Kvitteringer
Fra : Kim

Dato : 21-07-05 21:28

Postede flg. i dk.forbruger :
Er det nok at opbevare en scannet kvittering der kan printes,
hvis der skulle blive brug for den i.f.b. med garanti m.m. ?
Aldi f.eks. anbefaler man gør det, da deres thermoprintede kvitter
ikke kan tåle lys, og bliver ulæselige med tiden.
Det ville være rart, hvis man kunne nøjes med et elektronisk arkiv, i stedet
for osse at skulle have et papirarkiv af kvitteringer, man alligevel ikke
kan finde....
Har fået 3 svar, et "ja", et "Nej", og et "I Danmark er der ingen formkrav
".
Det er jo 3 meget forskellige svar
Hvad kan jeg holde mig til ? Det er jo uholdbart, hvis man osse skal
have garanti på kvitteringens holdbarhed

Mvh, Kim

Fra : Jonathan Stein

Dato : 24-07-05 15:53

Kim wrote:

> [...]
> Det er jo 3 meget forskellige svar
> Hvad kan jeg holde mig til ? Det er jo uholdbart, hvis man osse skal
> have garanti på kvitteringens holdbarhed

Det mest upræcise er desværre det mest korrekte. Der er ingen love der
siger, at en scannet kvittering er enten "gyldig" eller "ugyldig".

I første omgang er det interessante jo, om butikken godkender
kvitteringen. Her kan man på forhånd bede butikken om deres holdning,
men det kan blive lidt omstændeligt, hvis man skal have deres holdning
på (varig) skrift hver gang man handler...

I sidste ende kan sagen havne i retten, og så er det op til dommeren
hvordan han/hun vil vurdere den scannede kvittering i forhold til de
beviser, der ellers måtte være i sagen.

- Jeg ville nok gemme vigtige kvitteringer i en papkasse på loftet, hvor
de kunne findes frem, hvis den scannede kopi gav problemer.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Ivar Madsen

Dato : 24-07-05 17:11

Jonathan Stein skrev i dk.videnskab.jura:

> I sidste ende kan sagen havne i retten, og så er det op til dommeren
> hvordan han/hun vil vurdere den scannede kvittering i forhold til de
> beviser, der ellers måtte være i sagen.

Og inden da er der forbrugerklagenævn, som AFAIK før har godkendt kontoudtog
fra banken, der viser at forbrugeren har hævet det beløb, som varen
kostede, og dermed finder det "bevist" at forbrugeren har købt pågældende
vare i butikken.

Ivar Madsen
Hjælp til med at få overblik over CC's ADSL priser på
http://milli.dk/index.php/CC_ADSL_priser

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 24-07-05 17:42

"Ivar Madsen" skrev 24/07/05 18:11:

> [...]
> fra banken, der viser at forbrugeren har hævet det beløb, som varen
> kostede, og dermed finder det "bevist" at forbrugeren har købt pågældende

Kun i specielle tilfælde. Et kontoudtog kan ikke altid stå alene, hvis
butikken fx nægter at have solgt den pågældende vare.

--
/kristian

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-07-05 19:14

In article <BF09915F.19CE1%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk>, Kristian Storgaard wrote:

> Kun i specielle tilfælde. Et kontoudtog kan ikke altid stå alene, hvis
> butikken fx nægter at have solgt den pågældende vare.

Enig. Men bevisbyrden er ret lav hos forbruger. Hvis der er købt en enkelt
genstand, og prisen passer med kontoudtoget, og butikken har solgt varen,
så har de ikke meget til deres forsvar.

Fra : Ollie

Dato : 24-07-05 21:46

In article <42e3aa38$0$18646$14726298@news.sunsite.dk>, Jonathan Stein
<jstein@im

> I sidste ende kan sagen havne i retten, og så er det op til dommeren
> hvordan han/hun vil vurdere den scannede kvittering i forhold til de
> beviser, der ellers måtte være i sagen.

Ja hvis det var overfor told og skat ville de ikke acceptere det !!
Så hvorfor skulle en butik gøre det?

> - Jeg ville nok gemme vigtige kvitteringer i en papkasse på loftet, hvor
> de kunne findes frem, hvis den scannede kopi gav problemer.

Enig hvis det opbevares sådan skulle termoprint bonner heller ikke give
problemer med mindre de får fugt.

Da vi indførte disse printere for 5 år siden hørte jeg også om
problemet med at skriften forsvandt.

Jeg lavede derfor en en test med en bon i pungen, vinduet og i min
skuffe.

Den i pungen kunne ikke læses efter få uger de to andre kan stadig
læses.

Mvh
Ole

Fra : Jonathan Stein

Dato : 25-07-05 21:12

Ollie wrote:

> Ja hvis det var overfor told og skat ville de ikke acceptere det !!
> Så hvorfor skulle en butik gøre det?

Hvorfor mener du ikke, at Told*Skat gør det?

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Ollie

Dato : 25-07-05 22:24

In article <42e54674$0$18646$14726298@news.sunsite.dk>, Jonathan Stein
<jstein@image.dk> wrote:

> Hvorfor mener du ikke, at Told*Skat gør det?

Fordi de ikke vil godtage en kopi, så går jeg ud fra at de heller ikke
vil godkende en scanning.

Jeg har dog ikke selv forsøgt, så det kan være min antagelse er forkert.

Mhs. til butikken kunne man jo forestille sig at man havde købt et
produkt og returneret det men havde taget en kopi/scanning af bonnen.

Derefter køber man det samme produkt billigere i udlandet og tror så
man kan gøre garantien gældende i butikken i Danmark.

Derfor vil jeg mene at mange butikker vil afvise kopier/scanninger af
bonner.

Mvh
Ole

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-07-05 00:02

In article <250720052323418795%ollie@whatdoyouthink.com>, Ollie wrote:

> Fordi de ikke vil godtage en kopi, så går jeg ud fra at de heller ikke
> vil godkende en scanning.

Som almindelig skatteyder, så vil en kopi ofte være tilstrækkelig.
De er dog lidt bange for at mange skal deles om det samme eksemplar ved
eksempelvis lotto-kuponer og billetter.

> [...]
> man kan gøre garantien gældende i butikken i Danmark.
>
> Derfor vil jeg mene at mange butikker vil afvise kopier/scanninger af

Hvis butikken har styr på det, så behøver man ingen dokumentation,
men de taster bare serienummeret ind, og kan se hvem der har købt
hvornår. Forbrugeren skal kun sandsynliggøre det. Og det er lige
meget om han bruger en kopi eller låner kammeratens kvittering/bon.

Fra : Ollie

Dato : 26-07-05 21:09

In article <slrndearrf.3n5.povlhp@ip101.home.terminal.dk>, Povl H. Pe

> [...]
> hvornår. Forbrugeren skal kun sandsynliggøre det. Og det er lige
> meget om han bruger en kopi eller låner kammeratens kvittering/bon.

Nu må jeg indrømme at jeg ikke kan huske om spørgsmålet gik på en
specifik vare.

Men det er altså kun inden for visse brancher man har serienumre,
øvrige brancher har ikke en mulighed for at se hvem der har købt en
given vare.

Her er man nødt til at stole på bonnen/garantibevis.

Mvh
Ole

Fra : Jonathan Stein

Dato : 27-07-05 22:37

Ollie wrote:

> Fordi de ikke vil godtage en kopi, så går jeg ud fra at de heller ikke
> vil godkende en scanning.

Det er muligt, at de i en konkret sag har forlangt bedre dokumentation
end en fotokopi, men det kan næppe udstrækkes til, at Told*Skat generelt
ikke accepterer kopier eller scanninger.
(Jeg har i øvrigt en gang sendt scannede kvitteringer til Told*Skat da
jeg var kasserer i en momspligtig forening).

> [...]
>
> Derefter køber man det samme produkt billigere i udlandet og tror så
> man kan gøre garantien gældende i butikken i Danmark.

Det må være op til butikken at holde styr på hvilke produkter, den har
solgt, hvis den finder det relevant. F.eks. ved serienumre eller ved at
mærke varerne.

Ellers kunne man jo på samme måde købe en vare - få repareret den, man
selv havde importeret - og til sidst returnere den, der var købt i
butikken. (Når nu vi er i gang med at anvise metoder til svindel...)

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Ollie

Dato : 28-07-05 22:21

In article <42e7fd82$0$18648$14726298@news.sunsite.dk>, Jonathan Stein
<jstein

> [...]
> (Jeg har i øvrigt en gang sendt scannede kvitteringer til Told*Skat da
> jeg var kasserer i en momspligtig forening).

Nu er det også fra mit firma jeg har erfaring, så det kan da være de
har forskellige retningslinier afhængig af om det er privat, forening
eller virksomhed.

> Det må være op til butikken at holde styr på hvilke produkter, den har
> solgt, hvis den finder det relevant. F.eks. ved serienumre eller ved at
> mærke varerne.

Det vil nok være rimeligt uoverskueligt for mange produkt typer, det er
noget nemmere ved dyrere ting som PC'ere, hårde hvidevarer o.l. som
ikke sælges i samme stykantal som kaffemaskiner, stegepander eller sko.

> Ellers kunne man jo på samme måde købe en vare - få repareret den, man
> selv havde importeret - og til sidst returnere den, der var købt i
> butikken. (Når nu vi er i gang med at anvise metoder til svindel...)

Enig, det kan dog være lidt sværere at finde produktet efter et år,
hvis produktet går i stykker på det tidspunkt.

Mvh

Ole

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 25-07-05 09:10

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev:

> Kun i specielle tilfælde. Et kontoudtog kan ikke altid stå alene,
> hvis butikken fx nægter at have solgt den pågældende vare.

Øh på kontoudtoget vil der stå hvem der har hævet pengene ved en
Dankortbetaling. Ved overførsel af penge kendes modtagerens
kontonummer. Så butikken får svært ved at fremsætte den påstand
troværdigt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 25-07-05 20:50

"Morten Bjergstrøm" skrev 25/07/05 10:10:

> [...]
> Dankortbetaling. Ved overførsel af penge kendes modtagerens
> kontonummer. Så butikken får svært ved at fremsætte den påstand

Der kan nemt være mange ting i samme butik, der koster det samme, eller der
kan være købt flere ting på een gang.

--
/kristian

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 25-07-05 21:05

> Der kan nemt være mange ting i samme butik, der koster det samme,
> eller der kan være købt flere ting på een gang.

Det er rigtigt men købet skal også kun sandsynliggøres og som en anden
nævner skal der ikke nødvendigvis ret meget til.

--
Morten http://miljokemi.dk