lov om vand i haven
Fra : Else Olsen

Dato : 22-07-05 05:58

Er der en lov om indhegning af vandhuller i private haver.

Jeg kan ikke umiddelbart finde en side hvor emnet behandles,
og jeg har, uden held, prøvet "ask alex"

Fra : Lars Knudsen

Dato : 22-07-05 07:35

Hej,

On 22 Jul 2005 04:57:30 GMT, Else Olsen <stan@mail.tdcadsl.dk> wrote:

>Er der en lov om indhegning af vandhuller i private haver.

I hvilken forbindelse? Heller ikke hyggeligt med et kæmpe pigtrådshegn
rundt om guldfiskedammen skulle jeg mene...

Det er jo netop privat ejendom, så der må man vel gøre næsten som man
har lyst til

** Lars

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 22-07-05 07:40

On Fri, 22 Jul 2005 04:57:30 +0000, Else Olsen wrote:

> Er der en lov om indhegning af vandhuller i private haver.

Nej. Du må også gerne have skarpe knive, giftige planter og bidske hunde
i en privat have.

--
MVH
osv...

Fra : Holst

Dato : 22-07-05 10:03

Else Olsen wrote:

> Er der en lov om indhegning af vandhuller i private haver.
>
> Jeg kan ikke umiddelbart finde en side hvor emnet behandles,
> og jeg har, uden held, prøvet "ask alex"

Prøv at kig en smule tilbage i gruppen. Med start den 12. juli finder du
tråden med emnet: "Sikring af havebassin / sø eller lign. - lovgivning",
der burde besvare dit spørgsmål. Det korte af det lange er, at du i din
private have stort set kan gøre, hvad du vil. Er det naboens vandhul,
som du er bange for, at dine børn skal falde i, så må du i stedet
indhegne din have, hvis du ikke kan holde styr på dine børn på anden måde.

Fra : Ivar

Dato : 22-07-05 21:59

Holst skrev:

> [...]
> for, at dine børn skal falde i, så må du i stedet indhegne din have, hvis du
> ikke kan holde styr på dine børn på anden måde.

Jeg finder ikke en eneste lovhenvisning i den tråd der henvises til.
Det vil jeg blot tage for en gang snak, Else bør spørge i gruppen
dk.videnskab.jura, hvor der er chance for et kompetent svar.

Jeg kender intet til lovgivningen på området, men jeg har bemærket
at alle der har en rigtig swimmingpool også har et solidt rækværk
omkring haven. I vort kvarter er der servitutter om at der skal være
levende hegn i skel. Dem der har swimmingpool her, har dobbelt hegn.
Så jeg er rimelig sikker på at der er et lovkrav om hegn, hvis man
har swimmingpool.

Ivar Magnusson

Fra : Ivar

Dato : 22-07-05 22:47

Holst skrev:

> [...]

omkring haven. I vort kvarter er der servitutter om at der skal være
levende hegn i skel. Dem der har swimmingpool her, har dobbelt hegn.

Jeg googlet lidt og jeg fandt følgende:
http://makeashorterlink.com/?T17A23B7B

Det er en sag om en lille dreng der er faldet i naboens swimmingpool.
Ejeren af swimmingpoolen er draget til ansvar, da lågen til haven
åbenbart ikke var lukket.

Der står blandt andet:

I bygningsreglementet af 1977 er i kapitel 2.1.2., stk. 6 om hegning
af åbne svømmebassiner anført:
"Indrettes der åbent svømmebassin på en ejendoms opholdsareal, skal
der træffes foranstaltninger til modvirkning af drukneulykker efter
følgende regler:Ved enfamiliehuse - - - skal hele grunden indhegnes
ved et mindst 90 cm højt hegn, udført af mur, rafter, trådnet eller
andet materiale, som er uigennemtrængeligt for mindre børn, og
forsynet med selvlukkende låge"

Der er sikkert kommet kommet nye bygningsreglementer, men de
er helt sikkert ikke mere lempelige.

Så hvis du har et åbent *svømmebassin* skal der være 90 cm højt
*hegn* omkring haven. Ansvaret er *dit*

Ivar Magnusson

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 22-07-05 23:30

On Fri, 22 Jul 2005 23:47:15 +0200, Ivar wrote:

> Jeg finder ikke en eneste lovhenvisning i den tråd der henvises til.

Det er svært at henvise til en ikke-eksisterende lov.

> Så hvis du har et åbent *svømmebassin* skal der være 90 cm højt
> *hegn* omkring haven. Ansvaret er *dit*

Direkte i modstrid med:
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-700/b700-197.html

--
MVH
osv...

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-07-05 23:13

Ivar wrote:

> Så hvis du har et åbent *svømmebassin* skal der være 90 cm højt
> *hegn* omkring haven. Ansvaret er *dit*

Der blev slet ikke spurgt vedrørende svømmebassinner. Der stod 'vandhul'
hvilken vel for de fleste betyder en lille dam til guldfisk.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : CC

Dato : 22-07-05 23:33

"Ivar" skrev
> [...]
> er helt sikkert ikke mere lempelige.
>
> Så hvis du har et åbent *svømmebassin* skal der være 90 cm højt

Bygningsreglementet fra 1977 er ikke gyldigt længere.
Nuværende udgave er fra 1995. Dette bygningsreglement omhandler kun
etagebyggeri, erhverv etc.

Bygningsreglemet for småhuse fra 1998 omhandler enfamilehuse, rækkehuse,
klynkehuse etc

Umiddelbart har jeg ingen kendskab til, om der i nogen af
bygningsreglementerne, står noget om indhegning af svømmebassin e. lign.

Men check selv http://www.ebst.dk/bygningsreglementer/0/52/0

Fra : Leonard

Dato : 22-07-05 23:59

"CC" <CC@mail.dk> wrote:

>klynkehuse etc

Hvad er et klynkehus ?

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : CC

Dato : 23-07-05 00:05

"Leonard" skrev i

> Hvad er et klynkehus ?

Det siger jo sig selv - Det er der de altid klynker !!!!!!!!!!!!!

Nå spøg til side - Det er selvfølgelig et trykfejl - Der skulle have stået
klyngehuse

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 23-07-05 00:30

On Sat, 23 Jul 2005 00:59:22 +0200, Leonard wrote:

> Hvad er et klynkehus ?

Det er da et hospital.

--
MVH
osv...

Fra : Ivar

Dato : 23-07-05 08:59

CC skrev:

> [...]
>
> Umiddelbart har jeg ingen kendskab til, om der i nogen af
> bygningsreglementerne, står noget om indhegning af svømmebassin e. lign.

Det må jeg give dig ret i. Jeg tog fejl, da jeg gik ud fra at
sikkerhedsniveauet ikke er blevet sænket. Det var med i 1982
§ 2.1.2 stk. 7, men er åbentbart blevet droppet.
http://www.hfb.dk/pdf-txt/ab82/Bygningsreglement%2082-%20historisk.html

Så svømmebassiner opført efter 1. april 1995 skal ikke indhegnes.

Ivar Magnusson

Fra : Holst

Dato : 23-07-05 09:21

Ivar wrote:

> Så svømmebassiner opført efter 1. april 1995 skal ikke indhegnes.

Mon du kan konkludere det?

Fra : Leonard

Dato : 22-07-05 23:51

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:

>Der er sikkert kommet kommet nye bygningsreglementer, men de
>er helt sikkert ikke mere lempelige.

Så vidt jeg kan se er der kun regler om afstand til skel vedr.
svømmebassin:
http://www.ebst.dk/BRS98_08/0/57/0/sv%F8mmebassin

Fra : Holst

Dato : 23-07-05 08:42

Ivar wrote:

> Jeg finder ikke en eneste lovhenvisning i den tråd der henvises til.
> Det vil jeg blot tage for en gang snak, Else bør spørge i gruppen
> dk.videnskab.jura, hvor der er chance for et kompetent svar.

Er der ikke lovgivet om det, er det jo ikke til at henvise til en lov
desangående.

> Så hvis du har et åbent *svømmebassin* skal der være 90 cm højt
> *hegn* omkring haven. Ansvaret er *dit*

Nu var det ikke et svømmebassin, men derimod et vandhul, der blev spurgt om.

Fra : CC

Dato : 22-07-05 22:52

"Else Olsen" <stan@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Er der en lov om indhegning af vandhuller i private haver.
>
> Jeg kan ikke umiddelbart finde en side hvor emnet behandles,
> og jeg har, uden held, prøvet "ask alex"

Jeg tror dette svarer på dit spørgsmål
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-700/b700-197.html