Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotostafetten uge 29: "Nostalgi" Resultatt~
Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-07-05 12:02

Emnet for uge 29 er Nostalgi

http://www.fotostafetten.dk/index.php?cat=32

Billeder postet efter kl. 10 søndag deltager uden for konkurrence.

Søndag mellem kl.10-20 diskuteres billederne.

Jeg offentliggør resultatet af stafetten søndag efter kl. 20, dog
kan klokken godt blive hen af midnat da jeg skal til noget fest
lørdag et godt stykke fra min computer :)

Reglerne for fotostafetten findes her
http://www.fotostafetten.dk/Regler.php

Husk at skrive dit eget navn i stedet for "navn" i (....)

// Hans
--
ringdingelingdingdingdingdingringelingeding

Fra : Jorn Ostergaard

Dato : 22-07-05 22:51

> Emnet for uge 29 er Nostalgi

Her er mit bud på nostalgi.

http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-123

Jeg har altid syntes at dette gadehjørne i Aalborg giver en nostalgisk
følelse når man kommer forbi. Jeg kom der meget som barn i det jeg har en
moster som boede der i 60'erne. Butikken lå der ikke dengang. Men nu
skilter
de ligefrem med nostalgi, så det må da være inde for emnet

Jeg stod der et stykke tid og lurede i det jeg gerne ville have en person
med i billedet som kiggede på varene, og på den måde snusede til
nostalgien.

Min anden tanke var et fotografi af et gammelt franskbrød, i det Kim
Larsen
engang har sagt til en live koncert at "nostalgi er et franskbrød fra
igår".
Men det gik jeg fra igen.

Mvh Jørn

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-05 09:57

"Jorn Ostergaard" <jostergaardXXXX@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg stod der et stykke tid og lurede i det jeg gerne ville have en person
> med i billedet som kiggede på varene, og på den måde snusede til

Der er en sjov gammel stemning over dit billede, fordi lyset ikke er så
skarpt. Det gør at der kommer en form for slør over dit billede, som er med
til at understrege emnet. Det eneste der gør at man kan se at billedet er af
ny dato er skiltet - og så de sandaler. Ellers kunne billedet lige så godt
have været taget for 25 år siden. Jeg synes at det er udmærket tænkt at du
ville have en person med i billedet, men det er altså en skam at personen
vender forkert. Det sender et træls signal. Beskæringen er lige stram nok.
Jeg får lidt en fornemmelse af at jeg kigger igennem et nøglehul, og
forsøger at få kanterne med.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Jorn Ostergaard

Dato : 24-07-05 17:45

"Claus Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lige stram nok. Jeg får lidt en fornemmelse af at jeg kigger igennem et
> nøglehul, og forsøger at få kanterne med.

Tak for kritikken.

Jeg tog en hel serie af billeder fra forskellige vinkler og med forskellige
personer der kom forbi. Men de andre personer viste ikke interesse for de
udstillede varer. Der er dårligt med plads foran butikken i det der lige
over for er et stort træ med grene der så ville genere billedet. En vinkel
mere til højre gjorde at skiltet ville skygge for meget i billedet.
Billedet er komponeret i viewfinderen, bortset fra en lille smule til højre
hvor der var lidt af et gult hus. Jeg var der ca 40-45 minutter.

Mvh Jørn

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 24-07-05 10:40

On Fri, 22 Jul 2005 23:50:50 +0200, Jorn Ostergaard wrote:

> "Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i en meddelelse
>
> Her er mit bud på nostalgi.
>
> http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-123

Du skulle have haft hele forretningsfacaden med, for der mangler noget til
venstre, og jeg synes du for formeget med i højden og standsning forbudt
skifltet skulle du lige have hevet op taget billedet og sat på plads igen.
Jeg ved godt at det er svært, men nu når kloning ikke er tilladt. 1.
gang jeg så billedet tænkte jeg på om personen i billedet var nødvendig og
jeg er stadig i tvivl, men når han er der vil jeg give Claus ret i at han
burde vende om.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard - Der nu får lov at prøve Canon Eos 20D

Fra : Jorn Ostergaard

Dato : 24-07-05 18:01

"Jens Stadsgaard" <jensstadsgaaard@post.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
og
> jeg er stadig i tvivl, men når han er der vil jeg give Claus ret i at

Jeg synes også selv at personen skulle være vendt om. Men det var ikke
muligt at tage billedet fra en anden vinkel uden at skiltet havde skygget
for meget.

Et billede uden en person som snuser lidt til nostalgien synes jeg ikke
virkede ordenligt. Jeg har nogle skud fra forskellige vinkler bare med
facaden, men jeg synes ikke at de gav den rette fornemmelse.

Mvh Jørn

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-07-05 11:16

Jorn Ostergaard wrote:

> http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-123

Indhold: Emnet er ramt, det må være uden for al diskussion. Til gengæld er
jeg ikke spor vild med din komposition. Personen på billedet vender ikke
alene ryggen til, men står i en aldeles uskøn positur, der på ingen måde
understøtter billedet. Stopforbudsskiltet er ikke specielt heldigt.
En udmærket effekt er de tre bånd billedet er opbygget af med forretningen
nederst, den grønne stribe i midten og resten af bygningen over. Men jeg er
overbevist om at du havde fået et langt stærkere billede ved at gå lidt
længere mod nord, hvorved du kan placere dig direkte overfor bygningen, så
de kan fjerne perspektivet. Din ide er god, men fortjener bedre
bearbejdning.
Teknik: Virker lidt 'dødt'. Lidt USM havde sikker hjulpet.

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jorn Ostergaard

Dato : 24-07-05 18:08

<spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse

> [...]
> bearbejdning.
> Teknik: Virker lidt 'dødt'. Lidt USM havde sikker hjulpet.

Din ide om at skyde lidt længere mod nord var også i tankerne. Men der er
der et stort træ med grene som ville dykke ned i billedet. Det stopskilt er
placeret ret åndsvagt set fra en fotografs synspunkt, i det det ødelægger
for meget i billedet hvis man forsøger at undgå det. Set fra
politiet/kommunens synspunkt står det sikkert det rette sted ud fra et
trafikmæssigt synspunkt

Mvh Jørn

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-05 21:48

> Emnet for uge 29 er Nostalgi
>
> http://www.fotostafetten.dk/index.php?cat=32

Så har jeg været en tur i pladesamlingen og se om jeg kunne finde lidt
nostalgi...

http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-124

Mvh. Claus Petersen

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 24-07-05 10:50

On Sat, 23 Jul 2005 22:47:53 +0200, Claus Petersen wrote:

> Så har jeg været en tur i pladesamlingen og se om jeg kunne finde lidt
> nostalgi...
>
> http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-124
>
> Mvh. Claus Petersen

Støjen i billedet er med til give en stemning af nostalgi, jeg går ud fra
at du har tilført støjen efter billedet er taget?. Manglen på farver i
billedet virker også på mig, men så igen den røde plet på pickupen. Den er
med til at give et godt indtryk af billedet, men virker på samme tid
forkert. Beskæringen er rigtig god. Jeg synes at det er flot. Er faktisk
kommet på nogle ideer jeg skal have afprøvet på mit eget i stafetten.

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-05 11:28

> [...]
> forkert. Beskæringen er rigtig god. Jeg synes at det er flot. Er faktisk
> kommet på nogle ideer jeg skal have afprøvet på mit eget i stafetten.

Hej Jens

Tak skal du ha'. Ja, støjen er tilført senere. Godt nok brugte jeg kun en
halgenlampe på 3 meters afstand til billedet, men det gav ikke rigtigt nok
til at ligne en gammel film. Jeg har brugt en sepia-toning for at give
nostalgi, men har gjort det på et lag ovenover, som jeg har gjort næsten
transparent. Den røde prik har jeg leget længe med, men synes at den giver
forskellen på et gammelt og et nyt billede. En hilsen fra nutiden. Derudover
giver den et støttepunkt i billedet.

Det glæder mig da hvis jeg har inspireret dig til noget nyt.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-07-05 11:26

Claus Petersen wrote:

> http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-124

Ideen er OK ifht. emnet, men virker IMO noget overfladisk. Jeg synes den
sepia-agtige virkning sammen med kornene virker godt. Og det er fikst at
bruge så lang lukketid, at selve pladen bliver bevægelsesuskarp. Men kunne
du ikke have arbejdet lidt mere med noget fornuftig belysning. Skyggen på
baggrunden er frygtelig grim. Og baggrunden er overbelyst på en dårlig måde.
Og LP'en skulle enten have haft en god refleks eller slet ingen skygger.
Og så kunne du jo godt have vist en lidt mere 'retro' pickup i stedet for en
af deres disko-pu'ere
Og på mig virker det som om der havde været mere balance i sagen, hvis du
havde løftet højre side en smule.

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-05 11:55

> [...]
> af deres disko-pu'ere
> Og på mig virker det som om der havde været mere balance i sagen, hvis du

Hej Jan
Der er et hav af undskyldninger for at bruge det forhåndenværende lys, ikke
flytte en sofa, så jeg kunne komme til lampestikket, ikke at have malet
væggen sort, manglende reflekser osv. Men pick-up'en er faktisk fra ca. 84,
og det er retro nok for mig, så længe det ikke er et billede til Teknisk
Museum. Billedet er taget kl. 22.25 i aftes, som en lidt pludselig
indskydelse. Derfor er der ikke arbejdet nok igennem med reflekser, spot på
pick-up osv. Men du har fuldstændig ret. Der kunne godt have været arbejdet
meget mere med detaljerne. Det bliver der så næste gang Tak for din
kritik.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Jorn Ostergaard

Dato : 24-07-05 17:15

> "Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i en meddelelse

> Så har jeg været en tur i pladesamlingen og se om jeg kunne finde lidt
> [...]

Jeg kan godt lide stemningen. Lidt ligesom et billede i et hifi blad fra
60'erne. Det kornede SH med lidt sepia virker også fint.
Jeg kan dog ikke lide den skygge på væggen.

Mvh Jørn

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-05 17:22

> [...]
> 60'erne. Det kornede SH med lidt sepia virker også fint.
> Jeg kan dog ikke lide den skygge på væggen.

Hej Jørn

Tak for din kritik. Ja, Jan har også kommenteret den skygge. jeg må hellere
se at få malet mine vægge sorte..

Mvh. Claus Petersen

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 23-07-05 23:37

On 22 Jul 2005 11:01:50 GMT, Hans Joergensen wrote:

> Emnet for uge 29 er Nostalgi
>
> http://www.fotostafetten.dk/index.php?cat=32

Mit foreslag er her:

http://stadsgaard.com/galleri/displayimage.php?pos=-117

Billedet viser den nedlagte Fyrkat vandmølle, der i dag indeholder en
resurant og indgangen til vikingeborgen fyrkat.

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-05 10:06

> Mit foreslag er her:
>
> http://stadsgaard.com/galleri/displayimage.php?pos=-117
>
> Billedet viser den nedlagte Fyrkat vandmølle, der i dag indeholder en
> resurant og indgangen til vikingeborgen fyrkat.

Det var da en flot bygning - og meget nostalgisk. Det er da godt at de ikke
har plastret hele bygningen til med skilte, når det nu er en restaurant.
Trappen er også meget iøjnefladende, og ikke noget, man ser hver dag.
Farverne er meget dæmpede pga. det gråvejr, som vi har været "ramt" af i den
sidste uges tid. Det fjerner de mest spændende farver, og gør det hele lidt
gråt, men det fremhæver nostalgien i dit billede, og det kunne godt være
taget for 25 år siden. Der er ldit stakit-værk ude i højre side, som jeg
godt ville have undværet, men det ville jo kræve lidt kloning. Og måske
ville det hjælpe lidt med en opretning af de styrtende linier. I mine øjne
er det en fin fortolkning af emnet, og rammer fint.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 24-07-05 11:14

On Sun, 24 Jul 2005 11:06:11 +0200, Claus Petersen wrote:

> [...]
> ville det hjælpe lidt med en opretning af de styrtende linier. I mine øjne
> er det en fin fortolkning af emnet, og rammer fint.

Tak Claus. Det er heldigvis en 4-længet bygning, så indgangen er på den
side du kun ser lidt af. Så ingen reklamer. Ventede pænt til turisterne
gik væk. Stakitet til højre havde jeg ikke selv lagt så meget mærke til,
men kan godt se at det skal væk. Og de styrtende linier tænkte jeg ikke
på, men kan godt se dem, de burde være fjernet. Tænkte mere over at
billedet ikke væltede. Nu har jeg fået nogle ideer til hvad der gør det
bedre og vil igang med at prøve

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-07-05 11:35

Jens Stadsgaard wrote:

> http://stadsgaard.com/galleri/displayimage.php?pos=-117

Nydeligt, men lidt intetsigende billede, der for mig er placeret mellem et
par stole. Skal det være dæmpet, så skulle du IMO have dæmpet det endnu mere
ned - skulle det være farverigt, så ville en s-kurve, hvor den lyse del blev
trukket lidt frem have gjort underværker.
Beskæringen er traditionel men OK. Men her trænger du virkeligt til at få
rettet de styrtende linier op. Det er godt nok ikke meget, de vælter, men
det er meget generende for helhedsindtrykket.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 24-07-05 12:28

On Sun, 24 Jul 2005 00:37:13 +0200, Jens Stadsgaard wrote:

> Mit foreslag er her:
>
> http://stadsgaard.com/galleri/displayimage.php?pos=-117
>
> Billedet viser den nedlagte Fyrkat vandmølle, der i dag indeholder en
> resurant og indgangen til vikingeborgen fyrkat.

Har prøvet at lave om på nogle af de ting der været som kritikpunkter samt
nogle ideer jeg har fået ved at kigge på andres billeder.

http://stadsgaard.com/galleri/displayimage.php?pos=-119

Billedet er dog på ca 500 Kb.

Fra : Jorn Ostergaard

Dato : 24-07-05 17:22

> [...]
>
> Billedet viser den nedlagte Fyrkat vandmølle, der i dag indeholder en
> resurant og indgangen til vikingeborgen fyrkat.

Det virker lidt for ordinært. Der er dog et nostalgisk præg over det. Det SH
billede du har uploadet senere er bedre og virker mere nostalgisk.

Mvh Jørn

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 25-07-05 09:52

On Sun, 24 Jul 2005 18:21:41 +0200, Jorn Ostergaard wrote:

> Det virker lidt for ordinært. Der er dog et nostalgisk præg over det. Det SH
> billede du har uploadet senere er bedre og virker mere nostalgisk.
>
> Mvh Jørn

Tak Jørn. Der viser jeg så hele ideen ved stafetten, man får et bedre
billede ved at lære og få kritik.

Fra : fam. Ager

Dato : 24-07-05 09:12

> Emnet for uge 29 er Nostalgi

Her er mit bud på Nostalgi:0).....

http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-125

mvh torben

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-05 10:15

> "Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i en meddelelse
>

> Her er mit bud på Nostalgi:0).....
>
> http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-125
>
> mvh torben

Det ligner noget fra skolens mørkekammer, hvor det blødere papir har været
brugt, så du var nødt til at tage fra den hårde kasse Men til gengæld
kunne det udmærket være taget med et gammelt Agfa Silette kamera eller sådan
noget.
Jeg ville nok skære den nederste trediedel af billedet væk. Der er alt for
meget uskarpt vand, som ikke rigtigt giver noget til billedet. Og så ville
jeg have forsøgt at give en lidt mere rolig baggrund til roerne. Hvis du
havde ventet i ca. 10 sek. havde roerne været henne i et mørkt område mellem
hus og bro, og så havde du fået dem rammet godt ind mod den mørke baggrund.
Huset må da være noget miniature-noget? Ellers er ænderne foran huset da i
knusendes god foderstand?
Nostalgi? Tja, hvis man har været i Brændegårdshaven, så giver det da gode
minder.
Men du har jo føste sendt billedet ind kl. 10.12... Nå der er jo lidt af et
mandefald i denne uge, så for min skyld ingen alarm

Mvh. Claus Petersen

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 24-07-05 11:02

On Sun, 24 Jul 2005 10:12:27 +0200, fam. Ager wrote:

> Her er mit bud på Nostalgi:0).....
>
> http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-125
>
> mvh torben

Jeg synes at du skulle have vippet kameraet lidt op ad, så du havde fået
rykket billedfladen op ad, så du havde fået mindre vand og mere træ. Og
vent på robåden kommer så langt til ventre at den komme i det tomme rum
foran broen, så den kommer ud i det gyldne snit. Synes også at S/H
konverteringen er lige hård nok. Men jeg har utroligt svært ved at se mine
egne knipserier i S/H, men det kommer nok en dag. Så lang tid har jeg
heller ikke været fototosset.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-07-05 11:46

fam. Ager wrote:

> http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-125

Indhold: Jeg synes ikke det ser spor nostalgisk ud - jeg kan bare se et helt
gængs familliebillede, der er konverteret til SH på en for mig at se alt for
hårdhændet måde uden af bruge den lækre tonalitet, der kan laves i
SH-billeder. Og hvorfor har du ikke ventet et par sekunder til båden kom fri
af de gysselige legehus? Der skal et eller andet til, for at det er fedt at
båden sejler ud af billedet. Men det gør den altså her. Og den kan ikke
bestemme sig til om den skal være centralt placeret eller om den skal ud i
den ene side. Og det kunne du åbenbart heller ikke

Teknik: Jeg bryder mig afgjort ikke om den store mængde uskarpt vand, du har
nederst i billedet. Det er fint med fladen, men den skal altså være skarp.
Men det er nu heller ikke skarphed, der kendetegner billedet som sådan. Om
det skyldes komprimering og det meget lille format, skal jeg lade stå usagt.
Jeg synes slet ikke din SHkonvertering virker. Du skriver, at det har fået
noget difuse glow i CS. Det er jo fint til at opnå en silkeblød tekstur, men
det er slet ikke tilfældet her. Jeg er bange for at det måske er det, der
får personerne i båden til at se ud som om de er totalt uskarpe.
Mht. skarphedsområdet, ville jeg helt klart have foretrukket at det havde
gået fra vandet i forgrunden og til båden. Til gengæld kunne baggrunden med
stor fordel have været udkarp, hvorved det grimme hus havde været tonet væk.

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jorn Ostergaard

Dato : 24-07-05 17:27

> "Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i en meddelelse
>

> Her er mit bud på Nostalgi:0).....
>
> http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-125
>
> mvh torben

Jeg synes der er for meget vand. Personerne i båden er forkert belyst. Jeg
synes heller ikke at det er så nostalgisk, der er mere romantik over det.
Hvis du havde ventet indtil båden var kommet mere over til højre var
personerne blevet belsyt bedre.

Mvh Jørn

Fra : ;o\)-max-

Dato : 24-07-05 22:08
Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-07-05 08:06

-max- wrote:
> -max-
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1572014

'Venter på www.photosig.com'!

Det er forhåbentlig gratis eller meget billigt at bruge denne server.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : ;o\)-max-

Dato : 25-07-05 14:05

"Jan Bøgh"

> 'Venter på www.photosig.com'!
>
> Det er forhåbentlig gratis eller meget billigt at bruge denne server.
>
> vh
> Jan

Yep - der er noget råddent på den anden side af dammen
i disse dage - det var ellers sådan et skønt billede, høhø..
-max-