195cm og ca 135kg - hvilken cykel?
Fra : Slartibartfast

Dato : 23-07-05 10:27

Hej alle,

Jeg er kommet frem til at jeg langt om længe vil have taget det MC
kort, og i den forbindelse skal jeg jo også gerne ende med at have
egen MC når kort banaliteterne er overstået :)

Men hvilken cykel skal jeg gå efter? Som man kan læse sig til, så
jeg er hverken den laveste eller det letteste individ på den her
planet. Jeg kan forestille mig det vil sætte visse krav til den cykel
jeg skal have imellem benene.

Tanken var at købe en brugt i 45-50.000 kroners klassen (svenske). Jeg
er ikke typen der vil kunne køre over Øresund på under 2 minutter og
er dermed ikke ude efter en cykel jeg skal klamre mig til. Det skal
derimod være en cykel jeg kan tage det med ro på. Den må
selvfølgelig gerne kunne køre lidt mere end 110, men topfarten er
ikke livsvigtig.

Så er spørgsmålet bare - hvad hulen skal man kigge efter? :)

God solrig lørdag.

Med venlig hilsen,

Lars

Fra : "> Allan

Dato : 23-07-05 11:02

>Så er spørgsmålet bare - hvad hulen skal man kigge efter? :)

Svært... Hvad er du til ?? Tilbagelænet, Standard, Fremadlænet...
De 50.000 kr (svenske) - er det fordi du køber den i Sverige og dermed
slipper for den danske afgift?
Hvis det er det - så ville jeg måske anbefale...

Tilbagelænet: Suzuki Intruder 1500 (evt. en brugt 1400)
Standard: Honda CB 1300, Suzuki GSF 1200

Go' fornøjelse...

Fra : Slartibartfast

Dato : 23-07-05 11:09

Hej Allan,

> Svært... Hvad er du til ?? Tilbagelænet, Standard, Fremadlænet...

Jeg er nok mest til tilbagelænet / standard. Jeg har svært ved at
forestille mig at man kan "slappe af" på en fremadlænet.

> De 50.000 kr (svenske) - er det fordi du køber den i Sverige og dermed
> slipper for den danske afgift?

Jeg bor i Malmö :)

> Hvis det er det - så ville jeg måske anbefale...
>
> Tilbagelænet: Suzuki Intruder 1500 (evt. en brugt 1400)
> Standard: Honda CB 1300, Suzuki GSF 1200

Er sådan nogle maskiner ikke forholdsvist pebrede i prisen?

Med venlig hilsen,

Lars

Fra : Pizzabager

Dato : 23-07-05 11:26

> Tilbagelænet: Suzuki Intruder 1500 (evt. en brugt 1400)
> Standard: Honda CB 1300, Suzuki GSF 1200

Er sådan nogle maskiner ikke forholdsvist pebrede i prisen?

i DK jo.. i sverige er de til at få for rimelig små penge.. gid det var
danmark der havde deres afgifts system.. men gider ikke flytte til sverige
bare for at få en billig MC :)

Kasper

Fra : m0rt3n

Dato : 23-07-05 11:50

"Slartibartfast" <slartie@gmail.com> skrev i en meddelelse
Jeg bor i Malmö :)
Er sådan nogle maskiner ikke forholdsvist pebrede i prisen?

GRRRR !!!!! >
m0rt3n zrx1100

Fra : Eg Egemarke

Dato : 23-07-05 12:06

Tror du skulle prøve min Cbr 1000 F´er engang, den passer perfekt til mig
med 190 og 110 Kg (flot fyr ved det ((applaus))
Den gav jeg 16 000 dkr er for og den er fra 1992 model sc24.
Jeg er selv for gammel til ræsere og vil egentlig helst bare sidde lige op
og ned og det klarer Honda til et 13 tal
Slå et signal når du skal handle, jeg ved snart en del om det svenske marked

04080912
eller 073 58 333 45
MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265
Manualer til Mc brug emule hent programmet på www.emule.dk

Fra : Brian Laursen

Dato : 23-07-05 12:06

Slartibartfast wrote:
> [...]
> egen MC når kort banaliteterne er overstået :)

> Så er spørgsmålet bare - hvad hulen skal man kigge efter? :)

Hvad koster en dobbel X´er i sverige?

--
Virtually Yours

Brian laursen
http://dfmc.dk/brian_laursen

Fra : Eg Egemarke

Dato : 23-07-05 12:08

Du kan hente dem i tyskland fra ca. 35 000 dkr så ca. 50 000 skr synet og
svensksolgt kan du nok finde én til.

Her er én til 42000 Skr

http://www.blocket.se/view/5385267.htm?caller=mo_s&l=0&c=1&city=0

Fra : H&M

Dato : 23-07-05 13:15

<<Så er spørgsmålet bare - hvad hulen skal man kigge efter? :)

Hej
Du skal da et smut omkring en BMW forhandler, de laver motorcykler til
voksne mænd.
Du vil helt sikkert kunne finde en du befinder dig godt på, og så købe den
tilsvarende brugt.....

God jagt.

Fra : Slartibartfast

Dato : 24-07-05 15:28

Jeg tror ikke lige det skal være en CBR. En af mine venner har en 1100
dobbelt XX'er og den render 320 uden de store problemer. Jeg har ikke
behov for noget hvor speedometeret går ret meget over de 150 :)

Men helt sikkert en fin cykel, bare for meget power til min smag.

Med venlig hilsen,

Lars

Fra : Slartibartfast

Dato : 24-07-05 15:31

Ja, det ville bestemt også være noget at kigge efter, men giver man
ikke en del ekstra bare for BMW navnet?

En ven af mig har foreslået en Marauder 800. Man sidder lavt,
pedalerne er godt fremme og der skulle være nok punch i den til at
trække mig afsted uden at svede.

Jeg fandt en marauder fra '01 der har kørt 900 mil (9000 km) til
50.000 SEK. Kunne det mon være noget?

Med venlig hilsen,

Lars Wiberg

Fra : Richard

Dato : 24-07-05 16:45

Slartibartfast wrote:
> En ven af mig har foreslået en Marauder 800. Man sidder lavt,
> pedalerne er godt fremme og der skulle være nok punch i den til at
> trække mig afsted uden at svede.

Men er det da sådan en tilbagelænet cykel, du virkelig vil have??? - den
er jo milevidt fra de to andre...

....tag en laaang prøvetur og prøv også en rejseenduro og en klassisk
nøgen sports/turcykel foruden VFR'en - så du har et rimeligt
sammenligningsgrundlag

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Slartibartfast

Dato : 24-07-05 17:29

Om det lige skal være den cykel, ved jeg ikke, men jeg skal i hvert
fald have noget der løber fra mig. En XX er i hvertfald helt hen i
hegnet når man tager mit temperement med ind i ligningen :)

Jeg vil heller ikke rende ud og købe det første jeg ser. Der skal
shoppes rundt og jeg skal have fundet noget jeg befinder mig godt på,
men jeg er ret overbevist om at jeg ikke skal have en cykel jeg skal
læne mig ind over. Jeg skal enten sidde lige op og ned, eller lettere
tilbagelænet.

Hvis jeg agter at køre lange ture, så er der vel egentlig mest
fornuft (af hensyn til ryggen) at sidde ret op og ned, eller?

Med venlig hilsen,

Lars

Fra : Eg Egemarke

Dato : 24-07-05 18:05

Gå op til Mc huset og stil dig ved siden af, og bagefter prøve sidde lidt
forskelligt.
Husk på at luft bærer meget ved bare 100 Km/t, den presser også så skal du
"holde" dig selv fast eller lade på en tilbage lænet eller skal du "holdes
oppe" hvor sidde stillingen måske virker lidt forover bøjet når du holder
stille.
Hvordan sidder du på de forskellige maskiner og typer, får du en knap i
enden der genere eller sidder tanken i vejen/for bred ?!?

Det letteste for dig er at PRØVE.
Hvis du vil have hjælp til at prøve/finde det rigtige så sig til !

