|
| En glad mand skriver ;) Fra : Moller |
Dato : 22-07-05 09:47 |
|
Heysa,
Som nogen tidligere læste herinde, så er gevindet til en af
ventiltopdæksel boltende smuttede, og forviringen om det var en 6 eller
7mm kom frem.
Resultatet var at det er et 7mm gevind, og derved ik lige det mål man
ligger inde med som Helicoils, et andet rygte siger også at man ik bare
lige må skifte knastoverfald osv. ? men igen, nogen påstod også man ik
må skifte knaster uden at skifte vippearme :)
Nå, men da jeg er af den mening at et aluhul med helicoil holder
laaaangt bedre end et rent alu gevind, så spurgte jeg om min ynglings
mekaniker ikke kunne skaffe sådan et sæt ? så ville jeg købe hele sætte,
sådan at hvis en af de andre 8 smutter, så kan jeg fikse det selv lige
med det samme :) og efter at ha snakket med ham i dag, kan jeg så melde
ud som en glad mand :) at nu ligger der et komplet 7mm Helicoil sæt
sammen med min cykel, og venter på jeg kommer forbi :)
Så går alt som det skal, så er far her på gaden om meget kort tid igen :)
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
Yamaha FZR1000 årgang 87
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Pizzabager (22-07-2005)
| Kommentar Fra : Pizzabager |
Dato : 22-07-05 11:22 |
|
>
> Nå, men da jeg er af den mening at et aluhul med helicoil holder laaaangt
> bedre end et rent alu gevind, så spurgte jeg om min ynglings mekaniker
> ikke kunne skaffe sådan et sæt ? så ville jeg købe hele sætte, sådan at
> hvis en af de andre 8 smutter, så kan jeg fikse det selv lige med det
> samme :) og efter at ha snakket med ham i dag, kan jeg så melde ud som en
> glad mand :) at nu ligger der et komplet 7mm Helicoil sæt sammen med min
> cykel, og venter på jeg kommer forbi :)
>
Molnit
hvordan bruges det der helicoil der??, en af de øverste bolte til at spænde
tanken fast i stellet på min er drejet over (det glemte sælger vist at sige
:/ ) og det er jo alustel.. er det ikke smartest at fixe det med helicoil??,
men hvordan er det lige det virker, er det noget med det skal bores op og
skæres et større gevind i også sætter man sådan en helicoil i eller hva??
Kasper
| |
Moller (22-07-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 22-07-05 12:04 |
|
Pizzabager wrote:
>>Nå, men da jeg er af den mening at et aluhul med helicoil holder laaaangt
>>bedre end et rent alu gevind, så spurgte jeg om min ynglings mekaniker
>>ikke kunne skaffe sådan et sæt ? så ville jeg købe hele sætte, sådan at
>>hvis en af de andre 8 smutter, så kan jeg fikse det selv lige med det
>>samme :) og efter at ha snakket med ham i dag, kan jeg så melde ud som en
>>glad mand :) at nu ligger der et komplet 7mm Helicoil sæt sammen med min
>>cykel, og venter på jeg kommer forbi :)
>>
>
> Molnit
>
> hvordan bruges det der helicoil der??, en af de øverste bolte til at spænde
> tanken fast i stellet på min er drejet over (det glemte sælger vist at sige
> :/ ) og det er jo alustel.. er det ikke smartest at fixe det med helicoil??,
> men hvordan er det lige det virker, er det noget med det skal bores op og
> skæres et større gevind i også sætter man sådan en helicoil i eller hva??
Yeps,
I et Helicoil sæt ligger der 1 bor med rigtig diameter, som man først
bore det gamle gevind hul op med. Derefter bruger man den medfølgende
snittap, til at skær det nye speciel gevind som passer med Helicoilen.
Nå dette er gjort, skrues Helicoilen i med dertilhørende værktøj(en
stang med en rille i enden), og så klippes den lille studs af man brugte
til at skrue den i med.
Vupti, du har et nyt gevind, som kan tage mere moment, og derved hvis
du strammer med det opgivet moment fra starten af, vil du aldrig opleve
problemer her igen :)
6mm og 8mm er nemme at skaffe, de kan købes hos louis.de, samt hos
Johannes Fog i Lyngby(rygtet siger at Fog kan skaffe andre størelser,
men de er ikke billige).
Jeg selv kunne nu godt tænke mig et sted at kunne vælge blandt et støre
udvalg. f.eks. til at fikse gevindet i bundproppen på min ene MZ motor
:) men den finder jeg nok en dag.
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
Yamaha FZR1000 årgang 87
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Pizzabager (22-07-2005)
| Kommentar Fra : Pizzabager |
Dato : 22-07-05 16:26 |
|
>> hvordan bruges det der helicoil der??, en af de øverste bolte til at
>> spænde
>> tanken fast i stellet på min er drejet over (det glemte sælger vist at
>> sige :/ ) og det er jo alustel.. er det ikke smartest at fixe det med
>> helicoil??, men hvordan er det lige det virker, er det noget med det skal
>> bores op og skæres et større gevind i også sætter man sådan en helicoil i
>> eller hva??
>
> Yeps,
> I et Helicoil sæt ligger der 1 bor med rigtig diameter, som man først bore
> det gamle gevind hul op med. Derefter bruger man den medfølgende snittap,
> til at skær det nye speciel gevind som passer med Helicoilen.
>
> Nå dette er gjort, skrues Helicoilen i med dertilhørende værktøj(en stang
> med en rille i enden), og så klippes den lille studs af man brugte til at
> skrue den i med.
>
> Vupti, du har et nyt gevind, som kan tage mere moment, og derved hvis du
> strammer med det opgivet moment fra starten af, vil du aldrig opleve
> problemer her igen :)
>
> 6mm og 8mm er nemme at skaffe, de kan købes hos louis.de, samt hos
> Johannes Fog i Lyngby(rygtet siger at Fog kan skaffe andre størelser, men
> de er ikke billige).
>
> Jeg selv kunne nu godt tænke mig et sted at kunne vælge blandt et støre
> udvalg. f.eks. til at fikse gevindet i bundproppen på min ene MZ motor :)
> men den finder jeg nok en dag.
>
tak skal du have.. det var da til at forstå.. hvormeget koster sådan et 6mm
sæt ca??
kasper
| |
Pizzabager (22-07-2005)
| Kommentar Fra : Pizzabager |
Dato : 22-07-05 16:32 |
|
>
> 6mm og 8mm er nemme at skaffe, de kan købes hos louis.de, samt hos
> Johannes Fog i Lyngby(rygtet siger at Fog kan skaffe andre størelser, men
> de er ikke billige).
>
det 6 mm sæt de har hos louis er det for en??, eller er der flere helicoils
i? 36? er da en del.. for at lave et gevind.. :)
Kasper
| |
Moller (22-07-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 22-07-05 16:44 |
|
Pizzabager wrote:
>>6mm og 8mm er nemme at skaffe, de kan købes hos louis.de, samt hos
>>Johannes Fog i Lyngby(rygtet siger at Fog kan skaffe andre størelser, men
>>de er ikke billige).
>>
>
>
> det 6 mm sæt de har hos louis er det for en??, eller er der flere helicoils
> i? 36? er da en del.. for at lave et gevind.. :)
sættet hos louis.de er i to dele... der er den dyre æske som indeholder
bor, snittap, og sikrugningsværktøj + x antal helicoils.
Ud over dette sæt har de et refill sæt, kun med helicoils i.
http://louis9.louis.de/katalog2005/pages/716.pdf
Jeg kan ikke se hvor mange der er i sættet ? men mit gæt er næsten det
samme som i et Refill sæt.
Helicoils er dyre, eller rettere værktøjet er, og derved vil det bedste
være hvis man kendte en som har et sæt, som man så køber nogen
helicoils, og betaler lidt for han gør det for en(jeg personligt ville
ikke lade andre bruge mit helicoil værktøj især pga. prisen).
På den anden side :) nu du aligevel skruer selv, så skal du nok få brug
for dem igen, og har du først værktøjet liggende, så er det en lettelse
næste gang det sker, at man bare lige smider en i, og så er kørende igen
med det samme. MEN husk, når venner og bekendte opdager du har det, og
vil låne ;) så husk at de skal give noget for dem, du kan altid vise
prisen på værktøjet, og så vil de fleste fornuftige forstå det :) lige
som hvis du nu kunne nøjes med at give noget symbolsk for at få sat den
ene i, frem for du køber hele sættet, ville være den bedste løsning nu
og her.
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
Yamaha FZR1000 årgang 87
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Armand (23-07-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 23-07-05 22:38 |
|
Moller wrote:
>
> ....lige som hvis du nu kunne nøjes med at give noget symbolsk for at
> få sat den ene i, frem for du køber hele sættet, ville være den bedste
> løsning nu og her.
Køb dig til den ene reperation!
Hen til nærmeste auto, eller maskin -værksted og få dem til at skære én
i for dig!
Hvis ikke de har en fast pris kan en håndfuld bajere ofte udgøre prisen,
så tag dem med fra starten af!
--
Armand.
| |
Michael Olsen (22-07-2005)
| Kommentar Fra : Michael Olsen |
Dato : 22-07-05 18:14 |
|
> I et Helicoil sæt ligger der 1 bor med rigtig diameter, som man først bore
> det gamle gevind hul op med. Derefter bruger man den medfølgende snittap,
> til at skær det nye speciel gevind som passer med Helicoilen.
>
Hej.
Husk nu at smøre/køle rigeligt
med husholdningssprit når
du borer og skærer gevind i aluminium,
ellers river du gevindet.
Du kan så få problemer med at montere helicoilen.
Nogle gange kan det også være en god
ide at give helicoilen noget låselak,
for man kan være uheldig at helicoilen
drejer med ud igen når du løsner bolten,
især hvis gevindet på bolten ikke er 100 % ok.
--
Hilsen
Michael
| |
Moller (22-07-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 22-07-05 18:23 |
|
Michael Olsen wrote:
>>I et Helicoil sæt ligger der 1 bor med rigtig diameter, som man først bore
>>det gamle gevind hul op med. Derefter bruger man den medfølgende snittap,
>>til at skær det nye speciel gevind som passer med Helicoilen.
>>
>
> Hej.
> Husk nu at smøre/køle rigeligt
> med husholdningssprit når
> du borer og skærer gevind i aluminium,
> ellers river du gevindet.
Hey, takker :) bruger normalt bare alm. motorolie, men var ik klar over
sprit var bedre egnet til Alu :) så det skal prøves.
> Du kan så få problemer med at montere helicoilen.
> Nogle gange kan det også være en god
> ide at give helicoilen noget låselak,
> for man kan være uheldig at helicoilen
> drejer med ud igen når du løsner bolten,
> især hvis gevindet på bolten ikke er 100 % ok.
Ja, Locktite er ikke noget man skal joke med :)
hmmm, ender med vi bør lave en Helicoil FAQ ind til dmcn.dk :)
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
Yamaha FZR1000 årgang 87
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Ib Jakobsen (22-07-2005)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 22-07-05 18:40 |
|
Moller skrev:
>
> Ja, Locktite er ikke noget man skal joke med :)
Nej, det er godt med et arsenal af forskellige typer.
>
> hmmm, ender med vi bør lave en Helicoil FAQ ind til dmcn.dk :)
Eller bare sådan en god gammeldags håndværker FAQ. Jeg har
sat en del i. Det svære er at bore hullet vinkelret med en
håndboremaskine. Hvad gør man så?. Hitter en stump fladstål,
gerne 10mm tykt eller mere. Og f.eks 70x30mm på den anden
led. Med dette i hånden sniger man sig hen til en god
søjle/bænkboremaskine og borer to huller med helicoilboret.
Det ene hul forsynes med helicoilgevind. Eventuelt med
snittappen i førnævnte boremaskine. Man drejer så maskinen
med hånden, så tappen fanger vinkelret. Resten foregår på
almindeligvis. Nu har man en "lære".
Den kan man så spænde fast over hullet, og bore. Vende den
om og lave det perfekte gevind gennem hullet i den anden
ende. Gem den sammen med værktøjet.
--
Med venlig hilsen
Ib Jakobsen
| |
Armand (23-07-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 23-07-05 22:43 |
|
Moller wrote:
> Michael Olsen wrote:
>
>> Husk nu at smøre/køle rigeligt
>> med husholdningssprit når
>> du borer og skærer gevind i aluminium,
>> ellers river du gevindet.
