Er grønne kartofler giftige
Fra : Gunnar

Dato : 24-07-05 09:49

Hej. vi har en diskussion, jeg ved godt man siger at den
kartoffel der er kommet oven for jorden og er blevet grøn
er giftig, men er det korrekt? hvis man skærer det grønne
fra er resten så ikke god nok ? Er det bare gammel tro?
er der nogen der ved hvad det er?
Gunnar

Fra : Lars K.

Dato : 24-07-05 10:34

"Gunnar" <g.grooss@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er giftig, men er det korrekt? hvis man skærer det grønne
> fra er resten så ikke god nok ? Er det bare gammel tro?

Nej, det er rigtig de er giftige, og det hjælper ikke at skære det grønne
væk, jeg kan ikke huske hvad det stof de danner hedder, men det kan give
mave kneb og tynd mave, så lad være med at spise dem.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 24-07-05 11:23

"Lars K." <ingen@adgang.dk> skrev:

> Nej, det er rigtig de er giftige, og det hjælper ikke at skære det
> grønne væk, jeg kan ikke huske hvad det stof de danner hedder,

Solanin. Det findes både i grønne og gule kartofler men mest i grønne
kartofler samt i spirerne.

--
Morten http://miljokemi.dk