Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
OTD til gruppe om billedsnak som unde
Fra : Ole Larsen

Dato : 24-07-05 09:47

Beklager hvis den kommer flere gange. Thunderbird gav en fejlmeddelelse
v. afsendeing

Debatperioden for dette OTD er snart udløbet hvorfor jeg finder det
passende at gøre opmærksom på, at kommer der ikke flere væsentlige
forslag/indvendiger, bliver det tilsendt styregruppen i uændret form.

Og så vil jeg gerne tække for den særdeles positive ånd debatten foregik i.

1. Gruppenavn:
dk.fritid.foto.billedsnak
2. Beskrivelse:
Emner om det fotografiske billede
3. Fundats:
Gruppen er tiltænkt snak, debat og samtale omkring fotografiske billeder
i form af f.eks. billedsyn, genrer og stilarter, optagelsen, udnyttelse
af lyset, den involverede teknik (kemisk/fysisk eller digital),
bearbejdning incl. formalia som eks. beskæring og præsentation. Der
bør om muligt linkes til omtalte billeder. Man bør kun præsentere få
billeder, evt. en serie eller porte folio, ad gangen. At give
begrundelse for ens synspunkt kunne bidrage positivt til egen og andres
kunnen og måske medvirke til en sober tone. Det er imidlertid ikke et
krav. Det er en god ting at gøre sig klart hvorfor man ønsker andres
udsagn om ens billede(r), eventuelt begrunde, og i den forbindelse
udvise selvindsigt om sit fotografi(er).

Følgende ønskes ikke og henvises til respektive grupper:
Køb og salg.
Annnoncering for køb og salg
Binære filer (for eksempel billeder)
Specifikations- og datasnak, der ikke snævert er relateret til et omtalt
billede og ikke er absolut nødvendigt for forståelsen af det debatterede.
Indkøbs-vejledninger, -debatter, -forespørgsler og -forhold,
rabattilbud og fortoldningsforhold.

4. Begrundelse.
Den eksisterende gruppe for fotografi bliver som en naturlig del af
udviklingen oversvømmet af indlæg om
anskaffelse/købsvejledninger/rabatordninger og specifikations- og
datasnak i en grad så den egentlige billedsnak næsten er forsvundet.
Billedsnak "drukner" i mængden. Endvidere er der indicier for at en del
fotointeresserede holder sig væk af samme grund.

5. Moderering
Nej

6. Forslagsstiller
Ole Larsen

7. Debatperiode
01.06.05 - 01.08.05

forslag sendt til
dk.admin
dk.admin.opslag
dk.fritid.foto

Min private kommentar:
Den er lavet så kortfattet som jeg finder muligt og samtidigt så jeg
tror den ikke levner meget tvivl og medfølgende kævl om on/off-topic.

Jeg er åben for forbedringer.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (11.maj.2005) design og nye billeder på:

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 24-07-05 13:00

Ole Larsen wrote:

> [...]
> passende at gøre opmærksom på, at kommer der ikke flere væsentlige
> forslag/indvendiger, bliver det tilsendt styregruppen i uændret form.

Jeg støtter principielt forslaget, men jeg kunne godt tænke mig en
lille forbedring omkring henvisninger til fotos, sådan at der lægges
vægt på, at gruppen ikke er beregnet opslag for fotosites og
fotogallerier.

Jeg vil foreslå flg. tekst:

Når der henvises til egne eller andres fotos på Internettet, så skal
det så vidt muligt ske med et dybt link direkte til det/de relevante
billede/r.

Links til forsiden af fotogallerier bør så vidt muligt undgås, og
bør kun benyttes de i særlige tilfælde, hvor et direkte link ikke er
teknisk muligt.

Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Larsen

Dato : 24-07-05 13:45

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
>
> Links til forsiden af fotogallerier bør så vidt muligt undgås, og bør
> kun benyttes de i særlige tilfælde, hvor et direkte link ikke er teknisk

Ja, det finder jeg hensigtsmæssigt. Tillader du at jeg sakser det hele?
Så OTD ser sådan ud:

[...]

Nyt (20.juni.2005) design og nye billeder(G5) på:
http://home.tiscali.dk/muggler

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-07-05 13:46

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
>
> Links til forsiden af fotogallerier bør så vidt muligt undgås, og
> bør kun benyttes de i særlige tilfælde, hvor et direkte link ikke er

God ide.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Morten Wartou

Dato : 24-07-05 14:50

> [...]
>
> Links til forsiden af fotogallerier bør så vidt muligt undgås, og bør kun
> benyttes de i særlige tilfælde, hvor et direkte link ikke er teknisk

Da vi tidligere har set misbrug af muligheden for at lave opslag for egne
billeder, hvor fotografen ikke har kunnet tåle negativ kritik og har
forhindret at de kritiske røster kunne se de billeder opslaget har handlet
om og dermed forhindret reel debat (samt været off-topic), kunne man måske
tilføje at billederne naturligvis skal ligge på en server med fri
tilgængelighed for alle.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-07-05 15:50

Morten Wartou wrote:

> [...]
> off-topic), kunne man måske tilføje at billederne naturligvis skal
> ligge på en server med fri tilgængelighed for alle.

