder han en Pentax, mener ikke det kan bruges til rigtig fotografi,
og det uden at have set apparatet !
http://www.kenrockwell.com/pentax/istDs.htm

Vældig seriøst, det er jo på niveau med os 'hjemme eksperter' som også ved
alt om isenkram vi ikke har prøvet...

Fra : Jorn Ostergaard

Dato : 25-07-05 23:36

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.kenrockwell.com/pentax/istDs.htm
>
> Vældig seriøst, det er jo på niveau med os 'hjemme eksperter' som også

Jeg har set hans review af Pentax tidligere, men jeg købte nu et
alligevel..
Egentlig ville jeg have haft et Pentax MZ-D Full Frame 35mm dslr, men
netop
da det skulle på markedet trak Pentax det tilbage. Jeg arbejdede dengang i
Kina og havde regnet med at købe et billigere derude end til priser i
Europa, men sådan gik det ikke desværre ikke. MZ-D virker udmærket og
Pentax
selv bruger det stadig inhouse. Contax sendte et FF dslr på markedet,
deres
havde problemmer med støj, det havde Pentax ikke. Pentax turde ikke satse
pga for høj salgspris, men det gjorde Canon så derfor er der i dag nogle
der
render rundt og glæder sig over deres 1Ds.

Men bortset fra det så synes jeg at ham Ken Rockwell er temmelig useriøs.

Det er da heldigt at der findes reviews hvor alle dslr modeller får en
mere
fair behandling uanset fabrikat.

Han skulle holde sig til at fotografere istedet for at lave reviews der
kun
kan bruges til skraldespanden. Det er ikke en undskyldning at han skriver
at
han ikke har testet udstyret men kun har læst presse info.

Mvh Jørn

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-07-05 18:46

Jorn Ostergaard wrote:

> Men bortset fra det så synes jeg at ham Ken Rockwell er temmelig
> useriøs.

Ja, tænk at skidderikken /skriver/ hvornår hans reviews er lavet på den ene
eller anden måde. Så er det alligevel bedre blot at lade som om man har
opfundet både den dybe tallerken og det varme vand selv!

> Det er da heldigt at der findes reviews hvor alle dslr modeller får en
> mere
> fair behandling uanset fabrikat.

Hvilke?

> Han skulle holde sig til at fotografere istedet for at lave reviews
> der kun
> kan bruges til skraldespanden.

At du ikke kan bruge dem er da helt OK. Jeg har haft en del fonøjelse at
hans reviews - men nu ser jeg heller ikke den virkelige verden som en krig
mellem mærker. Ja, jeg er sådan set nærmest ligeglad med alt det, jeg ikke
selv skal have. Men på Nikonområdet er Rockwell sammen med Rørslett IMHO en
kapacitet

> Det er ikke en undskyldning at han
> skriver at
> han ikke har testet udstyret men kun har læst presse info.

Nej sgu, han skulle gøre som alle andre og undlade sin disclaimer!

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jorn Ostergaard

Dato : 28-07-05 22:10

> [...]
> eller anden måde. Så er det alligevel bedre blot at lade som om man har
> opfundet både den dybe tallerken og det varme vand selv!

dpreview f eks. De reviews jeg har læst der, er dslr modellerne i det
mindste testet.

Mvh Jørn

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-07-05 14:44

> Ex
> Her fraråder han en Pentax, mener ikke det kan bruges til rigtig
> fotografi, og det uden at have set apparatet !
> http://www.kenrockwell.com/pentax/istDs.htm

Hvor skriver han det?

> Vældig seriøst, det er jo på niveau med os 'hjemme eksperter' som
> også ved alt om isenkram vi ikke har prøvet...

Hvis du læser hans "recommendations", forholder han sig netop kun til de
ankepunkter, der kan konstateres uden at have kameraet i hånden. Han skriver
endda, at billedkvaliteten er den samme som Nikons og Canons, så det ikke er
dét, der afgør sagen for ham.

Jeg er ikke helt enig i hans konklusion, men finder hans betragtninger
ligeså gode som andre anmelderes - også i forbindelse med den konkret
anmeldelse.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 7/22/05)

Fra : Simon Nielsen

Dato : 25-07-05 13:31

"Marten Ølgaard" <oelgaard@comontoslet.dk> wrote in message
> Ken er ikke begejstret.
>
> http://www.kenrockwell.com/nikon/55200.htm

Ham gider jeg nu ikke høre på. Nogle gange har han bare haft et i hånden
uden at prøve det. Og desuden så er alt hvad der ikke står Nikon på noget hø
i forhold til ham.

