Bladlus!
Fra : Lumholdt & Riber

Dato : 22-07-05 13:02

Øv, vi har fået bladslus i vores blomsterkrukker på terrassen, er der et
vidundermiddel vi kan bruge for at komme det til livs??

På forhånd tak,
Vh. Pernille

Fra : Holst

Dato : 22-07-05 13:16

Lumholdt & Riber wrote:

> Øv, vi har fået bladslus i vores blomsterkrukker på terrassen, er der et
> vidundermiddel vi kan bruge for at komme det til livs??

Da jeg var barn, brugte mine forældre en svag opløsning af sulfo, som de
sprøjtede på planterne. Det virkede vist meget godt. Så hug børnenes
sæbeboblevand

Fra : Bettina Hansen

Dato : 22-07-05 13:15

Hejsa

Lumholdt & Riber wrote:
> Øv, vi har fået bladslus i vores blomsterkrukker på terrassen, er der et
> vidundermiddel vi kan bruge for at komme det til livs??

For et par uger siden fik jeg flere forskellige råd om bladlus her i
gruppen.

Et råd gik på at spule dem af med rent vand og et andet på at sprøjte
med en blanding af 1 del opvaskemiddel til 10 dele vand. Så det prøvede
jeg - først spulede jeg træerne med rent vand. Da alle dyrene ikke kom
af sprøjtede jeg så med opvaskevandet. Det var ret effektivt :) Men det
var også hårdt mod træerne - hvor der før sad bladlus er der nu små
visne pletter på bladene :-| Men det er trods alt sikkert bedre end
bladlus ;)

Du kan læse de andre råd ved at søge efter tråden: Dyr i æbletræer?

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Gainsbourg

Dato : 22-07-05 16:04

Jeg har med held brugt denne, hjemmelavede insektsæbe. Læs foreskrifterne
omhyggeligt så du ikke ender med at svide dine planter. - Og husk at skylle
den af med rent vand efter 20-30 minutter.

http://gourmethaven.dk/bekaemp/saebe/index.html

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Preben Bohn

Dato : 22-07-05 18:03

Gainsbourg wrote:
> [...]
> omhyggeligt så du ikke ender med at svide dine planter. - Og husk at skylle
> den af med rent vand efter 20-30 minutter.

Hvad gør egentlig sæben versus spritten? Det virker åbenbart også uden
sprit.

Med venlig hilsen Preben

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 22-07-05 18:24

> Hvad gør egentlig sæben versus spritten? Det virker åbenbart også uden
> sprit.

Det virker såmænd også uden sæbe. Min erfaring er i hvert fald at det er
spild af både sæbe og sprit - vandet virker fint alene.

Mvh Maria

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-07-05 00:34

> Det virker såmænd også uden sæbe. Min erfaring er i hvert fald at det er
> spild af både sæbe og sprit - vandet virker fint alene.

Vandet virker kun hvis strålen kan flå dem af, eller man har tid til at
drukne dem. Sæbe virker måske derved at de så slipper, men det slår dem ikke
ihjel. Det gør sprit/sæbe. Blandingen fra Gourmethaven virker også hvis man
laver deciliter om til liter, og så svider det ikke bladene så meget.

Georginerne befrier jeg ved at pensle lusene af, de evt. overlevende kan
ikke kravle op igen. Af praktiske grunde sidder lus på Georginerne kun
foroven, så de er lette at have med at gøre i dette tilfælde, men man skal
være pertentlig, det lønner sig.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben Bohn

Dato : 23-07-05 09:55

Preben Riis Sørensen wrote:
> Sæbe virker måske derved at de så slipper, men det slår dem ikke
> ihjel.

Det var der ingen tvivl om at det gjorde i vores tilfælde; efter
sprøjtningen (med sæbe/vand) sad der stadig en stor mængde tilbage men
de døde tydeligvis idet der efter et par dage kun sad små forkullede
rester tilbage... Men OK, bladene så ikke for godt ud heller, så næste
gang (hvis der bliver en næste gang) får de nok en gang vand efter en
halv times tid...

Med venlig hilsen Preben

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-05 21:41

"Lumholdt & Riber" <henriklumholdt@hotmail.com> wrote in message
> Øv, vi har fået bladslus i vores blomsterkrukker på terrassen, er der et
> vidundermiddel vi kan bruge for at komme det til livs??
>
> På forhånd tak,
> Vh. Pernille

Jeg har haft lus i min blommetræ. Hvepsene elsker dem, men der er ikke
kommet nogen blommer overhovedet. Måske kan det også hænge sammen med at vi
beskar træet sidste år ?

Hvordan får man lus af et helt træ ? Det er totalt fedtet, hvad er det for
noget stads ?

Mvh
Jakob

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-07-05 00:09

".:J:." <MONKEYselskab-at-bigfoot.com> skrev >
> Hvordan får man lus af et helt træ ? Det er totalt fedtet, hvad er det for
> noget stads ?

Som regel angribes nye skud mest, og lusene foretager derved egentlig lidt
af det man vil opnå ved beskæring, så skaden er ikke så stor, på sin vis
egentlig gavnlig. Man kan spule hovedparten af med koldt vand.

Det klistrede er ekskrementer fra bladlusene. Det består overvejende af
sukker fra plantesaften, og det er det myrerne og hvepsene lokkes af.
Myrerne har endda udviklet pasning og pleje af disse 'køer' og kan såvel
forsvare dem mod fjender, som flytte rundt med dem, så de kommer på græs de
bedste steder.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : IMB

Dato : 28-07-05 08:52

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in

> [...]
> af. Myrerne har endda udviklet pasning og pleje af disse 'køer' og kan
> såvel forsvare dem mod fjender, som flytte rundt med dem, så de kommer

Jeg har bladlus i mine ærter (som jeg satte i midten af juni). Dem kan man
jo ikke spule og jeg vil helst ikke sprøjte fordi det er meningen at min
søn på 2½ skal kunne gå og plukke og spise deraf. Det ser nu ikke ud til at
ærterne bliver til meget denne sommer - de er helt gnavet ned. Men hvad kan
jeg gøre?

Kan man købe mariehøns eller rovbiller? Hvor effektivt er det? Er det dyrt?
Hvor mange behandlinger skal man lave?

--
Inger Marie Brunsgaard
Please remove "nospam_" from my email adress if you reply to my message

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-07-05 23:06

"IMB" <im@nospam_brunsgaard.dk> skrev
> Jeg har bladlus i mine ærter (som jeg satte i midten af juni). Dem kan man
> jo ikke spule

Jo, du bruger en justerbar brusedyse og holder hånden bagved planten, hvor
du spuler. Det tager tid og udføres klogest på en solskinsdag iført badetøj.
Men ellers kan du sprøjte med en halv dl sprit + do. sæbe/opvaskemiddel i
2-5 l vand. Der skal så ikke være solskin, og du må prøve lidt, for at se
hvor meget det svider bladene.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-05 17:58

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message

> [...]
> Myrerne har endda udviklet pasning og pleje af disse 'køer' og kan såvel
> forsvare dem mod fjender, som flytte rundt med dem, så de kommer på græs

Aha, så blev jeg da så meget klogere. Men jeg mangler stadig en kur ? Stort
set alle bladene har været befængt. Det ser ud til at lus er væk nu, men
klister er der stadig og derfor også bier. JEg vil bare gerne undgå det
samme næste år. Har opgivet håbet om blommer i år.

Spule et helt træ, er det muligt ? Ryger lusene ikke bare ned på græsset og
kommer op igen ?

Mvh
Jakob