Tvangsarvinger/testamente
Fra : mf

Dato : 22-07-05 03:23

Hvad er tvangsarvinger?
kan disse tilsidesættes ved testamente?

/MF

Fra : Jesper Brock

Dato : 22-07-05 07:39

"mf" <mail-fjern-dette@først-dkwo.dk> skrev i en meddelelse
news:226c4$42e057ef$3ed63f95$3977@news.versatel.net...
> Hvad er tvangsarvinger?
> kan disse tilsidesættes ved testamente?

Tvangsarvinger er livsarvinger (børn) samt en eventuel ægtefælle. Når en
person dør, arver børnene 2/3, mens ægtefællen arver 1/3. Er der ingen
ægtefælle, arver børnene det hele.

Tvangsarvinger kan ikke gøres arveløse (det sker kun i Anders And), men
deres arv kan nedsættes via testamente. Enhver har ret til - via
testamente - at råde over halvdelen af sin formue, som du kan testamentere
til hvem du vil. Den anden halvdel - tvangsarven - tilfalder under alle
omstændigheder tvangsarvingerne.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
Jura- og musiknørd
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : mf

Dato : 22-07-05 09:18

Hvis der ingen børn er - hvad så ?

Mvh
MF

Mogens Jensen

Din Online Netshop - www.netshop4all.dk - et godt sted at handle!!

Fra : Holst

Dato : 22-07-05 10:08

mf wrote:

> Hvis der ingen børn er - hvad så ?

Så arver ægtefællen det hele. Dog vil du igen kunne råde over halvdelen
og testementere den til anden side.

Er der hverken børn eller ægtefælle, kan du i testamentet råde over hele
arven.

Fra : Niels Callesøe

Dato : 24-07-05 08:20

Jesper Brock wrote in

> Tvangsarvinger kan ikke gøres arveløse (det sker kun i Anders And),

.... eller i andre lande, der er lidt mere virkelighedsnære end Andeby.
For eksempel USA.

--
Niels Callesøe - dk pfy @work
pfy[at]nntp.dk - http://www.t29.dk/~nica/disclaimer.php

Fra : alexbo

Dato : 24-07-05 11:44

"Niels Callesøe" skrev

> ... eller i andre lande, der er lidt mere virkelighedsnære end Andeby.
> For eksempel USA.

En tvangsarving kan ikke gøres arveløs, det er derfor det hedder
tvangsarving.
Men der findes lande der ikke bruger begrebet tvangsarving.

mvh
Alex Christensen

Fra : Niels Callesøe

Dato : 24-07-05 12:45

alexbo wrote in

> En tvangsarving kan ikke gøres arveløs, det er derfor det hedder
> tvangsarving.
> Men der findes lande der ikke bruger begrebet tvangsarving.

Er din pointe at det således heller ikke kan ske i Andeby? Hvis ikke,
grænser din bemærkning vist til flue-erotik.

Fra : alexbo

Dato : 24-07-05 13:01

"Niels Callesøe" skrev i

> Er din pointe at det således heller ikke kan ske i Andeby?

Næh min pointe er, at imødegå din påstand om at i USA kan man gøre
tvangsarvinger arveløse.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jesper Brock

Dato : 25-07-05 21:21

"Niels Callesøe" <pfy@nntp.dk> skrev i en meddelelse
> Jesper Brock wrote in

> ... eller i andre lande, der er lidt mere virkelighedsnære end Andeby.
> For eksempel USA.

Okay, okay - godt ord igen

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
Jura- og musiknørd
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : thedaene@hotmail.com

Dato : 01-08-05 11:27

> [...]
> til hvem du vil. Den anden halvdel - tvangsarven - tilfalder under alle

Hvordan forholder man sig, hvis man kan se sine 2 søskende forfordeles ?
Mine forældre har solgt deres hus og sommerhus og flyttet i en lejlighed.
Mine 2 brødre blev inviteret til at tage hvad de ville have af det de ikke
tog med i lejligheden, resten skal sælges på auktion.
Ligeledes har mine 2 brødre modtaget store pengebeløb efter hus og sommerhus
blev solgt.
Jeg ser lige nu at der ved højlys dag vandre en betraktelig arv (værdi i
millioner) til mine 2 brødre, imens jeg intet modtager.
Mine forældre er formuende i både kontanter og kunst, jeg blev ikke
inviteret og har ikke modtaget pengebeløb, er dette lovligt ?
Mine forældre er begge over 70 og åndsfriske. Vi (alle søskende) er for
flere år siden blevet oplyst at der ikke foreligger en ægtepagt og der vil
heller ikke ligge et testamente når de er afgået ved døden.
Der ligger en kaution fra mine forældre på 250.000 til en af mine brødre,
hvordan er jeg stillet hvis mine forældre dør i morgen, skal kautionen
indfries af min bror, eller trækkes kautionen i fællesarven eller i min
brors arveandel.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 01-08-05 11:50

On Mon, 01 Aug 2005 12:26:36 +0200, thedaene@hotmail.com wrote:

> Hvordan forholder man sig, hvis man kan se sine 2 søskende forfordeles ?

Snakker med sine forældre.

> [...]
> Jeg ser lige nu at der ved højlys dag vandre en betraktelig arv (værdi i
> millioner) til mine 2 brødre, imens jeg intet modtager.

Dine forældre er ikke døde endnu, så hvad de har af værdier kan de
gøre med som de (og skattevæsenet) lyster. Der er altså ikke nogen arv
endnu.

--
MVH
osv...

Fra : thedaene@hotmail.com

Dato : 02-08-05 01:01

> Dine forældre er ikke døde endnu, så hvad de har af værdier kan de
> gøre med som de (og skattevæsenet) lyster. Der er altså ikke nogen arv
> endnu.

Vil det sige at mine forældre kan give hele deres indbo og formue til mine
søskende helt lovligt imens de er i live, således der rent faktisk ikke er
andet tilbage end det tøj de bærer ved deres død ?

Hvordan var det med kautionen ?

Da jeg er den ældeste, kan jeg ved arv forlange at hele deres indbo m.m
bliver sat på en auktion via skifteretten, herefter vil der kun blive kr/øre
der skal deles ?

Fra : Henning Fuglsang Sør~

Dato : 02-08-05 08:41

"thedaene@hotmail.com" <åØåthedaene@hotmail.com> wrote in message

> Vil det sige at mine forældre kan give hele deres indbo og formue til mine
> søskende helt lovligt imens de er i live, således der rent faktisk ikke er
> andet tilbage end det tøj de bærer ved deres død ?

Ja, det er jo deres penge. Du kan selvfølgelig ikke bestemme hvordan dine
forældre skal anvendes deres egne penge. Der er nogle skatteregler omkring
gaver, men det er et forhold mellem dine brødre og skatteforvaltningen. Det
angår dybest set ikke engang dine forældre. Så dine forældre kan gøre hvad
de har lyst til med deres penge - donere dem til Kattenes Værn, give dem til
dine brødre eller hvad de måtte finde bedst. Hvis de vil, kan de endda
forgælde sig dybt og forære de lånte penge til dine brødre. Du har ikke
lovsikret nogen indflydelse på hvordan dine forældre skal opføre sig.

> Hvordan var det med kautionen ?

Den vil jeg gætte på forsvinder ved død, men jeg er ikke sikker. Ring evt
til advokatvagten, det kan de garanteret svare på i løbet af et splitsekund.

> Da jeg er den ældeste, kan jeg ved arv forlange at hele deres indbo m.m
> bliver sat på en auktion via skifteretten, herefter vil der kun blive
kr/øre
> der skal deles ?

Forkert. Du har ikke særlige rettigheder fordi du er den ældste. Hver enkelt
af arvingerne kan kræve at indboet vurderes af skifteretten, men
skifteretten bestemmer selv om der skal afholdes en auktion, om genstandene
skal sælges ved annoncering eller blot fordeles mellem jer efter
skifterettens beslutning. Så længe I kan blive enige, vil retten som regel
følge jeres ønsker. Kan I ikke blive enige, kan retten selv bestemme hvad
der skal ske - selv om man selvfølgelig vil lytte til jer så meget som
muligt.

Mvh

Henning

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 02-08-05 17:40

On Tue, 02 Aug 2005 02:00:38 +0200, thedaene@hotmail.com wrote:

> Vil det sige at mine forældre kan give hele deres indbo og formue til mine
> søskende helt lovligt imens de er i live, således der rent faktisk ikke er
> andet tilbage end det tøj de bærer ved deres død ?

Ja, det er helt lovligt. Er der en speciel grund til at du ikke mener dine
forældre må bruge deres egne penge på det de har lyst til?

> Hvordan var det med kautionen ?

Det er et melleværende mellem din bror og din bank. Hvis hans aftale med
banken ikke er misligeholdt i en grad så banken går efter kautionisterne
før dine forældres død, kan banken ikke hente noget i boet.

> Da jeg er den ældeste, kan jeg ved arv forlange at
> hele deres indbo m.m
> bliver sat på en auktion via skifteretten, herefter vil der kun blive
> kr/øre der skal deles ?

At du er den ældste giver dig ikke specielle rettigheder.
--
MVH
osv...

Fra : thedaene@hotmail.com

Dato : 02-08-05 22:31

> Ja, det er helt lovligt. Er der en speciel grund til at du ikke mener dine
> forældre må bruge deres egne penge på det de har lyst til?

Vi er 3 søskende, hvoraf jeg er den ene, 2 får alt p.t., jeg får intet.
Hvis der ikke blev delt ud nu, ville der blive en arv, altså også lidt til
mig, som det foregår nu vil der intet blive til mig, det er her jeg ser en
forfordeling, og det er her jeg spørger om det er lovligt.

> Det er et melleværende mellem din bror og din bank.

Kautionen er ikke imellem min bror og min bank, men min far har kautioneret
for min bror i min brors bank, og her vil jeg gerne vide om denne kaution
bortfalder ved min fars død, eller overtager vi søskende denne forplitigelse
når vi påtage os arv og gæld, her ser jeg en konflikt da jeg ikke vil hæfte
for min broders gæld ved at modtage arv efter min far.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 02-08-05 22:39

On Tue, 02 Aug 2005 23:30:41 +0200, thedaene@hotmail.com wrote:

> [...]
> mig, som det foregår nu vil der intet blive til mig, det er her jeg ser en
> forfordeling, og det er her jeg spørger om det er lovligt.

Og det er det du får svar på er lovligt. Det er dine forældres penge,
og det rager sådan set ikke dig hvad de bruger dem på.

Det fik du også svar på.
--
MVH
osv...