Gemmer kobberrør i vægge?
Fra : Ukendt

Dato : 23-07-05 21:37

Jeg spurgte tidligere om man måtte mure kobberrør ind i en væg alternativt
mure op med multiplader og det måtte man så ikke.

Men der er vel ikke noget problem med at gemme dem bag gipsplader vel ?
Også samlinger - sådan er en del af vores installationer nemlig lavet nu.

Må man så sætte fliser op de gipsplader ?

Problemet her er nogle kobberrør som løber gennem en bruseniche
og rør går op til blandingsbatteri - meget grimt i en eller ny bruseniche.

Jeg ville gerne lave en "kasse" og sidenhen mure fliser på for at skjule
rør.

Hvordan laver man ellers lovlige skjulte kobberrørinstallationer idag ?

Mvh. Allan

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 24-07-05 00:24

"Allan Møller" <nosmap> wrote in message

> Hvordan laver man ellers lovlige skjulte kobberrørinstallationer idag ?

Det gør man vist ikke.. Man bruger vist udelukkende pvc slanger.. altså det
flexrør, som tilsluttes direkte til fx blandingsbatteri og så med
inderplastikrør... hvis der bores ind eller det beskadiges kan man trække
nyt rør igennem flexrøret.

Du snakkede om at få fagmænd til at lave det, men hvorfor så snakke om det?

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-05 09:06

> Du snakkede om at få fagmænd til at lave det, men hvorfor så snakke om
> det?

Det mener jeg ikke at har snakket om ?

Mvh. Allan

Fra : Benny Andersen

Dato : 24-07-05 08:12

On Sat, 23 Jul 2005 22:37:17 +0200, "Allan Møller" <nosmap> wrote:

> [...]
>
>Men der er vel ikke noget problem med at gemme dem bag gipsplader vel ?
>Også samlinger - sådan er en del af vores installationer nemlig lavet nu.
Så er det jo også ureglementeret, uden det nødvendigvis betyder at det
er udført af en hjemmefusker.

Udført på den rette måde kan det laves forsvarligt både indrillet i
multiplade eller bag gipsplader. Jeg tager ikke hermed stilling til om
det er lovligt.
Der er flere ting mht. skulte samliger. Kobber skal kunne arbejde
hvilket vil sige at det ikke må fikseres så det ikke kan arbejde.
Derfor er instøbt kobber altid embaleret i noget som det kan bevæge
sig i. En samling kan man omvikle med noget, f.eks tynd skumgummi og
omvikle med tape. Står du og vil trylle med alm kobberrør så er du nød
til at putte dem ind i f.eks et flexrør, hvis det skal indstøbes.
Så er der princippet med at samlinger ikke må være skjulte, fordi man
skal kunne orientere sig om hvordan en installation er lavet ved at
kigge på den med kendskab til gængse kontruktionsprincipper.
Endeligt er en samling et svagt led og lækager skal kunne ske på bedst
kontrolleret vis. Vandforsyningen kommer udefra med et tryk som gør at
de øverste etager har vand. Man skal nok se det før man tror - at en
(pakket) samling for første og eneste gang pludselig står og drypper
fordi vandforsyningen ved et uheld har sat trykket voldsomt i vejret.
(det er i sådan situationer at ikke rigtigt tilspændte armatur
samlinger trykkes af af vandtrykket)
Ved skjulte samlinger imødes dette funktionskrav ved at vandet fra
lækager finder ud af kontroleret gang. Altså - samlingen i din
brusekabine er udført som et hul - så lækagen uhindret løber ned af
væggen og ud gennem afløbet; og så er der lige listet en flise (med et
meldehul forneden) hen over så man ikke kan se samlingen.

Men iøvrigt må du sikre dig at autoriseret arbejde bliver godkendt.

>Må man så sætte fliser op de gipsplader ?

Vådrumsgipsplader eller tilsvarende og påført vådrumsforsejling som er
et vandtæt lag mellem fliser og gipsplade. Samlingen mellem gulv og
gipsplade skal være udført korrekt mht. vådrumsforsejlingen.

http://www.alfix.dk/dk/dk_regleranvisninger/re_byogbyg200.htm

--
Mvh Benny Andersen