Vandrør dimensioner
Fra : Michael

Dato : 23-07-05 08:53

Hej

Jeg skal have bestilt nogle nye vandrør og fittings, men bliver nu i
tvivl og det med dimensionerne. Jeg ved tommeangivelsen er den
indvendige diameter på vandrøret, men jeg kan kun måle de udvendige
diameter i mm. De eksisterende rør er ca 21,3 mm i diameter (inkl
maling) og 27,4. En 3/8" fitting burde være (3/8" x 2,54cm) = 95 mm, og
det passer jo ikke med et 21,3 mm rør.
Nogen her der kan hjælpe med hvad jeg skal bruge (regner med det er
hendholdsvis 3/8" og 1/2")?

På forhånd tak

Mvh

Michael

Fra : Erik Olsen

Dato : 23-07-05 10:25

Michael wrote:

> [...]
> og det passer jo ikke med et 21,3 mm rør.
> Nogen her der kan hjælpe med hvad jeg skal bruge (regner med det er

3/8" rør kaldes også DN10 og er 17,2 mm udv. diameter.
1/2" rør kaldes også DN15 og er 21,3 mm udv. diameter.
3/4" rør kaldes også DN20 og er 26,9 mm udv. diameter.
1" rør kaldes også DN25 og er 33,7 mm udv. diameter.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Torben

Dato : 24-07-05 19:36

"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> wrote in message

> [...]
> 3/4" rør kaldes også DN20 og er 26,9 mm udv. diameter.
> 1" rør kaldes også DN25 og er 33,7 mm udv. diameter.

Måske du kan hjælpe mig også så, jeg har købt en kompostkværn, der skal
tilsluttes med afløbsrør DN40 er det så evt. det her grå plastrør til afløb
man ser i byggemarkeder...?

/Torben

Fra : Erik Olsen

Dato : 24-07-05 19:56

Torben wrote:
> "Erik Olsen" wrote

> Måske du kan hjælpe mig også så, jeg har købt en kompostkværn, der
> skal tilsluttes med afløbsrør DN40 er det så evt. det her grå
> plastrør til afløb man ser i byggemarkeder...?

Ovenstående dimensioner gælder kun stålrør, og der findes i øvrigt et
hav af dimensioner og godstykkelser til særlige formål.

Afløbsrør er ofte plastrør, og jeg vil tro at DN40 er ca. 40 mm
indvendig diameter, men de nøjagtige dimensioner kender jeg ikke. Tag
skydelæren med når du næste gang er i byggemarkedet.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-07-05 10:26

Michael wrote:
> [...]
> og det passer jo ikke med et 21,3 mm rør.
> Nogen her der kan hjælpe med hvad jeg skal bruge (regner med det er

21,3 = 1/2"
27,4 = 3/4"

Som du selv nævner, så er tommemålet indvendigt - men ikke or alle rør, da
godstykkelsen kan variere - og det udvendige mål skal jo være fast af hensyn
til gevindet.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk