Telepati
Fra : Jesus-loves-you

Dato : 22-07-05 10:43

"Jesus-loves-you" skrev
4310 news:r9aze.58716$Fe7.193551@news000.worldonline.dk

[ ... ]

> Dagens andagtstekst fra Bibellæser-Ringen ( www.blr.dk ) har overskriften:
> (Torsdag den 7. juli 2005)
>
> === citat start ===
>
> Antikrist
[ ... ]
> Meget betegnende (perhaps a note from DADDY) !

I tirsdags bragte Kristeligt Dagblad en beretning af den pensionerede
generalløjtnant Kjeld Georg Hillingsø, om at hans forældre hørte ham råbe
ude fra gårdspladsen, mens han selv befandt sig i en alvorlig faretruende
situation langt borte.
Selv mener Kjeld Hillingsø, at der må være tale om telepati.

Hmm ... der findes beretninger fra bibelen om noget lignende, fx.
2.Kong.6,12 ...

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 5000 Danish Kr. (around 800 US $), jump ...
4193 news:3gpee.1412$Fe7.30938@news000.worldonline.dk

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 22-07-05 10:51

> [...]
> Selv mener Kjeld Hillingsø, at der må være tale om telepati.
>
> Hmm ... der findes beretninger fra bibelen om noget lignende, fx.

Ja, i det tilfælde kunne det også være telepati.
Eller muligvis noget helt tredje.
Det kan være noget helt instinktivt vi har fortrængt, men som kommer op igen
sommetider.

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 07-09-06 11:40

"Jesus-loves-you" skrev
4331 news:7d3Ee.61602$Fe7.200568@news000.worldonline.dk

[ ... ]

> [...]
> Selv mener Kjeld Hillingsø, at der må være tale om telepati.
>
> Hmm ... der findes beretninger fra bibelen om noget lignende, fx.

News:

=== citat start ===

TV2 TTV s130 Tor 07 Sep (2006, CET) 10.25.56

Forsker: Telepati gennem telefon

Mange mennesker har oplevet fænomenet
med at tænke på en person, der så
ringer på telefonen umiddelbart efter.
Nu siger forskeren Rupert Sheldrake fra
det respekterede Trinity College i
Cambrigde, Storbritannien, at han har
bevist, at der eksisterer en eller
anden form for telepati i forbindelse
med telefoner. Det oplyser Reuters.

En række forsøgspersoner blev ringet op
i vilkårlig rækkefølge af fire
bekendte, og i 45 pct. af tilfældene
kunne forsøgspersonerne gætte, hvem der
ringede. Normalt ville det kun blive
gættet i 25 pct. af tilfældene.

7. sep 09:07 (CET, red.)

=== citat slut ====

Interessant undersøgelse også i relation til ...

4406 news:3uGXe.68296$Fe7.230453@news000.worldonline.dk
4433 news:aGbYe.68462$Fe7.230985@news000.worldonline.dk
5538 news:J7p7g.64$tQ1.8@news.get2net.dk

> Jeg finder det derfor *berettiget*, at du gør dig tanker angående
> eventuelle udenjordiske objekter i vores "nabolag" ...
>
> Og udelukke kan vi ikke - på forhånd - at du får troværdige oplysninger
> vha. telepati, som du jo tidligere har tilkendegivet:
[ ... ]
> Nøgternt set bør vi dog - indtil videre - klassificere sådanne oplysninger
> som værende *subjektive* ... , indtil vi (om muligt) kan af- eller
> bekræfte informationen

-

Last file-OUTPUT:
5681 news:EUmLg.98$Vd3.17@news.get2net.dk

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
Info: 5676 news:IZTKg.32$lO5.27@news.get2net.dk
(use http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ).

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-09-06 13:29

"Jesus-loves-you" <John15.13@1.John4.8.Heaven> writes:

> En række forsøgspersoner blev ringet op
> [...]

I vilkårlig rækkefølge? Så de skulle gætte hvem af fire der ringede,
og hvem af tre og hvem af to og hvem af en?

Lyder som om at 25% ikke er den rigtige løsning.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 07-09-06 14:12

> I vilkårlig rækkefølge? Så de skulle gætte hvem af fire der ringede,
> og hvem af tre og hvem af to og hvem af en?