Det er så absurd en situation, at der ikke med rimelighed bør regelsættes
mod det. Det er et enestående eksempel på topmålt tumpethed, at det nok bare
skal forbigås som en kurøsitet på linie med trhovede kalve og andet
fjolleri.

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Morten Wartou

Dato : 24-07-05 17:28

> [...]
> bare
> skal forbigås som en kurøsitet på linie med trhovede kalve og andet

Hvis man gør det klart, blot som en indskudt sætning, at billederne der
linkes til skal være umiddelbart tilgængelige for alle, undgår vi såvel
NRE's luner som bøvl med folk der linker til sider hvor man skal købe adgang
eller oprette sig som bruger (det er længe siden, men det er vist sket).

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jakob

Dato : 24-07-05 17:32

In article <42e3c17e$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
morten_removethistoavoidgettingtrashed@wartou.dk says...

> [...]
> eller oprette sig som bruger (det er længe siden, men det er vist sket).

Det lyder da som en god generel regel.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-07-05 21:58

"Morten Wartou" <morten_removethistoavoidgettingtrashed@wartou.dk>
skrev i en meddelelse

> [...]
> såvel NRE's luner som bøvl med folk der linker til sider hvor man
> skal købe adgang eller oprette sig som bruger (det er længe siden,

Glem det. Hvis nogen gider gøre sig den ulejlighed at blokere for bestemte
IP-adresser til et fotogalleri på grund af uoverensstemmelser i en
nyhedsgruppe, så fred med det. Fordi nogen befinder sig på børnehaveniveau,
behøver vi andre vel ikke at bevæge os derned? Hvis vi begynder at tage
højde for dén slags i fundatser, tager vi jo problemet alvorligt. Det er imo
en kredit, der ikke er sagen værdig.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 7/22/05)

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 26-07-05 11:15

Jens Bruun wrote:

> [...]
> højde for dén slags i fundatser, tager vi jo problemet alvorligt. Det er imo

Hmm... det handler faktisk om, at jeg ikke syntes det er rimmeligt,
at denne gruppe skal indeholde endeløse mængder traskerier mellem
undertegnet, morten wartou og leif langgaard, og derfor har jeg
valgt at putte de to brugere i mit kill-filter.

Men de har begge haft meget svært ved at acceptere, at jeg ignorerer
dem, og de har forsøgt med mange forskellige krumspring for at
provokere mig, men da jeg ikke har reageret på deres provokationer,
så er de nu gået over til klynkeri...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 26-07-05 13:22

> [...]
> denne gruppe skal indeholde endeløse mængder traskerier mellem
> undertegnet, morten wartou og leif langgaard, og derfor har jeg valgt at

Fair nok, en klog beslutning. Men du mener altså at du er offeret?

> [...]
> men da jeg ikke har reageret på deres provokationer, så er de nu gået over

Nej, det passer ikke, jeg provokerer dig ikke, men konfronterer dig med dine
usandheder, du skrev :

> Gi' bette morten en tudekiks, man skal ikke oprette sig som bruger på mit
> web-site, og der er ikke passwordsadgang, så han kan ikke påstå, at jeg
> udelukker personer.

Du er jo fuld af løgn, der er jo flere som du nægter adgang til at se dine
billeder.
Og nej, jeg har ikke forsøgt hærværk eller andet mod din server, så den
udskylning duer ikke. Men jeg har påtalt fejl i nogle af dine billeder, som
du som fotograf burde have set.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 24-07-05 16:19

Morten Wartou skrev:

> [...]
> om og dermed forhindret reel debat (samt været off-topic), kunne man måske
> tilføje at billederne naturligvis skal ligge på en server med fri

Jeg har svært ved at se nogen grund til at lave opslag for billeder, der
ikke er adgang til. Og sker det en sjælden gang at nogen udelukkes fra
en site, må der være specielle grunde der gør sig gældende.

Fra : Morten Wartou

Dato : 24-07-05 17:21

> Jeg har svært ved at se nogen grund til at lave opslag for billeder, der
> ikke er adgang til. Og sker det en sjælden gang at nogen udelukkes fra en
> site, må der være specielle grunde der gør sig gældende.

Det kan godt være at du mener det, men faktum er at adskillige af gruppens
faste brugere ikke har adgang til at se de billeder som NRE poster opslag
om - dermed kan de ikke deltage i det som burde være en offentlig debat, og
NRE's indlæg er off-topic for disse brugere. Er det rimeligt? Venligst prøv
at følge nogle tråde - blandt andet den hvor NRE hævder at have puttet mig i
sit kill-filter - inden du taler om personforfølgelse.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 24-07-05 17:56

Ole Larsen wrote:

> [...]

Gi' bette morten en tudekiks, man skal ikke oprette sig som bruger
på mit web-site, og der er ikke passwordsadgang, så han kan ikke

Det er derimod enhver web-admins ret, at udelukke bestemte
IP-adresser, der på den ene eller anden måde har opføret sig
uhensigsmæssigt på serveren.

Hvis bette mortens har foretaget sig ting, så hans IP-adresse er
blevet bandet på min web-server, så må han jo gå på det lokale
bibliotek og se sitet derfra.

Men bort set fra det, så er bette mortens forslag meget spændende,
for min IP-adresse er bandet fra fotokritik.dk, så hans forslag vil
medføre, at det ikke vil være ok at poste henvisninger til billeder
der ligger på fotokritik.dk...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-07-05 18:50

Niels Riis Ebbesen skrev:

>Gi' bette morten en tudekiks,

Og kunne du ikke holde debatten i news:dk.admin ?

Hvor den hører hjemme.

Fut: news:dk.admin.netikette
--
Knud

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 25-07-05 17:40

> Gi' bette morten en tudekiks, man skal ikke oprette sig som bruger på mit
> web-site, og der er ikke passwordsadgang, så han kan ikke påstå, at jeg
> udelukker personer.

Du lyver Nils, jeg har ikke haft adgang til dine henrivende billeder i lang
tid.

Ikke fordi jeg har savnet billederne, men du skal ikke lyve i så direkte i
gruppen.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : kv

Dato : 25-07-05 21:29

Jeg kan heller ikke se dem...

Keld Vinther

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 26-07-05 08:48

kv wrote:

> Jeg kan heller ikke se dem...

Hmm... din IP-adresse er 62.61.131.221, og den har forsøgt at
downloade hele mit web-site med et ripper-software, og hvis det
skulle blive nødvendigt, så kan jeg dokumentere det med min log-fil.

Loven om ophavsret forbyder, at folk laver kopier af databaser, og
et billedarkiv er en database med fotos, så det er helt i
overenstemmelse med lovgivningen, når min web-server blokerer for
IP-adresser, der forsøger at rippe indholdet fra min web-server.

Og da arrownet.dk ikke har en troværdig abuse handling, så kan jeg
ikke få af- eller bekræftigtiget, at du har overtaget en brugt
IP-adresse, og at du ikke var indehaver af den, på det tidspunkt da
misbruget fandt sted, så derfor opretholder jeg spærringen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 26-07-05 09:02

Hej Nils

Har du så en forklaring på hvorfor jeg ikke kan se dit site, du skriver jo
at :
" så han kan ikke påstå, at jeg udelukker personer."

Jeg har bare en gang givet nogle af dine billeder saglig kritik, og så blev
der lukket.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 26-07-05 09:07

Langgaard Bærbar wrote:
> Jeg har bare en gang givet nogle af dine billeder saglig kritik, og så blev
> der lukket.

For narcissisten er negativ kritik den mest modbydelig ting i verden

--
Thomas Schreiber
http://fish.iddx.net - no more bs

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 26-07-05 08:55

Niels Riis Ebbesen wrote:
> [...]
> min IP-adresse er bandet fra fotokritik.dk, så hans forslag vil medføre,
> at det ikke vil være ok at poste henvisninger til billeder der ligger på

Ville det egentlig ikke være en god ting?

--
Thomas Schreiber
http://fish.iddx.net - no more bs

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 26-07-05 09:12

Thomas Schreiber wrote:

> Ville det egentlig ikke være en god ting?

Jow da... fotokritik.dk har nemlig gjort større skade en gavn, det
har sænket niveauet helt derned, hvor enhver knipser kan deltage,
folk uploader pløre uskarpe billeder knipset med mobiltelefoner, og
de bliver pisse fornærmet, hvis man tillader sig, at kritiserer
deres talentløse knipserier...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Michael

Dato : 26-07-05 09:35

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> uploader pløre uskarpe billeder knipset med mobiltelefoner, og de bliver
> pisse fornærmet, hvis man tillader sig, at kritiserer deres talentløse

Jeg har selv ingen hjemmeside, så jeg bruger fotokritik. Vil det så sige
at jeg skal udelukkes fra at få kritik på mine billeder?

Du har tidligere nævnt at Din Ip adr. var spærret på Fotokritik, men var
inde og se mine billeder fra Botanisk Have?

Indrømmet der mange talentløse knipsere, incl. mig selv på Fotokritik,
men der også en del gode fotografer.

Hvis folk som henviser til Fotokritik bare kan linke rigtigt, kan jeg
ikke se problemmet.

Mvh.

Michael

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 26-07-05 09:47

Michael wrote:

> Du har tidligere nævnt at Din Ip adr. var spærret på Fotokritik, men var
> inde og se mine billeder fra Botanisk Have?

Ja min faste IP-adresse er spærret, hvis jeg fra den forsøger at
tilgå fotokritik.dk, så bliver jeg redirektet til et pornosite.

Men der findes metoder, så jeg alligevel kan tilgå fotokritik.dk.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Michael

Dato : 26-07-05 09:53

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Ja min faste IP-adresse er spærret, hvis jeg fra den forsøger at tilgå
> fotokritik.dk, så bliver jeg redirektet til et pornosite.
>
> Men der findes metoder, så jeg alligevel kan tilgå fotokritik.dk.

Jeg har selv brugt en proxyserver som stod i USA, fordi man ikke
måtte hente programmet hvis man boede uden for USA

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 26-07-05 09:52

"Michael" <nospam2me@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der også en del gode fotografer.
>
> Hvis folk som henviser til Fotokritik bare kan linke rigtigt, kan jeg ikke

Hej Michael

Der er ingen problemer med www.fotokritik.dk, det er et fint sted at
præsentere sine billeder fra, hvis man ikke har en side selv. Mine billeder
www.fotokritik.dk er også med til at trække standarten ned, desværre.
Problemet er nok at de steder hvor Nils ikke kan lide at være, det er der
han helst opholder sig, hvorfor ved jeg ikke.
Så fortsæt du bare med at linke direkte til dine billeder på
www.fotokritik.dk.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 24-07-05 16:13

Niels Riis Ebbesen wrote:
> [...]
>
> Links til forsiden af fotogallerier bør så vidt muligt undgås, og bør
> kun benyttes de i særlige tilfælde, hvor et direkte link ikke er teknisk

Men det er ok når DU linker til en oversigt af thumbnails?!?! Dit indlæg
af 15-7 2005 15:01 linker ikke til ét konkret billede, omend det er muligt.

--
Thomas Schreiber
http://fish.iddx.net - no more bs

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 24-07-05 17:19

Thomas Schreiber wrote:

> Men det er ok når DU linker til en oversigt af thumbnails?!?! Dit indlæg
> af 15-7 2005 15:01 linker ikke til ét konkret billede, omend det er muligt.

Ja... det er ok, det er nok de færreste, der har lyst til at klikke
sig igennem en liste med 36 links, og et link til et preview med
thumbnails, er netop et dybt link direkte til flere billeder...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 26-07-05 08:59

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Ja... det er ok, det er nok de færreste, der har lyst til at klikke sig
> igennem en liste med 36 links, og et link til et preview med thumbnails,
> er netop et dybt link direkte til flere billeder...

Det er da lige meget hvad folk har lyst til. Du skriver noget, men gør
selv noget andet.

--
Thomas Schreiber
http://fish.iddx.net - no more bs

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 26-07-05 09:29

Thomas Schreiber wrote:

> Du skriver noget, men gør selv noget andet.

Sikke noget bavl du der kan fyre af, nogen gange kommer jeg faktisk
i tvivl om jeg skal ta' dig alvorligt, eller om du bare er en lidt
smådum polemiker, som jeg bør ignorere.

Når jeg henviser til nye billeder, så linker jeg ikke til forsiden
af mit fotogalleri, jeg linker direkté med et dybt link til en side
med de billeder som jeg henviser til.

En oversigt med thumbnails er netop en rigtig god service, så dem
der ikke har kraftige ADSL-linier, kan udvælge og kigge på enkelte
motiver som interesserer dem...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Larsen

Dato : 04-08-05 13:02

Just hjemkommet fra en lille ferie:
Så er debatperioden overstået hvorfor følgende sendes til styregruppen:

Debatperioden er nu overstået for følgende OTD. Debatten er foregået i
en positiv ånd og OTD´en er på flere punkter løbende ændret i
overensstemmelse med fremkomne forslag, hvorfor det hermed tilsendes
styregruppen med anmodning om at gruppen oprettes.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-08-05 16:48

Ole Larsen wrote:
[Snip - fundats]

Har du sendt forslaget til styregruppen?
Det undrer mig lidt at der ikke sker noget?

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-08-05 17:41

Jan Bøgh skrev:
> [...]
> [Snip - fundats]
>
> Har du sendt forslaget til styregruppen?
> Det undrer mig lidt at der ikke sker noget?

Ja, det er lang tid siden - og jeg fik kvittering fra en af dem

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (18.aug.2005) design og nye billeder(G7,G8,G10) på: