|
| Oktantal Fra : Tommy Fer |
Dato : 23-07-05 21:06 |
|
Hej NG
En af mine kæpheste herinde ahr været oktantal, og oktan boost. Eller
rettere at man ikke vinder effekt ved at skifte oktan 200.000.34
Dette er sakset fra http://www.oil-forum.dk/Pro/Benzin.aspx
Benzinens oktantal
Oktantallet er et mål for benzins tilbøjelighed til bankning i motoren.
Bankningen skyldes en eksplosionsagtig selvantændelse af
benzin-luftblandingen, før den tændrørsstyrede forbrænding har fundet
sted. Jo højere oktantallet er, jo mindre er tendensen til
selvantændelse. En forbrændingsmotors effektivitet stiger med
kompressionsforholdet, men med stigende kompressionsforhold stiger
tendensen til selvantændelse tilsvarende, og derved motorbanken.
Normale uforgrenede kulbrinter har et lavt oktantal, mens forgrenede og
cykliske har et højere oktantal. Konventionelt er oktantallet for
n-heptan sat til 0 og til 100 for iso-oktan, deraf navnet oktantal.
Den rå benzin som den kommer ud af destillationstårnet på raffinaderiet
har generelt et oktantal på omkring 60. For at muliggøre et højt
kompressionsforhold er det derfor nødvendigt at forbedre benzinens
oktantal. Det kan ske på flere måder:
· Reforming: Den rå benzin afsvovles og føres ved høj temperatur
i en brintatmosfære over en katalysator af platin og rhemium på en bærer
af aluminiumoxid. Naftener omdannes til aromater, og en del af
paraffinerne omdannes til isoparaffiner. Endelig krakkes nogle af de
tungere paraffiner til mindre molekyler. Ved processen kan der opnås en
stigning i oktantallet fra ca. 60 til ca. 100.
· Isomerisering: Herved omdannes ligekædede kulbrinter til
forgrenede kulbrinter. Reaktionerne foregår katalytisk ved lave
temperaturer, hvor de forgrenede kulbrinter er mere stabile end de
uforgrenede. De isomeriserede kulbrinter anvendes enten direkte til
iblanding i benzinen, eller forbedres yderligere ved efterfølgende
alkylering.
· Alkylering: Alkyleringsprocessen foregår enten ved en reaktion
mellem en umættet, alifatisk kulbrinte (alken) og en mættet alifatisk
kulbrinte (paraffin), af isobutan og buten fås således iso-oktan, eller
mellem en alken og en aromatisk kulbrinte resulterende i en
alkylsubstitueret aromat.
· Additivering: Tidligere benyttedes organiske blyforbindelser i
stort omfang til at hæve oktantallet i benzinen. Efter udfasningen af
bly er det især iltholdige kulbrinteforbindelser der er af interesse -
alkoholer som ethanol og isopropanol eller ethere som MTBE.
Mvh Tommy Fer
| |
[6705] Jesper Sørens~ (23-07-2005)
| Kommentar Fra : [6705] Jesper Sørens~ |
Dato : 23-07-05 21:54 |
|
"Tommy Fer" <NOSPAM@fotofer.dk> skrev i en meddelelse
news:42e2a31a$0$67264$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Hej NG
> En af mine kæpheste herinde ahr været oktantal, og oktan boost. Eller
> rettere at man ikke vinder effekt ved at skifte oktan 200.000.34
<SNIP>
Uden at lyde alt for meget som en provokerende klaphat så er det vel nok en
vældig smøre for ingenting .. ud fra hvad i teksten kan du så skråsikker
sige at man ikke "vinder effekt" ved at skifte til et andet oktantal ?
--
/J
Suzuki SV 1000 K4
dfmc.dk/853
| |
Eg Egemarke (23-07-2005)
| Kommentar Fra : Eg Egemarke |
Dato : 23-07-05 22:20 |
|
Intresant læsning faktisk.
også selvom min hedengangne hjemme tunede Volvo b21e med turbo fra en FL6 og
mekanisk bosch indsprøjtnings anlæg ikke just fungerede særligt godt med 92
og kun kunne køre med minimum 98 og helst med noget oktan boost for ikke at
stå og "hamre"
Kom endelig med mere af den slags... jeg elsker at læse det, man kan KUN
blive klogere end man er !
--
--
MvH Eg Egemarke
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265
Manualer til Mc brug emule hent programmet på www.emule.dk
| |
Jacob (23-07-2005)
| Kommentar Fra : Jacob |
Dato : 23-07-05 23:57 |
|
"[6705] Jesper Sørensen" <fjerndetteotiss@get2net.danmark> skrev i en
meddelelse news:42e2ae7a$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> "Tommy Fer" <NOSPAM@fotofer.dk> skrev i en meddelelse
> news:42e2a31a$0$67264$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Hej NG
>> En af mine kæpheste herinde ahr været oktantal, og oktan boost. Eller
>> rettere at man ikke vinder effekt ved at skifte oktan 200.000.34
>
> <SNIP>
>
> Uden at lyde alt for meget som en provokerende klaphat så er det vel nok
> en vældig smøre for ingenting .. ud fra hvad i teksten kan du så
> skråsikker sige at man ikke "vinder effekt" ved at skifte til et andet
> oktantal ?
>
Oktantal siger kun noget om hvor høj risikoen er for at der opstår bankning
i motoren. Benzin med højere oktantal brænder ikke hurtigere/bedre end
benzin med lavt oktantal.
Mvh Jacob
| |
Ulvir (24-07-2005)
| Kommentar Fra : Ulvir |
Dato : 24-07-05 01:30 |
|
Jacob wrote:
> Oktantal siger kun noget om hvor høj risikoen er for at der opstår
> bankning i motoren. Benzin med højere oktantal brænder ikke
> hurtigere/bedre end benzin med lavt oktantal.
>
> Mvh Jacob
Nemlig- der er faktisk mere 'power' i lav oktan benzin end i høj oktan
benzin. Mere punch for pengene..
| |
Simon Rasch 9640 (24-07-2005)
| Kommentar Fra : Simon Rasch 9640 |
Dato : 24-07-05 10:59 |
|
"Ulvir" <augustus@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:42e2e0f7$0$85590$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Jacob wrote:
>
>> Oktantal siger kun noget om hvor høj risikoen er for at der opstår
>> bankning i motoren. Benzin med højere oktantal brænder ikke
>> hurtigere/bedre end benzin med lavt oktantal.
>>
>> Mvh Jacob
>
> Nemlig- der er faktisk mere 'power' i lav oktan benzin end i høj oktan
> benzin. Mere punch for pengene..
>
>
Jeg har hørt, at oktan-tallet siger noget om hvor hurtigt benzinen brænder.
Jeg er ikke klog på området, men jeg vil da mene at det er en fordel hvis
forbrændingen kan skubbe på stemplet hele vejen og ikke bare give et enkelt
meget kraftfuldt slag.
Hvis oktantal=forbændingshastighed, så forklarer det også tændingsbanken:
Eftersom gnisten laves lidt før stemlet når toppen (så vidt jeg ved), vil
det banke ved brug af benzin der brænder "for hurtigt", fordi man så
"skubber baglæns" på stemplet.
Ret mig hvis jeg tager fejl.
Simon
| |
"J.C.Kløve" (24-07-2005)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 24-07-05 11:25 |
|
Simon Rasch 9640 wrote:
>
>
> Jeg har hørt, at oktan-tallet siger noget om hvor hurtigt benzinen brænder.
> Jeg er ikke klog på området, men jeg vil da mene at det er en fordel hvis
> forbrændingen kan skubbe på stemplet hele vejen og ikke bare give et enkelt
> meget kraftfuldt slag.
>
> Hvis oktantal=forbændingshastighed, så forklarer det også tændingsbanken:
> Eftersom gnisten laves lidt før stemlet når toppen (så vidt jeg ved), vil
> det banke ved brug af benzin der brænder "for hurtigt", fordi man så
> "skubber baglæns" på stemplet.
>
> Ret mig hvis jeg tager fejl.
Hvis du læser hele tråden kan du rette dig selv
--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745
*Growing old is mandatory, growing up is an option*
| |
Tommy Fer (24-07-2005)
| Kommentar Fra : Tommy Fer |
Dato : 24-07-05 11:18 |
|
Simon Rasch 9640 wrote:
> "Ulvir" <augustus@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:42e2e0f7$0$85590$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
>>Jacob wrote:
>>
>>
>>>Oktantal siger kun noget om hvor høj risikoen er for at der opstår
>>>bankning i motoren. Benzin med højere oktantal brænder ikke
>>>hurtigere/bedre end benzin med lavt oktantal.
>>>
>>>Mvh Jacob
>>
>>Nemlig- der er faktisk mere 'power' i lav oktan benzin end i høj oktan
>>benzin. Mere punch for pengene..
>>
>>
>
>
> Jeg har hørt, at oktan-tallet siger noget om hvor hurtigt benzinen brænder.
> Jeg er ikke klog på området, men jeg vil da mene at det er en fordel hvis
> forbrændingen kan skubbe på stemplet hele vejen og ikke bare give et enkelt
> meget kraftfuldt slag.
>
> Hvis oktantal=forbændingshastighed, så forklarer det også tændingsbanken:
> Eftersom gnisten laves lidt før stemlet når toppen (så vidt jeg ved), vil
> det banke ved brug af benzin der brænder "for hurtigt", fordi man så
> "skubber baglæns" på stemplet.
>
> Ret mig hvis jeg tager fejl.
>
>
>
> Simon
Jeg har startet denne tråd meget tydeligt med at definere hvad oktan tal
er, og det er ikke et udtryk for forbrændingshastighed!
mvh Tommy Fer
| |
Simon Rasch 9640 (24-07-2005)
| Kommentar Fra : Simon Rasch 9640 |
Dato : 24-07-05 15:15 |
|
> Jeg har startet denne tråd meget tydeligt med at definere hvad oktan tal
> er, og det er ikke et udtryk for forbrændingshastighed!
Jeg har læst din indlæg men har ikke fulgt dit link for at kontrollere
kilden.
Du har læst noget et sted, jeg har hørt noget et andet sted. Det giver ikke
som udgangspunkt den ene ret. At jeg så tror din kilde er mere pålidelig er
så en anden snak.
Mvh
Simon
| |
Morten Dybdal (24-07-2005)
| Kommentar Fra : Morten Dybdal |
Dato : 24-07-05 15:55 |
|
Simon Rasch 9640 wrote:
>>Jeg har startet denne tråd meget tydeligt med at definere hvad oktan tal
>>er, og det er ikke et udtryk for forbrændingshastighed!
>
>
> Jeg har læst din indlæg men har ikke fulgt dit link for at kontrollere
> kilden.
>
> Du har læst noget et sted, jeg har hørt noget et andet sted. Det giver ikke
> som udgangspunkt den ene ret. At jeg så tror din kilde er mere pålidelig er
> så en anden snak.
>
Det gør du klogt i. Oktantallet angiver hvor stort tryk benzinen kan
klare før forbrændingen blive til en eksplosion.
--
Morten Dybdal
Humanum Ergo Errare
| |
Tommy Fer (24-07-2005)
| Kommentar Fra : Tommy Fer |
Dato : 24-07-05 00:01 |
|
[6705] Jesper Sørensen wrote:
> "Tommy Fer" <NOSPAM@fotofer.dk> skrev i en meddelelse
> news:42e2a31a$0$67264$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
>>Hej NG
>>En af mine kæpheste herinde ahr været oktantal, og oktan boost. Eller
>>rettere at man ikke vinder effekt ved at skifte oktan 200.000.34
>
>
> <SNIP>
>
> Uden at lyde alt for meget som en provokerende klaphat så er det vel nok en
> vældig smøre for ingenting .. ud fra hvad i teksten kan du så skråsikker
> sige at man ikke "vinder effekt" ved at skifte til et andet oktantal ?
>
>
Hmm, hvis man havde læst mine æindlæg jeg har skrevet tidligere vil det
understøtte det jeg plejer at argumentere... Jeg tager den lige igen
Oktan, evnen til at modstå selvantændelse. Rent faktisk energi indholdet
en anelse lavere i høj oktan, pga de mange additiver så som MTBE. HVIS
man bygger en motor med meget høj kompression, eller turboladning, så
kan det være en nødvendighed at anvende høj oktan, for at undgå
selvantænding af benzinen. Her er det ikke oktanen der giver mer
effekten, men oktanen der forhindre benzinen i at ødelægge motoren.
Der et lille men til dette som til alt andet. Nogen motorer, især biler
med standart turbolader, har bankesensore, dvs hælder du 92 oktan på,
vil den registrere motoren banker, og nedjustere trykladningen. Således
dette ikke forekommer. Hvis man så hælder en højere oktan på, f.eks. 98
oktan, vil den kunne hæve ladetrykket uden at lave selvantændingen
(eller detonationer som man også kalder det) Her kan måske omstrive det
til at oktan giver effekt???
Jeg bliver irriteret hver gang jeg ser T.Hansen eller f.eks. flere mc
forhandlere sælge Oktan boost, og stå at fortælle eller skrive det giver
effekt!! GRR.. Har hørt fra flere at deres motor havde "bedre tomgang"
med højere oktan.. jow jow.. så siger vi det, den psykologiske effekt
har noget at sige
mvh Tommy Fer
| |
Moller (24-07-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 24-07-05 00:17 |
|
Tommy Fer wrote:
> Jeg bliver irriteret hver gang jeg ser T.Hansen eller f.eks. flere mc
> forhandlere sælge Oktan boost, og stå at fortælle eller skrive det giver
> effekt!! GRR.. Har hørt fra flere at deres motor havde "bedre tomgang"
> med højere oktan.. jow jow.. så siger vi det, den psykologiske effekt
> har noget at sige
*LOL* bedre tomgang ;) der findes ik mange MC'er biler osv. nu om dage
som ikke har en tændings profil ;) og derved først presser tædninges
tiderne når motoren kommer op i omdr. altså hvis det hjalp i tomgang, så
vil den jo tændingsbanke som en syg så snart man skulle til at rulle. En
anden ting er at man skal ha motor temperaturen op også, og den er nu
højeste med fuld gas, ikke i tomgang... derved igen først med rullen i
bund vil det være værst... altså har man problemer i tomgang Oktan
forøgelsen hjælper mod, ville man smadre motoren lynhurtigt så snart man
begynder at køre på den ??? ikke liiiige det en standard motor har af
problemer.
Nogen 2 taktere har deres tændingsprofil så den er mest adv. i
tomgang(fordi det skal bruges fra bunden af, men styringen magter ikke
at retardere den mens den er i tomgang).. derved kunne de måske opleves
med problemet der.... MEEEEN, hvem har en så presset 2 takter, med det
problem, uden at ha en masse andre problemer så også :)
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
Yamaha FZR1000 årgang 87
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Søren Jacobsen (24-07-2005)
| Kommentar Fra : Søren Jacobsen |
Dato : 24-07-05 02:01 |
|
Hej Tommy.
Og tak for dit interresante link.De får nok et par mails med div.spørgsmål.
> Oktan, evnen til at modstå selvantændelse. Rent faktisk energi indholdet
> en anelse lavere i høj oktan, pga de mange additiver så som MTBE. HVIS
> man bygger en motor med meget høj kompression, eller turboladning, så
> kan det være en nødvendighed at anvende høj oktan, for at undgå
> selvantænding af benzinen. Her er det ikke oktanen der giver mer
> effekten, men oktanen der forhindre benzinen i at ødelægge motoren.