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-05 18:04

Slartibartfast skrev i meddelelsen
<1122222564.955083.198010@g43g2000cwa.googlegroups.com>...

Hvis jeg agter at køre lange ture, så er der vel egentlig mest
fornuft (af hensyn til ryggen) at sidde ret op og ned, eller?

15 - 30° fremadlænet.
Ved ret op/ned går alle "stød" direkte i rygsøjlen.
Tilbagelænet kræver ryglæn hvis ikke at Du vil "hænge" i armene.

mvh
Orla, som kørte "lodret" på BSA i mange år, og som siden har funderet over
hvorfor at det skulle tage så lang tid at blive klogere :-|

Fra : Slartibartfast

Dato : 24-07-05 18:59

God input Eg, og jeg har lige akkurat lagt mærke til at du faktisk
også bor i Malmø :)

Jeg skal helt klart ned forbi MC-Huset og også en tur op forbi Limhamn
og se hvad der står der.

Og jeg vil hellere end gerne have hjælp til at finde det helt rigtige.
Jeg regner nemlig ikke med at skulle skifte cyklen ud efter to
sæsoner.

Med venlig hilsen,

Lars

Fra : Slartibartfast

Dato : 24-07-05 19:07

Oho, det er sådan det hænger sammen. Så kan jeg da godt se at jeg
skal revidere min "ønskeseddel" lidt.

Planen er netop at kunne køre nogle lange ture (550 km bare for at
besøge mine forældre f.eks.).

Da jeg selvsagt ikke har et klap forstand på hvad der er bedst i den
henseende, så antog jeg at en chopperlignende cykel ville være det
naturlige valg. Ikke rigtigt, kan jeg godt se.

Min logik fortalte mig at de fremadlænede var til "ræsere" og ikke
komfort.

Det er et held den her gruppe findes, ellers var jeg nok sat helt af :)

Med venlig hilsen,

Lars

Fra : Richard

Dato : 24-07-05 19:43

Slartibartfast wrote:

> Da jeg selvsagt ikke har et klap forstand på hvad der er bedst i den
> henseende, så antog jeg at en chopperlignende cykel ville være det
> naturlige valg. Ikke rigtigt, kan jeg godt se.

Netop ikke; som Orla er inde på "bærer" vinden kroppen, når den er
foroverbøjet. Det gælder blot om at finde ud af, hvor meget du har brug
for at sidde foroverlænet - det afhænger af dit køretempo og korpus.

Muligheden for at tage fra med benene over de pokkers mange vejbump
afskriver du også med en tilbagelænet - din kiropraktor bliver derimod din
bedste ven

> Min logik fortalte mig at de fremadlænede var til "ræsere" og ikke
> komfort.

Nej, alt med måde. Med din højde in mente og med øsnket om ikke at sidde
alt foroverbøjet - indtil du har prøvet det nærmere - kunne en cykel som
Yamaha TDM være et godt valg - den er en krydsning af en rejseenduro og en
klassisk sportsturcykel og har ry for at have rigtig god benplads. Evt. en
Honda Varadero, hvis du vil lidt mere trækkraft - det er ikke uden grund,
at se store rejsenduroer har afløst de tilbagelænede på bl.a. det tyske
marked, hvor mcister kører lange strækninger. (Der kan naturligvis være
mange andre gode grunde, men borte fra top ti i D er de nu, de
tilbagelænede).

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Richard

Dato : 24-07-05 20:13

Richard wrote:

> [...]
> klassisk sportsturcykel og har ry for at have rigtig god benplads. Evt. en
> Honda Varadero, hvis du vil lidt mere trækkraft

Skulle lige se på blocket.se om dit budget på 50 kSEK kunne holde, det
kunne det for TDM og stort set også for Varadero, se fx denne i Värmland:
<http://www.blocket.se/view/5489603.htm?caller=mo_s&l=0&c=1&city=0>

Hmm, de svenske priser...

