Manipulation af Hosts-filen under OS X
Fra : Bruno

Dato : 22-07-05 01:02

Jeg har lavet nogle tilføjelser til hosts filen for at slippe for
diverse reklamer, men det synes som om de blot ignoreres.

Filen er:

/private/etc/hosts

og dens indhold efter min behandling er som følger:

##
# Host Database
#
# localhost is used to configure the loopback interface
# when the system is booting. Do not change this entry.
##
127.0.0.1   localhost
255.255.255.255   broadcasthost
::1 localhost
127.0.0.1 live.tv2.dk
127.0.0.1   adserver.adtech.de
127.0.0.1   ads.metropol.dk
127.0.0.1   adsremote.scripps.com
127.0.0.1   survey.instadia.net
127.0.0.1   ads2.firingsquad.com
127.0.0.1   ad.dk.doubleclick.net
127.0.0.1   statistik-gallup.net

Har jeg fat i den forkerte fil? Eller er der noget andet man skal gøre
(Jeg må nok lige tilstå jeg normalt slår mine folder under windows)?

Mvh

Bruno

Fra : Jesper

Dato : 22-07-05 05:49

Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:

> [...]
>

> Har jeg fat i den forkerte fil? Eller er der noget andet man skal gøre
> (Jeg må nok lige tilstå jeg normalt slår mine folder under windows)?

Normalt fungerer Hosts filen slet ikke under MacOS X, du skal i såfald
også ændre indstillinger i lookupd.

Det er meget, meget, meget, meget nemmere at blokere uønsket indhold i
browseren med plugins: Safari, brug Pithhelmet, Firefox og Mozill, brug
Adblok, meget effektivt.

Fra : Michael Holm

Dato : 22-07-05 23:11

> Normalt fungerer Hosts filen slet ikke under MacOS X, du skal i såfald
> også ændre indstillinger i lookupd.

Det er ikke rigtigt.
Han har skulle blot tilføje denne linie (istedet for det han gjorde:)

255.255.255.255 adserver.adtech.de

i hostfilen - det er en fryd og læse mediamac igen :)

Ved nogen systemopdateringer, kan det godt være man skal ind og rette
det igen.

--
Michael Holm
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Michael Holm

Dato : 22-07-05 23:28

Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

> [...]
>
> i hostfilen - det er en fryd og læse mediamac igen :)
>
> Ved nogen systemopdateringer, kan det godt være man skal ind og rette

Disclaimer :
Virker fint med Safari, Firefox, Mozzila, Omniweb og Opera - men min
Internet Explore går næsten i stå under loadingen fordi den ikke kan
finde ud af det med 255.255.255.255 adserver.adtech.de
http://www.apple.dk kommer dog stadig fint frem i IE :)

Fra : Jesper

Dato : 23-07-05 07:49

> [...]

> Internet Explore går næsten i stå under loadingen fordi den ikke kan
> finde ud af det med 255.255.255.255 adserver.adtech.de

Du skal starte din webserver, så vil IE få en fejlmeddelse om at filen
ikke findes fra din webserver, eller står den og venter på timeout.

Alternativt kan man reroute siten til 0.0.0.0 i hostfilen, så dropper
browserne den med det samme uden at vente på timeout, fordi den IP
adresse er ugyldig.

Problemet er at visse programmer kan finde på at gå ned når de støder på
en ugyldig adresse.

Fra : Michael Holm

Dato : 23-07-05 10:24

> Du skal starte din webserver, så vil IE få en fejlmeddelse om at filen
> ikke findes fra din webserver, eller står den og venter på timeout.

Men websharing er slået til...

> Alternativt kan man reroute siten til 0.0.0.0 i hostfilen, så dropper
> browserne den med det samme uden at vente på timeout, fordi den IP
> adresse er ugyldig.

Altså istedet for 255.255.255.255 ?

Fra : Jesper

Dato : 23-07-05 11:14

Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

> Men websharing er slået til...

> Altså istedet for 255.255.255.255 ?

Ja

Fra : Michael Holm

Dato : 22-07-05 23:17

> [...]

> Har jeg fat i den forkerte fil? Eller er der noget andet man skal gøre
> (Jeg må nok lige tilstå jeg normalt slår mine folder under windows)?

Jeg skriver lige min vejledning for dummies som mig selv - det kan
sikkert gøres hurtigere i terminal :)

På en Mac der kører med OS X ligger "hosts" filen:
/private/etc/ mappen.

/private er en usynlig mappe, så man kan komme til den på 2 måder, enten
via Terminal og så rette filen eller fra Finder: tryk
æble shift g

så kommer der et vindue hvor man skriver:
/private/etc/
så kommer man ned i mappen!
Åben et "info vindue" for mappen etc og et "info vindue" for filen
hosts, ændre på retighederne så du har skrive og læse rettigheder.

Åben filen i Text Edit (ved ikke om det har betydning, men jeg har
sørget for at Text Edit automatisk gemmer i "Plain Text")
indsæt følgende linje:
255.255.255.255 adserver.adtech.de
gem -
og ændre rettighederne på mappen og filen tilbage igen.

Safari skal slukkes og tændes før den henter de nye informationer fra
hosts filen.

Fra : Michael Holm

Dato : 22-07-05 23:28

Fra : Bruno

Dato : 24-07-05 13:23

Michael Holm wrote:
> Jeg skriver lige min vejledning for dummies som mig selv - det kan
> sikkert gøres hurtigere i terminal :)

Tak for info begge 2.

> så kommer der et vindue hvor man skriver:
> /private/etc/

I Finder skal man kun skrive /etc

> så kommer man ned i mappen!
> Åben et "info vindue" for mappen etc og et "info vindue" for filen
> hosts, ændre på retighederne så du har skrive og læse rettigheder.

Det med at man skal ændre rettigheder for mappen gav mig visse
problemer, det virker stærkt ulogisk at man kan ændre rettigheder på en
fil og så alligevel ikke ændre filen før man har ændret rettigheder på
mappen den ligger i. Efter lidt eksperimenteren, så fandt jeg dog ud af
det blot for så at opdage mine ændringer ikke virkede.

> [...]
> 255.255.255.255 adserver.adtech.de
> gem -
> og ændre rettighederne på mappen og filen tilbage igen.

Lidt spøjst at man bør skrive 255.255.255.255, man skulle da mene
127.0.0.1 burde være den mest logiske. Kender i en forklaring på det?

Mvh

Bruno

Fra : Michael Holm

Dato : 24-07-05 15:42

Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:

> Tak for info begge 2.

> I Finder skal man kun skrive /etc

nå ja - begger versioner virker :)

> [...]
> mappen den ligger i. Efter lidt eksperimenteren, så fandt jeg dog ud af
> det blot for så at opdage mine ændringer ikke virkede.

Det hjælper at tænke at man skal havde skriveretigheder til den mappe
hvori filerne man vil rette ligger i.

> Lidt spøjst at man bør skrive 255.255.255.255, man skulle da mene
> 127.0.0.1 burde være den mest logiske. Kender i en forklaring på det?

nope - har du foriøvrigt prøvet prøvet med 0.0.0.0 som Jesper foresår ?

Jeg fandt vejledningen i en tråd på budodanmark.dk/forum/ fra en windows
bruger :)
http://www.budodanmark.dk/forum/viewtopic.php?t=215