Ang. Fiat Uno.
Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 24-07-05 12:27

Hej gruppe.

Jeg skal ud og kigge på en Fiat Uno, og vil gerne lige kunne finde de ømme
steder på den. Hvor skal man kigge efter fejl på sådan en?? Rust er jo
selvfølgelig et problem på mange biler, og Uno'en er ikke en undtagelse. Men
hvor vil det være værst på en Uno ?? Forrest eller bagerst ?? Hvad med
bremser/styretøj ?? Er der nogen kendte fejl der?? Jeg har kig på en bestemt
bil i Herning, og sidste synsrapport var flot, og eneste fejl var
fejljusteret nærlys.

Men kom gerne med input om hvor jeg lige skal kigge lidt efter på bilen.

Jesper

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-07-05 12:54

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@NOSPAMpost.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:42e37ae7$0$18638$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> fejljusteret nærlys.
>
> Men kom gerne med input om hvor jeg lige skal kigge lidt efter på bilen.

Min rustede (især) i bagenden og i toppen af hjulkasserne. Hvis du ikke selv
har forstand på at finde rust/må 'kigge' med en skruetrækker, (det gemmer
sig nemt under tectylen), skal du ikke give mere for den end du vil give for
to års kørsel.
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 24-07-05 13:35

> [...]
> sig nemt under tectylen), skal du ikke give mere for den end du vil give

Det er så heller ikke planen at give mere for den, end at den kan kasseres
om et par år. Den skal bruges som "nr.2"- bil og derfor skal det ikke være
det store udstyrsstykke, men bare en der kører mig frem og tilbage fra
arbejdet. Rust får jeg lige en mekker til at kigge lidt på, hvis jeg mener
den er værd at køre ind til ham. Kan jeg ikke få lov til at låne bilen til
det, er det jo nok fordi sælger ved den ikke er for god, og så køber jeg den
ikke. Skulle den være i sådan en stand at den kan synes igen, jamen så vil
det naturligvis blive gjort.
Jeg har så forresten lige snakket med forhandleren, og bilen som jeg havde
set på nettet var solgt, så jeg er på jagt efter en anden nu, men det bliver
nok samme model.

Jesper

Fra : John Sahl

Dato : 24-07-05 14:06

Jesper Jacobsen wrote:
> Jeg har så forresten lige snakket med forhandleren, og bilen som jeg
> havde set på nettet var solgt, så jeg er på jagt efter en anden nu,
> men det bliver nok samme model.

Hvad prisleje snakker vi om?

--
John Sahl,
www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 24-07-05 18:02

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad prisleje snakker vi om?

Så billigt som muligt, men dog stadig i en rimelig stand. Maks pris er lige
omkring de 12000.

Jesper

Fra : John Sahl

Dato : 24-07-05 13:25

Jesper Jacobsen wrote:
> Men kom gerne med input om hvor jeg lige skal kigge lidt efter på
> bilen.

Støddæmpertårne, både for og bag, under forruden, panelerne i
siden, nederst i dørene og lige under ruden i dørene.

Tjek alt elektrisk.

Hvad årgang er det? Har du et link til den?

Fra : Jens Jessen

Dato : 24-07-05 13:38

Se den meget grundigt efter. Fiat Uno er verdensmester i at ruste - jeg har
selv haft en engang. Og efter den køber jeg aldrig nogensinde Fiat igen,
omså bilen var varmtgalvaniseret, forgyldt og tectylbehandlet.

Motor Press
V/journalist Jens Jessen (DjF)
Skanderborgvej 140
DK 8660 Skanderborg
Tlf. DK + 8657 7201
Fax. DK + 8657 7204
Mobil: DK + 2073 7471
E-mail: jens.jessen@get2net.dk

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-05 15:28

"Jens Jessen" <jens.jessen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Se den meget grundigt efter. Fiat Uno er verdensmester i at ruste - jeg
> har selv haft en engang. Og efter den køber jeg aldrig nogensinde Fiat
> igen, omså bilen var varmtgalvaniseret, forgyldt og tectylbehandlet.

Motoren, FIRE1000, sku' vist være ret raffineret og produceret
udelukkende af robotter erindrer jeg....men resten ruster
som bekendt og mærker tingel-tangel agtigt. Men alt efter årgangen.

Hvorfor en Uno når der findes ALT andet ?