>
> Hey, takker :) bruger normalt bare alm. motorolie, men var ik klar
> over sprit var bedre egnet til Alu :) så det skal prøves.
Sprit ér midlet til køling/smøring af skærende værktøj i alu!
Derudover er det en klar fordel at gevindet ikke er fedtet til i skære-
olie/fedt når man senere vil lime coil'en fast
--
Armand.
| |
Armand (23-07-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 23-07-05 22:33 |
|
Moller wrote:
> Heysa,
> Som nogen tidligere læste herinde, så er gevindet til en af
> ventiltopdæksel boltende smuttede, og forviringen om det var en 6 eller
> 7mm kom frem.
>
> Resultatet var at det er et 7mm gevind, .........
Find lige teknikeren frem fra dit indre!
Metrisk gevind er benævnt som ( i dette tilfælde) M7, hvoraf man kan
udlede at det er et metrisk gevind med 7 mm diameter.
Det er måske flueknepperi men et 5/16" gevind er faktisk (også) 8mm og
hvis man måler et gevinds tykkelse til Ø8mm ogefterfølgende benævner det
"8mm" falder 5/16" ind under størrelses-angivelsen selvom der er en
verden til forskel i stigningen :-|
> ....... og efter at ha snakket med ham i dag, kan jeg så melde
> ud som en glad mand :) at nu ligger der et komplet 7mm Helicoil sæt
> sammen med min cykel, og venter på jeg kommer forbi :)
I forlængelse af definitions-snakken:
Hár du haft talt "rynker" så du ved om det er samme stigning at du får
coils til?
Never mind; Når du snarligt står med sættet i hånden er det enkelt at
forsøge at skrue en af topdæksel-skruerne i og vurdere stigningen!
Og du ér obs på risikoen/muligheden(?) for at skrue igennem
leje-overfaldet og ned i kanstakslen!?
--
Armand.
| |
Moller (23-07-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 23-07-05 22:55 |
|
Armand wrote:
> Moller wrote:
>
>> Heysa,
>> Som nogen tidligere læste herinde, så er gevindet til en af
>> ventiltopdæksel boltende smuttede, og forviringen om det var en 6
>> eller 7mm kom frem.
>>
>> Resultatet var at det er et 7mm gevind, .........
>
>
> Find lige teknikeren frem fra dit indre!
> Metrisk gevind er benævnt som ( i dette tilfælde) M7, hvoraf man kan
> udlede at det er et metrisk gevind med 7 mm diameter.
> Det er måske flueknepperi men et 5/16" gevind er faktisk (også) 8mm og
> hvis man måler et gevinds tykkelse til Ø8mm ogefterfølgende benævner det
> "8mm" falder 5/16" ind under størrelses-angivelsen selvom der er en
> verden til forskel i stigningen :-|
Vi to bolten ud, målte, tjekkede den op mod en 7mm Bolt, og skruede en
7mm Møtrik på uden problemer ;) så yes sir, det er en 7mm ;) for ellers
ville den jo drille allerede der, har prøvet det andet før ;)
>
>> ....... og efter at ha snakket med ham i dag, kan jeg så melde
>> ud som en glad mand :) at nu ligger der et komplet 7mm Helicoil sæt
>> sammen med min cykel, og venter på jeg kommer forbi :)
>
>
> I forlængelse af definitions-snakken:
> Hár du haft talt "rynker" så du ved om det er samme stigning at du får
> coils til?
> Never mind; Når du snarligt står med sættet i hånden er det enkelt at
> forsøge at skrue en af topdæksel-skruerne i og vurdere stigningen!
Skal nok prøve ;) men jeg satser på dine dystre tanker ikke holder ;)
>
> Og du ér obs på risikoen/muligheden(?) for at skrue igennem
> leje-overfaldet og ned i kanstakslen!?
vi tager det af, bore, skær osv. derved vil det faste stop på bolten
stadig være virkende... :) vi er ikke dovne og prøver mens topdækslet
sider på ;)
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
Yamaha FZR1000 årgang 87
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Armand (24-07-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 24-07-05 00:25 |
|
Moller wrote:
> Armand wrote:
>
>> Moller wrote:
>>
>>> Heysa,
>>> Som nogen tidligere læste herinde, så er gevindet til en af
>>> ventiltopdæksel boltende smuttede, og forviringen om det var en 6
>>> eller 7mm kom frem... Resultatet var at det er et 7mm gevind, .....
