Andet multimedie
bentjuul 3670
Farveforskel fra program til program ?
Fra : SpookiePower

Dato : 23-07-05 21:37

Jeg har efterhånden taget en del digitalebilleder
som ryger en tur gennem Photoshop CS2 til lidt
efterbehandling. Farverne i CS2 er rigtig flotte, men
når jeg så ser de redigeret billeder i ACDSee eller
på min hjemmeside, så virker farverne meget matte
i forhold til vist i CS2. Hvad kan dette skyldes ? de
ses på den samme skærm.

Fra : emj

Dato : 23-07-05 23:46

SpookiePower skrev:

> [...]
>på min hjemmeside, så virker farverne meget matte
>i forhold til vist i CS2. Hvad kan dette skyldes ? de

Arbejder du så ikke med forskellige farveprofiler.
Hilsen emj

Fra : SpookiePower

Dato : 25-07-05 08:58

"emj" <emjnospam@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Arbejder du så ikke med forskellige farveprofiler.

Jeg var ikke klar over at der var noget som hed farveprofiler.
Det må jeg vist kigge lidt på.

Fra : Esben

Dato : 24-07-05 01:15

"SpookiePower" <boxjunk2600@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> på min hjemmeside, så virker farverne meget matte
> i forhold til vist i CS2. Hvad kan dette skyldes ? de

Det tyder på at billederne bliver konverteret til Adobe RGB farverummet. For
at få vist billederne korrekt i browsere, ACDSee og andre programmer der
ikke er farvestyrede (jeg mener ikke ACDsee er?) skal de konverteres til
sRGB farverummet.

Hvis kameraet bruger sRGB (det gør de fleste point&shoot vist, men i dSLR
kan man som regel vælge mellem sRGB og Adobe RGB) er der egentlig
ingen/minimal grund til at de i PS bliver konverteret til Adobe RGB.

Hvis dit kamera tager billeder i sRGB, så sæt Working space (under
Edit>Color settings) i PS til sRGB. Så skulle de gerne se rigtige ud i andre
programmer, når du gemmer billederne.

Hvis dit kamera tager billeder i Adobe RGB, så sæt Working space i PS til
Adobe RGB og vælg "Save for web", når du gemmer - så bliver billederne
nemlig konverteret til sRGB.

--
Esben

Fra : Asboe

Dato : 24-07-05 12:49

Esben skrev i meddelelsen:

> Hvis dit kamera tager billeder i Adobe RGB, så sæt Working space i PS til
> Adobe RGB og vælg "Save for web", når du gemmer - så bliver billederne
> nemlig konverteret til sRGB.

God forklaring! - Lige bortset fra ovenstående.
Når du gemmer via "save for web" bliver billedet >ikke< konverteret .....
Det skal i så fald gøres inden.

Må jeg foreslå at du bruger "Web Graphics Defaults" under "Settings"/"Color
Settings" Så vil farverne på det du ser i Photoshop 'passe' med det du ser
på andre skærme og gennem andre programmer!
Åbner du et billede i Photoshop, med en anden farve profil tilknyttet, vil
du blive gjort opmærksom på dette - og du kan så vælge at konvertere....:)

--
Hilsen Asboe
Navnet i e-mail adressen er spejlvendt!

Fra : SpookiePower

Dato : 25-07-05 09:18

Mange tak for hjælpen alle tre, men jeg syntes ikke
rigtig det virker hos mig.

Jeg forsøgte med PS egen hjælp som foreslog -
choose Edit > Convert To Profile and then choose sRGB
Jeg gemte en kopi af samme billede, både før og efter ændringen
men desværre uden virkning. Farverne i PS er stadig flottere end når
de bliver vist i PS end i andre programmer.

Jeg prøvede så, som i foreslog at vælge edit/color settings og
så under workingspace vælge sRGB men uden nogen virkning.

Jeg har ikke noget som hedder "Web Graphics Defaults" under "Settings"/"Color
Settings" som i også foreslog.

Det skal dog sige at det kun er nogle billeder som skiller sig ud, ved at
se bedre ud i PS end i andre programmer.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 28-07-05 17:08

"SpookiePower" <boxjunk2600@gmail.com> skrev i en meddelelse
[KLIP]

> Jeg har ikke noget som hedder "Web Graphics Defaults" under
> "Settings"/"Color
> Settings" som i også foreslog.
+++++++++++++++++

Næ, det har jeg heller ikke.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Ved svar på E-mail fjern "NOMORESPAM"

Fra : Asboe

Dato : 28-07-05 19:55

SpookiePower skrev i meddelelsen:

> Jeg har ikke noget som hedder "Web Graphics Defaults" under "Settings"/"Color
> Settings" som i også foreslog.

Ligger nederst i min engelske Photoshop CS2's "Color settings..."
dialogboks, under "Settings" Måske har du en anden, der hedder "Europe
Web/Internet" - den kan du vælge i stedet.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-07-05 09:54

SpookiePower skrev:

> Farverne i PS er stadig flottere end når de bliver vist i PS end
> i andre programmer.

Hvad er grunden til, at du irriteres over det? Arbejder du videre
med billederne i de andre programmer, eller?

> Jeg prøvede så, som i foreslog at vælge edit/color settings og
> så under workingspace vælge sRGB men uden nogen virkning.

Det er heller ikke den optimale fremgangsmåde, hvis du blot ønsker
at få Photoshop til at gengiver farver, som de ser ud i dine andre
ikke-farvestyrede programmer. Valg af arbejdsrum kommer i høj grad
an på, hvad du klargør billeder til (tryk, print, internetbrug osv.)

> Jeg har ikke noget som hedder "Web Graphics Defaults" under
> "Settings"/"Color Settings" som i også foreslog.

Den indstilling, som nogenlunde svarer til 'Web Graphics Defaults'
hedder 'North America Web/Internet' eller 'Europe/Web Internet'
i CS2. Du skal have 'More Options' koblet til inde i Photoshops
farveindstillinger (Ctrl/Æble + Shift + K) for at kunne se den
europæiske, hvis du sidder med den amerikanske udgave af CS2.

> Det skal dog sige at det kun er nogle billeder som skiller sig
> ud, ved at se bedre ud i PS end i andre programmer.

Det er meget normalt og med sRGB valgt som RGB-arbejdsrum, vil
du sikkert også opleve forskel på visse billeder i Photoshop og
dine andre programmer, for din skærm er ikke en ægte sRGB-enhed,
forstået på den måde, at dens farveskala ikke er 100 % identisk
med sRGBs farveskala.

--
Hilsen
Madsen

Fra : SpookiePower

Dato : 29-07-05 11:42

> Hvad er grunden til, at du irriteres over det? Arbejder du videre
> med billederne i de andre programmer, eller?

Nej jeg arbejder ikke videre med billedet i andre programmer. Men
det irritere mig bare at det billede som jeg brugt tid på at justere i PS,
fremstår meget mat når det bliver lagt online.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-07-05 12:24

SpookiePower skrev:

> Nej jeg arbejder ikke videre med billedet i andre programmer.
> Men det irritere mig bare at det billede som jeg brugt tid på at
> justere i PS, fremstår meget mat når det bliver lagt online.

Det må du lære at leve med indtil fremtiden forhåbentlig vil
bringe farvestyrede browsere til Windows-platformen. Indtil da,
kan du ikke gøre meget andet end at konvertere dine billeder til
online-brug til sRGB i Photoshop, inden du gemmer dem med enten
'Save for web' eller med 'Save As'-kommandoen.

Det betyder dog nødvendigvis ikke, at sRGB-billederne derefter vil
se ens ud i Photoshop og dine andre programmer som sagt, men sRGB
er en slags laveste fællesnævner for verdenes computerskærme,
så ved at konvertere til sRGB, er der en spinkel change for, at
billederne vil se nogenlunde ud som tiltænkt, når andre ser dine
online-billeder i deres browsere.

--
Hilsen
Madsen

Fra : SpookiePower

Dato : 29-07-05 12:58

> [...]
> online-brug til sRGB i Photoshop, inden du gemmer dem med enten
> 'Save for web' eller med 'Save As'-kommandoen.

Jeg har prøvet at konvertere dem til sRGB, men når jeg gør dette
står der stadig i toppen af billedet RGB. Ved ikke om dette betyder
noget. Jeg har også valgt profilen sRGB når jeg bruger save as, men
der er stadig forskel fra online til PS. Men det lyder ikke til at der lige
er noget at gøre ved det.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-07-05 13:48

SpookiePower skrev:

> Jeg har prøvet at konvertere dem til sRGB, men når jeg gør dette
> står der stadig i toppen af billedet RGB.

