Firmanavn og registrering
Fra : Cybercity

Dato : 22-07-05 12:24

Hej,

Jeg har et lille firma, og er efterhånden endt med at lave noget helt andet
end det jeg startede ud med, derfor passer firmaet navn ikke ret godt mere
til hovedparten af det arbejde jeg laver.

min spørgsmål er derfor flere;

a. må man benytte flere navne ifob. med samme firma, hovedsageligt for at
undgå at skulle lave flere regnskaber...

b. hvis jeg har fundet et godt navn, men som bruges af et firma i USA ogsa,
må jeg så kalde mig det samme ? Firmaet har et TM-mærke i forb. med deres
navn?

jeg kan ikke forestille mig en situation hvor vores to forskellige firmaer
ville kunne forveksles!

mvh

Jakob

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 23-07-05 11:32

"Cybercity" skrev 22/07/05 13:24:

> Jeg har et lille firma, og er efterhånden endt med at lave noget helt andet
> end det jeg startede ud med, derfor passer firmaet navn ikke ret godt mere
> til hovedparten af det arbejde jeg laver.

Allerede der skal du være opmærksom på, at der gælder et princip om
virksomhedsnavnets sandhed. Du skriver ikke lige hvilken virksomhedsform du
anvender, men når du ikke skriver andet end "et lille firma", så formoder
jeg det er en enkeltpersonsvirksomhed. I så fald fremgår det
forudsætningsvis af Lov om visse erhvervsdrivende virksomheder (LEV) § 6
stk. 3. (Selskabslovene indeholder tilsvarende bestemmelser.)

"Stk. 3. En virksomheds navn må ikke være egnet til at vildlede. Det må ikke
indeholde angivelse af foretagender, der ikke står i forbindelse med den
erhvervsaktivitet, som virksomheden udøver. Angiver navnet en bestemt
erhvervsaktivitet, må det ikke benyttes uforandret, når erhvervsaktivitetens
art væsentligt forandres."

> min spørgsmål er derfor flere;
>
> a. må man benytte flere navne ifob. med samme firma, hovedsageligt for at
> undgå at skulle lave flere regnskaber...

Ja, et firma kan have et navn og et eller flere binavne. Det fremgår
forudsætningsvis af LEV § 6 stk. 7.

Af bestemmelsen fremgår det også, at der gælder regler for binavnene. For
det første gælder der de samme regler for binavne, som for hovednavne. Det
er de 3 principper om navnets sandhed, navnets retmæssighed og navnets
særpræg - se LEV § 6 stk. 2 og 3. For det andet skal virksomhedens hovednavn
tilføjes i parentes, når man anvender binavnet.

Der er så vidt jeg husker nogle administrative regler, som gør, at du skal
betale et ekstra gebyr, hvis du skal have registreret mere end 5 binavne.

> b. hvis jeg har fundet et godt navn, men som bruges af et firma i USA ogsa,
> må jeg så kalde mig det samme ? Firmaet har et TM-mærke i forb. med deres
> navn?

Svaret må blive et "tjah". Det kommer an på en nærmere vurdering. Den
relevante bestemmelse er LEV § 6 stk. 2:

"Stk. 2. Virksomheders navne skal tydeligt adskille sig fra hinanden. I
virksomhedens navn må ikke optages slægtsnavn, selskabs-, fonds- eller
virksomhedsnavn, særegent navn på fast ejendom, varemærke,
forretningskendetegn og lignende, der ikke tilkommer virksomheden, eller
noget, som kan forveksles hermed."

Reglen skal vurderes nationalt, men med den brede formulering gør at man
ikke kan udelukke udenlandske virksomheder. Især ikke hvis der er tale om
varemærker, hvor både internationale forpligtelser til at beskytte kendte
mærker og det forhold at et varemærke i Danmark kan beskyttes uden
registrering spiller ind.

Du kan starte med at søge lidt i CVR-registeret og i Patent- og
Varemærkestyrelsens databaser og varemærker. Hvis du genfinder dit "nye"
navn her, så er det i hvert fald udelukket. I modsat fald må du prøve at
vurdere navnet i forhold til den ovenstående regel. Hvis der er tale om en
lille amerikansk virksomhed, som du tilfældigt har fundet på internettet, så
kan jeg ikke se det store problem.

Betyder det meget for dig, og har du store planer for virksomheden, så
kontakt en advokat.

CVR-registeret:
http://www.cvr.dk/

Patent- og Varemærkestyrelsens links til søgning i varemærker:
http://www.dkpto.dk/generelt/soeg_varemaerker.htm

--
/kristian

Fra : Jakob Lapp

Dato : 25-07-05 10:07

Hej Kristian, tak for den grundige gennemgang.

Jeg kan oplyse at jeg ikke fandt navnet registreret selvom de skilter med et
TM bag deres navn...

mvh

Jakob
"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BF07E95C.19BF0%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

Fra : thedaene@hotmail.com

Dato : 01-08-05 11:06

> a. må man benytte flere navne ifob. med samme firma, hovedsageligt for at
> undgå at skulle lave flere regnskaber...

Jeg har været i samme situation år tilbage, jeg kontaktede Skat&Told, der
oplyste at jeg blot skulle reg. de øvrige firmanavne som undernavne.