Mvh
Simon

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 25-07-05 14:52

Simon Nielsen wrote:
> Ham gider jeg nu ikke høre på. Nogle gange har han bare haft et i hånden
> uden at prøve det. Og desuden så er alt hvad der ikke står Nikon på noget hø
> i forhold til ham.

Enig

--
Thomas Schreiber
http://fish.iddx.net - no more bs

Fra : Ole Larsen

Dato : 25-07-05 17:58

Simon Nielsen skrev:
> [...]
> uden at prøve det. Og desuden så er alt hvad der ikke står Nikon på noget hø

I hans sammenligning af D70 og 20D synes jeg han sammenligner så fair
man kan: Vælg det ene hvis du foretrækker stort,solidt og
hurtigskydende, det andet hvis du er til mindre og lettere at betjene i
felten. I samme siger han at man skal ikke vælge udelukkende p gr a
optikker, da de laver lige gode.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (20.juni.2005) design og nye billeder(G5) på:

Fra : Jakob

Dato : 25-07-05 14:17

In article <kB1Fe.15$1e3.0@news.get2net.dk>, oelgaard@comontoslet.dk
says...
> com

Jeg har godt nok svært ved at fatte de her ken rockwell reviews, der er
aldrig nogen billeder, det er da ikke så brugbart synes jeg.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 25-07-05 14:52

Jakob wrote:
> Jeg har godt nok svært ved at fatte de her ken rockwell reviews, der er
> aldrig nogen billeder, det er da ikke så brugbart synes jeg.

Men der er da tekst...

--
Thomas Schreiber
http://fish.iddx.net - no more bs

Fra : Jakob

Dato : 25-07-05 17:52

In article <42e4ee73$0$18638$14726298@news.sunsite.dk>, no@more.spam
says...

> Men der er da tekst...

Det gør ikke rigtigt tricket for mig når det nu er billeder det drejer
sig om.

Synes det er sgide irreterende at han skamroser et objektiv uden man har
mulighed for at få syn for sagen. Som en anmeldese af et maleri uden man
kan se billedet. Giver INGEN mening i min verden :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 25-07-05 18:47

Jakob wrote:
> Synes det er sgide irreterende at han skamroser et objektiv uden man har
> mulighed for at få syn for sagen. Som en anmeldese af et maleri uden man
> kan se billedet. Giver INGEN mening i min verden :0)

Synes næsten det er endnu værre at langt de fleste af hans billeder er
ret ringe imho.

--
Thomas Schreiber
http://fish.iddx.net - no more bs

Fra : Ole Larsen

Dato : 25-07-05 19:32

Thomas Schreiber skrev:

> Synes næsten det er endnu værre at langt de fleste af hans billeder er
> ret ringe imho.

Nu skal han åbenbart svines.
Hvad forhindrer en i at teste udstyr seriøst, selvom man måske ikke er
verdensmester i kunstfotografi? Eh?
Forekommer mig dybt god nat at kritisere en mands test på grundlag af
hans billeder. Så skulle man måske også vurdere kritikken af Ken
Rockwell på grundlag af kritikerens billeder? Kunne egentlig være sjovt.
Så lige lidt af Rochwells billeder fra Death Valley - taget med et
box-kamera fra 1955 - gør lige det bedre (eller blot halvt så godt) med
nutidens udstyr
- just do it!-

Fra : Jakob

Dato : 25-07-05 22:44

In article <42e53040$0$182$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
olenospam@nospam.dk says...

> Nu skal han åbenbart svines.

Hvad er da det for noget vrøvl. Jeg tillader mig at sige at jeg finder
hans reviews ret uanvendelige da der ingen billeder er. At han så kan
tage et godt billede med et box kamera hjælper meget begrænset på det.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ole Larsen

Dato : 25-07-05 23:02

Og jeg sagde også:
> [...]

> hans reviews ret uanvendelige da der ingen billeder er. At han så kan
> tage et godt billede med et box kamera hjælper meget begrænset på det.

Hvoraf det vel fremgår, at det ikke er dig, jeg kommenterer.

Fra : AS

Dato : 25-07-05 14:00

Omtales lidt i dpreview, har ikke prøvet selv. Folk, som har set frotaller,
at den har indbygget en motor til fokusering, derfor heder AFS. Dog, motoren
er billigere, maunal focus er ikke "full time". Hastigheden heller ikke
meget bedre, end kamerastyret AF. Situationen ligner som i billigere
tidligere Canon USM. Resultatet - objektivet er noget midre, end 70-300.
Optisk heller ikke meget anderledes, specielt mangler skarpheden i
periferiet. (det kan godt forventes). Der har været få omtalelser, men alle
er ganske enes.