Et par flade på de jyske revler?
Fra : Abildgaard 3140

Dato : 21-07-05 20:06

Kan man snorkle og måske (i selvforsvar) pifte et par spætter på revlerne
langs den jyske vestkyst?

Jeg forestiller mig, at revlerne må være det rette sted at søge, men har kun
prøvet at fange de jyske banditter med krog . . .
--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>' www.aass.dk

Fra : Flemming Jensen

Dato : 21-07-05 20:52

Abildgaard 3140 wrote:
> Kan man snorkle og måske (i selvforsvar) pifte et par spætter på revlerne
> langs den jyske vestkyst?

De fladfisk jeg har set, er så forædte at de bliver svære at få til at
angribe, så du må nok nøjes med overlagt mord ;)
Rovfisk har gode tider lige nu, hvor der er store mængder yngel.

> Jeg forestiller mig, at revlerne må være det rette sted at søge, men har kun
> prøvet at fange de jyske banditter med krog . . .

De er overalt, man kan jo ikke engang soppe i vandkanten uden at
Rødspætterne smutter afsted over bunden. Hvis de skal have
fangsstørrelse er det bedste generelle råd, sandbund i nærheden af
stenrev, evt. en mole. Tænk på hvor der er mad (bl.a. yngel).

De ligger også på vrag, og der er jo en del gode strandingsvrag på
Vestkysten.

--

Flemming

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 21-07-05 21:58

Flemming Jensen wrote:

> [...]
> stenrev, evt. en mole. Tænk på hvor der er mad (bl.a. yngel).
>
> De ligger også på vrag, og der er jo en del gode strandingsvrag på

Altså skal jeg ikke opsøge dem på revlerne, men overalt, hvor bunden brydes?

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>' www.aass.dk

Fra : Søren Arnvig

Dato : 23-07-05 22:07

"Abildgaard 3140" <pialykke@fjernmigget2net.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg forestiller mig, at revlerne må være det rette sted at søge, men
> har kun prøvet at fange de jyske banditter med krog . . .

Jeg er lige vendt hjem efter en lille badeferie omkring
Hirtshals og jeg nåede lige at få et par snorkeldyk udfor
hotel Fyrklit i torsdags da vinden var i nord og sigt
og bølger var gunstige.

Bunden var sand med flere store sten og der var fladfisk
overalt, fra 50 cm dybde og ud til 3 m. Sigten var noget
begrænset p.g.a. af et par dage med 8-10 m/s vestenvind,
men ved stort set hvert eneste dyk til bunden var der fisk.
Inde under land var det 15-25 cm størrelser, men længere
ude var der enkelte på op til 35 cm. Det lykkedes mig at
indfange et par stykker til nærmere artsbestemmelse v.h.a.
af et almindelig grønt børnefiskenet på bambusstang, som jeg
indkøbte til den formidable pris af 25 kr. hos den lokale
købmand. Bestanden i området er vist primært rødspætter,
men jeg så da enkelte skrubber og vistnok en lille pighvar.
Hvis jeg havde haft harpunen med, kunne jeg snildt have
bespist hele famillien til både frokost og middag.
Desuden var der en del strandkrabber og banker med
forholdsvis små muslinger. Jeg havde også forventet flere
brandgopler, men så kun en enkelt på størrelse med en
håndflade i de 2 x 45 minutter jeg dykkede.
Desuden så jeg flere fritsvømmende fisk som lå lige på
sigtgrænsen inde på lavt vand .Jeg kunne ikke se farver
eller detaljer, men størrelse og form mindede mest om
små makreller på ca 30 cm. Det kan jeg ikke lige få til at
passe med mit meget begrænsede marinebiologiske kendskab.
Kan det være multer ?

Søren Arnvig

Fra : Søren Arnvig

Dato : 24-07-05 12:19

Fra : Flemming Jensen

Dato : 01-08-05 21:55

Søren Arnvig wrote:
> [...]
> af et almindelig grønt børnefiskenet på bambusstang, som jeg
> indkøbte til den formidable pris af 25 kr. hos den lokale

Børnefiskenet på stang for at fange fladfisk? Det er kun Københavnere
der finder på sådan noget... LOL ;)

Hvorfor samlede du dem ikke bare op med hænderne? I de fleste tilfælde
lykkedes det. Specielt Søtunger er så langsomme at man underes over
hvordan de overlever. (Det gør de så heller ikke når en dykker kommer forbi)

> Bestanden i området er vist primært rødspætter,
> men jeg så da enkelte skrubber og vistnok en lille pighvar.

Der burde også være en del Rødtunger og Søtunger.

> Hvis jeg havde haft harpunen med, kunne jeg snildt have
> bespist hele famillien til både frokost og middag.

At skyde fladfisk med harpun, er vist bare en "våd" udgave af det
velkendte ordsprog om Gråspurve. Du kunne da bare have taget dem med kniven.

> [...]
> små makreller på ca 30 cm. Det kan jeg ikke lige få til at
> passe med mit meget begrænsede marinebiologiske kendskab.

Ja, Multer er ret almindelige på de kanter.

--

Flemming

Fra : Søren Arnvig

Dato : 02-08-05 07:08

"Flemming Jensen" <fj-dyk@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Børnefiskenet på stang for at fange fladfisk? Det er kun
> Københavnere der finder på sådan noget... LOL ;)
>
> Hvorfor samlede du dem ikke bare op med hænderne?

Det er noget med evolutionstrin: Anvendelse af redskaber

Søren Arnvig

Fra : Flemming Jensen

Dato : 03-08-05 09:33

Søren Arnvig wrote:

> "Flemming Jensen" <fj-dyk@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Det er noget med evolutionstrin: Anvendelse af redskaber

Hehe... :)

--

Flemming

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 01-08-05 06:48

Abildgaard 3140 wrote:
> Kan man snorkle og måske (i selvforsvar) pifte et par spætter på
> revlerne langs den jyske vestkyst?

Nej, du kan ej. Selv i stille vejr er der dårlig sigt ved bunden og du
forstyrres af en legesyg sæl. Smut hjem til dit eget pastorat.

Jamen, det gør jeg så. Hej igen i små sataner. Far er hjemme . . .

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>' www.aass.dk

Fra : Flemming Jensen

Dato : 01-08-05 21:22

Abildgaard 3140 wrote:

> Nej, du kan ej. Selv i stille vejr er der dårlig sigt ved bunden og du
> forstyrres af en legesyg sæl.

Har du dykket med en Sæl? -og det klager du over?

--

Flemming

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 02-08-05 05:03

Flemming Jensen wrote:

> Har du dykket med en Sæl? -og det klager du over?

Konstaterer blot, at hvis jeg skal snorkle aftensmad på bordet, er det
ikke i Vesterhavet. Den var ret hurtig

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]