Det vil der gøre så længe billedet er et RGB-billede.
Hvis der står et asterisk tegn(*) efter RGB, så befinder dokumentet
sig i et andet RGB-farverum end det valgte RGB-arbejdsrum inde i
farveindstillingerne, og står der en nummertegn(#), har dokumentet
ingen farveprofil integreret (Untagged). Selvom det er 'Untagged',
vil udseendet dog tilpasse sig til det valgte RGB-arbejdsrum, så man
kan dybest set ikke køre uden farvestyring i Photoshop. Det samme
gælder for CMYK og gråtonebilleder.

I info-paletten kan du se, om det drejer sig om sRGB, Adobe RGB osv.
Jeg kan dog ikke lige huske, om info-paletten viser det som standard
i CS2. Hvis ikke så klik på pilen oppe i højre hjørne af paletten og
vælg 'Palette Options'. Nede i feltet 'Status Information', slår du
så 'Document Profile' til.

> Jeg har også valgt profilen sRGB når jeg bruger save as, men der
> er stadig forskel fra online til PS. Men det lyder ikke til at
> der lige er noget at gøre ved det.

Der er flere måder at løse det på i Photoshop. Du kan f.eks. gå i
menuen View og vælge Proof Setup, hvor du så vælger 'Monitor RGB'.
Photoshop vil derefter vise dig nøjagtig hvordan billedet ser ud
på _din skærm_ i ikke-farvestyrede programmer som f.eks. Internet
Explorer eller ADCSee.

Du kunne også konvertere billedet til 'Monitor RGB' i menuen Edit ->
Convert to Profile inden du gemmer det, men det vil sikkert resultere
i mere eller mindre sære farver på andre computerskærme, da Monitor
RGB er farveprofilen, som beskriver _din skærms_ farveskala. Det er
derfor knapt så smart som at konvertere til sRGB, men i den virkelige
verden er sRGB stort set et lige så usikkert sats som at konvertere
til alt muligt andet, fordi vi endnu ikke har farvestyrede browsere
til Windows-platformen som sagt. Så længe vi ikke har det, famler
vi i blinde.

--
Hilsen
Madsen

Fra : SpookiePower

Dato : 29-07-05 14:26

Mange tak for dit detaljeret svar.

> [...]
> i CS2. Hvis ikke så klik på pilen oppe i højre hjørne af paletten og
> vælg 'Palette Options'. Nede i feltet 'Status Information', slår du

Her ser det ud til at jeg har konverteret rigtigt til sRGB.

> [...]
> Photoshop vil derefter vise dig nøjagtig hvordan billedet ser ud
> på _din skærm_ i ikke-farvestyrede programmer som f.eks. Internet

Ja, de flotte billeder jeg har lavet i PS kommer til at se ud som de gør
når jeg smider dem online.

> [...]
> til alt muligt andet, fordi vi endnu ikke har farvestyrede browsere
> til Windows-platformen som sagt. Så længe vi ikke har det, famler

Vi må håbe at der kommer en løsning på det med tiden. Men
mange tak for hjælpen.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-07-05 14:55

SpookiePower skrev:

[View > Proof Setup > Monitor RGB)
> Ja, de flotte billeder jeg har lavet i PS kommer til at se ud
> som de gør når jeg smider dem online.

Jeps. Det er en god måde at få Photoshop til at vise, hvordan
ens billeder ser ud udenfor Photoshop i de ikke-farvestyrede
programmer, man har installeret.

[Farvestyrede browsere]
> Vi må håbe at der kommer en løsning på det med tiden.

På Mac-siden findes der allerede farvestyrede browsere, så mon ikke
de når frem til Windows engang. Selv IE til Mac har farvestyring
indbygget, men det er dog ikke koblet til som standard.

<http://www.color.org/version4html.html> ser f.eks. sådan her ud
i standardbrowseren (Safari) i OS 10.3.x:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/farvestyring/browsere/safari.jpg>.
Safari forstår de integrerede profiler og kan derfor vise billedet
korrekt. Prøv evt. en tilsvarende test i IE til Windows.

> Men mange tak for hjælpen.

Velbekomme.

--
Hilsen