Hviklet insekt
Fra : Lotus

Dato : 22-07-05 14:45

Hej NG

Vores have er blevet invaderet af nogle små sorte insekter og de er blevet
en virkelig pestilens. Vi kan ikke sidde ude, så er de allevegne på os, og
vi kan ikke åbne vinduer eller døre for så har vi i tusindevis inden for. De
er ca. 2-3 mm lange og ca. ½ mm brede og lader til at kunne flyve. Vi har
snakket om at det kunne være torden fluer, men de ligner ikke de billeder,
vi indtil nu, har fundet af tordenfluer på nettet.

Hvad er det for nogen? Og kan man slippe af med dem?

På forhånd tak
Gitte

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 22-07-05 15:24

Hej

Er det sådan nogle små biller?
Hvis det er, kunne det lyde som glimmerbøsser, eller gnavpander, som vi
kalder dem i Jylland. Det er ganske rigtigt et irriterende flyvende
insekt, der kommer mange af gangen, men de gør ingenting andet end at
kravle på os.

Marianne

Marianne Feddersen

Fra : Lotus

Dato : 22-07-05 16:10

Hej

Jeg har fundet et billede af glimmerbøsser, og det er ikke dem, dem her er
mindre og man kan ikke rigtig se hverken deres ben (det ser nærmest ud som
om de vrider sig frem-ad) eller vinger. De er bare sådan nogle bitte små
af-lange dyr...

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 22-07-05 17:33

Lotus wrote:
> [...]
> om de vrider sig frem-ad) eller vinger. De er bare sådan nogle bitte små

Hej

Jeg slog lige efter i den store bog og der findes ca. 120 arter af dem
vi kalder tordenfluer, i Norden og udfra din beskrivelse, er det de
eneste jeg kan komme i tanker om og mon ikke de kan variere i størrelse
alt efter art? Den mest almindelige kaldes kornthrip, tilhører familien
af frynsevinger og de laver åbenbart skader på korn.

Vi har også haft mange af dem i dag og nu er det blevet tordenvejr

På en tur til Norge engang stødte vi på nogle der var ca. dobbelt så
store, men de bed som bare f...... De sværmer i millionvis, men ret
lokalt. Nordmændene kalder dem knot og jeg ved ikke om de findes i DK og
hvad de hedder på dansk, men jeg er heldigvis aldrig stødt på dem
siden (det var en meget lang nat i teltet på den campingplads )

Marianne Feddersen

Fra : IMB

Dato : 22-07-05 18:57

> [...]
> hvad de hedder på dansk, men jeg er heldigvis aldrig stødt på dem
> siden (det var en meget lang nat i teltet på den campingplads )

Vi kalder dem flyvende kommaer i vores hus (som modsætning til de
flyvende punktummer - billerne). Og tidligere idag havde jeg faktisk
problemer med et malplaceret komma på skærmen som så kravlede op og
satte sig på linien ovenover

--
Inger Marie Brunsgaard
Please remove "nospam_" from my email adress if you reply to my message

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 22-07-05 15:48

On Fri, 22 Jul 2005 15:44:58 +0200, "Lotus" <dsf@fd.dk> wrote:
klip

>Hvad er det for nogen? Og kan man slippe af med dem?
>
>På forhånd tak
>Gitte

De elsker den gule farve, så tag ikke noget gult tøj på,
evt. læg noget gult, så falder de over hinanden, for
at komme derhen
mvh Ebbe

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-07-05 00:21

"Lotus" <dsf@fd.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> snakket om at det kunne være torden fluer, men de ligner ikke de billeder,
> vi indtil nu, har fundet af tordenfluer på nettet.

Det er nok Thrips. Blev engang jaget ned fra et tag af dem. Da var der så
mange at man kunne se dem som en grå sky. En lille milliard var der nok, jeg
talte ikke efter. Jeg har ikke andre behandlingsforslag end at tage et bad,
men det forsvinder de jo ikke af (fra haven). De er normalt kun plagsomme en
kort periode, vistnok kun i varmt og tørt vejr.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen