Tagvinduer
Fra : Ukendt

Dato : 23-07-05 21:36

Vi overvejer at købe en villa med skrå vægge på 1ste sal.
Der er kun vinduer i gavlene og vi vil formentligt meget
gerne have nogle flere vinduer sat i.

Der er tegltag.

Er det noget for en hobbyhåndværker at gå igang med ?
Findes der nogle steder hvor man kan læse om sådan et projekt /
fremgangsmåde.

Kan man give en ca. pris pr. vindue sat i af en håndværker ?

Mvh. Allan

Fra : Joerlund

Dato : 24-07-05 09:42

Hej Allan...

Jeg har sæl sat ovenlysvindue i vores 1 1/2 plan hus...
Til foremålet blev hjemkøbt et vindue mrk. Velux, anbefalet af en tømmer,
idet der netop medfølger
en "Gør det selv" vejledning der til punkt og prikke fortæller hvordan man
gør.

Jeg prøvede trods alt flere gange, at lokke tømmeren til at udføre arbejdet,
men endte med
selv at gøre det, og det var IKKE svært !
Det tog ca.5 timer incl. frokost pause. Og så var vinduet monteret. !
Mine beton tegl er limet sammen, hvilket gjorde det meget svært at skille ad
!
Derefter brugte jeg yderligere et par timer på det kosmetiske !
Bla. at skære tegl til så de lå pænt op mod inddækningen.

--
Denne mail er checket med
Norton Antivirus 2004.

Med venlig hilsen / Best regards

Construktor
Lasse Tolderlund Jørgensen

Fra : Erik Olsen

Dato : 24-07-05 10:00

Joerlund wrote:

> Derefter brugte jeg yderligere et par timer på det kosmetiske !
> Bla. at skære tegl til så de lå pænt op mod inddækningen.

Vi har en villa fra 1970 hvor der i 1980 er bygget tagetage på med 5
Velux tagvinduer. Vi har haft vandskade nogle gange pga. forkert udførte
inddækninger m. v.

Bl. a. var betontagstenene skåret til så de lå pænt op mod inddækningen.
Herved kom mos, visne blade og andet tagfnadder i klemme og hindrede
vandets frie løb så det blev tvunget op over inddækningens kant og løb
ned i isoleringen og gennem stueloftet.

Der skal være lidt afstand fra tagsten til inddækning så man kan komme
til at rense skidtet væk.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Ivar

Dato : 24-07-05 12:38

Erik Olsen skrev:

> Der skal være lidt afstand fra tagsten til inddækning så man kan komme til at
> rense skidtet væk.

Ja, det bliver vist ofte glemt. Det ser jo bedre ud hvis taget slutter
helt op til vinduet, men det dur ikke.
Har selv haft et hus hvor vand begyndte at trænge ind. Der havde sat
sig skidt, der holdt vandet tilbage, så det kunne løbe oven ud.
Jeg løftede den overliggende tagplade nogle cm, så forsvandt problemet.
Hvis der er plads nok, skal det nok holde sig selv rent.

Ivar Magnusson