Prisstigning på nødder og mandler?
Fra : Peter Westh

Dato : 23-07-05 19:43

Efter jeg er kommet hjem fra ferie synes prisen på hasselnødder og mandler
at være steget voldsomt, i hvert fald i discountbutikkerne Netto og Aldi.
Før kostede de typisk 12-14 kroner for 200 gram, nu ligger de omkring 20
kroner (samme pris som i Irma og Brugsen, og så dyrt at jeg synes man næsten
lige så godt kan købe de økologiske, der så vidt jeg kan se ikke er steget i
pris).

Er der nogen der har en forklaring? Eftersom hasselnødder og mandler svjv
dyrkes helt forskellige steder i verden kan man vel udelukke at der har
været en dårlig høst sidste år eller lignende forklaringer i
produktionsleddet. Er der sket en ændring af handelsregler, er der en
ellemleverandør der er blevet opkøbt af en konkurrent eller hvad?

MVH

Peter

Fra : Max

Dato : 23-07-05 21:25

Hej Peter

> Før kostede de typisk 12-14 kroner for 200 gram, nu ligger de omkring 20
> kroner (samme pris som i Irma og Brugsen, og så dyrt at jeg synes man
næsten

Jeg køber meget ofte 200 g mandler (bager mange biscottier) og syntes ikke
prisen har ændret sig væsentligt det sidste halve års tid.

Mvh Max

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-07-05 21:35

Max skrev:

> Jeg køber meget ofte 200 g mandler (bager mange biscottier) og
> syntes ikke prisen har ændret sig væsentligt det sidste halve
> års tid.

Jeg bruger en del mandler af andre årsager, og synes at Urtekrams
mandler er nogle af de dyreste, tørreste og kedeligste mandler jeg
er stødt på. Gid Irma ville få nogle ordentlige økologiske mandler.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : JytteJ

Dato : 23-07-05 22:25

> Hej Peter

> næsten
>
> Jeg køber meget ofte 200 g mandler (bager mange biscottier) og syntes ikke
> prisen har ændret sig væsentligt det sidste halve års tid.

Jo, i Netto har de fået et vældigt prishop. Hvorfor ved jeg ikke.
Men hvis man nogensinde kommer til tyskland, er mandler væsentlig billigere
dér.

JytteJ

Fra : Max

Dato : 23-07-05 22:46

Hej

> Men hvis man nogensinde kommer til tyskland, er mandler væsentlig
billigere
> dér.

Åbentbart ikke lige i øjeblikket, konen har lige været over grænsen og
fortalte at de var dyre end i DK i øjeblikket, men heldigvis var cacao
pulver stadigvæk meget billig dernede.

Mvh Max

Fra : JytteJ

Dato : 25-07-05 04:12

> [...]
>
> Åbentbart ikke lige i øjeblikket, konen har lige været over grænsen og
> fortalte at de var dyre end i DK i øjeblikket, men heldigvis var cacao

Jeg gav 27 kr. for 500 g, forleden dag i en grænsebutik. I netto koster 200
g. ca. 22 kr.
JytteJ

Fra : Hej News

Dato : 24-07-05 01:50

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message

> Jeg køber meget ofte 200 g mandler (bager mange biscottier)

Kunne man få en opskrift? :)

Fra : Max

Dato : 24-07-05 09:17

Hej

> Kunne man få en opskrift? :)

Ja, her er opskriften på hvad min familie, venner, kollegaer
og mig selv betegner so rigtig gode Biscottier.

250 g. mel
125 g. sukker
125 g. brun farrin
1 tsk. bagepulver
korn fra en stang vanilje
150 g. usmuttede mandler
2 æg
æg til pensling

Rist mandlerne på en tør pande til de er lidt mørkere og lad dem afkøle.
Bland alle de øvrige ingredienser og tilsæt mandlerne.
Ælt dejen hurtigt sammen og form den til 4 pølser ca. 40 cm. lange.

Læg pølserne på en bageplade med bagepapir og tryk pølserne lidt flade og
pensl dem med æg. Bag dem ved 180 grader i ca. 25 min.

Tag dem ud og lad dem afkøle lidt, skær dem herefter op i 5-6 mm. tykke
skiver,
disse fordeles på bagepladen og tørres i ovnen en 25-30 min. ved 150 grader.

