"OlIvEr [6000]" <hayabusa@post.cybercity.dk> wrote in message
news:42e3f750$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Heya..
>
> Jeg har bestemt mig for at montere en turbo også nu..
> I min søgen efter dele kom jeg jo ikke udenom
www.mc-xpress.com
>
> På deres side faldt jeg over denne fætter:
>
http://www.mc-xpress.com/turbo/swi.jpg
> (If you want two different pressure levels on your turbo engine)
>
> Hvordan fungerer det lige? -Nogen der har en idé?
Som jeg husker det..
Denne lille fikse anordning justerer mængden af luft til aktuatoren på
Wastegaten
Mellem kompresorhuset og wastegatens aktuator sidder der en trykslange.
Kort fortalt sker der det, at trykket på kompressorsiden stiger, det
påvirker dermed aktuatoren som trækker i stangen til selve wastegaten.
Måden man "normalt" justerer ladetryk på, er ved at justere akslen, indtil
korrekt (maks)ladetryk opnåes.
Nu er hullet på kompressorsiden en fast faktor, og dermed også trykket i
denne fødeslange til aktuatoren.
Men ved at indskyde denne anordning i slangen mellem kompressorhus og
aktuator, kan der ændres på trykket i slangen (og dermed hvornår aktuatoren
åbner)
Selve kontakten blæser luft ud i det fri når den står på åben, derved bliver
aktuatoren ikke påvirket nær så tidligt som normalt, og derved får trykket i
kompressorhuset lov til at stige mere end normalt.
En såre simpel løsning på et ellers rimeligt komplekst problem (altså at
justere ladtryk i niveauer)
Det der så virkeligt får den her løsning til at berettige betegnelsen genial
(imho) er at der i t-stykket, på den tilslutning op til kontakten (og dermed
luftens frie udvej) sidder en ganske alm. hoveddyse.
Ved at gøre denne større, tillades mere luft igennem kontakten, og derved
højere tryk i kompressorhuset før wastegaten aktiveres..
Så fremgangsmåden er at justere sin turbo til eks. 0,3bar på WG stangen,
derefter indskydes denne anordning, og der startes med en meget lille
luftdyse.
Nu vil turboen lade 0.3bar ved lukket kontakt, og eks. 0,45 ved åben
kontakt. altså har man opnået en fast og regulering af ladetrykket i 2 trin.
Håber denne forklaring hjalp
--
Morten Dahl