>
> Der et lille men til dette som til alt andet. Nogen motorer, især biler
> med standart turbolader, har bankesensore, dvs hælder du 92 oktan på,
> vil den registrere motoren banker, og nedjustere trykladningen. Således
> dette ikke forekommer. Hvis man så hælder en højere oktan på, f.eks. 98
> oktan, vil den kunne hæve ladetrykket uden at lave selvantændingen
> (eller detonationer som man også kalder det) Her kan måske omstrive det
> til at oktan giver effekt???
Det var så en ting jeg ikke var klar over.Altså at en turbo motor får
højere kompression pga.den ekstra mængde luft/benzin den får ind.
Er det forstået korrekt?
Også en anden ting jeg har spekuleret på er at hvorfor kan min R6 motor køre
på 92 oktan
med en kompression på 12,4 uden at få tændningsbanken.For så vidt jeg ved
nedjustere den ikke tændningen.
Da det sikkert også vil være skrevet om i div.mc test at der kan hentes x
antal heste
ved at køre så højt oktan tal så muligt da tændningen vil være stillet mere
mod top.
Hvor højt skal man op i kompression før en 92 oktan selvantænder og hvor
meget har
slaglængde og varme i motoren at gøre med det?
Mvh Søren
| |
Moller (24-07-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 24-07-05 09:15 |
|
Søren Jacobsen wrote:
> Hvor højt skal man op i kompression før en 92 oktan selvantænder og hvor
> meget har
> slaglængde og varme i motoren at gøre med det?
Slaglængden har ik meget... man alt hvad der kan hæve/sænke
temperaturen har med det at gøre ala. Tændingstider, luft/benzin, hvor
meget pres er der på motoren osv.
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
Yamaha FZR1000 årgang 87
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Ib Jakobsen (24-07-2005)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 24-07-05 09:22 |
|
Søren Jacobsen skrev:
>
> Det var så en ting jeg ikke var klar over.Altså at en turbo motor får
> højere kompression pga.den ekstra mængde luft/benzin den får ind.
> Er det forstået korrekt?
Det er korrekt forstået. Det er hele filosofien i turbo. Jo
mere der bliver forbrændt, jo mere energi er der til
turboen. Og mere yder dens, som så føder motoren med
mere...........
>
> Også en anden ting jeg har spekuleret på er at hvorfor kan min R6 motor køre
> på 92 oktan med en kompression på 12,4 uden at få tændningsbanken.For så vidt jeg ved
> nedjustere den ikke tændningen.
Den skulle vel ikke have bankesensor?. 12,4 mener jeg at
huske liggende lidt over grænsen.
> Da det sikkert også vil være skrevet om i div.mc test at der kan hentes x
> antal heste ved at køre så højt oktan tal så muligt da tændningen vil være stillet mere
> mod top.
Som så er mod bund. Højere tænding er tidligere tænding.
Altså når stemplet er længere nede i cylinderen.
--
Med venlig hilsen
Ib Jakobsen
| |
Tommy Fer (24-07-2005)
| Kommentar Fra : Tommy Fer |
Dato : 24-07-05 09:27 |
|
Søren Jacobsen wrote:
> Hej Tommy.
> Og tak for dit interresante link.De får nok et par mails med div.spørgsmål.
>
>
>>Oktan, evnen til at modstå selvantændelse. Rent faktisk energi indholdet
>> en anelse lavere i høj oktan, pga de mange additiver så som MTBE. HVIS
>>man bygger en motor med meget høj kompression, eller turboladning, så
>>kan det være en nødvendighed at anvende høj oktan, for at undgå
>>selvantænding af benzinen. Her er det ikke oktanen der giver mer
>>effekten, men oktanen der forhindre benzinen i at ødelægge motoren.
>>
>>Der et lille men til dette som til alt andet. Nogen motorer, især biler
>>med standart turbolader, har bankesensore, dvs hælder du 92 oktan på,
>>vil den registrere motoren banker, og nedjustere trykladningen. Således
>>dette ikke forekommer. Hvis man så hælder en højere oktan på, f.eks. 98
>>oktan, vil den kunne hæve ladetrykket uden at lave selvantændingen
>>(eller detonationer som man også kalder det) Her kan måske omstrive det
>>til at oktan giver effekt???
>
>
> Det var så en ting jeg ikke var klar over.Altså at en turbo motor får
> højere kompression pga.den ekstra mængde luft/benzin den får ind.
> Er det forstået korrekt?
Ja, og nej, kompressionene er den samme, altså et forhold, f.eks. 1:10
MEN en turbolader der lader med 1 baro (Bar overtryk) har dobbelt så
højt tryk ved udgangs posistionen som en suge motor, en suge motor har 1
bara (atmofærisk tryk) og en 1 baro turboladet motor har 2 bara ved
stemplets udgangs posistion. Motoren har kompressions forhold 1:10 og
lad os sige at kompressionen sker isentalpisk (dvs ingen tab til
omgivelser, kan ikke lade sig gøre, men er rart i det tænkte eksempel)
Så vil en suge motoren end med et kompressions tryk på 10 bara og den
turboladede 20 bara. (9 baro og 19 baro) Derfor er den mere "komprimeret"
> Også en anden ting jeg har spekuleret på er at hvorfor kan min R6 motor køre
> på 92 oktan
> med en kompression på 12,4 uden at få tændningsbanken.For så vidt jeg ved
> nedjustere den ikke tændningen.
Ja, det er sq imponerende, ved ikke hvor den kritiske grænse ligger
henne. Min VFR 400 havde det også fint med 92 blyfri.
Mvh Tommy Fer
| |
Armand (24-07-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 24-07-05 10:11 |
|
Tommy Fer wrote:
>>
>> Det var så en ting jeg ikke var klar over.Altså at en turbo motor får
>> højere kompression pga.den ekstra mængde luft/benzin den får ind.
>> Er det forstået korrekt?
>
>
> Ja, og nej, kompressionene er den samme, altså et forhold, f.eks. 1:10
> MEN en turbolader der lader med 1 baro (Bar overtryk) har dobbelt så
> højt tryk ved udgangs posistionen som en suge motor, en suge motor har 1
> bara (atmofærisk tryk) og en 1 baro turboladet motor har 2 bara ved
> stemplets udgangs posistion. Motoren har kompressions forhold 1:10 og
> lad os sige at kompressionen sker isentalpisk (dvs ingen tab til
> omgivelser, kan ikke lade sig gøre, men er rart i det tænkte eksempel)
> Så vil en suge motoren end med et kompressions tryk på 10 bara og den
> turboladede 20 bara. (9 baro og 19 baro) Derfor er den mere "komprimeret"
Hvad du ikke får med er at ladetrykket langtfra er så højt på en turbo,
og at man p.g.a. den alligevel urealistisk høje effektive kompression
sænker en turbomotors kompression gennem brug af lavere stempler eller
ved at hæve cylinderen eller topstykket v,h,a, mellemlæg á tykkere
pakninger, således at den effektive kompression ikke bliver højere end
det tal man regner for kritisk.
Hvis kompressionen således forbliver den samme er det altså ikke dér at
man henter gevinsten ved turbo og for den sags skyld kompressor
-ladning; men snarere p.g.a. at man fra starten propper en mer-mængde af
bensin/luft ind under "indsugnings"-takten
>> Også en anden ting jeg har spekuleret på er at hvorfor kan min R6
>> motor køre
>> på 92 oktan
>> med en kompression på 12,4 uden at få tændningsbanken.For så vidt jeg ved
>> nedjustere den ikke tændningen.
>
>
> Ja, det er sq imponerende, ved ikke hvor den kritiske grænse ligger
> henne. Min VFR 400 havde det også fint med 92 blyfri.
Fire ventiler, kort slaglængde/stort stempelareal og derigennem optimal
fyldning af forbrændingskammeret med efterfølgende optimal forbrænding!
--
Armand.
| |
Nikolaj B. Kjeldsen (24-07-2005)
| Kommentar Fra : Nikolaj B. Kjeldsen |
Dato : 24-07-05 17:47 |
|
Tommy Fer wrote:
> Hej NG
>
> En af mine kæpheste herinde ahr været oktantal, og oktan boost. Eller
> rettere at man ikke vinder effekt ved at skifte oktan 200.000.34
>
> Dette er sakset fra http://www.oil-forum.dk/Pro/Benzin.aspx
>
<SNIP>
På (forholdsvis) "Low-tech" motorer (styring, injection) som MC'er har du
helt ret - køb det billigste som klarer producentens min. krav (er det ikke
typisk 91 på maskiner uden psykokompression?)
På moderne biler kan det imidlertidig vist godt betyde noget. En 2.0 TFSI
maskine sparker ca. 10-15hk mere med oktan 97 mod oktan 95..
Iøvrigt synes jeg det er godt klaret at MC-motorer med kamphøj litereffekt
kan klare sig med oktan 92 - En Uno 1.0 skal sq ha 95 ifølge producenten!
/Nikolaj
| |
Jacob Bunk Nielsen (24-07-2005)
| Kommentar Fra : Jacob Bunk Nielsen |
Dato : 24-07-05 20:13 |
|
"Nikolaj B. Kjeldsen" <ask@me.plz.invalid> writes:
> Iøvrigt synes jeg det er godt klaret at MC-motorer med kamphøj litereffekt
> kan klare sig med oktan 92 - En Uno 1.0 skal sq ha 95 ifølge producenten!
Men så lægger den også næsten 1 HK mere på hjulet - altså en
effektforøgelse på lige over 10% ?-)
--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)
| |
Jes Vestervang (24-07-2005)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 24-07-05 21:43 |
|
Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> writes:
> Søren Jacobsen skrev:
>> Også en anden ting jeg har spekuleret på er at hvorfor kan min R6
>> motor køre på 92 oktan med en kompression på 12,4 uden at få
>> tændningsbanken.For så vidt jeg ved nedjustere den ikke tændningen.
>
> Den skulle vel ikke have bankesensor?. 12,4 mener jeg at huske
> liggende lidt over grænsen.
Den gsxr250 jeg havde, med en kompression på 12,5:1, var vist opgivet
til at kunne køre på 89 eller 91.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
| |
Jes Vestervang (25-07-2005)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 25-07-05 20:18 |
|
"[6705] Jesper Sørensen" <fjerndetteotiss@get2net.danmark> writes:
> "Tommy Fer" <NOSPAM@fotofer.dk> skrev:
>> Hej NG En af mine kæpheste herinde ahr været oktantal, og oktan
>> boost. Eller rettere at man ikke vinder effekt ved at skifte oktan
>> 200.000.34
>
> Uden at lyde alt for meget som en provokerende klaphat så er det vel
> nok en vældig smøre for ingenting .. ud fra hvad i teksten kan du så
> skråsikker sige at man ikke "vinder effekt" ved at skifte til et
> andet oktantal ?
Oktantallet beskriver benzinens tendens til at selvantænde (og dermed
ødelægge motoren). Hvis benzinen ikke selvantænder med 92 oktan, så
gør det jo ingen gavn at hælde 95 på. Hvad skulle det ændre? Skulle
den selvantænde mindre end ingenting?
Noget helt andet er så, som Tommy vist selv er inde på andetsteds i
tråden, at motorer med bankesensor (altså ret nye) (måske) tænder
tidligere, hvis der bliver hældt benzin med højere oktantal på. Den
tidligere tænding skulle så kunne give lidt effekt. Det er dog
temmeligt få mc'er der har bankesensor.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
| |
|
|