De holder sig sprøde i en tæt dåse i mindst 1 måned.

Den brune farrin kan fint erstattes med rørsukker, muskovado eller
almindelig sukker.

Mvh Max

Fra : Hej News

Dato : 24-07-05 13:00

> Hej

> Ja, her er opskriften på hvad min familie, venner, kollegaer
> og mig selv betegner so rigtig gode Biscottier.

Tak. Den skal straks prøves. :)

Fra : JytteJ

Dato : 25-07-05 10:29

> [...]
> Bland alle de øvrige ingredienser og tilsæt mandlerne.
> Ælt dejen hurtigt sammen og form den til 4 pølser ca. 40 cm. lange.

Skal mandlerne ikke hakkes ?

> [...]
> grader.
>
> De holder sig sprøde i en tæt dåse i mindst 1 måned.

1 måned !!??!! Holder de sig en hel måned ?? Smager de da ikke godt ?
En måned ??? ubegribeligt.

VH.
JytteJ
JytteJ

Fra : Max

Dato : 25-07-05 10:56

Hej Jytte

> Skal mandlerne ikke hakkes ?

Nej, man hakker ikke mandlerne og de skal også bruges med skaller på.

De ser så pæne og lækre ud de mandler når man har snittet dem efter
første bagerunde, men brug en skarp kniv og lav dem ikke tykkere end
en 5-7 mm, så bliver de mest sprøde og lækre.

> 1 måned !!??!! Holder de sig en hel måned ?? Smager de da ikke godt ?
> En måned ??? ubegribeligt.

Jeg har hængelås på her i sommervarmen, jeg gider ikke bage
i den varme, så de er rationeret :)

Mvh Max

Fra : Max

Dato : 25-07-05 11:06

Hej

> Nej, man hakker ikke mandlerne og de skal også bruges med skaller på.

Vrøvl, selvfølgelig skal skallerne af, men de skal ikke smuttes :)

Mvh Max

Fra : Emil

Dato : 23-07-05 21:41

Peter Westh wrote:

>Er der nogen der har en forklaring? Eftersom hasselnødder og mandler svjv
>dyrkes helt forskellige steder i verden kan man vel udelukke at der har
>været en dårlig høst sidste år eller lignende forklaringer i

Frit efter hukommelsen, er der i U.S.A opstået en 'dille', så
det på én eller anden måde skulle være sundt/smart at spise
nødder. Derfor stor efterspørgsel.

Det skulle forklare fordoblingen af prisen på marcipan fra
årsskiftet til nu. Prisstignigen er reél her i DK.

Min kilde var en avisaktikkel, som jeg desværre ikke kan huske
mere fra.

Men det er fakta, at marcipan (Odense ren rå) på tilbud omkring
sidste jul, var kr. 20,- for 500 gram. Dagens pris for samme vare
er kr. 40,-

m.v.h. Emil

Fra : Max

Dato : 23-07-05 22:08

Hej Emil

> Frit efter hukommelsen, er der i U.S.A opstået en 'dille', så
> det på én eller anden måde skulle være sundt/smart at spise
> nødder. Derfor stor efterspørgsel.

Var det ikke noget med at det nedsætter risikoen for
visse former for sukkersyge ?

Mvh Max

Fra : JytteJ

Dato : 23-07-05 22:26

> Hej Emil

> Var det ikke noget med at det nedsætter risikoen for
> visse former for sukkersyge ?

Aner det ikke, men mandler er godt snack, der er vitaminer og mineraler i,
og så er fedtstoffet af den sunde slags.

VH.
JytteJ

Fra : Emil

Dato : 23-07-05 22:58

Max wrote:

>Var det ikke noget med at det nedsætter risikoen for
>visse former for sukkersyge ?

Det var vidst nok mere end det. Nødder indeholder utallige
mineraler og sporstoffer, så enhver (mangel-) sygdom vil bedres
ved indtagelse af nødder.

Prøv at søge på "nødder" (Ctrl+B) på denne side:
http://www.cetienne.dk/sider/pages/mineral.html

Generelt vil jeg påstå, at en MEGET varieret kost, er det bedste
middel til et godt liv. Om ikke andet, så giver det livsnydelse.

m.v.h. Emil

Fra : Max

Dato : 23-07-05 23:08

Hej Emil

> Generelt vil jeg påstå, at en MEGET varieret kost, er det bedste
> middel til et godt liv. Om ikke andet, så giver det livsnydelse.

