High / low switch (turbo)
Fra : OlIvEr [6000]

Dato : 24-07-05 21:21

Heya..

Jeg har bestemt mig for at montere en turbo også nu..
I min søgen efter dele kom jeg jo ikke udenom www.mc-xpress.com

På deres side faldt jeg over denne fætter:
http://www.mc-xpress.com/turbo/swi.jpg
(If you want two different pressure levels on your turbo engine)

Hvordan fungerer det lige? -Nogen der har en idé?

Og Stefan Sørensen (CBR) kontakt mig på min mail.
--
--==>OlIvEr<==--
Honda Hornet 600

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-05 22:41

> [...]
> (If you want two different pressure levels on your turbo engine)
>
> Hvordan fungerer det lige? -Nogen der har en idé?

ja mon ikke det er et device der bestemmer hvor meget tryk der skal gå ind
til wastegaten, så hvis man skal ha lidt power på, så aktivere man ikke
systemet, og wastegaten køre på det virkelige tryk, og nå så du aktivere
devicet, så bliver noget af trykket guidet forbi wastegaten = ikke så meget
tryk til den, og så åbner den ikke = mere tryk til motoren...

Det er mit bud..

Mvh
Morten
**som skal ha kompressor på sin golf til vinter**

Fra : Steen Gruby

Dato : 24-07-05 23:12

On Sun, 24 Jul 2005 22:21:14 +0200, "OlIvEr [6000]"
<hayabusa@post.cybercity.dk> wrote:

Hej.

>Hvordan fungerer det lige? -Nogen der har en idé?

Hm ----- Det kan være en indretning til at blokere Waste Gaten med.
På XN85 gøres det ved at stramme fjederen så Waste Gate åbner ved et
højere tryk.
Det har dog den ulempe at det rykker tættere på tryksensorens
"panikpunkt", og så skyder sikringen motoren ned for ikke at få
skader.
Dem der laver den ændring på XN85 sætter tryksikringen ud af funktion.
Jeg har prøvet at tryksikringen tager over - Det er ikke behageligt

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 25-07-05 00:02

OlIvEr [6000] wrote:
> [...]
> (If you want two different pressure levels on your turbo engine)
>
> Hvordan fungerer det lige? -Nogen der har en idé?

I forvejen er max-trykket reguleret på den måde at givent overtryk
simpelthen blæser ud som spild (derfor også udtrykket "waste gate" om
dimsen der står for dét). Men man kan ofte indstille dette tryk efter
forgodtbefindende (de fleste turbo-ejere skal lige smelte et sæt
stempler ned før de har lært at det ér rigtigt at man ikke kan pumpe
ladetrykket op uhæmmet!) og der skal vel ikke megen teknik til at lave
en omskifter der løsner for reguleringen i en given grad :-/

--
Armand.
(tuning? la' nu væ'r!)

Fra : Morten dahl

Dato : 22-08-05 22:53

"OlIvEr [6000]" <hayabusa@post.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> (If you want two different pressure levels on your turbo engine)
>
> Hvordan fungerer det lige? -Nogen der har en idé?

Som jeg husker det..

Denne lille fikse anordning justerer mængden af luft til aktuatoren på
Wastegaten

Mellem kompresorhuset og wastegatens aktuator sidder der en trykslange.
Kort fortalt sker der det, at trykket på kompressorsiden stiger, det
påvirker dermed aktuatoren som trækker i stangen til selve wastegaten.

Måden man "normalt" justerer ladetryk på, er ved at justere akslen, indtil
korrekt (maks)ladetryk opnåes.

Nu er hullet på kompressorsiden en fast faktor, og dermed også trykket i
denne fødeslange til aktuatoren.
Men ved at indskyde denne anordning i slangen mellem kompressorhus og
aktuator, kan der ændres på trykket i slangen (og dermed hvornår aktuatoren
åbner)

Selve kontakten blæser luft ud i det fri når den står på åben, derved bliver
aktuatoren ikke påvirket nær så tidligt som normalt, og derved får trykket i
kompressorhuset lov til at stige mere end normalt.

En såre simpel løsning på et ellers rimeligt komplekst problem (altså at
justere ladtryk i niveauer)

Det der så virkeligt får den her løsning til at berettige betegnelsen genial
(imho) er at der i t-stykket, på den tilslutning op til kontakten (og dermed
luftens frie udvej) sidder en ganske alm. hoveddyse.

Ved at gøre denne større, tillades mere luft igennem kontakten, og derved
højere tryk i kompressorhuset før wastegaten aktiveres..

Så fremgangsmåden er at justere sin turbo til eks. 0,3bar på WG stangen,
derefter indskydes denne anordning, og der startes med en meget lille
luftdyse.

Nu vil turboen lade 0.3bar ved lukket kontakt, og eks. 0,45 ved åben
kontakt. altså har man opnået en fast og regulering af ladetrykket i 2 trin.

Håber denne forklaring hjalp

--

Morten Dahl

Fra : Armand

Dato : 15-09-05 22:59

Morten dahl wrote:

> [...]
> kompressorhuset lov til at stige mere end normalt.
>
> En såre simpel løsning på et ellers rimeligt komplekst problem (altså at

Til Morten:

Jow - Jeg havde sq alligevel været inde på tråden !!

Som du skriver det hér lyder det tydeligt som
Paso-bensintrykregulerings-systemet, og er ligeså enkelt som (sikkert)
velfungerende!

Til OlIvEr:
Turboer skal ikke bruges med højere ladetryk end man nu engang hár
besluttet sig for én gang, så hvorfor al den fikumdik som i praksis
anvendes til at "skrue ned" frem for at give mere punch :-|
Da det jo er omdrejningerne der giver udstødningsmængden som driver
møllen, kan man jo på enkleste vis blot bruge redline minus 1000 rpm til
dagligt(??) og redline når det skal gå vildt til - Og hvis man ikke kan
overskue dét kan man jo lave en omdrejningsbegrænser med en kontakt til
det daglige brug => brug af kontakten = tilkobling af de vilde
omdrejninger - Hvorefter at man hurtigt ville ende med konstant at have
kontakten på "vild" til given akut brug og derved alligevel bruge
omdrejningstælleren visuelt til behersket udnyttelse af respiratoren :-|

--
Armand.