Filter mod børneporno
Fra : Morten Snedker

Dato : 22-07-05 09:05

Hørte i nyhederne at forhandlinger er i gang med TDC om oprettelse af
en filter, som skal forhindre (eller gøre det sværere at få..) adgang
til børneporno.

Er der tale om en registrering af siderne, som så bliver blokeret,
eller er det virkelig muligt af lave en teknisk løsning, som kan
vurdere indholdet?

mvh /Snedker
---

Fra : Kasper Dupont

Dato : 22-07-05 09:21

Morten Snedker wrote:

> Er der tale om en registrering af siderne, som så bliver blokeret,
> eller er det virkelig muligt af lave en teknisk løsning, som kan
> vurdere indholdet?

Jeg har allerede læst nyheden på både dr.dk og cw.dk.
Begge steder fremgår det, at man ikke har lagt sig
fast på nogen teknisk løsning.

Men det lyder som om man mest hælder til en blacklist.
Om den så skal indeholde domænenavne, IP adresser,
URLer eller noget helt tredje har jeg ikke noget gæt på.

Jeg har heller ikke set nogen forklaring på, hvad man
vil gøre for at undgå falske positiver, og hvad man vil
gøre ved krypterede protokoller.

Note to self: Don't try to allocate 256000 pages
with GFP_KERNEL on x86.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-07-05 10:51

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> crashed Echelon writing

> Men det lyder som om man mest hælder til en blacklist.
> Om den så skal indeholde domænenavne, IP adresser,
> URLer eller noget helt tredje har jeg ikke noget gæt på.

Tja en løsning, men kan omgåes ved at anvende en åben proxy server.

--
Bjarke Andersen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 23-07-05 14:21

Bjarke Andersen wrote:

> Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> crashed Echelon writing

> Tja en løsning, men kan omgåes ved at anvende en åben proxy server.

Enig, der er så mange måder at omgå det på, at det
næppe vil have den ønskede virkning (hvad den ønskede
virkning så end er).

Det slår mig, at der sikkert er personer, som synes
det kunne være meget interessant at få fat i en kopi
af den blacklist.

Fra : Kent Friis

Dato : 23-07-05 14:33

Den Sat, 23 Jul 2005 15:21:26 +0200 skrev Kasper Dupont:

> Det slår mig, at der sikkert er personer, som synes
> det kunne være meget interessant at få fat i en kopi
> af den blacklist.

Det kan der så også være flere grunde til. Nogen vil nok gerne have
fat i den for at spare en masse tid når de leder efter billeder, men
der er helt sikkert andre der synes det kunne være interessant for
at se om listen indeholder andet. Idag børneporno, imorgen nazistisk
propaganda...

Men det kunne naturligvis aldrig ske i Danmark, vi respekterer jo at
folk har en anden politiske overbevisning, og kunne fx heller aldrig
finde på at angribe et andet land for at tvinge dem til at have samme
styreform som os... Hov, vent lige lidt...

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 26-07-05 21:03

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> finde på at angribe et andet land for at tvinge dem til at have samme
> styreform som os... Hov, vent lige lidt...

Du skal holde grundlovstalen ved Venstres landsmøde til næste år

PEJ
--
Remove NNN from my e-mail address when replying.
Enlevez NNN de mon adresse électronique pour me répondre.

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 26-07-05 20:42

Bjarke Andersen wrote:
> Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> crashed Echelon writing

> Tja en løsning, men kan omgåes ved at anvende en åben proxy server.

Ja, det kan det jo. Men det vil (formentlig) forhindre en del i at ryge
ind på siderne ved et uheld. Hvis andre så tilgår siderne, kan det med
langt større sikkerhed siges, at de har gjort det med vilje.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 26-07-05 20:47

Jens Peter Rosenkvist wrote:

> Ja, det kan det jo. Men det vil (formentlig) forhindre en del i at ryge
> ind på siderne ved et uheld. Hvis andre så tilgår siderne, kan det med
> langt større sikkerhed siges, at de har gjort det med vilje.

Med mindre de har en anden grund til altid at bruge
en proxy server.

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 22-07-05 09:21

Jeg har meget svært ved at se hvordan en 'teknisk løsning' skulle være
mulig..

--
Mail mig på uffe <snabelA> skelmose <prik> dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-07-05 16:01

Den 22-07-05 10.04 skrev Morten Snedker følgende:

> Er der tale om en registrering af siderne, som så bliver blokeret,
> eller er det virkelig muligt af lave en teknisk løsning, som kan
> vurdere indholdet?

Der findes filterprogrammer, der er ret skrappe til at genkende porno,
men jeg tvivler på, at de er specielt gode til at kende forskel på
lovlig porno og børneporno.

Så vidt jeg har forstået, vil det omtalte filter bestå af en blacklist
over kendte børnepornosider i lande, hvor man ikke kan få politiet til
at reagere.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Økonom Steffen Møller giver et bud på, hvordan internettet vil påvirke

Fra : Martin Schultz

Dato : 23-07-05 10:16

Morten Snedker <morten.snedker@planprojekt.dk> skrev 2005-07-22:
> [...]
>
> Er der tale om en registrering af siderne, som så bliver blokeret,
> eller er det virkelig muligt af lave en teknisk løsning, som kan

I nyhederne lød det som om de ville implementere en blacklit af kendte
sider med materialet.

Lyder IMHO som en tåbelig løsning. Jeg tvivler på at der eksistere
vandvittigt mange sider materialet og hvis det bare er en blacklist over
kendte sider må den være nem at komme uden om.

Jeg forstår ikke at de gider bruge ressourcer på dette istedet for at
bekæmpe problemet, det her er jo bare symtom behandling.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-07-05 12:28

Den 23-07-05 11.16 skrev Martin Schultz følgende:

> [...]
> vandvittigt mange sider materialet og hvis det bare er en blacklist over
> kendte sider må den være nem at komme uden om.

Mon ikke de mener, at det er bedre at få stoppet nogle få sider hos en
stor del af brugere end slet ikke at få stoppet nogle.

> Jeg forstår ikke at de gider bruge ressourcer på dette istedet for at
> bekæmpe problemet, det her er jo bare symtom behandling.

Men de bekæmper jo netop problemet ved at prøve at begrænse det. Det
drejer sig jo tilsyneladende som sider, som de ikke kan få lukket med de
lokale myndigheders hjælp.

Reelt kan du jo også sige, at al form for politi-mæssig bekæmpelse er
symptom-behandling.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Instant Converter lader dig omregne forskellige måleenheder, for

Fra : Martin Schultz

Dato : 23-07-05 13:06

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> skrev 2005-07-23:

> [...]
>
> Men de bekæmper jo netop problemet ved at prøve at begrænse det. Det
> drejer sig jo tilsyneladende som sider, som de ikke kan få lukket med de

Problemet er ikke at folk kigger på materialet, det er IMHO et symtom.
Problemet er at materialet bliver produceret og distribueret.

> Reelt kan du jo også sige, at al form for politi-mæssig bekæmpelse er
> symptom-behandling.

Nej, hvis man går efter bagmændende er det ikke.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-07-05 13:44

Den 23-07-05 14.06 skrev Martin Schultz følgende:
> Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> skrev 2005-07-23:
>
> Problemet er ikke at folk kigger på materialet, det er IMHO et symtom.
> Problemet er at materialet bliver produceret og distribueret.

Materialet bliver produceret, fordi der er nogle, som vil kigge på det.

> Nej, hvis man går efter bagmændende er det ikke.

Bagmændene er et symptom på den "sygdom" som nogle mennesker har i form
af seksuel lyst til børn. Alt andet end behandling og helbredelse af
disse mennesker er symptombehandling. Personligt tror jeg ikke, man kan
helbrede dem - derfor er det vigtigt med symptombehandling.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Leg med verdens første regneark, VisiCalc, og mærk historiens vingesus.

Fra : Martin Schultz

Dato : 23-07-05 13:51

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> skrev 2005-07-23:

> Materialet bliver produceret, fordi der er nogle, som vil kigge på det.

ja, og en sådan liste forhindre ikke folk i at kigge på det.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Morten Snedker

Dato : 25-07-05 18:26

On Sat, 23 Jul 2005 13:27:33 +0200, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

>Mon ikke de mener, at det er bedre at få stoppet nogle få sider hos en
>stor del af brugere end slet ikke at få stoppet nogle.

Indslaget jo så omkring filteret, fortalte også at der findes en
tilsvarende svensk model. Den skulle angiveligt bremse ca. 10.000 hits
om dagen.Hvor mange af de hits der så er utilsigtet eller ej, skal jeg
lade være usagt. Men en effekt kan man da konstatere det har, selvom
det ikke er perfekt.

mvh /Snedker
----------------
www.dbconsult.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 25-07-05 19:42

Den Mon, 25 Jul 2005 19:26:29 +0200 skrev Morten Snedker:

> [...]
> om dagen.Hvor mange af de hits der så er utilsigtet eller ej, skal jeg
> lade være usagt. Men en effekt kan man da konstatere det har, selvom

Hvor mange af dem er andre sider på samme IP-nummer?

Du skal ikke bilde mig ind at de filtrerer på JPG-niveau... "louise.jpg
er børneporno, elgen.jpg er et billede fra da han var på elg-jagt sammen
med naboen"

En der lige har tastet "elg" ind i google (som ikke kender til svenske
filtre), og får hans side som første hit tæller IMHO hverken som et
tilsigtet eller utilsigtet forsøg på at hente børneporno. Uanset hvad
man så mener om folk der har den slags liggende, så kan folk der er
interesseret i elgjagt jo ikke vide at manden har andre fritids-
"interesser".

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Neil Southwood

Dato : 23-07-05 12:51

I news:slrnde42nd.cl4.news2005@paragon.adsltips.dk,
skrev Martin Schultz <news2005@adsltips.invalid> bl.a.:

> Jeg forstår ikke at de gider bruge ressourcer på dette istedet for at
> bekæmpe problemet, det her er jo bare symtom behandling.

For at bekæmpe problemet er man vel i alle tilfælde nødt til at have en
liste. Og der er vist ingen der har sagt, at den påtænkte filtrering skulle
udelukke sædvanlig jagt på forbryderne.

Håber det hjalp på forståelsen.

--
Go on punk - make my day!

Fra : Martin Schultz

Dato : 23-07-05 13:16

Neil Southwood <neil.southwood@fjern.mail.dk> skrev 2005-07-23:
> [...]
> liste. Og der er vist ingen der har sagt, at den påtænkte filtrering skulle

Det er jeg klar over men jeg mener den liste er spild af tid. Hvis man
har forbryderriske hensigter kan man omgå den.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Morten Snedker

Dato : 25-07-05 18:30

On 23 Jul 2005 12:16:29 GMT, Martin Schultz
<news2005@adsltips.invalid> wrote:

>Det er jeg klar over men jeg mener den liste er spild af tid. Hvis man
>har forbryderriske hensigter kan man omgå den.

Som nævnt andetsteds i denne tråd: den svenske model á la den danmark
vil indføre, bremser angiveligt ca. 10.000 hits om dagen på de
blacklistede sider. Så spild af tid kan man vel ikke kalde det - der
er dog en vis form for succesrate.

Selvfølgelig kan det omgås...men a pro pos denne gruppe, så undlader
man jo heller ikke at have en firewall (eller øvrige foranstaltninger
i samme boldgade) ud fra tesen, at "de kan jo alligevel komme ind,
hvis de vil".

mvh /Snedker
----------------
www.dbconsult.dk

Fra : Ivar Madsen

Dato : 25-07-05 18:48

Morten Snedker skrev i dk.edb.sikkerhed:

> [...]
> vil indføre, bremser angiveligt ca. 10.000 hits om dagen på de
> blacklistede sider. Så spild af tid kan man vel ikke kalde det - der

Jeg nægter at tro på andet, end at det viser at de Svenske pædofile forsøger
at komme udenom filteret, og at det er det der gør at de kommer så højt op.

Lige så snart der er en enkelt som finder hullet, så spredes det i de
kredse, og så er filteret ikke længer noget vær.

Man kan så tilrette filteret, men igen, det finder de også smuthuller i.

Eller også så fanger filteret også alm. uskyldigt porno, og bilder af nøgne
voksne damer, som jo ikke har noget med porno at gøre.

Ivar Madsen
Hjælp til med at få overblik over CC's ADSL priser på
http://milli.dk/index.php/CC_ADSL_priser

Fra : Morten Snedker

Dato : 25-07-05 19:04

On Mon, 25 Jul 2005 19:48:27 +0200, Ivar Madsen
<spam.news.cc@milli.dk> wrote:

>Lige så snart der er en enkelt som finder hullet, så spredes det i de
>kredse, og så er filteret ikke længer noget vær.

Jeg er slet ikke enig i din betragtning. Hvis det dagligt kan måles at
en stor portion hindres adgang via filtret, så nytter det.

mvh /Snedker
----------------
www.dbconsult.dk

Fra : Kristian Thy

Dato : 25-07-05 19:09

Quoth Morten Snedker:
> Jeg er slet ikke enig i din betragtning. Hvis det dagligt kan måles at
> en stor portion hindres adgang via filtret, så nytter det.

Hvor stor en del af de 10.000 hits tror du er fra webcrawlere?

\\kristian

Fra : Morten Snedker

Dato : 25-07-05 22:02

On 25 Jul 2005 18:09:27 GMT, Kristian Thy <thy@itu.dk> wrote:

>Hvor stor en del af de 10.000 hits tror du er fra webcrawlere?

Det aner jeg da virkelig ikke. Gør du?

/Snedker
----------------
www.dbconsult.dk

Fra : Martin Schultz

Dato : 26-07-05 09:01

Morten Snedker <morten@dbconsult.dk> skrev 2005-07-25:

> Det aner jeg da virkelig ikke. Gør du?

Jeg gør ikke men det er da relevant hvis man vil måle effiktivitet.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Martin Schultz

Dato : 26-07-05 09:03

> [...]
> vil indføre, bremser angiveligt ca. 10.000 hits om dagen på de
> blacklistede sider. Så spild af tid kan man vel ikke kalde det - der

Hvis man ikke ved hvor stor en del af de 10.000 hits der reelt er forsøg
på at tilgå materialet er det ikke noget man kan bruge til at måle
successrate. Det kan være alt muligt andet det blokere.

> [...]
> man jo heller ikke at have en firewall (eller øvrige foranstaltninger
> i samme boldgade) ud fra tesen, at "de kan jo alligevel komme ind,

Man vurderer om det kan betale sig...

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Neil Southwood

Dato : 25-07-05 21:33

I news:slrnde4d8t.dhj.news2005@paragon.adsltips.dk,
skrev Martin Schultz <news2005@adsltips.invalid> bl.a.:

> Det er jeg klar over men jeg mener den liste er spild af tid. Hvis man
> har forbryderriske hensigter kan man omgå den.

Meninger kan være fine, argumenter bedre, og ordentlige argumenter bedst.

--
Go on punk - make my day!

Fra : Martin Schultz

Dato : 26-07-05 09:00

Neil Southwood <neil.southwood@fjern.mail.dk> skrev 2005-07-25:
> I news:slrnde4d8t.dhj.news2005@paragon.adsltips.dk,

> Meninger kan være fine, argumenter bedre, og ordentlige argumenter bedst.

Hvad forsøger du at sige?

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Neil Southwood

Dato : 26-07-05 22:16

I news:slrndebrco.anf.news2005@paragon.adsltips.dk,
skrev Martin Schultz <news2005@adsltips.invalid> bl.a.:

> Hvad forsøger du at sige?

En gang til for arveprins Knud: Hvis du nu var kejser, var der måske nogen
der tog sig af en /mening/ som "den liste er spild af tid". At filtreringen
kan omgås er tautologisk.

Og det var sidste forsøg.

--
Go on punk - make my day!

Fra : Martin Schultz

Dato : 27-07-05 08:54

Neil Southwood <neil.southwood@fjern.mail.dk> skrev 2005-07-26:
> [...]
> der tog sig af en /mening/ som "den liste er spild af tid". At filtreringen

PLONK

med mindre andet er angivet.