...selv en GB500 kan man finde til næsten tyske priser, fx en rødmalet,
men ganske flot:
<http://www.blocket.se/view/5500309.htm?caller=mo_s&l=0&c=1&city=0>

(Den vil jeg nu slet ikke anbefale en i din størrelse, og slet ikke til
langture - den må iøvrigt kun lastes med 129 kg fører og bagage - skulle
blot lige kigge, nu jeg var derinde

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
www.dfmc.dk/richard_pade

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-05 20:35

Slartibartfast skrev i meddelelsen
<1122228404.609444.223790@g47g2000cwa.googlegroups.com>...
>Oho, det er sådan det hænger sammen. Så kan jeg da godt se at jeg
>skal revidere min "ønskeseddel" lidt.

>Planen er netop at kunne køre nogle lange ture (550 km bare for at
>besøge mine forældre f.eks.).

Hold også lidt øje med benstilling, og eventuelle "udskæringer" i tanken til
knæene. Du må helst ikke være foldet alt for meget sammen på længere ture.
Her så jeg fornyligt hvordan en gammel FJ1100 faktisk havde bedre plads til
lange underben end en CBR1000. Hvis at Yamaha ellers holder den stil, så var
en overset model som TDM800 måske et godt bud til langbenede.

Det handler om at prøvesidde

mvh
Orla

Fra : Richard

Dato : 24-07-05 22:28

Orla Pedersen wrote:

> Hvis at Yamaha ellers holder den stil, så var
> en overset model som TDM800 måske et godt bud til langbenede.

Omend en 850 nok er lettere at komme til

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-05 21:53

Richard skrev i meddelelsen ...

>Omend en 850 nok er lettere at komme til

Ja-ja 50 cm³ fra eller til, det er en fin-fin cykel.

mvh
Orla

Fra : Richard

Dato : 25-07-05 23:22

Orla Pedersen wrote:

> Ja-ja 50 cm³ fra eller til, det er en fin-fin cykel.

Yep, sikkert lige hvad Yam. tænkte, da de siden gav TDM 50 mere til 900

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-05 06:32

Richard skrev i meddelelsen
<42e56616$0$190$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

>Yep, sikkert lige hvad Yam. tænkte, da de siden gav TDM 50 mere til 900

Ohh, der var noget med runde tal

mvh
Orla, som en overgang kiggede TRX

Fra : Slartibartfast

Dato : 25-07-05 08:29

Hej Richard,

Den TDM ser ikke helt tosset ud, og den er endda til at komme i
nærheden af.

Jeg fandt den her: (
http://www.bytbil.com/carinfo.cgi?cid=1518630&look=mc )

Yamaha TDM 850
Årsmodell: 1991
Mil: 6.300
Färg: Svart
Fordonstyp: Touring/Landsväg
Pris: 32.500

Med venlig hilsen,

Lars

Fra : Richard

Dato : 25-07-05 20:38

Slartibartfast wrote:

> Den TDM ser ikke helt tosset ud, og den er endda til at komme i
> nærheden af.

Godt du kunne lide den; på billederne på blocket.se så TDM'erne ret små
ud, men den er faktisk en ret høj cykel

> Yamaha TDM 850
> Årsmodell: 1991

Prisen kan jeg ikke sige noget til; men hvis en noget nyere model kommer
på tale, skal du vide, at motoren blev ændret i '96 eller '97 til
V-motorkarakteristik. I årene før var TDM-motoren en alm. twin, men siden
forsatte Yamaha de to krumtapsøler 90/270 grader, så motoren trækker og
lyder som en V2 - federe i manges ører. (Samme motorprincip havde
søstermodellen TRX og Super Tenere'en vist også). Det kan give et ekstra
prishop på TDM'er efter skiftet - personligt ville jeg ihvertfald
foretrække den nyere motor

Men prøv den nu først - også gerne nogle af de andre, vi talte om...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Slartibartfast

Dato : 26-07-05 07:40

Hej Richard,

Jeg har også læst lidt på det og kommet frem til at jeg nok skal
prøve at finde en 97 model eller nyere. Det ser ud til at være en
virkelig fin cykel - det gør de faktisk allesammen. Så nu er det jo
bare med at få prøvet nogle af.

Tak for input indtil videre i hvert fald :)

Med venlig hilsen,

Lars