Andet multimedie
bentjuul 3670
AMD Athlon eller Intel til PS CS2 ?
Fra : michael bs

Dato : 23-07-05 10:30

Jeg skal bygge en computer op med henblik på billedredigering i PS CS2. Jeg
har ofte brug for at batchprocessere mange store filer ad gangen. F.eks 50
filer på hver 60mb. Det tager en evighed.
Hvordan er jeres erfaringer med AMD i forhold til Intel når det gælder
Photoshop?.
Er det værd at investere i dual core eller er systemet ikke udviklet nok
endnu og prisen for høj i forhold til merydelsen?
Jeg tænker f.eks på at Intels dual core er limet sammen og skal dele FSB og
sådan noget.

Spørgsmålene hører vel mere til i hardwaregrupperne, men jeg stiller det
her, fordi det kun er med henblik på 2d grafik, det skal bygges op.

Budgettet er ca 12.500 uden skærm og tastatur, hvis der er en, der har et
forslag.

mvh Michael

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 23-07-05 18:29

michael bs skrev:

> [...]
> op.
>
> Budgettet er ca 12.500 uden skærm og tastatur, hvis der er en, der

det kommer i meget høj grad an på hvad du skal processere? Det kræver
at de filtre du skal bruge er threadede filtre og dermed understøtter
flere kerner/cpu'er. men en syg mængde ram er nok ikke at gå af vejen
for! (max gerne ud!) For 12.5K er det nok en maskine med en rigtig god
harddisk og en masse ram, dernæst vil jeg se på cpu'en, men en 64bit
amd er nok billigere i længden og til den pris er fpu-ydelsen klart den
hurtigste. Hvis du har mulighed for det, så se efter en maskine med en
3200-4000+ amd 64 med et 939 chipsæt bundkort og dual channel ddr. (Det
er et absolut must i den her situation.), Det vil være bedst hvis du
køber et bundkort som bruger nvidia nforce4 da de allerede nu
understøtter sata2 og de første harddiske er landet i danmark. Det er
"Næsten" scsi320 hastighed til billige penge.

Claus

Fra : michael bs

Dato : 23-07-05 21:15

"Claus Jacobsen" <Claus@spammigikke.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> understøtter sata2 og de første harddiske er landet i danmark. Det er
> "Næsten" scsi320 hastighed til billige penge.

Tak skal du have. Det var da et svar man kunne bruge til noget!
Jeg har været inde på www.shg.dk og sammensætte en PC ud fra det du siger.
Det ser således ud:

Asus A8N-SLI, nForce4, S939 971,00 971,00
820108 Chill Innovation CP-510A PSU, 510W 499,00 499,00
320933 AMD Athlon64, 3500+, S939, BOX, Venice 2.099,00 2.099,00
410026 Floppydrive Alps 3.5", Silver 89,00 89,00
740260 PLEXTOR PX-116A/T3, 16/48 DVD IDE Retail 225,00 225,00
750662 Pioneer DVR-109D, DVD±RW, Bulk, Black 415,00 415,00
340946 Matrox Millenium P650e 128MB PCI-ekspres 1.749,00 1.749,00
420384 Western Digital 2000JS, 200GB, SATAII 880,00 1.760,00
810448 Coolermaster CM Stacker, Silver/Silver 1.149,00 1.149,00
320836 Zalman CNPS7700-CU Multi Køler 270,00 270,00
350660 Corsair TWINX2048-3200PT, 2x1024MB 2.679,00 2.679,00
910117 Windows XP Pro Edition DK, OEM 1.129,00 1.129,00
999999 Montering, med emballage 450,00 450,00

samlet pris inkl moms: 13484kr.

Er der noget der kan forbedres inden for budgettet?

Jeg kunne også vælge XP Pro 64bit Edition til samme pris. Er der
genvinst ved at vælge dette eller giver det kompatibilitetsproblemer med
software mm?

mvh Michael

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 23-07-05 22:29

michael bs skrev:

> [...]
>
> Jeg kunne også vælge XP Pro 64bit Edition til samme pris. Er der
> genvinst ved at vælge dette eller giver det kompatibilitetsproblemer

Cool lille maskine! du kunne nu godt have sparet floppydrevet og
CDRW/dvd-rom drevet væk. De er egentlig nytteløse. du installerer
alligevel fra CD. og der er ingen der kommer med data via diskette
alligevel! måske kunne bundkortet godt have været et andet! mit
gigabyte skulle efter sigende understøtte firewire2 også (du ved hvis
man lige har en bondegård til en lacie bigger disk som ekstra
lagerplads til data. :) )

Claus

Fra : michael bs

Dato : 24-07-05 10:44

> [...]

> gigabyte skulle efter sigende understøtte firewire2 også (du ved hvis
> man lige har en bondegård til en lacie bigger disk som ekstra

Hmm
Jeg får at vide, at til Phoshopbrug er det langt bedre at bygge maskinen op
omkring
Pentium D 830 (3.0ghz) EMT64T, 800FSB, 2*1mb cache, Dual Core (socket 775)
til 2553kr

fremfor:
AMD Athlon64, 3500+, S939, BOX, Venice 2.099,00

(begge fra SHG)

Der er under 500kr i forskel.

??
mvh Michael

Fra : Kurt Brixen

Dato : 24-07-05 14:17

Og må det ikke være en mac?

http://www.apple.com/dk/powermac/performance/

Kurt Brixen

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 24-07-05 16:00

Kurt Brixen skrev:

> Og må det ikke være en mac?
>
> http://www.apple.com/dk/powermac/performance/

Hvor meget mac fan jeg end er, så er de macs til den pris ikke meget
værd! Du når ikke i nærheden af den ydelse du får med de moderne pc'er
til den pris! HAvde prisen været underordnet, så jo! så ville jeg også
være gået efter en dual 2,7GHz maskine.
De tests som apple har lavet er desværre så forvanskede og favoriserede
til macs, at jeg ikke længere ser på dem. Alt hvad du finder på Apple's
hjemmeside er desværre markedsførings tricks og har ikke bund i
virkeligheden! Med en rigtig test, skulle det være muligt at
efterligne, men da apple stort set aldrig vil ud med hvordan de har
lavet dem, så er det umuligt at lave noget ordentligt tjek. Jeg er
uddannet naturvidenskabelig forsker og muligheden for at kunne udføre
forsøg under samme forudsætninger for at eftertjekke er alpha og omega
for at kunne verificere resultater af en hvilken som helst karakter.
Læs blandt andet:
http://www.apple.com/science/whymac/top10reasons.html. Ikke et eneste
sted nævner de hastighed som værdifuld, men derimod hvor godt den ser
ud på dit skrivebord! Hvad skal jeg bruge det til når et job tager 24
timer at køre med 100% cpu, næ du så hellere have en større maskine så
man kan komme ned på 12 timer per job, og så lave dobbelt så meget!
Desværre er det ikke kun apple der laver den slags, men tænk bare på at
de nu har indgået aftale med intel om at producere næste generation af
mac. Hvorfor hvis ibm's processorer var så meget hurtigere? Nej de har
nok indset at for at kunne måle sig rigtigt så skal de have nogle
ordentlige processorer, og det får de så fra omkring jul (mac mini med
intel CPU!) og senere G6 eller hvad det kommer til at hedde i 2006.

Claus

Fra : michael bs

Dato : 24-07-05 19:11

> [...]
> ordentlige processorer, og det får de så fra omkring jul (mac mini med
> intel CPU!) og senere G6 eller hvad det kommer til at hedde i 2006.

God tale og jeg er enig. Bare du også ville addressere MIT spørgsmål.
mvh Michael

Fra : Kurt Brixen

Dato : 24-07-05 21:33

On 24 Jul 2005 15:00:04 GMT, "Claus Jacobsen" <Claus@spammigikke.dk> wrote:

> [...]
>efterligne, men da apple stort set aldrig vil ud med hvordan de har
>lavet dem, så er det umuligt at lave noget ordentligt tjek.

Nej, der kunne godt bruges en uvildig test.

Kurt Brixen

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 24-07-05 20:08

michael bs skrev:

> [...]
> cache, Dual Core (socket 775) til 2553kr
>
> fremfor:
> AMD Athlon64, 3500+, S939, BOX, Venice 2.099,00

Man kan vælge mange konfigurationer som vil være meget tæt på hinanden.
Det skal der ikke herske tvivl om. Et eller andet sted skal man også
passe på ikke at se sig blind på tal. Ellers får du aldrig købt en
maskine. Du kan også vælge en amd x2 eller en "rigtig" maskine med xeon
eller opteron processorer. I sidste ende, er det ikke kun processoren,
men den måde den er sammensat på som er afgørende. Det gælder i høj
grad om at eliminere flaskehalse i de opgaver du skal lave. med 60mb
filer, så vil filsystemet komme alvorlig på arbejde, og så er det
egentlig ligegyldigt hvor stor din processor er hvis du ikke kan føde
den med data hurtigt nok. Hvis du virkelig skulle se efter noget, så
efter cpu'er med mere end 1mb l2 cache og sørg for at sætte dine sata2
diske i raid0, spørgsmålet er så bare om raidcontrolleren på bundkortet
er god nok.
Det værste ved det hele er selvfølgelig at du om x måneder
sandsynligvis gerne vil skifte processoren igen, fordi den måske er for
langsom, og så vil du måske i virkeligheden gå over til noget rigtigt
SCSI320 med nogle 10k eller 15k harddiske som også har en voldsom
betydning for dit raid og io performance. Bare sørg for at vælg en
platform og så kan du jo altid skifte processoren senere, når bare
resten af systemet er optimeret. Det værste er, at skulle gå ud og købe
nyt bundkort, så lad være med at købe det billigste du kan finde. De
kan altså ikke holde til virkelig hardcore arbejde 8 timer om dagen.
Der er en grund til at HP's, Fujitsu's og IBM's rigtige Workstations er
bestykket med serverhardware fordi det holder længere med de
belastninger.

Ellers vil jeg råde dig til at hoppe over i hardware gruppen. De kan
helt sikkert komme med en præcis konfiguration med dertilhørende
benchmarks på de forskellige platforme.

Claus

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-08-05 20:39

In article <42e362fd$0$54283$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, michael bs wrote:
> [...]
> til 2553kr
>
> fremfor:
> AMD Athlon64, 3500+, S939, BOX, Venice 2.099,00

Ja, Intels dual-core AMD clon er vist rimelig, og for de filtre i
photoshop der kan bruge flere CPU'er, så vinder den vidst. AMD har
et bedre interface til RAM med integreret memory controller på chippen.
Det har intel lovet de også vil kopiere, og komme med næste år.

Jeg har selv den gamle AMD64 3000+ på et billigt bundkort, og den kører
absolut hæderligt med 1GB RAM.

Uanset hvad du vælger nu, så vælger du forkert. AMD kommer snart med
DDR2 RAM support, og billige multi-core. Ny sokkel.

Intel har valgt at droppe alle deres consumer chipset, og flytter
snart memory controlleren ind på chippen = ny sokkel.

Min plan er at vente et år, og så hoppe på en Macintel box. Der er
ingen grund til at lide under windows.

Fra : Morten Lind

Dato : 05-08-05 09:21

Povl H. Pedersen <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

> [...]
> snart memory controlleren ind på chippen = ny sokkel.
>
> Min plan er at vente et år, og så hoppe på en Macintel box. Der er

Hmm......se dog hér: <http://www.apple.com/powermac/performance/>
M.

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 05-08-05 16:08

Morten Lind skrev:

> Hmm......se dog hér: <http://www.apple.com/powermac/performance/>
> M.

Hej morten
Vælg vis hele tråden og læs et par indlæg i denne tråd tilbage! Nærmere
bestemt et indlæg af Kurt Brixen fra den 24/7. der er det allerede
besvaret og debatteret! (prisen er en stor faktor her, ikke hvor godt
den ser ud!)

Claus

Fra : Morten Lind

Dato : 07-08-05 04:33

> [...]

> bestemt et indlæg af Kurt Brixen fra den 24/7. der er det allerede
> besvaret og debatteret! (prisen er en stor faktor her, ikke hvor godt

OK - det er modtaget, men indlæggene er desværre for gamle, så jeg kan
ikke gå tilbage
M.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 12-08-05 17:44

Morten Lind wrote:
> Hmm......se dog hér: <http://www.apple.com/powermac/performance/>

Det er en skam at det ikke føles sådan i praksis...

// Hans
--
The Computer Festival of The Year | http://se2k.dk | 4-7/8

Fra : michael bs

Dato : 07-08-05 10:09

> Uanset hvad du vælger nu, så vælger du forkert. AMD kommer snart med
> DDR2 RAM support, og billige multi-core. Ny sokkel.

Spørgsmålet er om DDR2 Ram giver et mærkbart boost fremfor alm. dual channel
DDR ram?

> Intel har valgt at droppe alle deres consumer chipset, og flytter
> snart memory controlleren ind på chippen = ny sokkel.

Ja det er så nyt for mig. Har du et link?

> Min plan er at vente et år, og så hoppe på en Macintel box. Der er
> ingen grund til at lide under windows.

Lyder lokkende. Hvis man ikke skal igennem et par års børnesygdomme med
Macintel.

mvh Michael

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 08-08-05 16:27

michael bs skrev:

> Lyder lokkende. Hvis man ikke skal igennem et par års børnesygdomme
> med Macintel.
>
> mvh Michael

Og dog Michael! du skal huske på at de rent faktisk har haft kørende
eksemplarer på intels platform siden rhapsody! Det har kun været til
intern brug/udvikling. Så jeg tror ikke helt det vil blive så
problematisk, som eksempelvis da osx kom frem, men nu er vi vist også
lidt væk fra det oprindelige udgangspunkt og vist også temmelig meget
ved siden af gruppens emner. :)

Claus

Fra : michael bs

Dato : 09-08-05 19:46

> [...]

> problematisk, som eksempelvis da osx kom frem, men nu er vi vist også
> lidt væk fra det oprindelige udgangspunkt og vist også temmelig meget

Ja og jeg har også besluttet mig. Det PC bygget om omkring AMD 64 x2 3800+,
som ventes til landet 1.september.
Resten af PC'en er også nogenlunde på plads.
Jeg snuser nu rundt og prøver at finde ud af hvad man skal gør for at køle
den så lydløst som muligt.
It's a jungle out there!

mvh Michael

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 10-08-05 12:03

michael bs skrev:

> Ja og jeg har også besluttet mig. Det PC bygget om omkring AMD 64 x2
> 3800+, som ventes til landet 1.september.

:) det er vist ikke kun specs der er gode på den :) prisen er vist også
ganske fin.

> [...]
> nogenlunde på plads. Jeg snuser nu rundt og prøver at finde ud af
> hvad man skal gør for at køle den så lydløst som muligt. It's a

jah overclockers.dk eller hvad det nu hedder har en sindsygt masse
ting. Ellers er silentpcreview.com vist også ganske god. Personligt
har jeg en arctic cooling freezer 64, som ikke larmer det store. Men
grafikkortet er ikke ændret, og det larmer pænt.

Claus