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 24-07-05 18:08

"Olesen" <n/a> skrev i en meddelelse

> [...]
> udelukkende af robotter erindrer jeg....men resten ruster
> som bekendt og mærker tingel-tangel agtigt. Men alt efter årgangen.

Det er netop den FIRE motor der lokker, og ja, jeg ved de har problemer med
rust, men der er stadig mange fine Uno'er til salg, uden den vilde rust i,
og det er en af dem jeg satser på at finde.

> Hvorfor en Uno når der findes ALT andet ?

Den er utrolig pålidelig, billig at reparere, nem at køre, god benz-øko, IMO
gode pladsforhold - især på bagsædet, og så er den også nem at finde dele
til.
Ja, jeg ved godt der er alternativer til ovenstående, men priserne er også
dyrere på de alternativer. Derfor er valget faldet på en Uno. En Polo er --
IMO -- meget lille på bagsædet, og sætter jeg sædet i den position så jeg
kan køre, så er der ingen plads bag førersædet. Det er der trods alt i en
Uno.

Jesper

Fra : Ped

Dato : 25-07-05 11:59

Jesper Jacobsen skrev:
<snip>

> [...]
> kan køre, så er der ingen plads bag førersædet. Det er der trods alt i en

Jeg havde en Uno 1.0 FIRE 1986 - så vidt jeg husker den sidste årgang
med karburator. En bil jeg var fantastisk glad for. Den nåede at blive
13 år og havde da gået 320.000 km. Benzinøkonomien var på mellem 17,7 og
20 km/l, af og til lidt mere. Meget praktisk vogn med god plads på
bagsædet. Den eneste gang den svigtede og måtte køres på værksted af
Dansk Autohjælp var en gang, hvor et eller andet i strømfordeleren gik i
stykker. Ellers er der ikke en eneste gang i de 13 år hvor den ikke
kunne starte (stod altid ude - ikke engang i carport) eller på anden
måde ikke kunne køre. Den blev naturligvis holdt vedlige med service
osv, men i de 13 år blev der ikke engang skiftet en shim.
Ventiltolerancerne var fortsat indenfor specs da den blev solgt.

Men den rustede ad pommern til, selvom den helt fra ny fik suppelerende
Techtylbehandling. Personligt tror jeg, at Techtylen var uforenelig med
det den var beskyttet med fra fabrikken, og i virkeligheden gjorde det
hele værre. Efter 7 år var der flere gennemtæringer. Det lokale værksted
gav den en levetidsforlængelse, der holdt yderligere 6 år, men det skal
dog siges, at det var før der var noget der hed periodisk syn. Andre har
allerede skrevet om hvor det er den ruster, så det vil jeg ikke gentage.

En anden ting der kræver ofte og grundig vedligeholdelse er
forbremserne. De skal serviceres meget regelsmæssigt, ellers gror de fast.

Så min varmeste anbefaling for en Uno (hvis den er i orden, selvfølgelig).

M.v.h.

Jens L. Pedersen
Punto 1.2 SX '99

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-07-05 16:03

"Jens Jessen" <jens.jessen@get2net.dk> wrote in

> [...]
> jeg har selv haft en engang. Og efter den køber jeg aldrig nogensinde
> Fiat igen, omså bilen var varmtgalvaniseret, forgyldt og

Ja for det faktum at Fiat koncernen har forbedret sig utrolig meget betyder
jo intet... suk.

--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 24-07-05 18:24

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
> "Jens Jessen" <jens.jessen@get2net.dk> wrote in

> Ja for det faktum at Fiat koncernen har forbedret sig utrolig meget
> betyder
> jo intet... suk.

For mange er ordet Fiat synonym med rust, og som jeg skrev tidligere i denne
tråd, så ved jeg godt de ruster, men hvilke biler i den billige ende gør
ikke det, _uden_ at få en eller anden form for beskyttelse?? Jeg har i
øjeblikket en Fiat Tempra fra '93, og der er da lidt rust i, men intet i
bunden af bilen. Det er nederst i dørene, og der er ikke meget af det. Den
smule der er skal laves, men det er ikke mere end i andre biler på 12 år.
Nogen biler på den alder er stadig uden rust, men den smule jeg har i min,
vil jeg nu ikke betegne som graverende. Der er en enkelt rustplet med noget
lidt mere alvorligt rust. Det sidder øverst på venstre bagdør, lige ved
trekantruden. Det skal slibes, spartles og males, og så er den sør også
rustfri igen. Så kom ikke og sig, at _alle_ Fiat'er ruster lige meget.

