Zoroastrianisme igen populær blandt Irans ~
Fra : Rune

Dato : 22-07-05 13:47

70% af Irans befolkning er under 30, og hvis man skal tro alle forlydender,
meget vestligt orinteret og så godt som alle ateister - eller i hvert fald
ikke-muslimer. Nu er der så en ny trend bland iranske unge: Zoroastrianisme.
Irans originale monoteistiske tro fra før både Islam og kristendommen og
måske judaisme. Nogle beretter at op mod 50% af Irans unge nu har valgt
Zoroastrianisme. Dog i det skjulte, da det stadig er ulovligt i Iran.

Zoroastrianism: http://en.wikipedia.org/wiki/Zoroastrianism
Reversion to Zoroastrianism?:
http://www.activistchat.com/phpBB2/viewtopic.php?t=4718
Reversion to Zoroastrianism?:http://www.gnxp.com/MT2/archives/002684.html
Det Zoroastriske trossamfunn: http://www.bozorgbazgasht.com/norway.html

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 22-07-05 14:47

Rune wrote:
> [...]
> måske judaisme. Nogle beretter at op mod 50% af Irans unge nu har valgt
> Zoroastrianisme. Dog i det skjulte, da det stadig er ulovligt i Iran.

Det lyder spændende...

Mit spørgsmål er, hvorvidt dette repræsenterer et totalt brud med islam
i disse grupper af irans ungdom, eller er der bare tale om en mere
sufistisk prægning af deres individuelle religionsvalg? Sufismen bærer
(mig bekendt) tydelige præg fra fx. zoroastrianisme, men den religiøse
praksis er fortsat hovedsageligt baseret på Koranen.

Fra : Rune

Dato : 22-07-05 14:59

> [...]
>tydelige præg fra fx. zoroastrianisme, men den religiøse praksis er fortsat

Zoroastrianisme har intet med Islam at gøre (eller nogle anden judaistisk
afledt tro for den sags skyld - ud over den inspiration Zoroastrianisme gav
til jødedommen under jøders ophold i Persien). Hvis man fra Islam vælger at
bekende sig til Zoroastrianisme er det et fuldkommen afbræk.

Så vidt jeg ved opfattes sufister generelt ikke som "rigtige" muslimer af
andre muslimer.

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 23-07-05 01:58

Rune wrote:

> Så vidt jeg ved opfattes sufister generelt ikke som "rigtige" muslimer af
> andre muslimer.

Citeret fra en grundbog om islam vedrørende sufismen:

Umiddelbart skulle man synes, at en sådan tankegang må være ganske
fremmed i en så dogmefast og så praktisk betonet religion som islam.
Ikke desto mindre er den islamiske mystiks betydning så overvældende, at
den næppe kan overdrives. Den blev nemlig en understrøm i det religiøse
liv, som præger millioner af almindelige "uorganiserede" muslimers
fromhed den dag i dag. Dens styrke består i, at den ikke blev en sekt
eller en retning, som udskiltes. Trods fordømmelse og modstand fra
gammeldagstroende og sji'itiske teologer blev den så integreret i islams
dagligliv, at den præger trosholdning og bønspraksis. [Verner
Tranholm-Mikkelsen: Islam, s. 101]

Og denne gengivelse kan understøttes af flere andre uafhængige kilder...