Hvad er forskellen på et Mac og et PC AGP ~
Fra : Martin K. R.

Dato : 22-07-05 10:29

Undskyld hvis det er et banalt spørgsmål, men jeg kender intet til Mac. Så
derfor:

Hvad er forskellen mellem et grafikkort til en PC og et kort til en Mac,
hvis de begge er AGP-kort?
Er det simpelthen forskellige stik?

Jeg har f.eks. set at ATI Radeon X800 fås i en PC version og en Mac version
(begge AGP).

Martin

Fra : Simon Nielsen

Dato : 22-07-05 11:46

"Martin K. R." <mr@fjerndette-get2net.dk> wrote in message
> [...]
> hvis de begge er AGP-kort?
> Er det simpelthen forskellige stik?
>
> Jeg har f.eks. set at ATI Radeon X800 fås i en PC version og en Mac

Mac versionen har en enkelt lille ting der gør at den kommunikerer bedre med
Apples RISC processorer. Ellers er der ikke nogen forskel.

Mvh
Simon

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 22-07-05 17:44

Simon Nielsen wrote:

> Mac versionen har en enkelt lille ting der gør at den kommunikerer bedre med
> Apples RISC processorer. Ellers er der ikke nogen forskel.

Bedre? Vil det sige at de 2 kort stadig virker i modsatte computere, Mac
kort i PC og omvendt...?
Omend måske ikke optimalt.

--
/Bjarke
http://sikkertnet.dk || http://ravn-jonsen.net

Fra : Simon Nielsen

Dato : 22-07-05 22:18

"Bjarke Ravn-Jonsen" <usenet@mandril.dk> wrote in message

> Bedre? Vil det sige at de 2 kort stadig virker i modsatte computere, Mac
> kort i PC og omvendt...?
> Omend måske ikke optimalt.

Ja det gør de, der er ikke ændret på chipsættet eller på graffikkporten (AGP
eller PCIx) Det eneste er en prom (lidt som en bios) ekstra på Mac udgaven
der gør at Mac'ens RISC processors Cache ikke skal bruges til at lagre info
der så skal omregnes af rammen. Da de fleste kort i dag er programmeret til
at gå direkte i kontakt med x86 (32 bit) og 64x (64 bit) processorer så skal
der laves noget omregning før at processoren ved hvad graffikkortet vil og
har man bare lidt langsom RAM så biver kortet markant langsommere, de samme
gælder med et Mac kort i en PC. Det blev allerførst introduceret til
Powermac G4 der var den første til at komme med et GeForce3 dedikeret kort
til mac, før brugte mac jo SXGI (Silicon Graphics 2D boards) som er
fantastisk 2D kvali men knap så god til 3D, for at sige at de faktisk ikke
havde en geometrisk regneprocessor. De næste til at lave dedikeret graffik
var Sony med Playstation II med deres KYRO III PSX special udviklet system
og så Microsoft med nVidias GeForceXB GPU som faktisk bare en GeForce3 sat
på samme system som Mac'en da den Intel processor der sidder i XBOX er en af
de første x86-to-RISC og derfor det mest optimale. Eller GeForceXB minder
mest om GeForce3 TI500 overclocked med 5% ca. Så der findes rigtig mange
udgaver af disse dedikerede graffiksystemer og nu er ATI altså også kommet
på banen.

Mvh
Simon

Fra : Martin K. R.

Dato : 23-07-05 00:45

"Simon Nielsen" <newz@siho.dk> wrote in message

Takker for meget detaljeret forklaring

Martin

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 23-07-05 12:36

Simon Nielsen wrote:
> "Bjarke Ravn-Jonsen" <usenet@mandril.dk> wrote in message

> Ja det gør de, der er ikke ændret på chipsættet eller på graffikkporten (AGP
> eller PCIx) Det eneste er en prom (lidt som en bios) ekstra på Mac udgaven
Øhm har du rent faktisk prævet at smide et Mac kort i en PC og et PC
kort i en mac? BIOSen på de 2 kort er forskellig, så du kan ikke få en
mac med PPC cpu til at boote på et kort med en x86 BIOS - måske kan det
bruges som sekundær grafik men jeg tvivler

> da den Intel processor der sidder i XBOX er en af
> de første x86-to-RISC og derfor det mest optimale. Eller GeForceXB minder

Xbox er fra 2002. x86-to-RISC kom i 1995 sammen med intels Pentium Pro,
som har samme kerne som Pentium 2 og 3. CPUen i Xbox var i øvrigt en
mobilen pentium 3 700MHz med lidt mindre cache normalt

> mest om GeForce3 TI500 overclocked med 5% ca. Så der findes rigtig mange
> udgaver af disse dedikerede graffiksystemer og nu er ATI altså også kommet
> på banen.

tja men det havde stadig kun 64 MB DDR RAM til deling mellem CPU og
grafik, langt fra optimalt

Fra : Simon Nielsen

Dato : 23-07-05 13:53

"Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> wrote in message

> [...]
> PPC cpu til at boote på et kort med en x86 BIOS - måske kan det bruges som

Jeg har prøvet et PC kort i en mac og det virkede fint nok, grafikkortets
præstation var bare forringet på grund af omregning.

> Xbox er fra 2002. x86-to-RISC kom i 1995 sammen med intels Pentium Pro,
> som har samme kerne som Pentium 2 og 3. CPUen i Xbox var i øvrigt en
> mobilen pentium 3 700MHz med lidt mindre cache normalt

Sorry en af de første effektive skulle der stå. De første fra 95 virkede
ikke altid efter hensigten med mindre man kørte Unix baserede systemer.

Korrekt men det virker.

Mvh
Simon

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-05 12:56

Simon Nielsen wrote:

[big ol'e cut]

jeg har prøvet at smide et hav af diverse AGP kort i min mac, og det er
altså knap så praktisk muligt som du beskriver... bios'en skal flashes
om, og nogle gange er det ikke engang nok, på MAC agp kort sidder der
'et ekstra stik' mellem bagpladen og agp stikket som jeg mistænker for
at have afgørende indvirkning på om det virker eller ej.

MAO; don't count on it.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 23-07-05 13:54

""Claus Albæk (kbh.)"" <claude@eugina.dk> wrote in message
> [...]
> ekstra stik' mellem bagpladen og agp stikket som jeg mistænker for at have
> afgørende indvirkning på om det virker eller ej.

Jamen er det ikke på de nyere Macs? de gamle macs havde ikke de store
problemer med det.

Mvh
Simon

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 23-07-05 14:03

> Jamen er det ikke på de nyere Macs? de gamle macs havde ikke de store
> problemer med det.
>
> Mvh
> Simon

kan bare ik helt forstå hvordan en PPC eller 68x00 CPU i en mac kan
eksekvere en Grafikkort-BIOS som er skrevet til x86

Fra : Simon Nielsen

Dato : 23-07-05 23:53

> kan bare ik helt forstå hvordan en PPC eller 68x00 CPU i en mac kan
> eksekvere en Grafikkort-BIOS som er skrevet til x86

Bios er jo ikke direkte skrevet til en processor type, biosen er skrevet til
GPU'en på graffikkortet og en streng til at forbinde med en processor
(thinking unit, som det hedder i bios'en) det er ikke decideret en
processortype men den sender info på en måde så den processor type kortet er
skrevet til hurtigt kan forstå det. Nu er info vejen mellem MAC processor og
PC processor ikke den store forskel derfor kan rammen i enten Mac eller PC
sagtens lagre de info og så kan CPU'en godt dekode da der kun er maginale
forskelle. Jeg siger dog ikke at det vil virke optimalt.

Mvh
Simon

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 24-07-05 01:23

> [...]
> (thinking unit, som det hedder i bios'en) det er ikke decideret en
> processortype men den sender info på en måde så den processor type kortet er

Det passer ikke. en BIOS er et stykke software, i dette tilfælde en
slags Low Level driver som sætter maskinen i stand til at benytte
grafikkortet fra boot af. (derfor jeg skriver at du sandsynligvis kan
benytte et mac grafikkort som 2nd grafik i windows)

Alle enheder som BIOS skal kunne benytte fra boot, kræver deres egen
BIOS, det være sig LAN kort, disk controllere osv. - alle har en
BIOS/boot ROM/firmware

> [...]
> sagtens lagre de info og så kan CPU'en godt dekode da der kun er maginale
> forskelle. Jeg siger dog ikke at det vil virke optimalt.

Kun marginale forskelle på x86 og PPC? ej nu må du holde...
Der er STOR forskel, alene det at PPC benytter RISC instruktioner hvor
x86 på det binære lag bruger CISC instruktioner, gør at der er kæmpe
forskel. du vil ALDRIG kunne få en PPC til direkte at udføre kode der er
kompileret til x86 eller omvendt.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 24-07-05 14:37

> [...]
>
> Alle enheder som BIOS skal kunne benytte fra boot, kræver deres egen BIOS,
> det være sig LAN kort, disk controllere osv. - alle har en BIOS/boot

Ja det har jeg aldrig sagt det ikke er.

> [...]
> du vil ALDRIG kunne få en PPC til direkte at udføre kode der er kompileret

Jeg siger heller ikke der ikke er forskel på processortypen, men måden det
binære talsystem fortolkes er jo ikke andeledes.

Mvh
Simon

Fra : Sune Salminen

Dato : 24-07-05 19:12

Simon Nielsen wrote:
> "Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> wrote in message

/snip

> Jeg siger heller ikke der ikke er forskel på processortypen, men
> måden det binære talsystem fortolkes er jo ikke andeledes.

Det har ikke noget med sagen at gøre hvordan det binære talsystem
fortolkes.

Koden i BIOS er sansynligvis skrevet i assembler.

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk

Fra : Simon Nielsen

Dato : 25-07-05 00:26

"Sune Salminen" <salminen@monkeydoktor.dk> wrote in message

> /snip

> Det har ikke noget med sagen at gøre hvordan det binære talsystem
> fortolkes.
>
> Koden i BIOS er sansynligvis skrevet i assembler.

Har du nogensinde prøvet at sætte et PC kort i en MAC? jeg har lige prøvet
det i går og de virkede ganske fint bortset fra at det kørte langsommere.

Mvh
Simon

Fra : Sune Salminen

Dato : 25-07-05 13:06

Simon Nielsen wrote:
> [...]
>
> Har du nogensinde prøvet at sætte et PC kort i en MAC? jeg har lige
> prøvet det i går og de virkede ganske fint bortset fra at det kørte

Det tvivler jeg ikke på, jeg siger bare at det ikke har noget med nuller
og et-taller at gøre.

-Sune

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 25-07-05 09:50

> [...]
>
> Alle enheder som BIOS skal kunne benytte fra boot, kræver deres egen
> BIOS, det være sig LAN kort, disk controllere osv. - alle har en

Motherboardets BIOS kender faktisk nogle enheder og disse behøves derfor
ikke egen BIOS for at PCen kan boote. Så hvis grafikkortet i starttilstand
gør sig kompatibelt med et simpelt grafikkort, så er en speciel BIOS ikke
nødvendig.

Niels Dybdahl

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-05 16:00

> Jamen er det ikke på de nyere Macs? de gamle macs havde ikke de store
> problemer med det.

Det var på en PowerMac G4 400mhz (AGP/Sawtooth) gammel eller ny må du
selv vurdere, men som esben skriver andetstedsa så skal bios altså
flashes om før det vil virke

Fra : Simon Nielsen

Dato : 23-07-05 23:55

> Det var på en PowerMac G4 400mhz (AGP/Sawtooth) gammel eller ny må du selv
> vurdere, men som esben skriver andetstedsa så skal bios altså flashes om
> før det vil virke

Nu har jeg altså lige prøvet et X700pro kort i en PowerMac G5 og kan du så
fortælle mig hvorfor det virkede?, det kørte godt men ikke lige så effektivt
som på PC'en.

Mvh
Simon

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-05 21:36

Simon Nielsen wrote:

> Nu har jeg altså lige prøvet et X700pro kort i en PowerMac G5 og kan du så
> fortælle mig hvorfor det virkede?, det kørte godt men ikke lige så effektivt
> som på PC'en.

findes der en X700 til Mac'en ? jeg har ikke oplevet at man kan bruge
kort som apple ikke har haft i deres sortiment/skrevet drivere til.