Jesper

Fra : Brian

Dato : 24-07-05 18:48

Jesper Jacobsen wrote:
> Så kom ikke og sig, at _alle_ Fiat'er ruster lige
> meget.

Det er jo netop også det budskab Martin prøver at få
igennem - tror jeg

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-07-05 19:28

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> wrote in news:42e3d45f$0$18648$14726298
@news.sunsite.dk:

> Det er jo netop også det budskab Martin prøver at få
> igennem - tror jeg

Præcis - jeg magter ikke når en virksomhed har forbedret sig, at folk så
ikke kan finde ud af at lægge fortiden bag sig.

Det er ulogisk i min verden.

--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-05 19:35

> [...]
>
> Præcis - jeg magter ikke når en virksomhed har forbedret sig, at folk så
> ikke kan finde ud af at lægge fortiden bag sig.

Har de det ?
Mener de ligger på samme niveau i div. tilfredshedsundersøgelser.

Fra : Brian

Dato : 24-07-05 19:49

Olesen wrote:

> Har de det ?

Omkring rustbeskyttelse har de. Ifølge undersøgelsen i FDM, er
de middelgode i rustbeskyttelsesdisciplinen. Det var de ikke, da
Uno/Tipo regerede.....

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-07-05 22:12

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> wrote in news:42e3e2d4$0$18640$14726298
@news.sunsite.dk:

> Omkring rustbeskyttelse har de. Ifølge undersøgelsen i FDM, er
> de middelgode i rustbeskyttelsesdisciplinen. Det var de ikke, da
> Uno/Tipo regerede.....

Du er bare hurtig

Men ja.. enig

--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:

Fra : Brian

Dato : 24-07-05 19:43

Martin Johansen [6000] wrote:

> Præcis - jeg magter ikke når en virksomhed har forbedret sig, at folk
> så ikke kan finde ud af at lægge fortiden bag sig.

Sådan har os der kører Opel det også

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-07-05 22:12

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> wrote in news:42e3e13d$0$18643$14726298
@news.sunsite.dk:

> Sådan har os der kører Opel det også

ROFL!

--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 24-07-05 19:51

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jo netop også det budskab Martin prøver at få
> igennem - tror jeg

Det ved jeg, og jeg skrev det ikke for at irritere andre end dem der ikke
kan lide Fiat. Jeg syntes det er en dejlig bil jeg har, og køber gerne en
anden af samme mærke, når den ikke kan mere. Jeg er jo så også på jagt efter
den lille Uno, som jeg syntes er en lige så god bil som min Tempra, bare i
mindre format, og billigere at køre i. Men det er jo så¨også som nr. 2 bil
jeg skal have den, så den skal ikke være så stor igen.

Jesper

Fra : John Sahl

Dato : 24-07-05 20:41

Jesper Jacobsen wrote:
> [...]
> bil som min Tempra, bare i mindre format, og billigere at køre i. Men
> det er jo så¨også som nr. 2 bil jeg skal have den, så den skal ikke

Prøv at spørge inde på www.fiatklubdanmark.dk om der er nogen
som kender en bil der er til salg, det kunne jo være...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-07-05 22:13

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@NOSPAMpost.cybercity.dk> wrote in

> også på jagt efter den lille Uno, som jeg syntes er en lige så god bil

Den er røv billig i dele og den kører faktisk okay... men... jeg kan squtte
være i den med mine lange stylter.

--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:

Fra : Ivar

Dato : 24-07-05 20:00

Jens Jessen skrev:

> Og efter den køber jeg aldrig nogensinde Fiat igen, omså
> bilen var varmtgalvaniseret, forgyldt og tectylbehandlet.

Dogmatiske udtagelser klæder ikke en person der kalder
sig journalist.

Ivar Magnusson

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-05 10:43

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@NOSPAMpost.cybercity.dk> skrev i en

> Men kom gerne med input om hvor jeg lige skal kigge lidt efter på bilen.

Vi har selv haft et par Fiat Uno`er.

Jeg kan godt lide Uno`en fordi man sidder rimelig højt og ikke helt nede på
vejen. Vældig praktisk, når man har korte ben. Desuden er bilen jo så lille,
at det er nemt, at parkere og vende alle steder.

Foruden rust har Uno`en dog tit problemer med alle de elektriske ting, så
tjek ordenligt efter at elbagruder, vinduesvisker m.m., virker som det skal.
Har også oplevet problemer med gearkasserne...

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt: