"
-max-" <ma22x3@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:6QLEe.62128$Fe7.201117@news000.worldonline.dk...
>
>
> Jan jeg ved ikke noget om dit Hasselblad - jeg er meget glad for mit.
> Men hvis du syns Hasselblad er noget lort, så er det helt cool - Jeg har
> ikke skrevet at d2x'ern er noget lort, hvis du drager den konklution fra
> et enkelt billede, så er det ligsom dit problem. hvis du siger jeg drager
> den konklution så er problemet stadig dit, for det har jeg aldrig påstået.
>
Jeg vil hellere spørge på en anden måde
Er Nikon D2X et godt værktøj til fuglefotografering?
Gerne i forhold til Canon 1D MkII!
Jeg har nemlig lært lidt af at låne dit Fuji S2 Pro
Nu er det sådan, at Både Nikon D70 og Fuji S2 Pro er istand til at tage
fantastiske billeder.
Enhver, der er i tvivl kan bare kigge på Thomas Sass billeder og nogle af
Max's ældre billeder taget med Fuji'en.
Men det er to helt forskellige kameraer at arbejde med.
Fuji'en har uden tvivl de lækreste farver! Det er Nikon langt overlegen, når
vi snakker støj i billederne, og man kan næsten blive ved med at hente
billedinformation ud af højlysene.
Det har nok en hel blænde mere dynamisk spillerum end tilsvarende Nikon og
canon udstyr.
S3 pro har vist endda 2 hele blænde trin at gøre med i fuld Raw-opløsning.
S2 pro'en har også en silkeblød aftrækker. Det larmer ikke ret meget, når
man skyder.
Det ligger også en anelse bedre i hånden end D70. Det skyldes, at kameraet
er højere, og man har fuld støtte på indersiden af hånden i hele håndens
bredde. Pladsen til højre tommelfinger er også meget bedre udformet.
Til gengæld er kameraet glattere - Huset er af plastik og uden den
rubberfeel, D70'eren har.
Autofokusen er ikke bedre på Fuji'en frem for D70, men heller ikke ringere.
Jeg savner helt klart muligheden for at se billedet med det samme bag på
skærmen sammen med histogrammet eller i highlight mode.. På Fuji'en er det
en længere proces at kontrollere eksponeringen efterfølgende:
Først venter man på at billedet bliver skrevet til kortet (er temmelig
langsommeligt) så vælger man "Play" og så igen histogram. Et maget lille men
brugbart historgram, dukker op. En lille finesse er dog, at man så kan
skifte mellem historgrammer samlet eller i de tre grundfarver. Der er ingen
highlightsfunktion på S2 Pro.
Støj er Absolut Fuji'ens styrke i forhold til D70, Der er ingen støj
overhovedet i billederne på til ISO 400. D70 kan godt ha ufarvet støj i
mørke partier uden for fokus også på ISO200.
Først ved ISO 800 begynder der så småt at optræde lidt farvet støj på S2 Pro
Det samme gælder for D70.
Til gengæld har Nikon'en så ISO 640 mellem 400 og 800. Det har Fuji'en ikke.
Noget andet er EV-korrektion. På Nikon D70 foregår det i 1/3 blændetrin,
mens det på Fuji'en er i ½ blændetrin.
ISO indstilling på ´S2 Pro er noget besværligt. Man skal dreje
programvalgshjulet (hjulet ovenpå huset til venstre) hen på ISO og dreje
tommelfingerhjulet (CommandWheel) til ønsket valg, for derefter at dreje
Programhjulet tilbage til eksponeringsvalg (Aperture f.eks.) Med korte lette
objektiver er det let nok med 2 hænder, men med en 500 mm spændt på, er man
nødt til at holde systemet med venstre hånd og skifte ISO med højre (4
håndskift med højre hånd) På D70 kan man holde systemet med højre hånd mens
man presser ISOknappen på bagsiden med højre håndstommelfinger og drejer
tommelfingerhjulet med pegefingeren til valgt ISO. Når ISOknappen slippes,
er kameraet klart igen (2 håndskift)
Fuji'en har dog den gode detalje, at man kan aflæse ISOværdien på displayet
på bagsiden af kameraet til hver en tid. På Nikon D70 må man trykke på
ISO-knappen for at aflæse den på displayet ovenpå kameraet.