>>
>>
>> Find lige teknikeren frem fra dit indre!
>> Metrisk gevind er benævnt som ( i dette tilfælde) M7, hvoraf man kan
>> udlede at det er et metrisk gevind med 7 mm diameter.
>> Det er måske flueknepperi men et 5/16" gevind er faktisk (også) 8mm og
>> hvis man måler et gevinds tykkelse til Ø8mm ogefterfølgende benævner
>> det "8mm" falder 5/16" ind under størrelses-angivelsen selvom der er
>> en verden til forskel i stigningen :-|
>
>
> Vi tog bolten ud, målte, tjekkede den op mod en 7mm Bolt, og skruede
> en 7mm Møtrik på uden problemer ;) så yes sir, det er en 7mm ;)
Nix!
Det er en M7 :-|
>>> ....... og efter at ha snakket med ham i dag, kan jeg så melde
>>> ud som en glad mand :) at nu ligger der et komplet 7mm Helicoil sæt
>>> sammen med min cykel, og venter på jeg kommer forbi :)
>>
>>
>>
>> I forlængelse af definitions-snakken:
>> Hár du haft talt "rynker" så du ved om det er samme stigning at du får
>> coils til?
>> Never mind; Når du snarligt står med sættet i hånden er det enkelt at
>> forsøge at skrue en af topdæksel-skruerne i og vurdere stigningen!
>
>
> Skal nok prøve ;) men jeg satser på dine dystre tanker ikke holder ;)
Jvf. møtriks-testen skal det nok holde vand, og medmindre at helicoil
opgiver str. á en finere stigning end std. M7 så er der heller ingen ko
på isen dér!
>> Og du ér obs på risikoen/muligheden(?) for at skrue igennem
>> leje-overfaldet og ned i kanstakslen!?
>
>
> vi tager det af, bore, skær osv. derved vil det faste stop på bolten
> stadig være virkende... :) vi er ikke dovne og prøver mens topdækslet
> sider på ;)
>
Godt nok!
Det kunne ellers være en fatal fadæse
--
Armand.
| |
Moller (24-07-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 24-07-05 00:29 |
|
Armand wrote:
> Nix!
> Det er en M7 :-|
Jeg er El-mand... så det er en 7mm ;) hæhæ
>> vi tager det af, bore, skær osv. derved vil det faste stop på
>> bolten stadig være virkende... :) vi er ikke dovne og prøver mens
>> topdækslet sider på ;)
>>
>
> Godt nok!
> Det kunne ellers være en fatal fadæse
Det ville virkelig ødelægge mit ry som hjemmeskruer, næsten lige så
meget som at glemme hælde olie på igen efter Olieskift ;) nævner ikke navne.
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
Yamaha FZR1000 årgang 87
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Ib Jakobsen (24-07-2005)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 24-07-05 09:32 |
|
Moller skrev:
>> Det er en M7 :-|
>
>
> Jeg er El-mand... så det er en 7mm ;) hæhæ
Tror bare Armand driller. For som fagmand ved han at M7 er
en bolt/skrue med standardstigning. Afveg den fra dette
kunne den f.eks være benævnt M7x0.75. Altså også 7mm.
--
Med venlig hilsen
Ib Jakobsen
| |
Armand (24-07-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 24-07-05 09:56 |
|
Ib Jakobsen wrote:
> Moller skrev:
>
>>> Det er en M7 :-|
>>
>> Jeg er El-mand... så det er en 7mm ;) hæhæ
>
> Tror bare Armand driller. For som fagmand ved han at M7 er en bolt/skrue
> med standardstigning. Afveg den fra dette kunne den f.eks være benævnt
> M7x0.75. Altså også 7mm.
Lige omkring sådan en detalje burde Mollers skolede baggrund placere ham
i gruppen "fagmænd", hvorfor da også jeg punker hårdt på.
Men den egentlige årsag ligger i behovet for brug af rette definitioner!
På et skriftligt forum som nærværende, er det væsentligt at bruge de
korrekte termer og benævnelser for ikke at bringe forvirring og for den
sags skyld selv blive misforstået, og en Ø6 bolt med metrisk gevind
hedder nu engang en M6 bolt :-|
Alene at det er enklere at skrive burde egentlig være anledning nok til
at man tager sagen til sig.
Når jeg fremturer sådan med det og ikke blot nævne det i et kort "tag
det til dig eller lad være -pip", så er det for at slå igennem hos
læserskaren der ligesåvel kan blive denne tekniske detalje klogere så
det ikke kun er gruppens "fagmænd" der fremover har dét på det rene :-|
--
Armand.
(måske med en M4 med lige kærv løs )
| |
Moller (24-07-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 24-07-05 10:45 |
|
Armand wrote:
> Lige omkring sådan en detalje burde Mollers skolede baggrund placere ham
> i gruppen "fagmænd", hvorfor da også jeg punker hårdt på.
> Men den egentlige årsag ligger i behovet for brug af rette definitioner!
> På et skriftligt forum som nærværende, er det væsentligt at bruge de
> korrekte termer og benævnelser for ikke at bringe forvirring og for den
> sags skyld selv blive misforstået, og en Ø6 bolt med metrisk gevind
> hedder nu engang en M6 bolt :-|
> Alene at det er enklere at skrive burde egentlig være anledning nok til
> at man tager sagen til sig.
>
> Når jeg fremturer sådan med det og ikke blot nævne det i et kort "tag
> det til dig eller lad være -pip", så er det for at slå igennem hos
> læserskaren der ligesåvel kan blive denne tekniske detalje klogere så
> det ikke kun er gruppens "fagmænd" der fremover har dét på det rene :-|
Efter at ha læst dit sidste indlæg Armand, må jeg undskylde for min
ignorende for definitionerne. Og fremover nævne oventalte gevind som et
M7 gevind. Jeg havde ikke tænkt på forviringen omkring det, blandt ikke
kendere, og ved eftertanke kan jeg godt se at min ligegyldighed omkring
definitionerne ikke kun skader mig selv, men kan give dårlige vaner til
andre.
Så som det er nu, så er det et M7 Helicoil sæt der er indkøbt, til at
lave nyt gevind til et M7 hul, hvor der skal side en M7 Ventildæksel bolt.
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
Yamaha FZR1000 årgang 87
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Armand (24-07-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 24-07-05 16:20 |
|
Moller wrote:
> Armand wrote:
>
>> Lige omkring sådan en detalje burde Mollers skolede baggrund placere
>> ham i gruppen "fagmænd".......
>> Når jeg fremturer sådan med det og ikke blot nævne det i et kort "tag
>> det til dig eller lad være -pip", så er det for at slå igennem hos
>> læserskaren der ligesåvel kan blive denne tekniske detalje klogere så
>> det ikke kun er gruppens "fagmænd" der fremover har dét på det rene :-|
>
>
> Efter at ha læst dit sidste indlæg Armand, må jeg undskylde for min
> ignorende for definitionerne. Og fremover nævne oventalte gevind som et
> M7 gevind. Jeg havde ikke tænkt på forviringen omkring det, blandt ikke
> kendere, og ved eftertanke kan jeg godt se at min ligegyldighed omkring
> definitionerne ikke kun skader mig selv, men kan give dårlige vaner til
> andre.
>
> Så som det er nu, så er det et M7 Helicoil sæt der er indkøbt, til at
> lave nyt gevind til et M7 hul, hvor der skal side en M7 Ventildækselbolt.
>
Godt gået Moller - Sådan får man lukket munden på mig!
--
Armand.
(definitions-revser)
| |
Ib Jakobsen (24-07-2005)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 24-07-05 17:00 |
|
Armand skrev:
> På et skriftligt forum som nærværende, er det væsentligt at bruge de
> korrekte termer og benævnelser for ikke at bringe forvirring og for den
> sags skyld selv blive misforstået,
Enig.
og en Ø6 bolt med metrisk gevind
> hedder nu engang en M6 bolt :-|
Forudsat at den har standard stigning. Og det er en ikke
uvæsentlig detalje på japanske maskiner.Ellers modsiger du
din egen titel som definitionsrevser.
--
Med venlig hilsen
Ib Jakobsen
| |
Moller (24-07-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 24-07-05 17:19 |
|
Ib Jakobsen wrote:
> Forudsat at den har standard stigning. Og det er en ikke uvæsentlig
> detalje på japanske maskiner.Ellers modsiger du din egen titel som
> definitionsrevser.
Ja, står selv i samme problem... yamahaens 4 bolte som holder
bagsædekonsolen fast i stellet, det er 10mm, men det er IKKE M10, så
japanerne har det med at kludre rundt.
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
Yamaha FZR1000 årgang 87
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Ib Jakobsen (24-07-2005)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 24-07-05 17:50 |
|
Moller skrev:
> Ja, står selv i samme problem... yamahaens 4 bolte som holder
> bagsædekonsolen fast i stellet, det er 10mm, men det er IKKE M10, så
> japanerne har det med at kludre rundt.
Jo, men jeg tror det skyldes lidt forvirring om
definitionerne. Står der M10, så er det et 10mm standard
gevind. Altså med 1,5mm stigning. Pr. definition i følge
dansk standard og DIN. Men 10mm fåes også med 1,25-1,0-0,75
stigning. Skal så benævnes M10x1,25 osv. Hvor har du set at
det er et M10 gevind der er det pågældende sted. Og så
undskyld at det måske virker lidt kværulerende, med som
Armand siger, så er det nemmere når definitionerne overholdes.
--
Med venlig hilsen
Ib Jakobsen
| |
Moller (24-07-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 24-07-05 17:58 |
|
Ib Jakobsen wrote:
> Jo, men jeg tror det skyldes lidt forvirring om definitionerne. Står der
> M10, så er det et 10mm standard gevind. Altså med 1,5mm stigning. Pr.
> definition i følge dansk standard og DIN. Men 10mm fåes også med
> 1,25-1,0-0,75 stigning. Skal så benævnes M10x1,25 osv. Hvor har du set
> at det er et M10 gevind der er det pågældende sted. Og så undskyld at
> det måske virker lidt kværulerende, med som Armand siger, så er det
> nemmere når definitionerne overholdes.
Her gik jeg ud fra vi var i 10mm området da en M10 standard aka 1,5mm
stigning kunne skrues ind i gevindet, men stopper pga. lavere stigning.
Og mit gevind søgebladsmåler sæt er væk, så jeg skal ud og købe et igen
:( så jeg slipper for de gevind problemer.
Grunden til jeg udelukker tommemål er at det har har pt. aldrig set på
en japaner cykel :)
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
Yamaha FZR1000 årgang 87
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Ib Jakobsen (24-07-2005)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 24-07-05 18:11 |
|
Moller skrev:
> Her gik jeg ud fra vi var i 10mm området da en M10 standard aka
> 1,5mm stigning kunne skrues ind i gevindet, men stopper pga. lavere
> stigning.
Gevind er en jungle i sig selv. Der er så mange forskellige,
og masser af fagfolk kender heller ikke forskel. Desværre.
Men kik lidt på denne side.
http://fagteori.dk/mv/menu/
Der er et afsnit om gevind. Og i øvrigt en masse anden
spændende læsning.
Og mit gevind søgebladsmåler sæt er væk, så jeg skal ud og
> købe et igen :( så jeg slipper for de gevind problemer.
Og så kan vinklen på gevindet også svinge. 55 grader og 60
grader.
> Grunden til jeg udelukker tommemål er at det har har pt. aldrig set
> på en japaner cykel :)
Det kan vi godt udelukke. Egentlig mærkeligt at de ikke
lavede deres egen standard.
Skulle jeg ikke svare, så er det fordi jeg lide smutter et
par dage hen uden computer.
--
Med venlig hilsen
Ib Jakobsen
| |
Armand (24-07-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 24-07-05 20:57 |
|
Moller wrote:
> Ib Jakobsen wrote:
>
>> Jo, men jeg tror det skyldes lidt forvirring om definitionerne. Står
>> der M10, så er det et 10mm standard gevind. Altså med 1,5mm stigning.
>> Pr. definition i følge dansk standard og DIN. Men 10mm fåes også med
>> 1,25-1,0-0,75 stigning. Skal så benævnes M10x1,25 osv. Hvor har du set
>> at det er et M10 gevind der er det pågældende sted. Og så undskyld at
>> det måske virker lidt kværulerende, med som Armand siger, så er det
>> nemmere når definitionerne overholdes.
>
>
> Her gik jeg ud fra vi var i 10mm området da en M10 standard aka
> 1,5mm stigning kunne skrues ind i gevindet, men stopper pga. lavere
> stigning. Og mit gevind søgebladsmåler sæt er væk, så jeg skal ud og
> købe et igen :( så jeg slipper for de gevind problemer.
Brug en bolt med mindre stigning som rynketæller akkurat som din gevindlære!
På boltens gevind kan du måle afstanden mellem ti rynker med en
skydelære og derefter dividere med 10!
--
Armand.
| |
Ukendt (24-07-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 24-07-05 18:08 |
|
Moller skrev i meddelelsen <42e3bf8f$0$18643$14726298@news.sunsite.dk>...
>det er 10mm, men det er IKKE M10, så
>japanerne har det med at kludre rundt.
Jo det er, det er M10 med 1,0* stigning
*vil jeg gætte på !
mvh
Orla
| |
Moller (24-07-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 24-07-05 18:44 |
|
Orla Pedersen wrote:
> Jo det er, det er M10 med 1,0* stigning
Det er ikke DEN M10 som ligger i min skuffe ;)
> *vil jeg gætte på !
Gætter selv på den, og nupper 2 stks. i skuffen når jeg skal ned og
hente helicoilsættet i morgen.
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
Yamaha FZR1000 årgang 87
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Ukendt (24-07-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 24-07-05 20:41 |
|
Moller skrev i meddelelsen <42e3d361$0$18647$14726298@news.sunsite.dk>...
>Orla Pedersen wrote:
>
>> Jo det er, det er M10 med 1,0* stigning
>
> Det er ikke DEN M10 som ligger i min skuffe ;)
Nej, men det er jo også bare en styrke 8.8 bondejern, som slet ikke er stærk
nok til at holde et bagstel fast. Mange gange netop derfor at der vælges en
"anden" stigning, således at boltamatører ikke kommer galt afsted.
mvh
Orla
| |
Steen Gruby (24-07-2005)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 24-07-05 20:45 |
|
On Sun, 24 Jul 2005 21:40:30 +0200, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
Hej Orla.
>
>Nej, men det er jo også bare en styrke 8.8 bondejern, som slet ikke er stærk
>nok til at holde et bagstel fast. Mange gange netop derfor at der vælges en
>"anden" stigning, således at boltamatører ikke kommer galt afsted.
>
Av min arm
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Armand (24-07-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 24-07-05 20:54 |
|
Ib Jakobsen wrote:
> Armand skrev:
>
>> og en Ø6 bolt med metrisk gevind
>> hedder nu engang en M6 bolt :-|
>
>
> Forudsat at den har standard stigning. Og det er en ikke uvæsentlig
> detalje på japanske maskiner.Ellers modsiger du din egen titel som
> definitionsrevser.
Hvis ikke andet er nævnt er det std. stigning og ved finere stigning bør
man suplere med denne á f.eks: M8 X 0,75
--
Armand.
| |
Ib Jakobsen (29-07-2005)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 29-07-05 14:31 |
|
Armand skrev:
>
> Hvis ikke andet er nævnt er det std. stigning og ved finere stigning bør
> man suplere med denne á f.eks: M8 X 0,75
Ikke "bør", men "skal". Står der bare M10, så er det med
standardstigning. Afviger den, så skal den have stigningen
med som benævnelse. Slå et slag forbi DS/ISO 262.
--
Med venlig hilsen
Ib Jakobsen
| |
Ukendt (24-07-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 24-07-05 18:24 |
|
> Re: En glad mand skriver ;)
HAHA den var god moller... heheh mand hehehe ROFL... jeg er flad af grin..
/Juel
| |
|
|