Hvis man ved at a,b,c og d ringer en gang hver og man for hvert af de fire
opkald skal gæte hvem det er nu, så vil det vel give 52% chance for at ramme
korrekt i hvert af de fire tilfælde?

Første gang er det 1/4, så 1/3, så 1/2 og til sidst 1/1. Det er 0.52 i
gennemsnit
45% er i så fald ikke videre interessant. Det er en lille afvigelse, til den
gale side endda.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-09-06 14:55

Den 07-09-06 15.11 skrev Jakob Nielsen følgende:

> [...]
> gennemsnit
> 45% er i så fald ikke videre interessant. Det er en lille afvigelse, til den

Det forudsætter, at de alle fire ringer, og kun én gang. Det har jeg
svært ved at tro, skulle være tilfældet. Men det er jo umuligt at sige
noget fornftigt om forsøget ud fra de få oplysninger, der er tilgængelige.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Din ven i nøden, lær at bruge Joblisten i Windows XP.

Fra : Peter Kirk

Dato : 07-09-06 15:09

> Det forudsætter, at de alle fire ringer, og kun én gang. Det har jeg svært
> ved at tro, skulle være tilfældet. Men det er jo umuligt at sige noget
> fornftigt om forsøget ud fra de få oplysninger, der er tilgængelige.

ja, og nummervisning var også slået til....

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 07-09-06 20:35

"Kim Ludvigsen" skrev

> Det forudsætter, at de alle fire ringer, og kun én gang. Det har jeg
> svært ved at tro, skulle være tilfældet. Men det er jo umuligt at sige
> noget fornftigt om forsøget ud fra de få oplysninger, der er tilgængelige.

Idet forskeren angiver, at ...

5682 news:iGSLg.7219$Dj6.1144@news.get2net.dk

> ... Normalt ville det kun blive
> gættet i 25 pct. af tilfældene.

.... må man gå-ud-fra, at forsøgspersonerne *ingen* informationer har om de
øvrige opkald, og derfor ikke véd hvem, som ringer dem op (af de 4 mulige).

-

Last file-OUTPUT:
5684 news:J1_Lg.7282$IH5.5674@news.get2net.dk

File-number: 5685

Fra : Ole

Dato : 07-09-06 21:04

"Jesus-loves-you" <John15.13@1.John4.8.Heaven> wrote in

> "Kim Ludvigsen" skrev

Hmmm...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-09-06 21:31

> ... må man gå-ud-fra, at forsøgspersonerne *ingen* informationer har om de
> øvrige opkald, og derfor ikke véd hvem, som ringer dem op (af de 4 mulige).

Du gætter.

Hvad mon chancen er for at du gætter rigtigt :)

Nogen der har en mere uddybende kilde end en side på teksttv (som jo i
mediets natur er kortfattede).

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Anders J. Munch

Dato : 10-09-06 15:41

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Nogen der har en mere uddybende kilde end en side på teksttv (som jo i
> mediets natur er kortfattede).

Se forsøgsprotokollen på

http://www.sheldrake.org/Onlineexp/offline/telephone_experiment.html

Han begår ikke den her i tråden foreslåede fejl, at udtage uden
tilbagelægning, men regne sandsyngligheder med tilbagelægning.

De metodefejl han så begår til gengæld, er jo fuldstændigt horrible.

For det første er der intet forsøg på at gøre det dobbelt-blindt. Der
nævnes kun én forsøgsleder, som først ringer til den tilfældigt
udvalgte, og dernæst tager imod gættet fra forsøgspersonen.

For det andet, så er forsøgene ikke registreret med Sheldrake på
forhånd, så der er en selektion af resultaterne, før de når ind til
Sheldrake. Grupper, der får negative resultater, er formentlig mindre
tilbøjelige til at rapportere resultatet ind.

Det kan rigeligt forklare et resultat på 45%. Jeg har set Sheldrake
citeret for: "This comes out with odds of a thousand billion to one
against it being a chance effect. So it's not just chance coincidence".
Og det har han jo fuldstændigt ret i. Med sådan et forsøgsdesign ville
jeg have været meget overrasket, hvis resultatet havde været i nærheden
af 25%.

- Anders