Det kan jeg kun tilslutte mig, og så rammer man jo også rigtig
hele tiden, det vi må spise i denne uge er nok usundt om 2 uger.

Mvh Max

Fra : Emil

Dato : 24-07-05 00:13

Max wrote:

>Det kan jeg kun tilslutte mig, og så rammer man jo også rigtig
>hele tiden, det vi må spise i denne uge er nok usundt om 2 uger.

Din egen hjerne er den bedste vejleder. Har du trang til et
bestemt fødemiddel, bør du følge trangen, medmindre der er tale
om en åbenlys misforståelse (Cola, søde sager m.v.). Også her er
der undtagelser.

F.eks. indeholder Nutella (og efterligninger), figenpålæg (og
tilsvarende) masser af gode ting. Det store sukkerindhold,
berettiger ikke, som eneste årsag, IKKE til at forsage disse
produkter.

Emnet er nødder og mandler. Ovenstående omhandler nøddefrugter.
Jordbær er også en nøddefrugt, så nyd dem i rigelige mængder.

Dette indspark er ikke dediceret til dig; det er ment som
almindelig folkelig oplysning.

m.v.h. Emil

Fra : Max

Dato : 24-07-05 09:11

Hej Emil

> Dette indspark er ikke dediceret til dig; det er ment som
> almindelig folkelig oplysning.

Som jeg har sagt tidligere, så kan jeg tilslutte mig dine synspunkter,
en varieret kost er garanteret vejen frem til et liv med stor livsglæde.

Mvh Max

Fra : Peter Westh

Dato : 24-07-05 18:06

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> årsskiftet til nu. Prisstignigen er reél her i DK.
>
> Min kilde var en avisaktikkel, som jeg desværre ikke kan huske

En hurtig søgning på Infomedia giver: Erhvervsbladet 10. juni 2005. Men den
omtalte prisstigning var i sommeren 2004 - kan det være den, der først nu
slår igennem i Danske supermarkeder? Jeg ved ikke hvor store lagre de har
for vane at have.

Anyway, tak for tippet.

/P

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 24-07-05 18:26

Peter Westh skrev:

> Efter jeg er kommet hjem fra ferie synes prisen på hasselnødder
> og mandler at være steget voldsomt, i hvert fald i discountbutikkerne
> Netto og Aldi.

Hvis lagrene af fx hasselnøddekerner og mandler er næsten
opspiste fra sidste års høst, er det vel naturligt at priserne
stiger de sidste måneder inden det aktuelle års høst kommer
på markedet?

Mig bekendt dyrkes de to produkter mest på den nordlige
halvkugle, især i Middelhavsområdet, samt i Californien. Så
vi må nok bare vente til der kommer ny høst fra 2005.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Gert Jensen

Dato : 25-07-05 01:17

> [...]
> --
> Med venlig hilsen Herluf Holdt
> Nysgerrige Amatører - gør Verden sjovere

Hej NG

Jeg skulle også købe Odense marcipan for et par uger siden, og så også at
prisen var hoppet i vejret.
Jeg fik den forklaring at høsten i Californien var slået fejl og noget med
50% var ikke blevet til noget.
Så det er nok forklaringen på prisstigningen.

Gert Jensen

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 25-07-05 11:59

[Peter Westh | Sat, 23 Jul 2005 20:43:27 +0200]

>Efter jeg er kommet hjem fra ferie synes prisen på hasselnødder og mandler
>at være steget voldsomt, i hvert fald i discountbutikkerne Netto og Aldi.

Forrige sommer og denne somme har været meget dårlige for mange
mandeldyrkere (primært de spanske) hvorfor "kvalitetsmandler" er steget helt
voldsomt i pris.

Jeg kunne derfor forvente at det derved har haft en generel påvirkning af
hele nødemarkedet, især for mandlerne.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Jonas Kofod

Dato : 26-07-05 00:24

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> voldsomt i pris.
>
> Jeg kunne derfor forvente at det derved har haft en generel påvirkning af

De har jo ikke rigtigt noget vand i Spanien længere - så det kommer nok til
at gælde for mange af de ting vi får der fra. Måske lige bortset fra tørrede
tomater