Pris på skift af begge baglejer
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 21-07-05 17:16

Hej

Jeg har netop fået et tilbud på at få skiftet begge baglejer på min
Fiat Brava fra 1996. De eksisterende lejer er TOTALT smadrede. Prisen
inkluderer lejer fra Høje Autodele til 350,- pr. sæt.

Hvad må arbejdslønnen ligge på, hvis det skal være rimeligt?

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk

Fra : Lars Knudsen

Dato : 21-07-05 20:04

Hej,

On Thu, 21 Jul 2005 18:15:44 +0200, Bo Kamp Dudek <bo@FJERNbodudek.dk>
wrote:

> [...]
>inkluderer lejer fra Høje Autodele til 350,- pr. sæt.
>
>Hvad må arbejdslønnen ligge på, hvis det skal være rimeligt?

Vel en times tid? Halvanden måske?

Jeg blot bon'et for en time for højre baghjulsleje på min e39 bmw
530dA. Til gengæld var der markant mindre *rrrrrrrrrrrr* når man kørte
bagefter.. ahhhh..

** Lars

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 21-07-05 20:14

[...]

>Jeg blot bon'et for en time for højre baghjulsleje på min e39 bmw
>530dA. Til gengæld var der markant mindre *rrrrrrrrrrrr* når man kørte
>bagefter.. ahhhh..

jeg tror der kommer markant mindre af alting, når vores bliver skiftet
i morges.. for da mekanikeren hev den på en donkraft, løftede bilen
20cm og tog fat i hjulet, var der 2cm (!) slør ved dækkanten..

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk

Fra : alexbo

Dato : 21-07-05 21:19

"Bo Kamp Dudek" skrev

> jeg tror der kommer markant mindre af alting, når vores bliver skiftet
> i morges.. for da mekanikeren hev den på en donkraft, løftede bilen
> 20cm og tog fat i hjulet, var der 2cm (!) slør ved dækkanten..

Hmm, jeg tvivler på dit leje kan være så slidt, så ville bremsen skrabe på,
jeg tror mere på den bagerste svingarm, det viser sig gerne ved at hjulene
hælder indad.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 22-07-05 00:06

[...]

>Hmm, jeg tvivler på dit leje kan være så slidt, så ville bremsen skrabe på,

og deraf den larm, som vi har hørt på i 2-3 dage..

>jeg tror mere på den bagerste svingarm, det viser sig gerne ved at hjulene
>hælder indad.

mekanikeren havde hjulet af samt selve tromlem.. og lejet faldt
nærmest fra hinanden..

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk

Fra : alexbo

Dato : 23-07-05 07:56

"Bo Kamp Dudek" skrev

> mekanikeren havde hjulet af samt selve tromlem.. og lejet faldt
> nærmest fra hinanden..

Det kunne godt tyde på en fejl i lejet.
Nu spurgte du jo heller ikke om hvad der var galt med din bil, men om en
pris på udskiftningen, så jeg gætter lidt igen.
En time pr. side, ca. 450 kr.

mvh
Alex Christensen

Fra : Lars Knudsen

Dato : 22-07-05 07:34

Hey,

On Thu, 21 Jul 2005 21:13:42 +0200, Bo Kamp Dudek <bo@FJERNbodudek.dk>
wrote:

>jeg tror der kommer markant mindre af alting,

Ahhh.. Forhåbentlig en smule mere køreglæde!

** Lars

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 21-07-05 21:20

Hej!

Bo Kamp Dudek wrote:

> [...]
> inkluderer lejer fra Høje Autodele til 350,- pr. sæt.
>
> Hvad må arbejdslønnen ligge på, hvis det skal være rimeligt?

Tromler eller skiver? På min Escort '96 skiftede jeg baghjulslejerne
(tromlebremser) på ca. 30 min. pr side og det var mit første forsøg :)

Så mit bud er (hvis du har tromler) at det tager 1-1.5 timer + reservedele. Jeg
gav vist ca. 800,- for originale lejer til min (gider ikke uoriginale).

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 22-07-05 23:52

"Bo Kamp Dudek" <bo@FJERNbodudek.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Fiat Brava fra 1996. De eksisterende lejer er TOTALT smadrede. Prisen
> inkluderer lejer fra Høje Autodele til 350,- pr. sæt.

Og du _HAR_ vel tjekket op ved Fiat hvad de koster der -- ikke?? Det er nok
knap 100-150 kr. pr stk oveni, og så er de originale. Dermed ikke sagt de er
bedre, men de passer med garanti, og der er måske lige de par ekstra ting
med i pakken, som du skal betale ekstra for ved Højer. Generelt mener jeg
ikke det kan svare sig at købe Højer dele til en Fiat. (Har selv en Tempra)

> Hvad må arbejdslønnen ligge på, hvis det skal være rimeligt?

Maks 2½ times løn. Fik skiftet mit det ene baghjulsleje (skivebremser godt
nok - men aligevel). Det tog 1 time for mekanikeren plus lidt ekstra, da han
lige skulle løbe undervognen igennem, nu han havde den oppe.

Jesper