Hastigheden er til gengæld absolut ikke noget at skrive hjem om på Fuji S2
Pro.
Nikon'en er næsten dobbelt så hurtig til at skyde med sine 3 Fps. og den kan
blive ved med at skyde. Efter 5 Raw-billeder går den dog ned i tempo, men
aldrig i stå. Fuji'en skyder 1,8 billeder op til 7 stk. og så skal den ha
pause - laaaang pause.
Af andre gode ting ved Fuji'en skal da nævnes et noget størrre okular,
muligheden for at låse manøvreknappen på bagsiden og det ekstra batterigreb.
Af trælse ting kan jeg nævne lågen til hukommelseskortet, der ikke åbner
helt nok, så man skal passe på ikke at overbelaste den, når man skfter kort.
AA-batterierne, der holder til omkring 100 skud og skal pilles ud af
holderen, for man kan sætte nye i.
Spøjst nok ser det ikke ud til at betterigrebet giver længere batteritid.
Når kameraet går koldt, er batterierne i huset nemlig friske, mens dem i
grebet er tomme.
En anden ting er, at sommetider, så vil kameraet ikke starte med nye friske
batterier i batterigrebet. Skifter man dem til andre friske batterier, vil
det godt. Max fortalte om det, og jeg har oplevet det. Underligt!
Jeg har en del problemer med at ramme eksponeringerne perfekt med Fuji'en.
Det skyldes nok, at jeg er en klovn med et kamera
Det hænger sammen med, at jeg på Nikon'en konstant bruger de forgående
eksponeringer til at indrette min Ev-korrektion efter.Det gør det let at
ramme lige i øjet.
Den mulighed har jeg ikke rigtig på Fuji'en pga. den besværllige og
langsommelige vej ind til histogrammet.
Jeg er slem til at ramme lige en ½ blænde over eller under på Fuji'en, men
det lykkedes da osse sommetider
Med Fuji'en skyder man ikke meget i serier.
Forskellen mønter sig ud i, at jeg som regel kommer hjem med 5-6 gange flere
skud med Nikon'en som med Fuji'en. Jeg har endnu ikke måttet skifte kort på
Fuji'en, selvom et 1 Gb kort kun rummer 76 billeder i RAW, mens der kan være
dobbelt så mange med Nikon'en.
Skal jeg drage en konklusion, er Fuji S2 Pro et rigtigt godt kamera for den,
der har tid og kan sine eksponeringer på rygraden. Det er noget nær perfekt
til portrætter, konfimationer, bryllupper og den slags billeder.
Er man rigtigt go til at time sine skud og har helt styr på eksponeringen,
så leverer Fuji'en også lækre fuglebilleder.
Men det kræver lissom, at man kan sine ting til fingerspidserne.
Til fugle og action billeder er Fuji'en ikke det gode værktøj, der hjælper
en til at få de perfekte billeder. Der skal man ku selv. Til gengæld kan det
levere billeder i særklasse pga de lækre farver og egenskaberne i højlysene.
Men som det rigtige værktøj til fuglebillederne er Fuji'en ikke det rigtige
valg. Nikon D70 hjælper langt mere klovnen til at få tunet eksponeringerne
ind og med sin noget højere hastighed, er det konstant klar til nye
billeder.
Til gengæld må man så gi afkald på de helt klare kvaliteter, Fuji'en så har.
Men til fugleture og Airshows vil jeg foretrække D70, selvom jeg har en
række ønsker til forbedring til huset.
Hvorfor er der blandt andet ingen der har fundet på at vise ISOværdien i
søgeren? og lave en knap/hjulkombination, så man kan skifte ISO uden at tage
kameraet fra øjet?
En bedre zoomfunktion på postview-skærmen ville også være god, så man ikke
kom hjem med så mange halvskarpe skud. Især, hvis den ku fastholde fastholde
zoom'en mellem billedskift, så det var hurtigere at "chimpe" sig gennem en
serie.
--
Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger