byttelejlighed... hvorfor?
Fra : Ukendt

Dato : 21-07-05 20:42

Hej...

jeg håber dette er det rigtige sted at spørge det handler om boligloven hvis
den findes..

Vi har for et par dage siden fundet ud af at vi skal være forældre for 2
gang så den lille 77m2 lejlighed bliver for lille... en af min kærestes
venninder har en lejlighed i blokken over for os og hun har tilbudt at bytte
da hun har en 4værelses på 106m2 og syntes det er for meget for hende og
hendes datter.

vi har idag ringet til boligforeningen for at høre om det kunne lade sig
gøre, det kunne det da men den ene part skulle flytte ud i 1månede så kunne
denne parts lejlighed blive gjort klar med maling osv. det ville tage 14dage
så kunne modparten flytte ind hvor hefter dennes lejlighed skulle gøres
klar. + der på ny skulle indbetales indskud fra begge parter... vi spurgte
om vi ikke bare kunne lave en kontrakt om at vi overtog de respektive
lejemål med de fejl og mangler de nu har, men det kunne der ikke være tale
om det hele skulle laves(JA for at det kan tjene nogle extra penge)!!

kan det være rigtigt at de kan gøre det hvis begge parter er inforstået med
det andet?

hvad kan vi gøre? det er jo MEGET surt at enden vi eller venninden skulle
finde et sted at bo i 1 månede...

håber i kan hjælpe os

Anders

Fra : Holst

Dato : 21-07-05 21:44

Anders E. Larsen wrote:

> kan det være rigtigt at de kan gøre det hvis begge parter er inforstået med
> det andet?

Ja, det er vel det, der står i jeres lejekontrakt.

Selvfølgelig kunne boligforeningen være mere fleksibelt, men det er de
åbenbart ikke. De kører åbenbart løbet efter bogen, og hvis I ikke kan
overtale dem til andet, så er der næppe så meget at gøre ved det.

> hvad kan vi gøre? det er jo MEGET surt at enden vi eller venninden skulle
> finde et sted at bo i 1 månede...

Tjah ... I er ikke de første, der har skullet det. Så får man sine ting
opmagasineret et sted, bør hos forældre og svigerforældre, venner, tager
på ferie og lignende.

Fra : Grunt

Dato : 21-07-05 22:05

On Thu, 21 Jul 2005 21:42:29 +0200, "Anders E. Larsen" <ae(snabel a)aab-net.dk>
wrote:
in dk.videnskab.jura
> [...]
>hendes datter.
>
>vi har idag ringet til boligforeningen for at høre om det kunne lade sig

Almen boligforening ?

> [...]
>om det hele skulle laves(JA for at det kan tjene nogle extra penge)!!
>
>kan det være rigtigt at de kan gøre det hvis begge parter er inforstået med

Nej, det lyder skummelt.

>hvad kan vi gøre? det er jo MEGET surt at enden vi eller venninden skulle
>finde et sted at bo i 1 månede...
>
>håber i kan hjælpe os

§ 69. Lejeren har ret til at bytte med en lejer af en anden bolig, således at
denne overtager den almene bolig.

Stk. 2. Udlejeren kan modsætte sig bytte, hvis

1) den fraflyttede lejer ikke har beboet boligen i 3 år,

2) boligen ved bytning vil blive beboet af flere end 1 person pr. beboelsesrum
eller

3) udlejeren i øvrigt har rimelig grund til at modsætte sig det pågældende
bytte.

Stk. 3. Udlejeren skal modsætte sig bytte, hvis lejligheden efter bytning vil
blive beboet af flere end 2 personer pr. beboelsesrum, jf. lov om midlertidig
regulering af boligforholdene § 52 a, stk. 1. Undlader udlejeren dette, kan
udlejeren straffes med bøde. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske
personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel. 1.-3. pkt.
gælder alene i kommuner, hvor kommunalbestyrelsen har truffet beslutning om, at
lov om midlertidig regulering af boligforholdene §§ 52 a-c skal gælde og kun i
de tilfælde, hvor udlejeren har meddelt kommunalbestyrelsen, at disse regler
skal finde anvendelse i udlejerens ejendomme.

Stk. 4. Den, der ved bytning opnår en bolig i en almen andelsboligorganisation,
skal indtræde som medlem af andelsboligorganisationen.

Stk. 5. Ved bytning af almene ungdomsboliger og almene ældreboliger kan lejeren
kun bytte med personer, som ikke opfylder betingelserne for at komme i
betragtning til sådanne boliger, hvis kommunalbestyrelsens samtykke foreligger.

Stk. 6. Ved bytning af en bolig i et bofællesskab skal den pågældende bolig
efter bytningen bebos af personer, som opfylder betingelserne for at komme i
betragtning til en bolig af den pågældende karakter.

§ 76. Uenighed om lejerens ret til at fremleje efter §§ 64 og 65, til at bytte
efter § 69 og til at fortsætte lejemålet efter §§ 71 og 75 afgøres af
beboerklagenævnet.

Fra : Holm

Dato : 22-07-05 00:36

Det fremgår ikke rigtig hvilken type bolig, der er tale om, da de
fleste mennesker benytter ordet "boligforening" lidt bredt...Men hvis
der er tale om almindelig privat udlejning, har jeg da et skud.

Der er noget istandsættelse inde i billedet, så jeg antager, at I
begge har overtaget Jeres lejligheder nyistandsat. Så skal de
formentlig også istandsættes ved fraflytning.

Hvis I og veninden bare "bytter" og flytter ind i de nye lejligheder
"med de fejl og mangler de nu har", kan I jo begge gøre gældende ved
fraflytning, at I overtog Jeres lejligheder uistandsat, og derfor ikke
kan pålægges at aflevere dem nyistandsat.

Det kan måske være en sådan situation, som ejendomsselskabet ønsker
at undgå...?

Fra : Ukendt

Dato : 22-07-05 05:08

Hej igen...

boligforeningen er AAB i Vejle.

Mht. det med at når vi flytter at vi så kan sige at lejligheden ikke var i
standsat da vi fik den og heller ikke skal være det når vi flytter, så var
det jo det jeg mente med en kontrakt, at sådan at den dag vi flytter skal vi
naturligvis bringe lejligheden op til den standart som den skal har ved
ny-indflytning...

Anders

Fra : Henning Makholm

Dato : 22-07-05 10:44

Scripsit "Anders E. Larsen" <ae(snabel a)aab-net.dk>

> [...]
> naturligvis bringe lejligheden op til den standart som den skal har ved

Selvom I lover det nu, vil jeres løfte ikke være juridisk gyldigt, og
det ville derfor være omkostningsfrit for jer at løbe fra det senere.
Den almene lejelovs §25 stk 3 kan ikke fraviges ved aftale (jf §4):

§25 stk. 3. Det kan ikke ved fraflytning forlanges, at boligen
afleveres i en bedre stand end den, hvori den blev overtaget.

Den almindelige lejelov indholder en tilsvarende ufravigelig
bestemmelse (§98 stk 1, 3. punktum, jf §99a).

--
Henning Makholm