Købsråd - kompostkværn
Fra : Erik B. Hansen

Dato : 24-07-05 12:01

Hej NG,

Vi har et knap 50 meter langt hegn der består af store buske. Når det skal
trimmes skaber det en masse grenaffald der fylder.

Vi har ikke plads til at lade det hele ligge og formulde og jeg har derfor
overvejet at købe mig en kompostkværn/flishugger.

Grenene er op til 3-4 cm i tykkelse - hvad skal man gå efter?
Jeg har set der findes med valse og med skær.
Hvad med motor størrelse?

Gode råd og erfaringer om typer, størrelser og evt. modeller modtages med
tak.

mvh, Erik

Fra : ThomasT

Dato : 24-07-05 15:37

Hvis den kun skal bruges til det ene hegn, så lej hellere en ordentlig
flishugger på en trailer, ellers bliver du aldrig færdig. Det gjorde vi for
14 dage siden og den tager virkelig ved. Det koster cirka1200-1300 for en
weekend.

ThomasT

Fra : Ollie

Dato : 24-07-05 21:27

In article <Xns969D8470099B4erikbrstingMedOEiste@194.255.237.193>, Erik
B. Hansen <erik@børstingMedOEistedetforø.dk> wrote:

> [...]
> Hvad med motor størrelse?
>
> Gode råd og erfaringer om typer, størrelser og evt. modeller modtages med

Hvis du vil købe og ikke leje som rådet til af Thomas så er en
Viking GB 370 S en super maskine med en 6,5 HK motor.

Den æder vellystigt grene op til 45 mm lynhurtigt.

Dog kan prisen måske dog gøre at det er lidt overkill hvis du "kun" har
de 50 m hegn du skal bruge den til.

Jeg gav selv kr. 6000,00 for min men jeg har også ca. 500 m læhegn om
min grund.

Mvh

Ole

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 25-07-05 17:53

"Erik B. Hansen" <erik@børstingMedOEistedetforø.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvad med motor størrelse?
>
> Gode råd og erfaringer om typer, størrelser og evt. modeller modtages med

Her i Tinglev kommune kan vi på materialegården leje en flishugger. Jeg
mener vi skal give 200,- for en dag. Prøv at spørge i din kommune, om ikke
de har en tilsvarende ordning.
Hilsen Matthias

Fra : Niels

Dato : 26-07-05 15:56

> [...]
> Hvad med motor størrelse?
>
> Gode råd og erfaringer om typer, størrelser og evt. modeller modtages med

Hej Erik
Jeg er den lykkelige ejer af en Bosch AXT 2500.
Jeg bruger den hver gang jeg har en stak grene liggende .
Den er næsten lydløs (skærer med valse) Kværner grene op til 40 mm, hvis de
er friske.

Billigst hos Harald Nyborg.

Mvh. Niels

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-05 00:15

On 24 Jul 2005 11:01:26 GMT, "Erik B. Hansen"
<erik@børstingMedOEistedetforø.dk> wrote:

>Grenene er op til 3-4 cm i tykkelse - hvad skal man gå efter?
>Jeg har set der findes med valse og med skær.
>Hvad med motor størrelse?

Det kommer lidt an på, hvor meget du vil ofre. Kompostkværnene med
valse larmer mindre og er ret effektive, men koster til gengæld lidt
mere.

Råd og Resulter testede kompostkværne i 1999 - testen kan du finde
her:
http://www.forbrug.dk/test/testbasen/bolig/arkiv/kompostkvaerne-pdf/

Jeg er selv en glad ejer af en Bosh kompostkværn med valse og bruger
den meget i denne tid.

/Dennis

Fra : Allan Vebel

Dato : 28-07-05 23:49

Erik B. Hansen <erik@børstingMedOEistedetforø.dk> skrev:

> derfor overvejet at købe mig en kompostkværn/flishugger.

Jeg er glad for min Bosch, se

http://scaptocs.bosch-pt.com/boptocs-sca/Product.jsp;jsessionid=0154EE1A288DFA5054B7E67FF71F04BA?division=aw&language=da-DK&prod_id=6086

Den æder det meste op til 4 centimeter, og nu har jeg masser
af flis i bedene

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk