Retningslinier ang. logning inden for det ~
Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 22-07-05 08:48

Er der nogen der har kendskab til regelsæt eller blot retningslinier for
logning inden for det offentlige ?

--
Mail mig på uffe <snabelA> skelmose <prik> dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 22-07-05 22:15

Uffe S. Callesen wrote:

> Er der nogen der har kendskab til regelsæt eller blot retningslinier for
> logning inden for det offentlige ?

Jeg har interageret med en del statslige virksomheder de sideste 4-5 år.
Jeg lover dog ikke at kunne hjælpe dig, da jeg ikke ved hvad du edterlyser.
Logning er jo et vidt begreb - kan du elaborere lidt?

Stig Johansen

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 25-07-05 09:26

Jeg tænker på hvad der _skal_ logges - det undrer mig lidt at der ikke
umiddelbart syntes at være noget materialle tilgængeligt som beskriver
dette.

Med logning tænker jeg på logning i den brede forstand - alt hvad
brugeren kan foretage sig fra sin PC.

Fra : Stig Johansen

Dato : 25-07-05 12:48

Uffe S. Callesen wrote:

> Jeg tænker på hvad der _skal_ logges - det undrer mig lidt at der ikke
> umiddelbart syntes at være noget materialle tilgængeligt som beskriver
> dette.

Det eneste jeg er stødt på, som /skal/ logges er forespørgsler osv. på
personfølsomme, eller som det vist nu hedder - personhenførbare - data.

Disse logningskrav, som er ret omfattende mht. hvem,hvad,hvornår, incl.
forespørgselsparametre, burde være beskrevet i Persondataloven.

Jeg vil lige pointere, at jeg ikke selv har læst den indgående, men mit
arbejde, og dermed viden, var baseret på input fra hhv. Økonomistyrelsen og
Rigsrevisionen.

> Med logning tænker jeg på logning i den brede forstand - alt hvad
> brugeren kan foretage sig fra sin PC.

Mig bekendt findes der ikke /lovmæssige/ krav, men i forbindelse med noget
erfa i Videnskabsministeriet, udtalte man, at man ville læne sig op ad DS
484-I+II.

Du kan evt. også studere dem lidt for at få input.

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 25-07-05 12:50

Stig Johansen wrote:

> Jeg vil lige pointere, at jeg ikke selv har læst den indgående, men mit
> arbejde, og dermed viden, var baseret på input fra hhv. Økonomistyrelsen
> og Rigsrevisionen.

Glemte lige at nævne, at Rigsrevisionen selvfølgelig har sin 'krav' til
logning af regnskabsmæssige aktiviteter.

Stig Johansen

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 25-07-05 13:11

Tak for din input stig - Logningskravene til vores fagsystemer er
'typisk' håndteret af leverandøren - så jeg vil kigge lidt nærmere på
logning af inet trafik og lign.

Fra : Steen Holm Pedersen

Dato : 24-07-05 07:13

"Uffe S. Callesen" <anon@anon.local> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der har kendskab til regelsæt eller blot retningslinier for
> logning inden for det offentlige ?

Det seneste projekt jeg var på, der måtte loggen opbevares i 6 måneder,
ellers brokkede data-tilsynet sig. Men mon ikke der kan være forskellige
krav alt efter hvilken instans man arbejder sammen med.

--
/Steen
Fjern alt til og med sidste underscore i email.